annaayaeos

Direktlänk till inlägg 25 mars 2018

Spår & uppletande ...

Av Anna-Karin Malm - 25 mars 2018 11:45

Dagen bjöd på spår- & uppletandeträning på egen hand ... Eftersom vi från och med idag delar mark med en annan grupp hade jag en aning tidsnöd för att hinna innan det var dags för dem att "ta över" marken så när jag hade knatat ut spåren skyndande jag mig att valla av en uppletanderuta & köra uppletande med vovsegullen innan vi gick på en skön promenad ... Efter promenaden tog vi spåren & hade faktiskt hela 20 minuter till godo innan vår tid var ute ... puh.


Uppletandet körde jag på ett liknande sätt som jag gjorde på klubben i tisdags, skillnaden var den att jag nu hade en avvallad ruta & att prylarna låg ute redan när hundarna kom dit. Fyra prylar hade jag lagt ut på bakre linjen & Pi, som var tokladdad, fick börja springa ut ... det var meningen att Danni (som var mer än tokladdad "L") skulle vänta vid min sida men när Pi hunnit ungefär halvvägs ut i rutan drog han som en avlöning & var sånär på att hinna klippa första prylen mitt framför näsan på Pi ... Pi lyckades dock ta den en millisekund före honom ... Sen fick Danni springa medan Pi fick sitta vid min sida & han jobbade kungligt precis som vanligt, Nästa gång jag skickade Pi var det samma visa ... Danni satt fint vid min sida till Pi kommit ungefär halvvägs ut & då drog han "L" ... Sista prylen fick sen Danni hämta in & då såg Pi så ledsen ut att jag bara var tvungen att lägga ut en pryl till som hon fick hämta in (med Danni i bakhasorna). Allt som allt kändes det som att detta upplägg får Pi att tända till i uppletandet - härligt!!!


Sen fick Pi börja att spåra ... Idag hade hon upptag åt vänster & ett spår i graneskog på cirka 800 meter med sex pinnar samt slut. Vi fick lite extra störning i form av en barnfamilj som passerade bakom oss när jag släppte på henne & om det berodde på det eller om det helt enkelt bara kändes rätt i Pis hjärna men hon gjorde ett klockrent bakspår ... Meeeen efter att hon vänt spårade hon sååååå fint resten av spåret ... Jag får väl gå tillbaka till direktpåsläpp några gånger nu & se om det hjälper henne att välja rätt håll sen igen ... det funkade ju förra gången.


Dannis spår var cirka 500 meter långt med 3 pinnar samt slut & han spårade riktigt fint idag oxå ... lite snurr i vinklarna, men numera noterar han ju iaf att det ÄR en vinkel då & då ... "L" 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards