annaayaeos

Alla inlägg under mars 2018

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen kan nog vara lite konstigt om man är van vid att leta prylar, folk eller spår i skogen men det blev faktiskt inte såååå svårt för Blådårarna trots allt, de klarade av de allra flesta gömmorna utan problem ... Mitt i träningen kom fina kompisen Marie med sin samojedpojke & även hon fick prova på lite innan hon & jag smet ifrån genomgång & fika & tog en härlig långpromenad i skogen.

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & eventuellt även mer snö ... man kan ju bli galen för mindre ... meeeeeen hur det än är så kan man inte förneka att det är vackert med den vita gnistrande snön & den klarblåa himlen ... även om det hade passat sig betydligt bättre i typ januari ... Hur som haver passade jag & Blådårarna på att ta kameran med ut på dagens långpromenad & föreviga det vackra ...

                                               

Av Anna-Karin Malm - 27 mars 2018 12:30

Dagen bjöd på vinterväder ... igen ... ett litet tunt snötäcke hade lagt sig uppe i Klåveröd & temperaturen låg runt nollan ... inget skönt vårväder här inte ... Jag hade planerat att åka från söket redan vid lunch eftersom jag & Ingela skulle åka upp till Jenny & träna ikväll, men Ingela ringde & sa att det var snökaos uppe i Halland & att det skulle snöa hela dagen så vi hade fått erbjudande om att avboka eller omboka tiden vi hade ... Vi kom överens om att det inte var värt risken att köra i snökaos så vi valde att av/omboka tiden. Sååååå tiden i sökskogen blev lite längre än jag tänkt mig från början. 


Pi fick köra först av alla vovvarna idag & till henne hade jag beställt fyra figgar på djupet ... Hon skulle ta fastrullen på alla fyra & sen springa ut på löst påvis ... Sista figgen låg uppe i ett jakttorn. Hon gjorde ett strålande jobb, markerade fint, sprang ut påpåvisen utan tvekan & lekte glatt med figgarna ... Endast en gång, på väg ut till sista figgen fastnade hon i nåt som luktade gott men när jag tog ett kliv utåt i rutan fortsatte hon utåt. Att markera på figgen i jakttornet klarade hon oxå bra ... härligt!


Sen fick Danni köra & han fick idag sex klurigt gömda figgar ... På ett par av figgarna fick han verkligen jobba för att hitta dem - härligt. En figge satt på en rotvältas trädstam med kamonät över sig, en låg i jakttornet, en stod upp vid en högstubbe med huvudet nerstucket i stubben  kamonät över sig, en låg vid en sten, en låg bara på marken & en stod lutad över en stor sten. Meeeen inget av detta var för svårt för världens bästaste Danni ... så klart ... "L"


Efter fika & genomgång gick vi en skön promenad innan det bar av hemåt till värmen. På kvällen satte det igång att snöa så in i baljans & då kände jag stor tacksamhet över att jag inte gett mig iväg upp till Lotushallen för att träna ...

Av Anna-Karin Malm - 26 mars 2018 12:00

Idag har vi varit i Ängelholm & tränat lydnad tillsammans med Eva & hennes galningar ... efter träning & fika åkte vi bort till Hembygdsparken & gick en promenad där & kollade in Pytteskogen samt såg på alla djuren ... Danni blev såååååå förälskad i kaninerna idag att han till & med hoppade upp & ställde sig på den lilla plåtkanten som går runt burarna cirka en halvmeter upp för att kunna se dem bättre ... "L"

 

Idag fick Danni börja träna & jag fick hjälp att köra igenom lägreklassen med honom ... Han var såååå taggad & skällde en massa samt hittade på en hel del annan skit oxå ... mest troligt pga den bristfälliga uppvärmningen innan men det är ändå länge sen han betedde sig så här ... Fotgåendet - här skällde han framför allt i språngmarschen, men även ett par gånger under den vanliga marschen. Framförgåendet - detta gjorde han helt okej med Dannimått mätt. Läggande under gång - gjorde han bra. Inkallning - han kom medan jag gick ifrån, mest troligt pga att jag & Eva pratade en massa, annars gjorde han det bra. Kryp - helt okej. Apportering - Helt okej det oxå. Hopp - han kom nära eftersom det inte låg nån target på andra sidan, men hoppade fint över iaf. Sen körde jag även rutan (bra, men han satte sig precis innan jag sa ligg & tjuvade på inkallningen), konen (bra) & metallapportering (bra).


Sen fick Pi komma ut & med henne fick jag hjälp med lite kommendering på fotgåendet (hon stördes inte alls idag), samt att Eva stod som tl på fjärren (det stördes hon lite av, men hon var iaf inte låg lr osäker, mer nyfiken). Sen körde jag igenom lite moment ... vi tränade bakåtmarsch, inkallning, framåtsändande (med ben ... första skicket kom hon snett & höll på att gå utanför så vi gjorde om det, sen gick hon rakt men snabbt, tredje skicket gick hon okej ... jag körde det lite till sen & då gick det bättre & så körde vi lite saktagående genom gruppen oxå). Skall (något litet skall i första tystnaden men bra skall), inkallning med "vänd" (detta har hon svårt att fatta men det är väl bara att traggla på), fjärrdirigering, kryp (helt okej), rutan, konen, hopp-sitt (utan target, hon går ut om jag säger ut till henne, men annars vill hon komma nära hindret), stegen, tungapportering (bra) & metallapportering (helt okej, lite strul vid gripandet, men ingen tendens att gräva eller bara stå där & vänta). Vi avslutade med en platsliggning på 5 minuter där jag stod på 50 meter ... detta besvärade Pi en del & hon försökte få mig att komma närmare genom att "veva" med huvudet & lyfta lite på ena tassen i början men sen låg hon lugnare.

Av Anna-Karin Malm - 25 mars 2018 11:45

Dagen bjöd på spår- & uppletandeträning på egen hand ... Eftersom vi från och med idag delar mark med en annan grupp hade jag en aning tidsnöd för att hinna innan det var dags för dem att "ta över" marken så när jag hade knatat ut spåren skyndande jag mig att valla av en uppletanderuta & köra uppletande med vovsegullen innan vi gick på en skön promenad ... Efter promenaden tog vi spåren & hade faktiskt hela 20 minuter till godo innan vår tid var ute ... puh.


Uppletandet körde jag på ett liknande sätt som jag gjorde på klubben i tisdags, skillnaden var den att jag nu hade en avvallad ruta & att prylarna låg ute redan när hundarna kom dit. Fyra prylar hade jag lagt ut på bakre linjen & Pi, som var tokladdad, fick börja springa ut ... det var meningen att Danni (som var mer än tokladdad "L") skulle vänta vid min sida men när Pi hunnit ungefär halvvägs ut i rutan drog han som en avlöning & var sånär på att hinna klippa första prylen mitt framför näsan på Pi ... Pi lyckades dock ta den en millisekund före honom ... Sen fick Danni springa medan Pi fick sitta vid min sida & han jobbade kungligt precis som vanligt, Nästa gång jag skickade Pi var det samma visa ... Danni satt fint vid min sida till Pi kommit ungefär halvvägs ut & då drog han "L" ... Sista prylen fick sen Danni hämta in & då såg Pi så ledsen ut att jag bara var tvungen att lägga ut en pryl till som hon fick hämta in (med Danni i bakhasorna). Allt som allt kändes det som att detta upplägg får Pi att tända till i uppletandet - härligt!!!


Sen fick Pi börja att spåra ... Idag hade hon upptag åt vänster & ett spår i graneskog på cirka 800 meter med sex pinnar samt slut. Vi fick lite extra störning i form av en barnfamilj som passerade bakom oss när jag släppte på henne & om det berodde på det eller om det helt enkelt bara kändes rätt i Pis hjärna men hon gjorde ett klockrent bakspår ... Meeeen efter att hon vänt spårade hon sååååå fint resten av spåret ... Jag får väl gå tillbaka till direktpåsläpp några gånger nu & se om det hjälper henne att välja rätt håll sen igen ... det funkade ju förra gången.


Dannis spår var cirka 500 meter långt med 3 pinnar samt slut & han spårade riktigt fint idag oxå ... lite snurr i vinklarna, men numera noterar han ju iaf att det ÄR en vinkel då & då ... "L" 

Av Anna-Karin Malm - 24 mars 2018 18:03

Idag stod det noseworkträning på schemat, perfekt träning för genomförkylda mig ... Vi träffades vi Görarps mölla i närheten av Råådalens brukshundklubb. vädret var väl inte det mest charmerande med bara några få plusgrader, men vi hade iaf uppehållsväder ... Man får helt klart vara glad för det lilla denna så kallade våren.   


Danni fick börja idag & han var riktigt duktig ... Det enda han hade lite svårt med var en gömma som hängde i en tråd ner från ett träd så pass högt att han behövde stå på bakbenen mitt ute i ingenstans för att nå den. De andra gömmorna var en på en bil, två nerstuckna i marken, på några stenar, på en stock, på ett bänk/bord, ute på en brygga där de lagt ut en massa prylar & på en av dem var det en möbeltass. Sen fick Pi komma ut & hon var oxå väldigt duktig idag trots att det var tätt mellan områdena & mycket folk & hundar i rörelse runt henne. Det enda hon egentligen hade svårt för var ute på bryggan där hon hade mer sjå med att kolla huruvida hon kunde komma ner i vattnet/vassen som omgav bryggan ... tokstollan.


Innan jag satte in henne i bilen igen passade jag på att köra lite stå/sitt & idag minsann visad hon flera gånger att hon börjat tänka bakåt på sitten ... yeahh ... Ett litet bakåtmarsch blev det oxå ... måste ju träna nu inför nästa träning för Jenny. "L"

Av Anna-Karin Malm - 20 mars 2018 15:17

Då morgonen bjöd på en sur överraskning i form av snö (igen) bestämde jag mig för att hoppa dagens sökträning för att inte spä på förkylningen ytterligare om jag blev våt & kall ... meeeen nåt ska man ju träna så jag & kompisen Eva bestämde oss för att träffas vid ridhuset och köra spår där ... Vi la ut våra spår i snön innan vi gick en liten sväng på elljusslingan. Efter promenaden samt en stunds snack vid bilarna tog vi våra spår ... 


Jag hade lagt Pis spår runt, på & genom körhinderbanan som ligger vid sidan om ridhuset & såg under tiden det låg att det passerade en hel del folk, hundar & hästar över området ... Dessutom var det en del utmaningar i form av lösgrusnerförsbacke, träbro öven en bäck, längs en rid/gångväg en bit & en bit i en gruspaddock ... Fyra pinnar samt slut hade jag lagt ut & jag valde, med tanke på svårigheterna, att göra ett direktpåsläpp. När vi skulle ta spåret hade den snö som låg när jag la ut det så gott som försvunnit så nån hjälp att se var det gick om vi kom av oss fick jag då inte ... Dessutom hade någon lagt ut lite grejor och markerat dem med snitslar efter att jag lagt spåret ... Vi hittade bland annat en hopknuten strumpa & en tom toarulle med ändorna ihopknögglade ... Pi var lite tveksam de första tio meterna men spårade sen på bra ... dock missade vi första pinnen som låg nånstans mellan alla prylar & snitslar, men sen gick det bättre ... Det hon tyckte var svårast var nog den biten vi gick i gruspaddocken ...


Sen var det Dannis tur att ta sitt spår som låg på gräsbanan där de brukar rida dressyr (tror jag). Jag räknade kallt med att ha hjälp av snön när jag la ut det - Danni är inte den allra vassaste spårhunden så ibland spårar han ur ... meeeen nån snö var där då inte kvar när vi gick spåret. Trots att spåret innehöll två spetsvinklar och jag inte hade full koll på var det gick hela tiden hittade han runt spåret med alla pinnarna med in ... en del snurrande blev det dock i vinklarna, men han redde ut det så småningom.


När vi var klara med spåren tyckte jag att vädret var så skönt att jag bestämde mig för att åka ner till klubben & köra lite lydnad oxå ... Vovsegullen fick vara med ute & busa medan jag tog ut framåtsändandegubbarna samt satte ut ruta & kon. Sen fick Pi börja ... Vi tränade fotgående (med bakåtmarsch & det funkade riktigt bra idag faktiskt), inkallning med snabba vändningar bak till leksaken (jag tycker inte att jag får till den där vändningen ordentligt men kul tycker hon det är iaf), framåtsändande (& jaaaa vad bra det gick ... tänk om det kunde varit "gubbar" istället för riktigt människor på tävling), konen, rutan, kryp (lite slarvig, förmodligen eftersom hon tyckte att det var lite kallt & vått om magen), skall (här passade jag på att belöna upp tystnaden lite extra idag), fjärrdirigering (först ligg/sitt & sen en omgång där vi körde stå/sitt ... helt plötsligt har hon svårt att lägga sig på kommando, men jag antar att det är i en övergångsperiod nu), apportering (med klubbens apport, men ändå ett snabbt gripande), hopp-sitt (med target, supersnyggt), metallapportering (riktigt bra, lr ja iaf med Pis mått mätt gripande), tungapportering & en vittringsapportering (med lånade pinnar som hon gjorde såååå fint).


Sen fick Danni komma ut & han fick träna fotgående, inkallning med ställande, läggande under marsch, hopp-sitt, rutan (med target och det funkar fint), framåtsändande (han är riktigt duktig på det faktiskt den lille syrken), apportering, metallapportering (riktigt bra idag), konen (kanon), kryp, fjärrdirigering (helt okej förutom att han ville lägga sig från stå till sitt så jag passade på att belöna sittet i slutet) & så provade vi på skall för första gången & det var som jag tänkte inga som helst problem.


När vi var klara tog jag ut Pi igen & dessutom fyra uppletandeprylar ... Jag satte hundarna på planen & gick sen ut ca 50 meter och la sakerna på en rad med ca 5 meters mellanrum där ute ... När jag kom tillbaka skickade jag först Danni för att hämta en pryl, sen Pi, sen Danni & sist Pi ... När jag skickade Pi andra gången sprang hon ut men började sen snusa i marken istället för att aktivt leta och då skickade jag ut Danni oxå ... Han var snabb som attan & hann knipa prylen precis framför näsan på Pi (som fick bråttom att leta när hon insåg att Danni kom). Gissa om Danni fick rejält med belöning för det ... Jag hade tänkt att avsluta där, men jag kunde bara inte utan gick ut & la en av prylarna igen & skickade Pi med lite försprång & Danni fick springa iväg några sekunder senare & jäklar vad brådis Pi hade att klippa prylen "L"

Av Anna-Karin Malm - 18 mars 2018 17:00

Idag bar det av ut i spårskogen framåt lunch efter en välbehövlig förmiddag hemma med långfrukost och lite städande & fejande. Efter att spåren blivit utlagda gick vi en promenad i det sköna, soliga vädret medan spåren låg till sig.


Danni fick sitt spår lagt av kompisen idag för att se hur han tänker kring andras personspår ... Jag tror att det är första gången någon lagt ett personspår till honom & viltspår har han gått 2-3 stycken som inte jag lagt ut. Han var aningen förbryllad i början av spåret & stannade bland annat och skällde mot spårläggare Ingela som knatade bakom för att se till att vi inte spårade ur men efter första pinnen verkade polletten trilla ner & sen spårade han faktiskt riktigt bra mellan varven & hittade runt med alla (3+slut) pinnarna med sig ... Såååå det får vi allt göra om fler gånger.


Pi, som var mäkta upprörd över att Danni fick spåra innan henne var aningen ofokuserad i början av spåret ... lägg därtill att jag varit taskig och lagt upptaget tillbaka mot bilarna & dessutom i ganska svår (snårig) terräng & resten av spåret gick i tät lärke, kalhygge med tunna 1,5 metersbjörkar & björnbärssnår & avslutades i granskogen så har ni förutsättningarna för alla rätt ... Trots detta jobbade hon faktiskt på riktigt bra ... hon gick förvisso bakspår i upptaget, men stannade själv upp & funderade en stund efter si sådär 7-8 meter & vände sen själv & första vinkeln gick hon över med 3-4 meter, men annars höll sig klockrent i spårkärnan hela spåret ... trots det missade hon en pinne ute på kalhygget ... mest troligt pga att den låg i en liten håla & hon hade lite väl bråttom där eftersom det tydligen inte finns nåt mer spännande än att spåra i snårig terräng ute på ett kalhygge enligt Pi.


Ett uppletande hann jag & Blådårarna oxå med innan vi for hemåt ... rutan var avvallad av ett par, för Pi, främmande människor & de 3 prylarna tillhörde Ingela & las ut av henne ... Första skicket sprang Pi rakt ut i ena hörnet & klapp prylen som låg där & jag hann tänka yes nu har det börjat funka med andras prylar oxå ... meeeen sen var det som att luften gick ur henne & hon skrotade rundor både länge och väl i rutan innan hon hittade föremål 2 & 3 ... Sen var det Dannis tur & han jobbade på finfint som vanligt & hittade snabbt två föremål, men ena hörnan fick han jobba länge för att hitta. När vi var klara slängde jag ut prylarna i rutan igen & hämtade även Pi, sen fick de gå lösa medan jag uppmanade dem att leta medan jag tog ner snitslarna & då var det helt plötsligt mycket mer spännande att hitta prylarna ... demokratiskt nog hittade de två prylar var iom att Pi hittade någons kvarglömda spårpinne "L". 


Innan vi for hemåt gick vi en liten sväng & jag passade då på att lägga ut prylarna bakom mig med några meters mellanrum & skickade dem att hämta prylarna igen & även det tyckte hon var superskoj. Jag vet egentligen inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med att hon tycker att andras prylar inte är roliga att hämta ... just nu känns det ganska hopplöst tycker jag ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards