annaayaeos

Alla inlägg under september 2013

Av Anna-Karin Malm - 30 september 2013 13:30

Även ikväll var det full aktivitet på klubben med en allmänlydnadskurs & några som tränade rallylydnad ... Kanon med lite störning känner jag ... Trots att det var sista kvällen i september var det helt underbart väder med hög klar luft & så gott som vindstilla ute ... Att vi sen blev hela fem stycken på träningen gjorde att vi höll på ett bra tag.


Pi fick börja för att inte "gå bananas" & hon var även med inne i stugan när vi gick igenom vad vi ville ha hjälp med ... Då passade lilla fröken på att träna höga hopp upp i famnen på sin uppfödare som satt på ett bord ... "L" Dagens appellplansträning bestod sen i fritt följ starter, boxen, apporteringsövningar där jag fick hjälp av Cristina med en ny tanke - att börja med att kasta leksaker som Pi ska hämta för att sedan mitt i byta ut leksak mot apportbock ... Jag kastade bollar & när hon hämtat en & var nära mig kastade jag nästa boll åt andra hållet så hon hela tiden passerade mig. Detta föll väl ut så nu blir det några sådana pass ... Parallellt kör vi vidare med boxen & där att Pi ska ställa sig/sätta sig invid min sida när hon har framfötterna på den för att så småningom slänga in den i apporteringen. Vi tränade även lite på tandvisning & budföring. Jag har börjat kräva att Pi ska vänta på kommando innan hon får starta nu då hon har en tendens att starta lite när hon känner för det ...


Sen fick Eos komma ut en stund ... Med henne började med en kommendering av en liten kedja ... Kedjan var tänkt enligt följande ... Fritt följ, sättande under marsch, apportering, fjärrdirigering & inkallning ... Dock glömde jag bort inkallningen & sprang av "planen" & belönade efter fjärren ... Tankar annars om kedjan är ... Vääääldigt taggad med lite pip i början av fria följet samt en position väldigt långt fram mellan varven ... sättandet tror jag var bra, men jag tjuvkikar ju lite då jag inte är säker på att hon verkligen sätter sig & inte bara stannar, fy på mig ... apportering ... även här taggad vilket gjorde att hon passerade apporten & tog den efter att hon vänt (om det inte beror på att hon oftast apporterar tungapporten & då mer eller mindre måste göra så), fjärren - bra förutom att hon la sig på första sittkommandot efter att hon stått ... Attityden var kanon, viljan likaså & det andra lever vi med, jag & min älskade blådåre ... Vi tränade lite mer sen oxå ... närmare bestämt saktagående såväl mot flaskan som utan flaskan, inkallning, framåtsändande med två månniskor i gruppen ... hon sprang rakt genom gruppen, bröt först efter gruppen åt båda hållen & blev sen en aning sned i travet, men kompenserade upp det efter ett tag ... Hon hade fin fart in på inkallningarna & även här en finfin attityd. Kryp som hon mestadels gjorde fint idag, om än väldigt snabbt ... "L" Det känns som att hon mår bättre nu efter snart nog tre veckors antibiotika så jag tror verkligen att hon haft erlichia ... Meeeen nu är det dags att börja titta efter tävlingar igen nu när hon är på hugget igen ...


Sen fick Danni ääääntligen komma ut ... & där hade vi ännu en taggad blådåre ... Han är ju för go den lille token ... Med honom värmde jag upp med lite fritt följ innan jag fick kommendering på samma moment lite grann ... Han har ju problem med mörkret & skuggorna så han pendlar mer när det är mörkt & idag var det rena rama katastrofen under språngmarschen ... Men, men ... Vi körde även en inkallning med kommendering & lite bus från "tävlingsledaren" som sa kalla in medan jag gick ifrån ... det gick Danni på ... fniss!!! Andra gången satt han dock fint kvar tills jag drog efter andan & öppnade munnen ... då for han iväg som skjuten ur en kanon ... Vi tränade även på ställande & läggande under marsch som gick bra, hopp-sitt - bra även det, kryp, som idag gick betydligt bättre än det gjort de senaste gångerna, en apportering som gick riktigt finemang med högt, högt tempo både in & ut & framförgående såväl med som utan koppel ... Jag tycker att han går betydligt bättre med koppel nu när vi även tränar utan.

Av Anna-Karin Malm - 28 september 2013 13:30


Eos ...

 

Danni ...

 

& Pi ... 

   

Syskonkärlek ...

Av Anna-Karin Malm - 27 september 2013 08:45

Äntligen fredag ... & med den lite lydnadsträning ... Solen sken förvisso, men det blåste så in i baljans & vinden var dessutom vääääldigt kylig ... brrr. Men, men så gott som perfekt hundträningsväder var det iaf ... Efter att ha tagit en liten rastningsrunda fick Pi börja jobba idag ... Jag fick hjälp med budföringsövningar, tandvisning samt att titta på mina fritt följ starter ... Vi kunde konstatera att hon plogar rätt rejält precis när hon sätter igång, men sen rättar hon till sig & går fint vid min sida ... såååå jag testade med att starta med en sväng & då gick det betydligt bättre ... Vi pratade även om att jobba mer med boxen för att få in rumpan-in-tänket på liten fröken Pi. Jag tränade även en del själv med henne & då jobbade vi vidare lite med fria följet samt boxen där jag väntade in henne så hon närmade sig mig när hon flyttade på bakdelen innan jag klickade. Vi tränade även apportering som hon nu börjar fatta lite bättre ... Hon springer ut, tar den & börja röra sig mot mig ... Ett par gånger kom hon ända fram till mig med den. Hon kan även ta den vid min sida, men håller inte i den särskilt länge, om inte jag håller oxå för då jäklar håller hon hårt i den ... "L". Byteslek med två leksaker går riktigt bra nu för det mesta iaf. Vi avslutade passet med att sätta oss på altanen & träna på stadga i sitt & ligg, apportera metallapport, spårpinne & sökrulle samt göra snabba lägganden.


Sen fick Eos komma ut en stund ... Jag hade egentligen tänkt mig en kedja med henne men efter att ha kört lite eget först där hon jobbat så bra kändes det konstigt att avsluta med en kedja så det hoppade vi över. Med henne tränade jag fritt följ, kryp, rutan (som gick riktigt fint de flesta gångerna, en gång sprang hon dock för långt & hamnade bakom rutan när jag stannade henne), tungapportering, vittringsapportering med alla pinnarna synliga & utlagda på rad precis som på tävling (detta gjorde hon bara sååååå bra!!!) sättande under marsch, inkallning med ställande som även det gick fint idag & så framåtsändande så klart ... Idag hade jag bara de två benparen då gubbarna hade blåst omkull om jag ställt ut dem. På första sträckan hade hon finfin fart & precis vid brytpunkten såg jag tendensen att sakta av så då klickade jag ... Sen körde vi saktagående som gick heeelt okej ... Andra sträckan travade hon igenom, men hon var rak & hade ingen tendens alls att vilja gå utanför gruppen ... vi körde även en tredje sträcka som gick bra även den, dock i trav ... men , men det tar sig ...


Till sist var det då Dannis tur & med honom fick jag hjälp att kommendera en kedja ... dock gjorde jag även idag samma misstag som jag gjort vid något tidigare tillfälle när vi skulle köra kedja ... jag värmde upp för lite ... Såååå han var alldeles övertaggad. Kedjan bestod av tandvisning, fritt följ, apportering & inkallning ... Tandvisningen gick bra, på fria följet gick han bitvis alldeles för långt fram & under språngmarschen skällde han flera gånger .. suck ... Apporteringen gick bra frånsett att han höll på att sätta sig hos Jane som agerade tävlingsledare. Han upptäckte dock sitt misstag i tid & sprang in & satte sig hos mig istället. På inkallningen sprang han som vanligt i hundranittio men skällde när han kom till mig ... galenpannan!!! Efter hans kedja tränade jag lite framåtsändande, kryp (som gick bättre idag), ställanden & lägganden under marsch & apportering igen, såväl ettans som den vanliga.

Av Anna-Karin Malm - 24 september 2013 08:00

Idag åkte jag ut i spårskogen en sväng då vår spårgrupp hade bokat mark ... Då jag var i god tid passade jag på att ta en lång promenad innan vi började med spåren ... Tyvärr var det inte bara vi som var ute i skogen denna sköna tisdagsförmiddag utan även särskolan samt en massa svampplockare ... Meeeen vi la i alla fall ut våra spår i enfaldig tro om att de skulle få vara ifred & gick sen för att förbereda en uppletanderuta ... På vägen dit såg jag ett par komma knatandes rundor i Pis spår med en svampkorg under armen ...


Pi fick följa med & valla rutan för att springa av sig den värsta energin innan hon sen skulle spåra & hon sprang allt den lilla tösabiten ... Efter att min träningskompis hade kört uppletande med sin hund var det så dags att börja spåra ... Pi fick börja & hennes spår var idag cirka 450 meter långt med fem leksaker liggandes i spåret. Trots att det gått svampplockare samt att ett gäng särskoleelever trampat rundor i början av hennes spår & under tiden jag spårade sprang & gömde sig bakom träden för att "smyga" på oss spårade Pi bra till en början. Några gånger lyfte hon dock huvudet & bjäfsade till mot de där mysko typerna som gömde sig bakom träden bara några meter från oss. Duktiga lilla grå ... Meeeen när vi gått ungefär en tredjedel av spåret kom hon av sig totalt & jag hittade inte heller några snitslar ... spåret slutade helt enkelt mitt i alltihopa ... Pi jobbade frenetiskt för att lösa problemet med var hennes spår tagit vägen & blev så frusterad efter en stund att hon ställde sig & tokpep ... Såååå vi fick gå på måfå in bra bit tills jag såg en snitsel igen & kunde gå mot spåret med henne så hon kunde ta upp det på nytt. Precis när hon då fäst på spåret igen kom det två svampplockare knatandes mot mig precis mitt i spårkärnan ... Jag bad dem vänligt att gå några meter åt sidan eftersom mitt spår gick precis där & då fick jag värsta krängda svaret ... trist. Även denna svårigheten klarade lilla fröken av & hon spårade på finfint tills vi hittade slutet av spåret. Efter att ha belönat & busat en stund kopplade jag henne & gick rundor där jag visste att vår missade spårsträcka skulle ligga, men hittade varken några snitslar eller den leksak som legat som apport där ... trist!!!  


Sen var det då dags för Eos att spåra ... Hennes spår var idag cirka 800 meter långt. Hon gjorde ett lugnt & fint upptag, men fick sen ganska omgående problem med att följa spåret ... Det visade sig då att folk hade även varit & förstört i hennes spår & flyttat på snitslar & förmodligen även trampat rundor en hel del. Snitslarna satt inte längre fast i grenarna med tvättklämmorna utan var bara lagda tvärs över grenar så därför är jag helt säker på detta. Nåja, efter att ha snurrat rundor & vimsat en del kom vi längre bort från rastplatsen & hamnade på mark där de inte varit & förstört & då spårade Eos som den spårgud hon är.


Till sist var det då Dannis tur att spåra. Frånsett att han vimsade en del i vinklarna samt tittade efter "korrar" ett par gånger spårade han på lugnt & metodiskt & klarade sin uppgift alldeles galant. Jag vet inte om det var för att det inte gått någon i hans spår eller för att han är en duktig spårhund ... men satsar nog en liten slant på det förstnämnda ... "L"


Direkt efter att Danni spårat fick han köra sitt uppletande. Jag hade beställt tre prylar på djupet, en i var & en av de tre brandgator som fanns i rutan. Första föremålet plockade han kanon, På andra skicket sneddade han genom skogen till den sista brandgatan & tog det föremålet & sen hade han stoooora problem med att hitta det sista föremålet som uppenbarligen låg i "vittringsskugga" Precis vid en liten kulle så det blåste från föremålet mot kullen ... Han sprang rakt förbi prylen flera gånger & till slut gick jag fram & kastade bak föremålet till andra sidan kullen medan Danni var ute & letade i rutan ... Då klapp han det med en gång ...


Sen fick Eos komma ut & köra uppletande ... Spännande att se om hennes ben höll för detta då hon ju haft springvila en dryg vecka nu ... Även hon fick tre prylar längst ut i brandgatorna, allt för att underlätta för henne när det gällde terräng. Dock sprang hon betydligt mer än de tre skicken, men fick till slut in alla tre prylarna med fina avlämnanden.


Pi fick fyra prylar utlagda enligt den metod vi körde på förra gången med henne. Alltså motvind, man går i serpentiner när man lägger ut dem för att hon inte ska spåra dem & sen får hon vara kopplad ... Trots den mycket svaga vinden såg man tydligt när hon fick vind på prylarna så jag är nöjd med hennes nosarbete.


Efter att ha mellanlandat hemma ett litet tag packade jag in alla vovvarna igen för att åka upp till Pis uppfödare & träna med den grupp jag går kurs med. Alla tre fick sig en liten träningsstund & för Dannis & Eos del var det ju helt nytt ställe ... perfekt träning ...


Eos fick komma ut först en liten sväng för att hon skulle hinna köra framåtsändande innan det började mörkna. Jag hade med mig "benen" & så fick jag hjälp av mina träningskompisar som ställde sig ytterst så det blev en grupp med fyra. Innan dess värmde jag dock upp en aning med fritt följ samt en inkallning med ställande ... På första sträckan sprang Eos så in i baljans ... rakt var det oxå så när hon kom till brytpunkten klickade jag henne & körde sen saktagåendet separat från den punkten. Sen körde jag ännu en sträcka som gick sååååå bra ... rakt, rätta brytpunkten & faktiskt hyfsat tempo så hon bara blev en aningen lång mot slutet ... dock ingen passgång i saktagåendet utan trav ... Men, men vi är på gång iaf ... Eos fick även träna lite kryp innan hon fick hoppa in i bilen igen.


Sen var det Pis tur och även idag var hon ganska varvad & väldigt hoppig & störig ... Dessutom vaktade hon sina grejor mot en annan hund vilket jag inte gillar alls ... Med henne tränade jag lite fritt följ, apportering, boxen, hjälp med tandvisning & budföring, lägganden samt lek. Liiiite bättre än igår var hon men absolut inte i fas alls känner jag ... splittrad & yvig ... men, men det är väl en fas förmodar jag ...


Till sist fick även Danni komma ut en sväng ... då var det redan rejält mörkt med allt va det innebär med skuggor & sånt ... Att han sedan aldrig varit på stället samt att där ju var en främmande hund vid sidan om planen gjorde att han var bitvis ofokuserad ... Trots det tycker jag att han kom sig rätt bra efter ett tag. Med honom körde jag igenom lite fritt följ, inkallning, ställanden & lägganden under marsch, kryp, (som gick aningen bättre idag, men fortfarande inte bra) apportering & framförgående ... framförgåendet gick å andra sidan sååååå bra idag ... gött!!!

Av Anna-Karin Malm - 23 september 2013 07:45

 Efter en lugn helg med endast sköna långpromenader var det ikväll åter dags att ta tag i lite träning med de tre gråhundarna ... Det var dock lättare sagt än gjort då alla tre var helt uppskruvade & det inte alls gick bra, fast viljan fanns så klart där hos alla tre ...    Men nåja, vad är väl en bal på slottet? Det blir säkert bättre nästa gång vi tränar såååå ...


Hur som haver så provade jag på att göra lite nya framåtsändningsövningar med Eos, men kunde ganska snart konstatera att det nog är bäst att köra på som jag gör just nu då det tar ett mycket bra tag innan man får till det på det nya sättet & Eos är så pass gammal som hon är att vi inte riktigt har den långa tiden på oss innan hennes tävlingskarriär är över. Dannis absoluta bottennapp ikväll var krypet som han bara reste sig vid & Pi skulle bara försöka hänga i min jackärm hela tiden medan jag försökte gå fritt följ med henne ... pust ... Eos var mest uppskruvad & glad & plogade samt pep en aning i fria följet ...



Av Anna-Karin Malm - 17 september 2013 18:15

På grund av Eos hälta valde jag idag att hoppa över sökträningen & istället bege mig upp i vår skog för att spåra ... Medan spåren låg till sig gick jag sen en lugn & skön promenad med de galna grå.


Väl tillbaka fick Eos börja då hon ju redan var uppvärmd. Hennes spår var cirka 800 meter långt med sju apporter varav en glasspinne & en liten skinnbit. Upptaget var klockrent ... hon kollade av ett par meter bakåt & gick sen på finemang i rätt riktning. Sen tuffade det på & hon skötte sig riktigt bra (som hon iofs oftast gör i spåret) ... gött!!!


Sen fick Pi komma ut & idag provade jag att lägga ut leksaker istället för godisburkar. Hon stannade till vid sakerna men ville sen fortsätta, dock hängde hon med på leken en stund när jag tog prylen & började busa med henne. Hon hade även tid att äta sitt godis efter leken ... Hennes spår var cirka 400 meter långt & hon spårade kanon även hon.


Till sist fick Danni spåra. Han fick ett spår på cirka 300 meter med två pinnar samt slut & skötte sig alldeles utmärkt även han ... Vilka godingar till vovvar jag har ... "L"


På kvällen åkte jag & Pi till Halmstad hundarena för att gå kurs. Dagens tema var fotgåendet/kontakten så vi jobbade en del med det. Vi fick sen även önska ett moment att få tips om & trots att jag absolut inte är där än & inte ens kan börja träna det med Pi än på ett tag så valde jag framåtsändandet som, enligt mig, är ett av de mest komplexa momenten som finns inom brukset/lydnaden. Tipset var att, precis som jag tänkt, börja med saktagåendet. Att börja med stillastående hund & roppa godis framför hunden när den tittar framåt för att ganska snart få hunden i rörelse & göra samma sak med godiset där. Momentet framförgående döps till sakta & sen är det bara att jobba på. Varva med fart fram till gruppen & en brytpunkt med target med godis på där ... Ja ungefär så som jag gjort ett bra tag med Eos alltså ... Ett tips jag tar med mig för att prova på Eos för att få ner henne i passgången efter fartsträckan är att göra den sträckan kortare men att vara noga med var brytpunkten är ... flummigt? Ja inte helt lätt att förklara ju ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 16 september 2013 18:00

Dagens träningspass visade sig bli en mörk historia ... När det började mörkna & vi skulle försöka tända på planen visade det sig att det inte gick ... typiskt ju ... såååå det är bara att hålla en liten tumme eller två för att det snart är ordnat ... Hur som haver så fick vi megamycket störning ikväll då det dels var en allmänlydnadskurs som höll till på planen vid klubbstugan samt ett gäng som tränade agility med tjo & tjim & bus & lek & en massa skällande hundar. Bra träning i min värld alltså ... "L"


Eos fick börja idag då hon varit lite halt några dagar & jag ville låta henne jobba medan hon var uppvärmd efter rastningen samt minimera antalet uthopp från bilen så mycket som möjligt. Just på grund av att hon varit halt & i viss mån fortfarande är så fick hon inte göra några fartiga moment idag. Vi tränade istället på position, stegförflyttningar, vändningar på stället & saktagående i fria följet. Vi tränade även på fjärrdirigering, saktagåendet till framåtsändandet samt vittringsapportering. Mest nöjd är jag med dagens vittringsapporteringar som hon gjorde klockrent såväl med gömd som synlig "rätt" pinne ... heja, heja.


Sen fick Pi komma ut & jag var vääääldigt fundersam över hur det skulle gå att träna med henne med så pass mycket störning runt omkring ... Jag hade dock inte behövt oroa mig ... liten Pi inte så mycket som tittade på allt som hände runt henne utan ville bara jobba, jobba, jobba ... gött!!! Vi tränade idag på fritt följ, byt-plats-a-la-budföring, bakbenskontroll, apportering samt lek.


När det väl var Dannis tur att komma ut var det så gott som mörkt så den lille stackaren fick inte så mycket till träning. Jag hann iaf med att träna fritt följ, inkallning, läggande & ställande under marsch samt en apportering. Man får ibland vara glad för det lilla ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 14 september 2013 10:15

Idag stod det spår på schemat ... dessutom kan vi börja träna uppletande igen på våra marker nu efter sommarens koppeltvång i spårmarkerna, så vi slog till med lite uppletande oxå när vi ändå höll på ... Jag åkte dit tidigare för att ta en promenad med vovvarna så de fick springa av sig lite grann innan väntan i bilen ... Efter att ha knatat ut mina tre spår såg jag att det gick två svampplockare & finkammade området där Eos spår låg ... hm ...  Meeeen det är inget att göra åt sånt, bara att hoppas på att Eos kan hålla isär mitt & deras spår ... Såååå jag gick till uppletanderutan & hjälpte till att valla av den samt hjälpte till med de första hundarna innan det var dags att börja ta spåren igen ...


Först ut var Pi då hennes spår inte får ligga allt för länge ... cirka 45 minuter låg det ändå & det är väl max än så länge kan jag tycka. Pi gick som en klocka & spårade sina cirka 400 meter huuuur fint som helst ... hon jobbade ut fint i vinklarna & blev såååå glad när hon hittade sina dosor med godis samt sin fiiiina leksak som slut ... kanon!!!


Sen fick Eos komma ut ... bäst att inte låta henne vänta till sist för då går hon bananas ... "L" ... Upptaget var klockrent, man såg inte alls att det knatat andra människor runt där bara tio minuter efter att jag lagt spåret ... Sen gick hon kanonkalas förutom vid ett tillfälle då hon fick doft på min tillbakagång som var lite väl nära & med motvind från tillbakagången ... såååå där stoppade jag henne ... i övrigt kändes hennes cirka 500 meter långa spår heeeelt okej & alla pinnarna hittade hon oxå ... duktig tjej!!!


Sist ut var Danni & han fick ett spår på cirka 250 meter med två pinnar samt slut ... Att notera för dagen var att han verkligen stannade till vid pinnarna & väntade där på att jag skulle säga ta den då ... sååå han fattar att det genererar godis & att man ska ta upp dem, men han vill nog helst att jag ska säga det till honom ... fniss. Annars gick även hans spår som på räls ...


Sen var det då dags för uppletandet ... Eos fick börja & hon hade mycket spring & lite hjärna påkopplat idag för ovanlighetens skull ... Hon sprang låååångt utanför rutan vid ett par tillfällen & det tog ganska lång tid innan hon till slut hittat alla fyra prylarna som låg utlagda ... Avlämnandena var dock finfina & jag tror att hon på något vis fick lite vind från ett taget spår en bit bort & därför vill springa iväg för att undersöka det lite närmare ...


Danni fick fyra prylar han oxå & såååå duktig han är på uppletande ... jag är djupt imponerad av den grabben må jag säga. En aning slarv när han skulle sätta sig vid min sida med prylarna ... han satte sig en aning snett bakom så jag fick klappa mig på låret för att han skulle komma i riktig position , men annars kanonfint arbete.


Pi fick lite grundövningar i uppletande hon oxå ... En person gick i en vid serpentin & la ut föremål varje gång hon passerade en rak linje ... längs denna linjen (i motvind) gick jag sen med Pi kopplad & när hon fick vittring på ett föremål höll jag emot henne & hetsade henne en aning för att sedan backa ett par steg innan hon fick springa fram & ta prylen ... Då hon har liiiite svårt att komma till mig med vissa prylar så behöll jag taget om kopplet för att kunna hala in henne vid behov ... När hon kom in till mig lekte vi lite innan hon fick en godbit & så fortsatte vi tills alla fyra prylarna var hittade ... Detta ska jag prova nu några gånger för att se om det är en väg till ett bra uppletande ... Tack för tipset & hjälpen Mona!!! 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards