annaayaeos

Alla inlägg under augusti 2015

Av Anna-Karin Malm - 31 augusti 2015 08:30

Så här på sommarens sista dag träffades vi åter igen i lydnadsgänget för lite träning ... Kvällen var skön men fy vad det börjar mörkna om kvällarna nu ... :( Så klart har jag åter igen slarvat med att uppdatera bloggen så därför kommer det inga detaljer runt träningen utan bara konstaterande på vad vi tränat ...


Eos:

Framåtsändande - inte lika bra som sist, men helt okej, fotgående, tungapportering, hopp-sitt - här fokuserade vi på att hon ska komma ut en bit från hindret, kryp samt sitt - som gick bra & ligg i grupp.


Danni:

Fotgående, apportering, rutan, framförgående, hopp-sitt, kryp & fjärrdirigering.


Pi:

Hon fick först komma ut & köra platsliggning samt budföring medan det fortfarande var ljust & sen komma ut sist för att träna lite fotgående, ligg & stå under marsch, apportering, hopp-sitt, saktagående - som inte funkade alls eftersom hon inte såg godisarna jag kastade i mörkret, framförgående & kryp.



Av Anna-Karin Malm - 30 augusti 2015 08:15

Efter att ha suttit & kollat på live-streamingen igår där de visade bland annat IPO-lydnad & uppletande åkte jag ner till Malmö för att kika live på framför allt spårhundarnas lydnad ... När vi kom fastnade vi ett tag vid uppletanderutan & jag önskar så att jag hade haft möjlighet att testa den med Blådårarna ... Nåja, nån gång ska jag minsann lägga upp en ruta så där intill stranden & se om det är svårt eller om det bara var just där det var det ... "L"


Väl framme vid spårhundarnas plan satte vi oss ner & tittade ... Tänk ändå att flera av de som tävlade där har jag & Eos tävlat mot ... ja eller snarare under ... flin ... För deras höga nivå lär vi nog aldrig hamna på ... Det som imponerade mest på mig var att så många hade så pass fina framåtsändanden ... det jag sett från gamla youtubeklipp har inte visat på samma höga nivå just i det momentet iaf ... meeeen så klart var det skillnad från ekipage till ekipage vad det gällde glädje & samarbete ... Förhoppningsvis visade avsaknaden av glädje hos vissa hundar bara på att föraren hade en hel del nerver med sig & inte på att de hundarna tränats med tvivelaktiga metoder ... Men i vilket fall som såg det inte vidare roligt ut mellan varven.


Lite shoppande blev det oxå tid för & jag beställde mig en jacka från Arrak samt köpte rutband & en rolig leksak till vovsegullen.


Väl hemma igen kände jag hur inspirerad jag blivit till vidare träning & nu längtar jag verkligen till imorgon när vi ska träna lydnad ... :)

Av Anna-Karin Malm - 29 augusti 2015 08:15

Eftersom jag hade en aningens tidsnöd idag hann jag inte med att träna spår med vovsegullen ... meeeen lite uppletande går ju snabbt & smidigt att få till ... Såååå vi åkte upp till Vargadalsvägen där vi hade dagens marker & la upp en ruta & slängde ut fyra prylar ... Min vana trogen blev det en pryl i vardera bakre hörn, en i mitten ganska långt ut & den sista placerade jag uppe på en sten.


Alla hundarna jobbade på så otroligt bra, jag är djupt imponerad över deras förmåga att använda sina nosar. Pi var först aningen konfunderad över var den prylen som låg uppe på en sten fanns nånstans & jag kom då på att hon aldrig haft nån pryl gömd uppe på nåt ... "L"


Efter träningspasset passade jag på att gå en liten promenad oxå så vovvarna fick busa rejält ... 

Av Anna-Karin Malm - 26 augusti 2015 09:15

Idag bar det av upp till de halländska skogarna igen för spårträning tillsammans med Crissi ... Efter att vi rekat lite så började vi lägga ut spåren ... Jag la till Pippi, Eos & Danni & Crissi la till Plupp & Pi ... Sen tog vi en liten stunds frukostfika & snackade lite innan vi började ta spåren ... Då kom det en kotte flygande ... trollena tänkte jag så klart ... ;)


Allra först fick faktiskt Eos spåra & förutom att hon gjorde ett klockrent bakspår & missade två av fyra pinnar så gick det bra ... eeeeh ja ...


Sen fick Plupp spåra & eftersom Plupps & Pis spår låg så långt bort fick Pi följa med & vara hangaround medan Plupp spårade & vice versa ...


Pi slet & drog sig genom Plupps spår ömsom spårande, ömsom bara dragande, så när vi kom till hennes slut trodde jag aldrig att Pi skulle orka spåra sitt spår sen ... meeeen där trodde jag fel ... Lugnt & sansat som vanligt tog hon sig igenom sitt cirka 500 meter långa spår & hittade sina pinnar ... duktig tjej ... 


Sist av mina vovvar fick så Danni gå & han kunde spåra minsann ... Ett par vinklar tog han dessutom klockrent ... duktig kille ... längtar till vi ska sätta igång med viltspårandet med honom & Eos nu ....


Innan vi for hemåt fick vi även till lite skotträning ... Mina fick två skott där jag hade dem liggande när skotten brände av ... Pi & Danni studsade upp på det första ... Danni för att han tycker det är lite otäckt & Pi för att hon har hög förväntan ... men på det andra skottet låg Pi kvar bredvid Eos & Danni reste sig, sprang en liten runda & kom & la sig igen ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 24 augusti 2015 08:45

Dagens träning började med gofika trots att det inte gick så bra för mig & Pi igår ... en träningskompis tävlade nämligen lydnad & fick sitt Lp så hon kom & bjöd på go kaka ... mums!!!


Efter gofikan & genomgång av vad vi alla ville ha hjälp med satte vi igång med träningen ... Eos fick träna sitt & ligg i grupp ... på sättande la hon sig ner igen ... hm ... antingen är hon bekväm av sig eller TYCKER hon att det är jobbigt att sitta stilla för länge så här på ålderns höst ... Vi får väl prova oss fram & så får jag verkligen studera henne när hon sitter ... Sen värmde jag upp tanten med bland annat en inkallning med ställande & lite fotgående innan jag fick hjälp med ett framåtsändande ... Det var dock bara två människor som stod & så "gubbarna" ytterst men jäklar vilket framåtsändande hon gjorde ... Hon har nog aldrig gjort en förstasträcka så bra som idag ... Det gjorde att jag valde att bara göra denna förstasträcka & sen belöna henne rikligt för det ... Jiihoo!!! Vi tränade även lite mer fotgående, tungapportering, hopp-sitt, kryp & så ett kort rutskick bara för skoj skull ...


Sen var det Dannis tur att träna & han var väldans duktig ikväll ... härligt, vi har haft en lååååång svacka nu tycker jag ... Vi tränade iaf fotgående, rutan, framåtsändande, apportering, läggande & ställande under marsch, hopp-sitt & kryp.


Till sist fick Pi komma ut & träna lite ... Med henne tränade jag lite roligt fotgående med pepp, saktagående vid "gubbarna", läggande & ställande under marsch, kryp, apportering, hopp-sitt där jag försökte få ut henne längre från hindret & så en platsliggning med syrran.

Av Anna-Karin Malm - 23 augusti 2015 08:15

Idag stod det spårtävling för Pi på schemat ... Eftersom det utlovades en varm dag fick Eos & Danni stanna hemma & så for jag & Pi iväg på egen hand. Efter att vi lottat ut ordningen bar det iväg ut till spårmarkerna som bestod av fält ... På vägen såg jag stubbåker efter stubbåker & började fundera på om Pi verkligen skulle klara av att spåra på en sån eftersom vi aldrig provat det ... Men de funderingarna hade jag kunnat bespara mig för de hade vikt ett jättefint stort fält med gräs & klöver på åt våra vovvar ... Härligt!!!


Vi hade startnummer två & Pi började spåra så smått redan på vägen ut mot starten så jag selade på henne en bit innan ... Hon spårade jättebra & markerade även pinnarna kanon samt kom med dem till mig när jag bad henne om det ... Dock ringade hon i båda vinklarna, men inget överdrivet eller stressat utan hon gick bara upp i vind, slog en ring & spårade på när hon träffade på spåret igen ... Detta fick vi en 8 av båda domarna för vilket förvånade mig en aning då jag tyckte hon jobbade riktigt fint & analyserade spåret i vinklarna för att vara riktigt säker på var det gick ... men, men jag var nöjd iaf.


Sen bar det av till klubben för att köra budföring & lydnad ... Jag trodde aldrig att Pi skulle springa på budföringen så jag laddade mottagaren ordentligt genom att klappa på hennes bakficka & säga att här är leksaken & på hennes framficka & säga att här är godiset ... mottagaren spelade med i spelet & visade även hon att här minsann har jag dina grejor ... "L" Pi sprang sen såååå fint till mottagaren, men ville inte gå ifrån henne ... inte förrän hon tog ett litet steg framåt, då for hon iväg till mig ... Sen hos mig var det riktigt nära att hon tjuvade tillbaka till mottagaren efter att momentet var slut, men jag fick tag i henne och kopplade henne som tur var ... flin.


Vid halvtvå satte vi igång med lydnaden & då var det varmt vill jag lova ... Det märktes på Pi i framför allt linförigheten som var riktigt dålig ... men sen fick vi till ett finfint framförgående vilket nog gjorde mig aningen okoncentrerad på läggandet under marsch som vi tyvärr nollade ... Resten av momenten gick finfint de med men den avslutande platsliggningen blev inte bra för Pi ... Hunden på hennes ena sida drog upp redan när vi gick ifrån dem & matten gapade på sin hund så när jag vände mig om låg Pi med giraffhals, hon låg dock kvar ... men så började hunden på hennes andra sida att pipa & låta & röra på sig en massa & det syntes att Pi tyckte det var jätteobehagligt ... så när det gått drygt 2 minuter ställde sig Pi upp & såg väldigt olycklig ut så då var det bara att sätta sig ner på huk så hon kunde komma in till mig & tanka trygghet ... Trist då poäng på platsen hade inneburit uppflyttning med god marginal ...  Men det är bara att bryta ihop & komma igen & börja träna på en massa konstiga situationer i samband med platsen ...


Linförighet   7 & 7 (går långt fram, sen i vändning, sns & vp, sl, dk, vid sv, sl, stopp)

Framförgående   8 & 8 (Stretar & dk slarv avsl)

Platsläggande   0 & 0 (Sen i start, dk, lägger sej för sent & Dk framf, ger kom eft lämn hund)  

Inkallande   9 & 8,5 (Slarvigt avslut & dk hand, slarvigt avslut)

Apportering   9 & 9 (slarvigt avslut & några småtugg, ngt tveksamt gripande)

Hopp över hinder   9,5 & 10 (sns)

Platsliggande   0 & 0 (reser sig & går upp)

Budföring   8 & 8 (slarv vid avslut, dk & dk från mottagaren, avslutet)

Spårning   8 & 8 (snurr i vinklar & snurr båda vinklar)

Sammanlagt fick vi ihop 208,5 poäng ...

Av Anna-Karin Malm - 21 augusti 2015 19:10

Idag var det för varmt för att bada så det fick bli en badpromenad istället ...

 

Midas & Pi vill ha samma pinne ...

 

Eos vill oxå ha Pis pinne ...

 

Danni hittade en egen pinne ...

 

Pi hittade en gammal snackspåse ...

 

Eos & Pi gör roliga miner ...

 

Eos rister sig ... flin

 

Pi & Eos ...



 

Fullt ös på Pi & Eos ...

 

Danni vill oxå vara med ...

        

Vill man se fler foton från promenaden får man gå in på min facebooksida ...

Av Anna-Karin Malm - 19 augusti 2015 16:14

Idag har vi varit ute & tränat skogsarbete tillsammans med träningskompisen Malin & hennes Piggen ... Vi började med att lägga ut spår för att sen valla av uppletanderutan & köra uppletande med alla vovsegullen ...


Eos fick börja leta idag & hon jobbade på fint, men inte helt fokuserat så det blev lite mer spring än nödvändigt ... lite tugg på vägen in blev det oxå på något av föremålen, men allt som allt är jag nöjd med tantens arbete ... Sen fick Danni köra & HAN kan uppletande ... han tycker verkligen det är superroligt & jobbade på hur fint som helst & hittade alla fyra prylarna även han. Till sist fick Pi köra & även hon fick fyra prylar som hon hittade hur fint som helst ... & vilken fart & glädje hon har när hon kör uppletande ... Förutom några rejäla hopp på matten vid ingångarna samt att hon tappade en pryl när hon satt sig hos mig så var det hur fint som helst ... "L"


Så var det då dags för spårandet & både Pi & Danni fick spår som Malin lagt till dem ... Pi fick köra på med spåret direkt efter uppletandet & det var inga som helst bekymmer för hennes del ... Förutom en något slarvig start & strul vid första vinkeln där hon möjligtvis fick vittring på en apport som låg på ett senare ben & jag fick hålla in henne för att hon skulle vinkla så jobbade hon på bra tycker jag. Danni var hur duktig som helst i sitt spår & vid ett tillfälle när jag var övertygad om att han ville åt fel håll stod han på sig & det visade sig att han hade rätt ... gött!!! Till sist fick så Eos spåra & förutom att jag gjorde världens vurpa & skrapade upp benen samt stukade till handleden så gick det riktigt, riktigt bra med ett finfint upptag & noggrannhet vid apporterna ... Eos märkte inte ens min vurpa trots att jag svor en lång ramsa & blev liggande några sekunder så det var bara att ta sig upp så fort som möjligt & jogga ifatt spårhunden ... :)


Innan vi for hemåt passade jag på att skjuta ett skott oxå ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards