annaayaeos

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Anna-Karin Malm - 23 oktober 2011 17:43

Jaha då har vi avverkat ännu en högreklass söktävling, lilla gråråttan & jag ... & kan lägga ännu ett godkänt resultat till handlingarna ... Detta godkända resultat hade lika gärna kunnat vara en uppflyttning till elitklass ... OM inte matte = jag hade klantat sig ... Grämer jag mig? Nääää tro det inte ... lr?


Nåväl, vi började med lottdragning & jag fick det sista startnumret = låååång väntan på min tur. Ekipage efter ekipage kom tillbaka & tyckte att det inte gått bra för deras hundar & det de klagade på genomgående var att hundarna inte ville springa ut på djupet i rutan. Sååååå när det väl var vår tur så hade jag inte för stora förhoppningar om ett lyckat sök. Att hon skulle hitta alla figgarna var jag däremot tvärsäker på ... Meeeen tji fick jag ... Hon gick som en klocka & jag fick nästan gåshud av välbehag ... Jag hade bestämt mig för att kliva på ganska rejält mellan slagen efterom jag vet att Eos har en vääääldigt bra näsa ... Hon drog ut på slag efter slag i fint tempo med rejält djup på slagen & jag var mer än nöjd ... tills vi kom till slutet av stigen & hon bara hittat två figgar ... Jag prövade att skicka henne snett tillbaka en gång på den sidan hon inte hittat nån figge, men det hjälpte inte så då gick jag över slutet för att avbryta sökandet. Det visade sig att figgen låg på cirka 95 meter & just där & då hade Eos bytt strategi från bakåtslag till framåtslag & missat en korridor på allra högst 20 meter ... Det var jag medveten om, men det var en så pass smal remsa att jag var säker på att Eos hade koll på att där inte var någon. Trots detta fick vi en sjua av båda domarna & de påpekade att vi, om vi hittat den tredje figgen oxå, hade fått 9,5 lr rentav 10 på sökarbetet, så bra var det ... Nu hade istället våra chanser till uppflytt rykt all världens väg, men vad är väl en bal på slottet?


Vi åkte tillbaka till klubben för att avverka resten av tävlingen ... rutin behöver vi, den gråe & jag & lydnaden var ju inte precis lysande i fredags så jag tänkte ta tillfället i akt & använda mig av dubbelkommando & extra hjälp vid behov ... Heeeelt utan nervositet var jag oxå vilket kändes riktigt skönt. Lydanden gick helt okej & vi fick poäng på alla momenten trots att Eos valde att springa fram till en av dem som stod i gruppen på framåtsändandet ... En dvärg var det & jag tror att Eos bara såg det som en liten person = barn = potentiell godismaskin. Hon spottade även ut tungapporten på vägen in för att hon fått gräs i munnen samt var en aning flaxig i fria följet, men på det hela taget var jag nöjd med hennes lydnad. Även platsliggningen gick fint, men innehöll som vanligt en liten aning pip & rumpvändningar.


Så återstod bara uppletandet & det verkade inte helt enkelt. Alla ekipage utnyttjade verkligen sin tid & flera kom tillbaka & sa att de inte fått med sig alla föremålen. Eos hade det jobbigt även hon, men kom så småningom in med tre plånböcker i snabb följd. När en minut återstod skickade jag henne på ett snabbt skick som inte gav nåt & en ett där hon gick ut på djupet rejält ... Precis innan de sa att tiden var ute hittade hon det fjärde föremålet ... Positivt var att hon tuggade minimalt för att vara hon, dock tappade hon det tredje föremålet precis när jag skulle ta det.


Såååå var det dags för poängen ...

Fritt följ   7 & 8 (s.s. pos. l-fram, på fö med tass, efter)

Inkallning med ställande   8 & 8 (steg, ngt l-stå)

Framåtsändande   5 & 6 ((stopp, dk, ngt långt ut, stannar i gruppen, över 25 m)

Krypande   7 & 6 (uppe ngt, dk arm, segt ligg, dk hela tiden)

Skall   7,5 & 8 (ngt oro, dk m huvud)

Tungt föremål   6 & 7 (tappar, tempo, tapp)

Hopp-sitt   10 & 10 (u.a.)

Platsliggande   9 & 8 (lite oro + lite pip, oro vid skott)


Summa lydnad 209 poäng = uppflyttningspoäng på den delen.


Sök   7 & 7 (Mycket bra sök, 2 fig. mycket bra sökarb.)

Uppletande   8 & 8 (Ngt tugg, tempo, Inkallning vid f., ngt tugg)


Summa sumarum ... 439 poäng, godkänd & en 1:a-placering.  


Kommentarer från domarna ... "Spring inte så förbenat på stigen", "Ditt sök tog bara 6 minuter, vad har du så bråttom för?", "Varför håller du på med så många dumheter i lydnaden & tittar på hunden? Det ger ju dk fattar du väl?" "Du tar det nästa gång." "Trevlig aussie - en riktig arbetsmaskin, var kommer hon ifrån?"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards