annaayaeos

Alla inlägg under november 2011

Av Anna-Karin Malm - 29 november 2011 16:00

Idag var ordningen återställd & sök stod på schemat precis som det brukar om tisdagarna.


Eos fick idag som uppgift att springa rakt ut, låååångt ut på djupet & finna figgarna där ... Det skulle vara skick rakt på för att hon skulle få vinst varje gång & hon skulle få sex figgar. På ena sidan fanns ett ganska högt stengärde, men det seglade hon över utan problem alla tre gångerna hon letade figge där, annars var det inga konstigheter i rutan & hon skötte sig exemplariskt samt skällde för kung & fosterland ... Gött!!!


Danni fick sex figgar även han & dessa låg på cirka 40 meters djup ... På sidan med stengärdet la vi dem precis bakom gärdet för att se om han "vågade" hoppa över till dem ... Stengärdet är bitvis så högt på andra sidan att han inte kommer tillbaka utan hjälp om han hoppar ner där, men han löste problemet med gärdet & hittade en väg över vid varje figge ... Även han skötte sig finemang med både sökarbetet & skallet ... :)


Efter fikat körde vi uppletande & jag körde med alla tre vovvarna ... Först ut var Aya som letade upp tre av de sex prylar vi lagt ut i den svåra rutan innan jag bröt henne för att inte trötta ut henne totalt. Eos hittade fem av sex prylar utan problem, men den sista låg i ena bakre hörnet & vinden gjorde att hon var tvungen att forcera ett stengärde på djupet samt ett vid sidan av rutan för att få vittring på den ... Såååå den fick jag hjälpa henne lite med genom att gå närmare & skicka lite snett utanför rutan. Danni fick två prylar som de la ut när han inte såg & det klarade han galant ... Han ville dock inte riktigt lämna av dem till mig utan sprang & stylade med dem lite granna innan han kom till mig.


Dagen avslutades med en lång, härlig promenad.

Av Anna-Karin Malm - 28 november 2011 15:45

Efter förra söndagens tävling fick jag en liten halsfluss i present, vilket gjorde att jag inte orkade/kunde träna på några dagar ... En hel vecka & en dag blev det träningsuppehåll för min lilla pestråtta & det märktes minsann på kvällens träning ... pust!!! Om hon kan vara het i vanliga fall så är det inget mot vad hon var ikväll ... men, men det är bara roligt ...


Med Eos tränade jag en hel del på positionen, krypet, framåtsändandet, rutan, fjärren & tungapporteringen. Vi hade även en diskussion om hur jag ska träna framåtsändandet nu under vintern & kom fram till att jag nog bör bryta ner det & träna MYCKET dels på saktagåendet, dels på explosiviteten när jag ger kommandot.


Danni fick träna budföring, tandvisning, fritt följstarter, position, läggande, ställanden, inkallning & apportering (som för övrigt inte gick speciellt bra p.g.a underlaget)


Aya fick träna lite fritt följ samt mingla en del innan jag körde hem & la mig.

Av Anna-Karin Malm - 26 november 2011 16:00

Idag har jag & vovvarna varit på Järavallen på aussieträff. Vi tävlade om "Årets skånska aussie" samt fikade & pratade lite grann. Sen gick jag & Mats en sväng med våra hundar samt tog några foton innan det var dags att köra hemåt igen ...


  


   Moment två bestod i att hunden skulle bäras en sträcka ... Mest matte som jobbar alltså ...


   Moment tre - Hunden skulle röra vid tre glasslock som var utlägda på olika avstånd från startpunkten ... Eos valde att apportera dem för säkerhets skull ... "L"


   Moment fyra bestod i att ta sig under ett hinder ... Nema problema för fröken grå ...


   Moment fem bestod i att man skulle kalla in hunden förbi ett antal leksaker samt godisburkar ... Eos valde att blunda för säkerhets skull ... fniss ...


   Sista momentet - Hunden skulle dra en petflaska en viss sträcka genom att hålla i ett koppel ... Inget svårt alls om man är galen i snören av alla de slag ...


   Syskonen bus poserar på ett bord ... Aya & Hugo, snart tolv år gamla ...


 

Sist men inte minst ... hela "tjocka släkten" ... Eos, Danni, Aya & Hugo ...


Av Anna-Karin Malm - 20 november 2011 19:11

Idag var det dags för årets sista tävling för mig & Eos ... Samling 7.30 på en mack strax norr om Ängelholm i mörker & dimma för lottning & vidare färd ut till sökrutan. Jag drog, så klart, startnummer ett & när det var dags för mig att äntra rutan hade det knappt hunnit ljusna ... Det sammantaget med dimman som låg tät gjorde att jag inte såg de bakre snitslarna i rutan, men vad gör väl det ... Eos näsa funkar väl finemang trots det tänkte jag ... & nog fungerade den alltid ... med sidovind innifrån rutan blev det inget snyggt sökarbete i mina ögon ... Redan på första slaget fick Eos vind på en figge & drog iväg på den ... sen skickade jag två slag på andra sidan & på andra slaget där hittade hon figge nummer två ... Slutligen två tomslag på förstasidan innan jag skickade på andra sidan igen ... När vi stod där & jag riktade henne såg jag att hon fick figge i näsan, men jag väntade tills hon tittade rakt fram innan jag skickade henne ... hon sprang pliktskyldigast ut cirka 10 meter innan hon vek av sneddade till den sista figgen som låg relativt nära stigen. Hur som haver så var i alla fall domarna var nöjda med vårt arbete & vi belönades med 9,5 & 10 ... hyfsat bra ... "L"


Efter lååååång väntan var det så dags för uppletandet & även det gick hyfsat bra ... fyra slag = fyra föremål. Den ena domaren tyckte inte att jag fick säga bra & håll fast när hon var på väg in, medan den andra tyckte att det inte spelade nån roll ... Min största glädje vid detta moment var dock att hon inte tuggade ...


Sen bar det av till klubben där vi började med platsliggning ... Inget pip från Eos idag, men hon var ju tvungen att vända lite på rumpan så hon kunde kolla in skytten ...


Till sist var det så dags för lydnaden & den började bra, fick en svacka i mitten i och med framåtsändande & kryp för att sen avslutas bra ... På framåtsändandet ställde gruppen upp så att jag skickade Eos rakt mot en av människorna, men trots protester från min sida insisterade de på att det var heeeel rätt eftersom de mätt allt med linjal ... Såååå det var bara att skicka & det blev som det blev ... om det berodde på det att de "stod fel" eller på att jag blev störd i min fokus vet jag inte men första sträckan var katastrof & sen glömde jag att jag ändrat mitt inkallningskommando där oxå ... suck andra sträckan var aningen bättre, men absolut inte bra vilket resulterade i en nolla ... Krypet gjorde hon riktigt bra fram till strax innan halten ... Hon såg den sprayade punkten i gräset & insåg att här skulle hon stanna & gjorde oxå så ... "L" ... Sen kröp hon hyfsat bra tills vi bara hade cirka ½ meter kvar då hon nästan satte sig upp så jag fick klämma i med ett ligg där ...


Poäng, domarkommentarer & resultat redovisas här nedan ... 


Fritt följ     8,5 & 8,5 Tränger. Sena, snea sitt, ngt efter i slutet.


Inkallande med ställande     8,5 & 7 Ngt sent ställande. Flyttar sig vid utgång, kommer inte på 1:a (detta fattar jag inte för jag gav henne bara ett kommando)


Framåtsändande     0 & 0 Olydnad. Snett & utanför, kommer ej vid första


Kryp     5 & 5 Stannar tidigt, lyfter. Stannar vid tl kommando, uppe på slutet. (hon stannade t.o.m innan tl kommando)


Skall     10 & 8 Dk m huvudet


Tungapportering     9,5 & 8 Tempo in. Sent gripande, snett avslut.


Hopp-sitt     10 & 10


Platsliggning     9 & 9 Orolig.


Sök     9,5 & 10 Bra förstaslag, bra skall, bra hela vägen, ngt grunt sista. Mycket bra sök.


Uppletande     8 & 9,5 Ideliga kommandon. Starten.


Summa: 501,25 poäng (Sammanlagda poängen tillräcklig, men tyvärr 0,75 poäng för lite på lydnadsdelen ... suck & pust & stön & stånk ...)


Innan vi åkte hem valde jag att gå ut & träna lite detaljer på lydnaden & Eos var precis lika glad & på då som hon hade varit utan någon tävling innan på dagen ... Jag bara ääääälskar den hunden ...    

Av Anna-Karin Malm - 18 november 2011 09:30

Idag var vi & tränade lydnad i Bjuv ... Planen är förvisso heeeelt okej, men bitvis är det klafs, klafs som gäller ... Jag tycker verkligen inte om denna årstiden ... suck!!


Eos fick en kedja till en början, förvisso utan kommendering, menändå en kedja med megabelöning som slut & inget godis under tiden. Enda problemet var att hon var en aning för mycket på i fria följet & därmed fick hon lite sneda sitt mellan varven. Nåja, att ha en hund som är på & het är ju iofs ett delikta problem i mina ögon ... "L" Sen tragglade vi lite på våra stötestenar, inkallning med ställande & framåtsändande ... Inkallningen började jag med ett kortare avstånd, cirka 25 meter & då stannade hon kanonkalas ... sen utökade jag något - gick oxå bra & sista gången med fullt avstånd gick oxå bra ... Förvisso med bakombelöning men ändå ... JIIIHOOOOO ... Sen var det dags för framåtsändandet & där började vi med saktagående några gånger innan jag provade hela momentet ... Det gick väl helt okej, men vi har ju fortfarande mycket kvar att jobba med i det momentet. Vi körde även lite korta kryp, bakåtkryp, hopp & tungapport.


Danni fick träna budföring, fritt följ, platsliggande, nedläggande, sitt stanna kvar, inkallning & apportering.


Vi började & avslutade med promenader & alla tre hundarna var som tokiga & bara sprang & sprang ... 

Av Anna-Karin Malm - 15 november 2011 09:00

Sista sökträningen innan årets sista tävling ... TAGGA!!! Vädret var underbart med sol & inte mycket vind alls (till hundarnas stora förtret). Dagens ruta hade ett högt stengärde på cirka 30-50 meters djup på ena sidan annars var den relativt lättsprungen. Aya fick vara med & valla rutan vilket hon blev MYCKET nöjd med.


Danni fick börja idag, till Eos stora fasa ... Han fick sex figgar även idag & två av dem låg på andra sidan stengärdet ... dock i närheten av lägre partier av gärdet så han skulle ha en rimlig chans att hoppa över till dem. Han skötte sig alldeles utmärkt & hittade allihop trots att de låg insnörpta i kamonät. Han fick dock en del tomslag på två av figgarna, men det är väl helt okej med tanke på vindförhållandena. Man märkte även att han var lite tröttare i huvudet på de två sista figgarna & därmed fick lite sämre skall ... På sistafiggen stod han till och med & funderade en stund innan han kom på vad det var han skulle göra ... "L"


Eos, som skulle tagga inför tävling, fick två figgar i vardera förstahörnan, ett tomslag, en figge till på djupet, en närafigge & en springare ... vi avslutade dessutom med ännu en springare som hon inte fick "ta". Allt gick finemang utom vid närfiggen ... När vi var på väg ut på stigen mötte vi stighållaren med megabelöningen i handen som hon skulle ge till springaren ... Detta resulterade i att Eos luktade in belöningen, tänkte att "Nu ska jag få ett lureslag innan jag får gå på andra sidan & ta megabelöningen" & sprang pliktskyldigast ut ett fint slag på den sidan där närafiggen låg ... UTAN NÄSAN PÅKOPPLAD ... & inte bara en gång utan två ... Tredje gången gillt fattade hon dock att där låg en figge & tog den ...


Efter fika & promenad körde vi lite uppletande. Maria la upp en tävlingmässig ruta med sex prylar i medan jag & Jane körde lite mer nybörjarövningar med Danni & Isa. Danni fick, som förr tisdagen, se när två föremål las ut, idag var det dock främmande föremål. Sen gick vi lite fram & tillbaka innan han skickades ut att leta. Inga som helst problem att hitta & ta föremålen ... dock var det extra roligt med nån annans föremål så han var bara tvungen att springa några extra rundor & stajla innan han kunde komma in & avlämna.


Eos fick köra tävlingsmässigt med megabelöning i minnet & skötte sig utmärkt ... Hon plockade in alla sex föremålen. Även Aya fick köra i rutan & plockade in tre föremål hur galant som helst trots att hon varit ute på långpromenad alldeles innan ... häääärligt!!! 


Av Anna-Karin Malm - 14 november 2011 08:45

Ännu en måndagskväll har avverkats i ridhuset ... en trött sådan för min del ... Det gjorde att endast Eos fick följa med & jag stack lite tidigare ... Eos fick börja med att träna tävlingsmässig ingång & fritt följ med kommendering, sen körde jag lite rutan & kryp innan hon fick hoppa in i bilen en stund.


Nästa omgång startade vi med platsliggning & sen körde jag mer fritt följ samt att vi fokuserade på att introducera klossträning ... ja, ja jag vet att det är något jag borde börjat med för länge sen, men bättre sent än aldrig ... Jag tänkte mig att det där med klossträning & bakbenskontroll ska bli min & Eos specialgrej att träna på inomhus i vinter.


Mycket mer gjorde vi inte denna kväll, utan jag åkte hem & somnade sött ganska snart ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 13 november 2011 22:41

Idag har jag & vovvarna varit ute & spårat ... Jag la ut spåren & gick sen, som vanligt, en promenad med hundarna i väntan på att spåren skulle ligga till sig ...


För ovanlighetens skull fick Aya börja spåra idag ... & hon gjorde ett jättebra arbete ... lugnt, noggrant & metodiskt = alla pinnar & alla vinklar i hamn ...


Sen var det dags för Eos att spåra ... Hennes spår hade jag lagt ute på ett fält, utan snitslar som hjälp ... Upptaget var en intressant historia ... Hon sprang ut, tvärnitade vid spåret & började analysera det fram & tillbaka på en sträcka av cirka två meter ... Till slut bestämde hon sig dock för att ta rätt håll & sen bar det av på ett mycket lugnt, men spårkärnsnära spår ... Förmodligen var det inte helt lätt att spåra där ute, vilket märktes dels på det moderata tempot, dels på att hon ringade i varje vinkel ... Alla pinnarna fick hon med sig & hon höll sig alltså finemang i spårkärnan förutom i vinklarna såååå nöjd är väl jag med den lilla pestisen ...


Sist ut för dagen var så lille Danni ... Han spårade oxå kanonkalas trots att jag försökte lura honom med riktningen i början p.g.a för dåligt snitslat ... Han stannade vid de två pinnar jag lagt ut & tog dem & kom till mig när jag sträckte fram handen ... Han blev även riktigt glad över att hitta sin fina råtta i slutet i spåret.


Summa sumarum = tre finfina spår i höstdimman = en nöjd & glad matte ... :)

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards