annaayaeos

Direktlänk till inlägg 18 mars 2018

Spår och uppletandeträning ...

Av Anna-Karin Malm - 18 mars 2018 17:00

Idag bar det av ut i spårskogen framåt lunch efter en välbehövlig förmiddag hemma med långfrukost och lite städande & fejande. Efter att spåren blivit utlagda gick vi en promenad i det sköna, soliga vädret medan spåren låg till sig.


Danni fick sitt spår lagt av kompisen idag för att se hur han tänker kring andras personspår ... Jag tror att det är första gången någon lagt ett personspår till honom & viltspår har han gått 2-3 stycken som inte jag lagt ut. Han var aningen förbryllad i början av spåret & stannade bland annat och skällde mot spårläggare Ingela som knatade bakom för att se till att vi inte spårade ur men efter första pinnen verkade polletten trilla ner & sen spårade han faktiskt riktigt bra mellan varven & hittade runt med alla (3+slut) pinnarna med sig ... Såååå det får vi allt göra om fler gånger.


Pi, som var mäkta upprörd över att Danni fick spåra innan henne var aningen ofokuserad i början av spåret ... lägg därtill att jag varit taskig och lagt upptaget tillbaka mot bilarna & dessutom i ganska svår (snårig) terräng & resten av spåret gick i tät lärke, kalhygge med tunna 1,5 metersbjörkar & björnbärssnår & avslutades i granskogen så har ni förutsättningarna för alla rätt ... Trots detta jobbade hon faktiskt på riktigt bra ... hon gick förvisso bakspår i upptaget, men stannade själv upp & funderade en stund efter si sådär 7-8 meter & vände sen själv & första vinkeln gick hon över med 3-4 meter, men annars höll sig klockrent i spårkärnan hela spåret ... trots det missade hon en pinne ute på kalhygget ... mest troligt pga att den låg i en liten håla & hon hade lite väl bråttom där eftersom det tydligen inte finns nåt mer spännande än att spåra i snårig terräng ute på ett kalhygge enligt Pi.


Ett uppletande hann jag & Blådårarna oxå med innan vi for hemåt ... rutan var avvallad av ett par, för Pi, främmande människor & de 3 prylarna tillhörde Ingela & las ut av henne ... Första skicket sprang Pi rakt ut i ena hörnet & klapp prylen som låg där & jag hann tänka yes nu har det börjat funka med andras prylar oxå ... meeeen sen var det som att luften gick ur henne & hon skrotade rundor både länge och väl i rutan innan hon hittade föremål 2 & 3 ... Sen var det Dannis tur & han jobbade på finfint som vanligt & hittade snabbt två föremål, men ena hörnan fick han jobba länge för att hitta. När vi var klara slängde jag ut prylarna i rutan igen & hämtade även Pi, sen fick de gå lösa medan jag uppmanade dem att leta medan jag tog ner snitslarna & då var det helt plötsligt mycket mer spännande att hitta prylarna ... demokratiskt nog hittade de två prylar var iom att Pi hittade någons kvarglömda spårpinne "L". 


Innan vi for hemåt gick vi en liten sväng & jag passade då på att lägga ut prylarna bakom mig med några meters mellanrum & skickade dem att hämta prylarna igen & även det tyckte hon var superskoj. Jag vet egentligen inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med att hon tycker att andras prylar inte är roliga att hämta ... just nu känns det ganska hopplöst tycker jag ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards