annaayaeos

Alla inlägg under januari 2017

Av Anna-Karin Malm - 29 januari 2017 16:22

Dagen kunde börjat bättre ... som vanligt var jag sen på det & precis när jag skulle köra iväg började det dessutom regna lite grann ... Det kan tyckas som en petitess men om man ser till att det var ett par minusgrader & att jag skulle köra upp på åsen med mina icke dubbade vinterdäck såååå ja ;) Hur som haver gick det bra men jag fick ta det rejält lugnt på sina ställen vilket nog var tur med tanke på att det sprang ut en flock på sju hjortar precis framför bilen när vi körde på vägen mot Klåveröd.


Nåväl väl framme fick Pi & Danni vara ute & busa tillsammans med kompisen Jacko medan vi la upp planen för dagens träning. Vi delade upp oss i två grupper eftersom vi var sju personer & tio vovvar ... Vår grupp bestod av mig & två till eftersom vi skulle ha lite mer basic övningar som inte krävde så mycket stighjälp.


Pi fick köra först av mina två & hon fick i vanlig ordning sina fyra figgar. På vindsidan var figgen gömd till hon hittade den & då blev det kamplek till jag kom ut & sen godis. På den andra sidan som bestod av en kraftig uppförsbacke i början av rutan fick hon se figgen börja gå ut för att sen "blunda" till den gömt sig. Det löste hon kanoners. (ja inte att blunda då alltså utan att hitta figgen trots avsaknad av vind) ... Andra figgen på ickevindsidan fick bli en springare. Samma belöning på den sidan som på vindsidan.  Hon var riktigt taggad & glad idag & jag hoppas sååå innerligt att det kommer vara så även fortsättningsvis nu.


Sen fick Danni komma ut & även han fick fyra figgar som jag visste var låg. Min tanke är ju att han ska få vinst varje gång ett tag nu för att bli mindre benägen att stanna i rutan & beklaga sig för mig att jag lurar honom ... På hans första skick fick han sällskap av en rottistik från andra rutan. Det löste han genom att stanna i rutan & glo på henne samt titta irriterat bort mot matten när hon kallade på hunden ... När hunden vänt tillbaka fortsatte han ut till figgen som om inget hade hänt ... "L" En figge låg uppe på kullen inkilad mellan ett par stora stenar (typ) så lite svårt rent vindmässigt, men Kung Danni fixade så klart det plättlätt ... Är det nåt han gillar så är det att springa uppför backar ... Ett tomslag fick han till fast vi inte skulle ha några såna & det var just på grund av att han tycker så mycket om att springa uppför att han tog sikte på kullen igen när figgen i själva verket låg nedanför snyggt placerad i en stor rishög. Ja förresten så fick han ett tomslag på andra sidan oxå eftersom den busiga figgen gömt sig bakom en stor sten som stal vittringen från honom ... Allt som allt gjorde den lille pågen ett riktigt fint jobb iaf.

Av Anna-Karin Malm - 28 januari 2017 20:08

Dagens träning blev inte fullt så hård & intensiv som jag önskat ... Detta eftersom både Danni & Pi är lite halvdana just för tillfället ... Danni har ju problem med sina trampdynor vid denna årstiden pga det förbenade vägsaltet & Pi råkade trampa på nåt vasst i skogen igår när vi gick långpromenad med alla hennes goaste hundkompisar ... Hon var minst sagt varvad & sprang som en dåre både jagande & jagad ... <3 Inte märkte jag att hon skadat sig heller utan det var först när hon vilat en stund här hemma & började gå igen som hon knappt stödde på ena frambenet ... Jag trodde då genast att hon sträckt sig, men efter en närgående undersökning av henne hittade jag ett ganska djupt hål mellan bakre trampdynan & en av de främre ... dessutom ett litet snitt på båda sidor om hålet ... Det ser verkligen märkligt ut, men jag kan tänka mig att hon trampat på en torkad grangren som haft en avbruten kvist som stuckit rakt uppåt ... men jag vet som sagt inte. Efter avtvättning & lite aloevera samt en natts sömn hade hon inte ont längre så vi valde att ta endast liten kissepromenad & sen åka & prova att träna lite lydnad på mjuk gräsplan vilket funkade bra ...


Jag kom lite innan de andra & tog med vovsegullen ut & satte upp rutan ... sen roade jag mig med att skicka dem till rutan, dels tillsammans & dels en & en medan den ena skulle klara av att sitta kvar bakom mig medan den andre skulle springa till rutan. Att skicka båda gick väl så där ... Pi landade i rutan innan Danni & när jag sa stanna till henne stannade ju så klart Danni oxå ... När jag då sa till honom att gå till rutan först satte sig & sen la sig Pi i rutan ... När jag skulle skicka endast Danni smet Pi med första gången, men sen satt hon kvar ... men när det var Pis tur drog Danni med flera gånger ... Till sist blev Pi irriterad på honom & sa till honom & sen stannade han kvar ... "L"


Efter att vi pratat igenom vad vi ville ha hjälp med fick Danni börja träna ... Vi började med en platsliggning & sen tränade vi på fotgående med fokus på position & stegförflyttningar, inkallning med ställande, fjärrdirigering, sättande under marsch & ställande under marsch med runtgående. Sen såg jag att han var lite irriterad i sin ena framtass & valde att avbryta träningen för att inte lägga på honom nåt obehag i samband med lydnad.


Sen fick Pi komma ut & hon hade minsann inte ont i sin tass alls ... Hon var nog värre gasad än nånsin ... Jag började med att få lite kommendering i fotgåendet inklusive saktagående, stegförflyttningar & vändningar på stället. Visst det var inte perfekt på nåt vis, men det var helt igenom fokus & energi ... såååå skoj att hon verkligen fått kläm på det här med fotgåendet nu & att hon inte tröttnar. Vi fick även hjälp med att lägga ut pinnarna till vittringen & hon gjorde ett fint jobb ... plockade dock upp & smakade på en av pinnarna men inte förrän hon tog rätt sprang hon tillbaka till mig. Det jag inte gillade var att hon tuggade på pinnen vilket hon inte gjort innan ... så vi tränade att hon fick sitta kvar med pinnen i munnen & komma in till mig med den ett par gånger ... fortfarande tuggande ... så det är ju nåt vi behöver jobba med. Vi körde även rutan (kanon), ställande med runtgående, läggande & sättande under marsch, apportering, metallapportering (där hon tjuvade första gången jag kastade den & dessutom fullföljde & kom in med den), tungapportering (första gången tog hon snett & fick ena änden mot ögat men andra gången gick det bättre ... när jag klickade & sa tack ville hon dock inte släppa den så jag hade lite besvär med att montera loss henne från den ... asg), fjärrdirigering (där vi inte riktigt får till de där snygga upphoppssättandena när vi ökar avståndet) & framåtsändande med "gubbar/ben". 

Av Anna-Karin Malm - 26 januari 2017 19:45

En underbar fridag fick jag & vovsegullen idag ... sovmorgon till halv nio (vilket verkligen behövdes med tanke på mattens rejäla förkylning), stressfri frukost & sen bar det av ut i skogen för spår & uppletandeträning i det underbara vädret ... För ja det får man väl tycka när januari levererar plusgrader, solsken & så gott sim vindstilla ...


Jag började med att lägga ut spåren innan vi gick en promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig ... Glada vovsegull gjorde verkligen min dag ...

     

Väl tillbaka vid bilen vallade jag av en uppletanderuta med god hjälp av vovvarna ... Tre prylar lades ut i bakkanten ... En i vardera hörn & en ungefär mitt på. Rutan var belägen i öppen bokskog med en kulle i bakkant som de måste upp för för att hitta prylarna & det blåste medvind i rutan så de var verkligen tvungna att gå ut djupt.


Pi var först ut & hon gjorde tre galna skick & kom in med tre prylar ... ett fantastiskt fint arbete gjorde hon <3. Sen var det Dannis tur & han jobbade på finemang & sprang verkligen ut på djupet & lite till ... men efter att ha hittat två prylar tyckte han att nu fick det väl ändå va nog & stannade en bit ut & skällde ett par skall. När jag sa ut till honom tog han sig dock ut & hittade sista prylen. Dessa stoppen vi har just nu även i söket tror jag beror på att han har lite ont i sina tassar eftersom vägsaltet fräter på hans trampdynor så de spricker & blir tunna på sina ställen. Då blir han lite bekväm & springer inte gärna i onödan ... om han inte glömmer bort sig vill säga ... "L"


Sen var det dags att ta spåren. Pis spår hade legat cirka 1,5 timme & var ungefär 600 meter långt med fem pinnar samt slut. En spetsvinkel hade vi oxå fått till i spåret. Hon började okej, men sen blev det lite svajigt efter första vinkeln. Apport nummer ett hittade hon men tvåan gick hon över. Jag tog upp den, visade henne den & låtsades äta av hennes godis medan hon stod en bit fram & glodde på mig precis som om jag var dum i huvudet & hon sket i vad jag gjorde ... meeeen sen var det inget slarv med fler pinnar inte ... Spetsvinkeln tog hon klockrent ... me like.


Dannis viltspår hade legat cirka 2 timmar när vi tog det & det gick i bitvis väääldigt risig terräng & bitvis i öppen bokskog. Han jobbade på jättebra idag, hela tiden med en viftande svans ... Det märks verkligen hur roligt han börjar tycka att detta är <3 Han jobbade på kanon & hittade sin klöv ... gött!!! 

Av Anna-Karin Malm - 22 januari 2017 16:27

Idag har vi äntligen kommit iväg ut i spårskogen en sväng ... Det känns som en hel evighet sen sist & det är det ju nästan ... vi har inte spårat sen innan jul ... Meeeen jag känner att det ibland kan vara bra att lägga saker & ting åt sidan ett tag & träna lite annat för att få en djupare förståelse för saker & ting ... Dock visade det sig inte vid dagens träning ... Hoppas att det kommer "L"


Dagen bjöd på riktigt gråtrist & sömnigt väder ... precis så grått & fuktigt som det kan vara en januaridag i Skåne ... & ändå regnade det inte ... Den du ;) Efter en lugn morgon med lite välbehövligt pyssel här hemma åkte jag & vovsegullen så upp till Hermanssons för att slänga ut våra spår samt promenera en sväng ...


Efter promenaden satte jag Danni i bilen medan Pi fick hoppa i selen & börja spåra ... Hon bjöd på ett fint upptag & bitvis spårade hon finemang, men mellan varven vallade hon över spåret & skulle till och med ta små avstickare för att kolla av annat några gånger, inte likt henne alls faktiskt ... En av fem pinnar gick hon över trots att jag såg att hon noterade att den låg där i spåret men de andra tog hon trots att hon fick jobba lite med några av dem eftersom det var medvind i spåret & hon hann passera dem en liten bit innan hon fick vittring på dem. Ett par vinklar var aningen luftiga med Pi-mått mätt, men några gjorde hon i sann Pi-anda = klockrent i spårkärnan ... Ja med facit på hand fick jag väl vad jag förtjänade efter ett så långt uppehåll helt enkelt.


Danni fick ett viltspår som bara hann ligga cirka 1,5 timme innan vi tog det. Danni jobbade på bra, men var inte alls intresserad av att gå ut i den lilla avstickaren jag gjort där jag gått fram & tillbaka i samma spår ... kanske för att han kunde konstatera att mitt spår gick både fram & tillbaka där? Annars spårade han helt okej med låg näsa & viftande svans men spårade inte konstant i spårkärnan & tog en & annan liten avstickare även han.

Av Anna-Karin Malm - 21 januari 2017 09:15

Dagen har spenderats på Råådalens BK ... Vi började med att gå en skön promenad tillsammans med Jane & Maria & deras sex vovvar innan vi fikade & tränade lydnad. Vädret visade sig absolut inte från sin bästa sida då det var disigt & ett litet skimmer av duggregn i luften hela dagen, men vad gör väl det när man får träna tillsammans med fina vänner & bästaste vovsegullen? Dock blev det mest träna vid sidan av med fokus på att utsätta sig för optimal störning & inte något direkt samarbete alls egentligen ... men så är det ibland & just idag kändes det som en perfekt plan för min del "L"


Vi började med tre noseworkgömmor (lr vad man nu benämner det) & det märktes att Danni & Pi var ringrostiga i det ämnet ... lr var det bara det att området var vid parkeringen precis där jag kan tänka mig att de flesta kissar sina vovvar på väg in & ut från planen ... Sååå lite hjälp för att hitta nån av dem behövde de båda två.


Pi fick börja att träna lydnad & ännu ett lydnadspass med denna tösabit gick i galenhetens tecken ... Hon har verkligen börjat älska att träna lydnad ... det är såååå skoj att träna då ju ... Vi tränade fotgående med mycket fokus på vändningar på stället & stegförflyttningar (& visst är det inte snyggt än, men hon kämpar verkligen för att vara i rätt position hela tiden), ställande med rundning, sättande under marsch, rutan, konen, inkallning med & utan ställande, hopp-sitt, hopp-apport (fint uthopp, men hon sprang bredvid på vägen in flera gånger innan jag lyckades hinna placera mig rätt), kryp (ett kryp på cirka 4 meter som var hur fint som helst men när jag sen skulle göra om det för att träna på att starta från en halt tyckte hon att nu fick det vara nog med att släpa magen på det kalla våta gräset & tvärvägrade "L"), fjärrdirigering (där jag inte riktigt vill öka på avståndet eftersom hon då inte får samma tryck i uppsitten), framförgående, apportering, tungapportering, metallapportering & dirigeringsapportering. En djupt besviken Pi fick, efter säkert en halvtimmes tränande, gå & sätta sig i bilen ... hehehe ...


Sen fick Danni träna & när han kom ut märkte jag att han haltade lite & kollade hans trampdynor ... en liten torrspricka (lr saltspricka) på ena trampdynan gjorde att det sved lite men efter en stund ute slutade han halta så vi tränade iaf eftersom jag vet att det beror på att vi gått på saltade vägar & att det inte förvärras av att man går på gräset. Vi tränade på fotgående med vändningar & stegförflyttningar, inkallning med & utan ställande (såååå jäkla snyggt ställande han har <3), ställande med rundning (svårt med stadgan), kryp, apportering, hopp-sitt, rutan, konen, fjärrdirigering (med grym störning av en hund som sprang till rutan precis bakom honom & en hund som körde konskick precis bakom mig, men ändå full fokus så gott som hela tiden), framförgående, sättande under marsch och läggande under marsch.


När vi kom hem var vovsegullen så smutsiga att de fick hoppa raka vägen in i duschen ... Nääää jag längtar inte alls till våren, tro inte det ...   

Av Anna-Karin Malm - 19 januari 2017 19:30

Dagen började med skön sovmorgon ... även Pi njöt av att ligga utfläkt i sängen och sova lite längre idag, aldrig långt från sin matte om hon inte måste 

Danni fick börja av mina & vi tränade på lite alla möjliga moment, men mest av allt på störning då det var flera hundar inne & tränade samtidigt ... Det märktes bland annat på apporteringen där han valde att gå i en båge åt höger så han kom på min högra sida & sen fick gå runt mig istället för att göra sin vanliga ingång. Momenten vi körde var fotgående, ställande med rundande (gick riktigt bra idag faktiskt), rutan, konen, apportering, fjärr, sättande (börjar han fatta) & inkallning.


Sen fick Pi komma in & även hon var störd av att det var så många hundar & folk på så liten plats vilket framför allt märktes på konskicken där hon inte riktigt ville runda ... precis som att det blev farligt om hon hade konen mellan mig & henne ... "L" Momenten vi tränade på var fotgående (väääldigt mycket energi idag - härligt), inkallning, rutan, hopp-sitt, hopp-apport, konen, fjärr, ställande med rundande, sättande (även hon börjar fatta detta nu), apportering, metallapportering, tungapportering & sittande samt liggande i grupp.


Sen bar det av hemåt för en snabb lunch innan vi tog cykeln till Hermanssons stuga för att möta Jane & hennes vovsegull där för en skön promenad på gula slingan. Pi & Peggy hade såååå roligt & sprang & lekte jättemycket <3 Väl tillbaka cyklade vi hemåt igen ... Bitvis var det rena blankisen med vatten ovanpå så där fick jag snällt leda cykeln & ändå höll jag på att ramla ... Efter att ha duschat leriga vovvar & lagat samt ätit middag åkte jag & Mange med vovvarna till veterinären för att äntligen få Danni vaccinerad ... Och tänk, jag klarade det ... fast det kom en & annan tår när vi väl satt i bilen igen ...


Som avslutning bjuder jag på en liten filmsnutt från december när jag & Pi tränar saktagående i boulehallen ...

Av Anna-Karin Malm - 16 januari 2017 21:00

Ikväll var det åter dags för träning i boulehallen med Pi ... stackars Danni kan ju inte vara med & träna där pga att han inte tål saltet ... Så han fick vackert stanna hemma hos familjen & träna på pilatesbollen tillsammans med Amanda ...


Jag bad om att få hjälp med en platsliggning så det började vi med. Riktigt bra träning blev det då ena hunden är ung & hade ganska mycket myror i brallan så ägaren var inne hos den ett antal gånger och gav godis samt fick lägga den ner igen ... Pi var visserligen påverkad av att det var stökigt, men kändes ändå hyfsat trygg & komfortabel i situationen.


Jag ville även ha ögonen på oss när vi tränade konen eftersom jag i förra veckan kom på att både Pi & Danni stannar vid konen om jag inte bekräftar att de gör rätt med röst eller klicker. Vi kom fram till att bästa sättet att träna bort stoppet är att jag rör mig aningen bakåt precis när hon rundar konen & så får den rörelsen bli mindre & mindre allt efter som tiden går.


Lite lek med Mailns unghundsskyddsärm blev det oxå & jag blev grymt sugen på att skaffa en sån till Pi för att tagga henne ännu mer i leken i bland annat söket ... Det är synd att vi inte filmade när hon klapp ärmen när Ina hade den för jäklar vilket klipp det var i det bettet ... "L"


Lite "vanlig" lydnadsträning blev det oxå & det känns verkligen som att vi är i ett rejält flow just nu ... gött!!! Vi tränade fotgående, inkallning med & utan ställande, rutan, fjärrdirigering, ställande med runtgående, sättanden under marsch (svårt), apportering med träapport, tungapport & metallapport & idag sprang hon ut, tog metallen efter liiiite tvekan, galopperade in & satte sig (förvisso snett, men ändå) Yeah hon har kommit över att den är superäcklig :)


Sammantaget en lyckad träning med peppig Pi ... igen ... me like!!!

Av Anna-Karin Malm - 15 januari 2017 22:09

Förmiddagen ägnades åt sök ... så klart ... "L" Vi var i en något annorlunda ruta med en djup grop som hundarna skulle springa ner & sen upp igen från för att nå ena hörnan ... terrängen bestod av uppväxt granskog med för övrigt bra sikt.


Danni var först av mina två & han skulle idag få sex figgar rakt ut, klurigt gömda på olika djup. Vi har haft så mycket lur för oss så han har börjat fundera på om han verkligen kan lita på sin matte när hon säger att det finns en figge där ute där hon pekar nämligen så det är dags för att boosta honom med figgetanke nu. Några stopp fick vi, mest troligt eftersom han såg figgen på andra sidan förflytta sig framåt i rutan & då förmodligen hade tanken om att matten tvingar ut honom på andra sidan först bara för att fast där inte är någon ... Första skicket, som skulle vara svårast genom den djupa gropen fixade han plättlätt & han hittade alla figgarna & markerade bra, men som sagt de där stoppen ... nääää de ska bort.


Sen var det Pis tur & hon var riktigt pepp idag oxå ... Jag valde att kalla den ena sidan för vindsida även om det blåste ganska så minimalt ... jag tänker att hon ju vet vad hon ska göra & kan använda näsan bara hon vill såååå ... När jag ställde henne för första skicket på vindsidan där figgen skulle ligga gömd & leka när hon hittade henne såg jag tydligt hur hon fick henne i vind & när jag kommenderade sprang hon i full fart ut & tog figgen. Andra gången jag skickade på vindsidan skickade jag lite för långt bak i rutan så hon fick inte vind på figgen ... Hon skuttade ut i full fart & började hoppa rundor som ett skrämt rådjur där ute för att försöka få syn på figgen ... när det inte lyckades sprang hon inåt mot mig, men några meter innan stigen vände hon utåt igen & sprang lite framåt i rutan & fick vittring på figgen ... bra jobbat av fröken tycker jag allt ... På andra sidan var det springare som skuttade iväg med hennes leksak precis efter att jag skickat henne & där var hon sååå taggad att hon höll på att springa ifrån sina egna ben "L"...


Eftersom vi skulle på kalas på eftermiddagen fick jag skynda hemåt & bara ta en kort promenad på vägen hemåt ... något snöpligt tyckte Danni & Pi ;) 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards