annaayaeos

Alla inlägg under november 2017

Av Anna-Karin Malm - 28 november 2017 06:30

Dagens sökträning blir en dag jag kommer att spara länge i mitt hjärta ... detta trots att det regnade precis hela dan & endast var 3-4 grader varmt. Sånt känns liksom ändå lite trivialt när ens hundar går riktigt bra ... & ännu mer trivialt när världens bästaste Danni gör ett av sin bästa sök någonsin & med en sån glädje & intensitet att en & annan tår letade sig nerför mina regnvåta kinder ... Tänk att han är tillbaka till sitt gamla glada pigga jag igen efter nästan ett års kämpande med hans tassar.


Pi fick börja av mina idag & hon fick även idag sammanlagt 4 figgar ... dessutom la jag in ett tomslag.

1. Figge på 50 meters djup, markering med fastrulle & löst påvis.

2. Figge på 50 meters djup, hitta - direktbelöning.

3. Tomslag - hon gick ut fint på djupet, men vänder sen tillbaka i stort sett i samma spår som hon sprang ut i.

4.  Figge på 50 meters djup, hitta - direktbelöning.

5. Figge på 50 meters djup, markering med fastrulle & löst påvis. Här var hon aningen tveksam de första sprången ut - hon kom väl ihåg att det inte legat nån på den sidan förra skicket, men sen tog hon i lite och efter ytterligare några språng fick hon vittring på figgen ... gött.


Sen var det Dannis tur & han var rejält taggad medan han fick vänta på sin tur & stod & skällde så gott som hela tiden ... hehehe. Han hade såååå bra flow genom hela söket idag ...

1. Tomslag - tog hörnan finfint.

2. Figge i andra hörnan - bra skall.

3. Tomslag

4. Tomslag

5. Figge

6. Tomslag

7. Tomslag

8. Blev ett tomslag då han valde att slå bakåt & figgen låg liiiite längre fram. *Han jobbade såååå bra på detta tomslaget dock & kollade under så gott som varje sten & vände på varje tuva för att förvissa sig om att han inte missat nån figge <3.

9. Figge - bra skall.

10 Figge - bra skall. Här tjuvstartade han när jag skulle skicka honom så han hade energi & vilja kvar - gött!!!


Efter fika och genom gång gick jag & träningskompisen Eva en sväng runt sjön & Pi & Evas Kaj lekte och sprang som galningar med Danni vallandes runt sig ... <3

Av Anna-Karin Malm - 25 november 2017 17:42

Dagen bjöd på vackert novemberväder med några få plusgrader och sol ... lagom till vi begav oss ut till spårskogen började dock dimman rulla in, men vad gör väl det när man har trevligt sällskap och världens bästaste Blådårar med sig ... Vi la ut spåren innan vi gick en skön promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig ...


Väl tillbaka fick Pi börja av mina två ... hennes spår var lagt av träningskompisen & innehöll ett upptag åt vänster, fem pinnar samt slut. Idag var pi mer distinkt utåt till spåret, stod vid spåret och begrundade en stund, kanske pga att linan hakade upp sig så hon fick ett litet ryck i den, kanske pga nåt helt annat ... men sen tog hon spåret åt rätt håll & spårade sen hur fint som helst (med ett litet avbrott för att ge onda ögat åt spårläggaren när denne snöt sig mitt i spåret "L") trots att det var väldans gott om viltspår där samt att ett par med hund knatat rundor i delar av spåret när det las ut. Jag är verkligen mycket nöjd med hennes insats idag.


Sen fick Danni ta sitt spår som låg i boket ... det syntes att det varit en hel del aktivitet där hans spår låg eftersom det var rejält rafsat rundor i löven där, men det var precis om att det blev en extra utmaning för honom så han bet i lite extra och löste sitt 500 meter långa spår innehållandes tre pinnar samt slut med drag i linan & viftande svans ... han börjar bli riktigt duktig den lille pågen.


Eftersom jag bestämt mig för att prova på ett nytt koncept i uppletandet med Pi för att bygga en hög förväntan, men det började mörkna så smått, gjorde jag en korridor och la ut två prylar på djupet. Pi hittade den första, men ställde sig och kollade på mig istället för att, som hon brukar, rusa in i full fart ... När hon, efter att ha stått där en liten stund, kom rusande fick hon klick & kamplek som belöning. Andra prylen blev det finfin fart och målmedvetenhet på = redan en viss förväntan på lek vilket hon så klart fick ... Min tanke är att hon ska få kamplek på varje pryl nu några gånger, sen kommer jag att varva lek med ingång respektive avlämnande framifrån.


Även Danni fick två prylar i korridoren & hittade dem plättlätt ... han älskar verkligen uppletande.


Innan vi for hemåt påbörjade vi årets smällarkampanj som en förberedelse inför nyår & brände av en smällare ... vovsegullen tyckte att det bara var spännande & taggade igång rejält.

Av Anna-Karin Malm - 24 november 2017 17:15

Efter några regniga och tråkiga dagar bestämde vi oss för att idag slippa ifrån den skånska vintern för ett tag och träna inomhus en liten timme ... 


Pi fick börja och idag tränade vi fotgående, inkallning, apportering, rutan (som inte gick bra, förmodligen eftersom den stod när väggen), konen, metallapportering (som hon rullade iväg & blev skraj för när den bumpade in i nåt ... knasbolla) & fjärrdirigering. Allt igenom var hon duktig ,men det här att hon inte springer ända in i rutan börjar kännas som ett litet problem ... och det just nu när vi precis verkar ha löst problemet med fjärren ... suck.


Danni fick träna fotgående, inkallning med ställande (låååångt stå utan godis bakom & finfint med), stå, sitt & ligg under marsch, rutan, konen & apportering. Han var om möjligt ännu mer på idag än i onsdags & man blir helt matt av hans höga energinivå ... flin.

Av Anna-Karin Malm - 22 november 2017 16:45

Så var det dags för lite inomhuslydnad ikväll igen ... Idag var vi bara tre som kom & tränade så vi hade ju gott om tid på oss att köra våra hundar och tur var väl det för mitt i alltihopa blev det strömavbrott en liten stund ...


Pi fick börja och jag valde att få hjälp med en tävlingsledare som kom med samt hämtade apporten samt stod vid henne i fjärrdirigeringen. Dessutom passade jag på att skicka till rutan samt konen när det inte var en massa andra hundar ute i hallen eftersom hon blev väldans störd av lekande hundar samt klickande mattar förra gången. Apporteringen gjorde hon bra frånsett att hon ville studsa upp på den som kom med den så jag tog tag om henne och föste ner henne vid min sida igen och då vågade hon först inte springa iväg på mitt kommando (snacka om att vara känslig för korrigering). Fjärren är jag sååååå nöjd med, hon gjorde riktigt bra skiften, endast ett litet litet framflytt med rumpan på sista uppsittet - och jag stod på 5 meters avstånd ... wiiieee. Rutan och konen gick fint.


Sen fick Danni komma ut & köra lite. Med honom tränade jag fotgående, inkallning med ställande, fjärrdirigering, rutan, konen, apportering, metallapportering & stå, sitt och ligg under marsch och han var alldeles underbart galen hela tiden ... det är såååå underbart att se honom må bra så jag får en liten tår i ögat varje gång     


Till sist fick Pi komma in en liten stund till och träna på fotgående, inkallning, apportering, metallapportering, fjärrdirigering, rutan (gick inte bättre denna gången än förra gången vi tränade med andra hundar i hallen), konen, stå, sitt & ligg under marsch och så avslutade vi med ett sitt i grupp. 

Av Anna-Karin Malm - 19 november 2017 19:33

Idag har det varit allt annat än charmigt väder vill jag lova ... Ett par plusgrader, snöblandat regn & lite blåst ... meeeen är man hundnörd finns det inga dåliga väder ... typ ... så det var bara till att bita ihop och åka och träna en liten stund. Valet föll på Ängelholms BK eftersom de har fina planer även vid den här årstiden så man slipper vada runt i lervälling.


Danni fick börja träna idag & han var såååå rolig idag ... och nästan lite lydig oxå mellan varven ... flin. Vi tränade fotgående, inkallning med ställande (nog bästa ever på första försöket), konen, rutan (svårt med placeringen i rutan, han hamnade utanför med framtassarna flera gånger), hopp-sitt, kryp, apportering (han har börjat med sina bakåtskutt när jag ska ta apporten igen så idag övade vi lite extra på avlämnandena ... han klarar galant att sitta stilla om det ligger en liten godbit precis framför honom), stå, sitt och ligg under marsch & metallapportering.


Sen fick Pi komma ut & med henne tränade jag fotgående (finfin attityd), inkallning, rutan (såååå snyggt), konen, apportering (med lånad apport och ändå snabbt gripande), fjärrdirigering (riktigt bra idag & på 5 meter wiiiieee), kryp, metallapportering, hopp (ettans) & stå, sitt och ligg under marsch.


Efter träningen åkte vi ut till Sibirien och gick en sväng och gudars skymning vad kallt och blåsigt det var ... meeeen vovsegullen var iaf sååååå lyckliga   

Av Anna-Karin Malm - 18 november 2017 19:15

Idag stod det Noseworkträning på schemat & platsen var Ring Knutstorp ... Det var många och skiftande områden/gömmor och som grädde på moset fick vi en utmaning ... Det finns 14 campingstugor i två rader vid banan och det fanns en gömma i vardera raden ... mer fick vi inte veta utan sen var det helt upp till oss ekipage att hitta gömmorna ...


Danni fick börja träna och han jobbade på riktigt bra med finfina markeringar och fokuserat avsök ... När vi kom till stugorna bestämde vi att jag & Danni skulle leta i ena raden & den jag gick med skulle leta i andra raden ... Vi lyckades hitta gömman redan vid första stugan och Danni gjorde en bra markering trots att gömman var inne i ett stuprör som det kom vatten ifrån. Den andra hunden fick det desto jobbigare och hittade inte gömman så jag och Danni provade oxå & han lyckades, efter att ha sökt igenom alla stugorna, hitta gömman på den sista stugan - även den inne i ett stuprör.


Sen fick Pi komma ut & hon jobbade bra även hon ... extra stolt är jag över att hon orkade igenom alla stugorna i bakre raden innan hon hittade gömman vid den sista ... & hon markerade den så jag hade märkt de även om jag inte redan vetat om var den var. Även hon börjar få finfina markeringar nu tycker jag ... härligt!!!


Innan vi for hemåt fick vovsegullen springa av sig rejält medan jag & Jane gick runt parkeringen ... snacka om att jag fick hem två smutsiga hundar ... deras ben & tassar var fulla med nåt oljeaktigt som inte ens gick bort ordentligt när jag schamponerade dem ... blärk!!!

Av Anna-Karin Malm - 17 november 2017 19:00

Efter en seg vecka med mycket jobb och i stort sett nada hundträning trotsade jag & blådårarna höstmörkret och åkte ut i spårskogen vid Hermanssons en sväng efter jobb ... Och vi klarade nästan av att lägga spår, promenera, ta spår & köra uppletande innan mörkret gjorde sitt antågande ... 


Efter att ha lagt ut spåren kunde jag konstatera att en styck barnfamilj lyckades klampa rundor i delar av Dannis spår samt i Pis upptag ... meeeen det är bara till att bita ihop & hoppas på att vovsegullen klarar av utmaningen de ställs inför ... Vi började i alla fall med att gå en liten promenad innan det var dags att ta spåren ...


Pi fick börja av mina två & idag fick hon ett spår i grane med ett upptag åt höger ... Spåret innehöll fyra pinnar samt slut och var nog runt 500-600 meter långt. Hon var i stort sett klockren i upptaget (gick bara lite - ca 0,5 meter - ifrån det efter några meter, stannade till och fortsatte sen finemang i spårkärnan). Detta trots att det då knatat rundor folk i upptaget strax efter att jag lagt spåret ... Sen spårade hon på såååå bra och hon blev extra glad när hon hittade den pinne som hon inte hittade i söndags (ett halvt moraknivsskaft) ... undras just om hon visste att det låg i spåret i söndags ... flin.


Sen var det Dannis tur & han fick ett personspår i bokskog med barnfamiljsknat i ... & idag var han såååå taggad & hade riktigt bra tryck i linan. Endast en gång fortsatte han rakt fram när han kom till en vinkel, de andra gångerna vinklade han fint ... till och med där jag hade gjort en spetsvinkel ... dock vindade han in det andra benet några meter innan vinkeln, men fullföljde ändå ända ut i vinkeln.


Det blev snabba ryck med uppletandet eftersom det började skymma så smått när vi började med det ... Till Pi la Ingela ut tre av sina prylar & hon började riktigt riktigt fint med bra fart och motivation och fint avlämnande ... men sen blev hon mindre och mindre gasad och till sist valde jag att bryta henne för att hämta Danni som fick ta de resterande två prylarna medan Pi fick titta på ... & som han jobbade, den lille pågen ... trots att det var så pass mörkt att man inte såg snitslarna när han hittade den sista prylen tvekade han inte en sekund på att springa ut i rutan & jobba ... duktig kille!!!

Av Anna-Karin Malm - 12 november 2017 08:30

Idag begav vi oss upp till kraftledningen/hundhägnet utanför Kärreberga och tränade ... Det är vääääldigt svåra marker att träna i eftersom det fullkomligt kryllar av vilt där = väldigt nyttigt. Vi började med att lägga ut spåren innan vi begav oss ut på en promenad i det vackra vädret. 


Väl tillbaka fick Pi börja med sitt spår som var cirka 500 meter långt med ett upptag i kraftledningsgatan & så småningom gick in i tätare granskog för att avslutas i bokskog. Fem pinnar och slut fanns det i spåret ... Upptaget gick åt vänster & det satte hon klockrent efter att ha analyserat några sekunder. Hon missade första pinnen som låg i en håla som hon hoppade över och när vi kom in i granet tappade vi bort oss så gott som direkt ... då völjer hon att leta sig tillbaka till där vi gick in i granet & fick upp spåret igen och fortsatte sen resten av spåret felfritt ... ja förutom att hon studsade rakt upp när ett djur studsade rundor inne i några täta buskar mot slutet förstås "L".


Sen var det Dannis tur & idag fick han ett viltspår som började i bokskog och avslutades inne i lärkskogen. Han började jättebra och analyserade spåret noga, men i mitten av spåret gick han fel & då mot en snitsel så jag trodde att vi gick rätt men det visade sig vara en gammal snitsel som satt där så vi fick gå tillbaka en bit & sen spårade han på finemang och hittade till sist sin klöv vilket han blev jätteglad för. Jag blev förvånad över att han gick så fel idag, det ska ju vara betydligt enklare med viltspår än personspår, men på sista tiden har han gått så bra i personspåren att jag tänkte att nu minsann har han fattat grejen med det här med spår ... men nopp inte när det gäller viltspår iaf.  

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards