annaayaeos

Alla inlägg under maj 2014

Av Anna-Karin Malm - 31 maj 2014 21:20

Dagens spårträning var till full belåtenhet hos undertecknad ... tre spår, tre urduktiga spårhundar & en mycket nöjd matte med andra ord.


Danni fick börja spåra & han fick ett spår som var ganska krångligt med stenar, stockar & annan bråte att ta sig över för oss. Det tyckte liten Danni Boyse dock bara var roligt & han spårade såååå himla fint. Spåret var dock inte långt alls, bara cirka 250 meter med två pinnar samt slut, men det räcker för honom så här dagen innan tävling kan jag tycka.


Sen fick Pi spåra & hennes spår var cirka 500 meter långt med fyra pinnar samt leksaksslut. Hon spårade oxå så himla bra & stannade vid alla apporterna samt tog upp dem när jag bad henne om det ... härligt!!!


Till sist fick Eos spåra & hon gick verkligen som en klocka idag, perfekt upptag utan minsta tvekan, sen som en dammsugare hela spåret igenom ... Spåret var cirka 600  meter långt med fem pinnar samt slut, samtliga skogspinnar.


Innan vi for hemåt gick vi en härlig promenad i skogen & blådårarna tre sprang som om de hade eld i baken så lyckliga var de ...   

Av Anna-Karin Malm - 30 maj 2014 21:00

Dagens lydnadsträning avhölls redan på morgonkvisten, närmare bestämt klockan 9 på Åstorps BK. Det var rätt varmt, men blåste lite kallt så det var finemangväder att träna hund i. Det var bara jag & Jane som kom idag & vi började med de som vi ville ha lite hjälp med.


Jag började med Danni av mina vovvar & fick hjälp med en tandvisning samt lite kommendering av linförigheten. Jag hade värmt upp med lite linförighet innan & då gick Danni hur bra som helst, men så fort vi blev kommenderade blev han okoncentrerad & flaxig i positionen. Men, men han skällde iaf inte vilket han lätt kan göra när vi blir kommenderade så man får väl vara glad för det lilla. Sen körde vi lite fritt följ, ställande & läggande under marsch, en inkallning, hoppet - såväl ettans som bruksets & idag fick vi faktiskt till uthoppet riktigt fint ett par gånger. Vi tränade även lite framåtsändande, apportering & krypstarter.


Sen fick Eos komma ut & träna lite. Hon fick träna på lite fritt följ blandat med några rallyövningar a la högerhandling, snurr, sitt framför, gamla helt om osv vilket triggade damen i fria följet så hon gick riktigt fint & hade hög förväntan ... härligt. Vi tränade även framåtsändande, hopp-apport, kryp, skall, metallapportering, inkallning med ställande & sättande under marsch.


Till sist fick Pi komma ut & precis när jag skulle börja träna med henne kom det några andra som skulle träna & började sätta ut ruta & koner precis där vi var & tränade vilket störde Pi enormt så vi tränade bara en liten kortis för att undvika att få för många felbeteenden. Pi sprang & skällde på dem vid nåt tillfälle & försökte ännu en gång, men då hann jag stoppa henne ... Hur som helst så hann vi iaf träna på fritt följ, läggande & ställande under bakåtmarsch, inkallning, apportering, saktatarget & snabbtarget & så lekte vi lite mot slutet.


Dagens pass avslutades med att vi åkte upp i skogen & gick en sväng samt lät vovvarna bada i Maglaby kärr & såååå skoj de hade de där galningarna ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 27 maj 2014 18:45

Dagens sökträning blev snabb & intensiv ... skönt ibland så man hinner med att träna lite annat oxå innan det är kväller ... Vi var endast fyra stycken i vår grupp & vi körde allihopa med hyfsat korta övningar därav den snabba tiden ... meeeen trots det fick i alla fall jag ut vad jag ville av träningen ...


Eos fick gå först av alla idag ... Detta har hon ibland haft svårt för då hon gärna viker av i någon av vallningarna då, men idag gick det hur bra som helst tycker jag. Hon fick fyra figgar med omvänt lockande följt av två avslutande tomslag & gick rakt & fint samt skällde kanonkalas på alla fyra figgarna ... härligt!!!


Sen fick Danni köra & terrängen var väl inte den allra bästa Danniterräng, men det fixade han galant iaf ... Han fick tomt i ena förstahörnan & en figge i den andra, en figge & så ännu ett tomslag ... Vi avslutade idag med att han såg två figgar gå ut i rutan som han sen fick leta upp, allt för att öka upp hans uthållighet, framför allt när det, som idag, är eländig terräng.


När vi var klara körde vi en bit tillbaka på vägen & satte oss där & fikade & hade genomgång då två av oss hade brådis iväg ... Jag & Jane vallade sen av en uppletanderuta & körde lite uppletande med våra tokstollar ...


Pi fick köra både först & sist av mina då hon ju inte fick träna sök idag ... Båda gångerna fick hon tre prylar på djupet, första gången våra egna & andra gången Janes ... Första gången jobbade hon jättebra & tog alla tre prylarna utan problem, men när det var Janes saker sprang hon först ut & kollade av alla tre utan att ta dem & så letade hon efter de "rätta" sakerna ... När hon inte hittade nåt annat tog hon dock det första av Janes föremål & sen rasslade det bara på ...  


Eos fick fyra prylar som var Janes idag ... När hon hittat första prylen släppte hon den igen & tänkte springa & leta efter nåt annat, roligare, men då sa jag till henne & "tvingade" henne att ta den sak hon börjat ta ... Sen jobbade hon på hur bra som helst.


Danni fick tre prylar som var Janes & han hämtade in dem såååå himla fint ... ingen tvekan där inte ... duktig liten kille ...


Dagen avslutades med en skön promenad tillsammans med Jane & hennes galningar ...

Av Anna-Karin Malm - 26 maj 2014 18:30

Kvällens träning blev helt fantastisk ... Vädret visade sig från sin allra bästa sida & vid denna årstiden är det ju dessutom ljust i princip hur länge som helst. Jag valde idag att få lite hjälp med Danni då vi har tävling till helgen ... Jag blev kommenderad i linförigheten som ju brukar trigga honom rätt rejält ... Idag gick han dock hyfsat lugnt ändå faktiskt & hummade i princip inget alls ... Jag fick även hjälp med en tandvisning samt två som stod som grupp till framåtsändandet ... Vi har ju bara tränat med "gubbar" & aldrig levande människor så det tyckte han var lite konstigt först, men sen gick det hur bra som helst faktiskt ... Ja i alla fall med Dannimått mätt ... Vi tränade även på de andra momenten i ettan samt lägreklassens hopp & apportering & idag hade Danni faktiskt koll på såväl ligg som stå ... En platsliggning var han oxå med på & det gick finemang det oxå ...


Sen fick Eos komma ut & träna lite grann ... Vi körde lite fritt följ, inkallning med ställande, sättande under gång, kryp, framåtsändande & hopp-apport idag ... Hon var på hugget ordentligt & skötte sig i stort sett finemang hon oxå ...


Till sist fick liten Pi komma ut & träna & något har hänt med den där tjejen vill jag lova ... Jag som aldrig har tränat stadga med henne har helt plötsligt en hund som både kan sitta, ligga & stå stilla ... heeeelt underbart ... Vi tränade fritt följ, inkallning, apportering, ställande & läggande under bakåtmarsch, hopp, target, ingångar & så de första övningarna till ett saktagående mot en speciell "saktatarget". Det var svårt vill jag lova för Pi har i princip bara två lägen ... stilla eller full fart ... "L" Pi skötte sig utmärkt även när vi satt & fikade & hade genomgång samt efteråt när hon & syrran Plupp låg plats i vad som kändes som en evighet ... Förvisso stod jag typ två meter från henne & gick in & belönade ett flertal gånger, men hon låg hur lugnt som helst ... gottis!!!


Innan vi for hemåt fick töserna leka en stund & så gick vi ner till agilityhinderna & övade lite på dem med dem sen avslutade vi kvällen med en promenad i "engelska parken" med alla fyra blådårarna ...

Av Anna-Karin Malm - 24 maj 2014 08:00

Inatt brakade det löst rejält & det regnade & åskade så dagen började med lite regn & mulet & svalare luft än det varit de senaste dagarna ... Tyvärr mådde jag inte så bra i morse - förmodligen åt jag för mycket när vi var på buffe igår kväll "L" - så jag hoppade över dagens spårträning ... meeeen fram emot eftermiddagen var jag fit for fight igen så då åkte jag upp till Hermanssons stuga & la lite spår till blådårarna samt tog en skön promenad ... Lite trist att träna ensam förvisso, men bättre det än ingen träning ju ...


Jag började med att lägga ut spåren & gick sen på promenad med vovvarna ... Väl tillbaka vid bilen satte jag in Pi & Danni & så fick Eos börja spåra ... Jag hade lagt ett spår i granskogen till henne på cirka 600 meter med fem pinnar samt slut ... alla pinnarna var naturpinnar, lika bra att köra med det hela tiden nu ju ... Upptaget var helt okej, hon gick ut, gick bakspår cirka tre meter & vände sen ... men när vi kom till snusdosan med godis missade hon först den ... Sen spårade vi på & hon var ömsom full fokus & ömsom slarvig. Detta resulterade i lite snurr här & där samt att hon missade en pinne (som jag dock hittade & låtsades äta godis för). Även slutet ville hon gå över, vet inte om det var för att hon ville fortsätta spåra eller för att honmissade det ... Nåja, analysen säger att det KAN bero på att hon varit ute & sprungit & busat precis innan & vägrade dricka när vi kom tillbaka till bilen, men det kan ju bero på precis vad som helst ... nåja, nya tag nästa gång ...


Sen var det Pis tur & hennes spår låg i bokskog & var cirka 500 meter långt med fyra pinnar & en leksak som slut ... Idag hade jag för första gången låtit bli att lägga godis på pinnarna för att se vad hon gjorde ... Hon spårade kanonkalas hela spåret & stannade & puttade på pinnarna för att se om där var godis & tog sen upp dem när jag satte mig på huk & höll fram handen - kanoners!!!


Till sist var det Dannis tur & även hans spår låg i bokskog ... Det var cirka 300 meter långt med två pinnar samt slut. Tyvärr fick han vittring på en ekorre precis vid spårstarten & sen var han totalt körd hela första sträckan, gick aningen bättre andra, men spårade sen ur mot slutet så vi fick gå tillbaka & då tog han sistasträckan hyfsat ok ... Han blir skvatt galen när han ser eller luktar ekorrar ... suck.

Av Anna-Karin Malm - 23 maj 2014 08:00

Det har varit såååå varmt nu några dagar ... I eftermiddags var det hela 29 grader varmt i skuggan så jag & Jane bestämde oss för att åka till Sibirien & bada vovvar istället för att träna lydnad med dem ... Det uppskattades vill jag lova, sex lyckliga hundar sprang som galningar i vattnet medan vi gick & svalkade fötterna & njöt av värmen ...

Av Anna-Karin Malm - 20 maj 2014 19:22

Dagens sökträning var som medicin för min själ ... Att komma till sökskogen på morgonen trött & stressad & där landa i harmoni & bara känna hur underbart det är med de ljumma, lätta vindarna, fågelkvittret & solens strålar mot huden & dessutom köra hundar som bara äääälskar att söka gör mitt hjärta helt   


Då vi var nio stycken delade vi oss i två grupper & vår grupp blev fyra människor stark ... såååå det blev bara till att valla ruta & köra igång. Mitt när vi höll på att valla rutan kom en av den andra gruppens hundar spatserandes helnöjd med att ha hittat oss & våra hundar ... "L" Efter ett litet telefonsamtal blev han hämtad & ordningen blev återställd ...


Mina vovvar körde sist, dock var det endast tre hundar före, så det blev ju inte så sent ... Danni fick gå först & han fick två figgar som han fick se gå ut mot första hörnorna, två tomslag & sen två avslutande figgar. Han blev rejält taggad av att se figgarna gå ut i rutan & hittade dem samt markerade dem finemang. Även de två tomslagen blev finfina, men sen märktes det att han blev aningen trött så nästa gång tänkte jag ha figgar som han ser mot slutet istället. Han hittade emellertid figgarna till slut & markerade även dem bra.


Sen var det Eos tur & om jag var orolig för att hon inte mår hundra igår kväll när vi tränade lydnad försvann alla de farhågorna idag ... SOM hon gick ... Om vi hade haft en låååång linjal hade vi kunnat lägga ut den längs den väg hon sprang ut i rutan ... Dessutom hade hon en underbart härlig fart. Hon fick först två figgar, en som belönade & en som inte belönade, sen en närafigge som inte belönade följt av två finfina tomslag & så en avslutande figge där hon inte fick vittring på första slaget som var finfint, men aningen för långt fram i rutan så jag fick skicka henne snett bakåt & då klapp hon även den figgen, markerade bra & fick belöning gånger två ...


Sen fick liten Pi komma ut & få fyra (två som flyttade sig) vindmarkeringar varav en i ett jakttorn ... Som hon jobbar med näsan den lilla busungen ... jättefint & bra driv & vilja att leta självständigt ... me like!!!


När vi var klara med sökövningarna körde vi tillbaka en bit för att få ny mark att lägga upp en uppletanderuta på ... Även här fick alla mina tre köra ... Pi började & fick tre prylar på djupet ... Mycket spring & en dutt på en av snitslarna (inte bra) men härligt sug utåt & hittade alla tre prylarna utan bekymmer. Sen fikade vi innan Eos & Danni fick köra ... Eos först & hon fick fyra prylar, även här gick hon jättebra med fina avlämnanden. Även Danni fick fyra prylar & man märker tydligt hur roligt han tycker det är med uppletande, här blir han inte trött inte ... "L"


När vi var klara med uppletandet gick vi en skön promenad innan det var dags att köra hemåt ...


Av Anna-Karin Malm - 19 maj 2014 20:30

Kvällens träning började bra men slutade mindre bra ... endast en av tre hundar gick bra ... KAN bero på att jag inte själv var på topp efter en tuff dag på jobb kanske ...


Danni fick börja & han strålade & glänste min lille påg ... Vi tränade igenom ettan förutom hoppet som var upptaget av kurs samt framförgående, kryp & vanlig apportering. Hans ställanden & läggande börjar bli riktigt bra nu faktiskt ... En gång är ingen gång sägs det ju, men nu har det varit bra flera gånger i rad ... gött!!!


Sen var det Eos tur att komma ut & hon kändes inte alls på hugget utan jag uppfattade henne som loj & aningen stel vilket gjorde mig djupt oroad över att hon skulle vara sjuk eller skadad. Detta medförde i sin tur att vi inte körde på på riktigt. Vi tränade i alla fall lite fritt följ, inkallning med ställande, sättande under marsch, kryp, hopp-apport, rutan, kryp & fjärrdirigering.  


Till sist fick Pi komma ut & hon var nog aningen sliten efter den långa gårdagen så även hon gick betydligt sämre än vanligt. Vi tränade lite fritt följ, apporteringsövningar, ställanden & lägganden, inkallning & snabbtarget & avslutade med att hon fick hämta ett par rullar hos Ina.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards