annaayaeos

Alla inlägg under april 2012

Av Anna-Karin Malm - 29 april 2012 08:00

Såååå även denna söndag har vi varit & tävlat sök ... Eos gjorde riktigt bra ifrån sig på söket, men tyvärr föll inte hennes arbetssätt just dessa domare i smaken så hon fick bara 7 på söket ... Ett liknande sökarbete i höstas betalade med 9,5 & 10 så jag ser det som så att just dessa domarna inte gillade det men att Eos gjorde ett fint jobb ... Inget lämnande av figgar som förra söndagen här inte & pigg & glad & näst intill galen var hon i rutan ... Med en effektiv söktid på 4 minuter & 10 sekunder kan ni ju själva tänka er hur det såg ut ... "L" Mest glad är jag över att hon stod uppe på lådan där den dolda figgen låg & skällde tills jag kallade ner henne ... GÖTT!!!


Uppletandet var en finfin historia där enda smolket i bägaren var att jag fipplade till det & tappade den ena prylen när jag skulle ta den. Finfint avlämnade av sistaföremålet där jag kunde hålla i prylen en liten stund innan jag sa loss, bra sökarbete med fart & fläkt samt inget tugg ... jippie!!!!


När det gäller lydnaden så gick hon ungefär som vanligt ... inkallning med ställande - kanon med hennes mått mätt, bättre attityd på framåtsändandet där hon endast strulade på första skicket & sprang fram till en låda med apporter men sen på andra skicket gick hon jättefint & fick beröm gånger flera av mig ... vi var ju redan nollade sååååå ... Krypet slarvade hon en aning med ... bråttom, bråttom var hennes signum idag, skallet slutade hon för tidigt på även idag så nu måste vi träna på att skälla igen ett tag istället för att belöna tystnaden som jag gjort för att hon inte ska protestera när jag säger tyst ... Tungapporteringen blir bättre & bättre ... hoppet kan jag bara säga bra om ... förvisso satte hon sig en aning snett på andra sidan hindret men det brukar de aldrig dra för ... det gjorde de dock idag ... "L" ... Platsen - klockren ... gött!!!


Bäst av allt var nog ändå att jag hade en hund med HUR mycket ork & lust kvar efter avslutad tävling idag trots att termometern visade runt 18 grader när jag gått klart lydnaden ... sååååå skönt att verkligen få kred för att min lilla älskling mår prima ballerina ... Nuffrorna kommer här medanför ...


Fritt följ     7,5 & 8 (sen i halterna, snett & långsam vid halt, släpper i sidan)

Inkallande med ställande     8,5 & 8,5 (tvekar i tempot 1:a sträckan & sitter ej still, lite sent stå)

Framåtsändande     0 & 0 (går snett ut, många extra kom & snett, utanför, föraren berömmer hunden)

Kryp     6 & 8 (lyfter, hög bak & lite ryckigt)

Skall     5 & 8 (slutar skallet, får hjälp av matte & pratar med hunden)

Tungapportering     9 & 8,5 (snett hos fö & sned avslutning)

Hopp     9,5 & 9 (sned sitt & lite snett)

Platsliggning     10 & 10


Sök     7 & 7 (3 fig, fö kopplar inte loss förrän i rutan, för glest mellan slagen, lite gles markering sista fig. & 3 fig. oavsökt område, långa framslag, tjafs på stigen, går in i rutan med hunden kopplad, glest mellan skicken, glest med skall på sista.) Ja, ja ... misstag från mig ... HUR kan jag glömma att koppla loss min hund??? EN gång fick jag säga till Eos på stigen annars klockren i lydnaden. Slagen var vida, men hon hittade ju alla figgarna utan problem ... ;)

Uppletande     9,5 & 9 (handstyrning & för in hunden med handen)

Summa summarum ... 439 poäng & ännu ett godkänt resultat ...

Av Anna-Karin Malm - 27 april 2012 19:42

Tänk äntligen verkar det som om det ska bli vår på riktigt ... Under dagens träningspass sken minsann solen & det var riktigt skönt ute. Dock blåste det en aning, men vad gör väl det ... "L" Vi hade förlagt dagens träning till Åstorps BK & det brukar inte gå så värst bra för pestråttan & mig när vi tränar där, men idag gick det bara såååå bra ... TÄNK OM det går lika bra på söndag när vi ska tävla där ... Ja, om vi kommer genom själva söket vill säga ...


Eos började alltså & med henne valde jag att köra ett lite kortare pass idag just pga söndagens tävling ... Jag körde lite fritt följ, som gick bra frånsett några vänstersvängar, en inkallning med både ställande & läggande som var riktigt prima, framåtsändande, fyra sträckor, där hon galopperade alldeles för långt på första sträckan, men sen travade sig igenom momentet de andra tre. Attityden var den rätta, hon gick rakt & kom fint på inkallningen så jag är mer än nöjd med detta ... Vidare tränade vi på kryp som rann på riktigt fint även det. En aning slarv med baken i slutet av andrasträckan, men klart godkänt. Tungapporteringen var finemang & hoppet var där inget att klaga på. Skallet däremot är inte hundra för tillfället ... Jag har belönat för att hon tystnar ett tag nu eftersom hon gärna protesterade när jag sa tyst till henne innan ... såååå nu tystnar hon när hon tycker att hon skällt färdigt, vilket oftast infaller nån sekund innan tävlingsledaren tycker detsamma.


Danni var riktigt taggad när jag kom för att byta hund & han hade t.o.m dragit in sitt koppel i buren medan han väntade på sin tur. Med honom tränade jag fritt följ, detta går bra, men han har inte riktigt fattat vänster om marsch & går igång som bara den på språng marsch & skäller & taktar ut. Inkallningen går kanonkalas, platsläggande under marsch fattar han för det mesta nu, på framförgåendet försöker han antingen tjuvstarta lr så är han tveksam till att gå ut, men det är på gång. Apporteringen körde jag sittande med klickern lös så jag kunde lägga den varje gång han får belöning. När han sitter ner & ska ta apporten i munnen (1:ans apportering) så vinkar han med sin högertass tills jag tar apportbocken igen ... kan bli skoj att se vad det ger i betyg om det finns kvar när vi debuterar i ettan ... "L" Hoppet gick bättre idag, men han var lite tveksam även idag.


Jane har börjat kurs i uppletande & hade fått en uppgift i läxa som jag hjälpte henne med ... Även Eos fick prova på denna övning ... Jane stod cirka 30 meter bort med en pryl i handen & jag skickade Eos som skulle hämta den & komma till mig. Detta upprepades ett antal gånger ... jag kommer inte ihåg exakt hur många prylar Eos hämtade, men kanske en sex stycken. Eos var en aning förvirrad & ville lämna tillbaka prylarna till Jane efter att hon tagit dem, men det blev bättre under övningens gång ... Skoj övning att avsluta träningen med ... Innan vi for hemåt för att fira fredag, med godis & märgben, åkte vi upp i skogen en sväng tillsammans i det underbara vädret ...



Av Anna-Karin Malm - 24 april 2012 07:15

På grund av söktävling såväl i söndags som på söndag bestämde jag mig för att idag endast träna lite markeringar med fröken grå & sen gå ett spår med henne ... Danni fick dock köra på som vanligt. Vi var ovanligt få människor som tränade idag, men de flesta av oss hade två hundar vilket gjorde att vi ändå höll på med sökträningen hela förmiddagen. Som tur var så var det underbart, soligt vårväder ... Mina hundar var med & vallade & fick sen sitta i bilen tills det blev deras tur att jobba.


Eftersom jag skulle köra en liten specialare med Eos bestämde jag mig för att ta med båda hundarna på en gång ... Eos fick fyra figgar som, en i taget, försvann ner om en kulle. Sen skickade jag iväg Eos som fick skälla en stund innan figgen klickade & gav några godbitar. Figgarna fick sen ta med Eos till stigen igen ... Bekvämt & bra för lilla mig ... "L" Jag hoppas & tror att sån här träning ska minska hennes förmåga att lämna figgen om hon tycker det är långt ifrån mig lr dålig sikt så vi kommer att jobba vidare med detta konceptet ... Behöver jag nämna att Eos tyckte att hennes träning blev ALLDELES för kort???


Danni fick favorit i repris med två figgar han såg lämna stigen. Efter att han tagit dessa flyttade de framåt i rutan & sen fick han avsluta med två Tant sök för att mentalt orka mer. Det var meningen att Eos skulle stå bredvid & kolla, men det höll bara på första figgen & sen hade Eos nästan slagit ihjäl både sig själv & den som höll i henne ... Detta gjorde att hon fick förpassas till bilen innan vi kunde fortsätta. Danni blev inte alls störd av att Eos stod & gapade på stigen, däremot störde det honom att någon gick iväg med henne under tiden vi arbetade, men han släppte det ganska snart.


Maria var snäll & la ett spår till mig & Eos under tiden vi tränade söket & jag gav henne enbart direktiv om hur jag ville ha upptaget, annars hade hon fria händer ... Jag borde väl i rimlighetens namn veta bättre än att ge henne fria händer när det gäller nåt sånt ... Asg ... Eos var ute & snurrade från spåret flera gånger & vid ett tillfälle mot slutet av spåret hade Maria verkligen klurat till det för oss ... Hon hade gått rakt fram, lagt en apport & sen vänt tillbaka i samma spår igen ... Efter ett litet tag hade hon sen HOPPAT åt sidan  ... pust & stön & stånk ... Nåja, vi tog oss runt så småningom, men tappade några apporter på vägen & Eos var märkbart trött när hon väl hittade slutet & dessutom lite löddrig runt munnen. He, he, he ...


Dagen avslutades som vanligt med en skön promenad i glada vänners lag ...

Av Anna-Karin Malm - 23 april 2012 07:30

Kvällens träning blev heeeelt underbar ... Våren visade sig från sin bästa sida & man kände bara att man ville vara ute i en evighet ... Innan vi hade genomgång med gruppen passade vi på att vara med på allmänna träningens platsliggning & jag la båda mina intill varandra vilket fungerade finemang.


Eos & jag körde, som vanligt, framåtsändande & efter två misslyckade sträckor fick vi till flera finfina med bra attityd ... förvisso endast i trav rakt igenom, men jag säger det igen ... det struntar jag i just nu för kan vi bara få en 5:a på detta moment så tror jag att vi klarar uppflyttning ... Ja om allt annat stämmer den dan förstås ... "L" Vi tränade även lite kryp & det gick som vanligt ... en finfin 1:a-sträcka & en lite slarvigare andrasträcka ...


Även Danni fick träna lite & även det gick bra. Lite fritt följ, hoppet, platslägganden & inkallning körde jag bara innan vi hade ännu en platsliggning innan vi avslutade kvällen med gemensam genomgång & framåttänk ...

Av Anna-Karin Malm - 22 april 2012 07:45

Idag har vi så avverkat ännu en söktävling & den var väl si sådär ... Jag testade idag ett nytt koncept som KAN vara orsaken till hennes obstinata beteende, men jag vet inte om det berodde på det lr nåt annat ... Hon fick INGEN FRUKOST ... Det var den gången jag provade på det må jag säga ... "L"  


Med ett kasst betyg i söket var jag riktigt nära att bryta, men jag bestämde mig till slut att köra på & ta det hela som ett tillfälle att träna ... Mest nöjd när det gäller söket är jag över att Eos verkligen orkade igenom rutan, samt att hon, när jag verkligen pekade henne bakåt i rutan, gick snett bakåt & rundade den lilla knallen jag bett henne om ... En av domarna sa efteråt att han ville slå mig på käften när jag gjorde det eftersom de såg på henne när hon kom ut på stigen efter toimslaget innan att hon hade sistafiggen i näsan ... Detta missade dock jag eftersom jag redan siktat in mig på nästa skick ... Att hon ändå löd mig tycker jag känns riktigt, riktigt bra. Att hon INTE löd mig dessförinnan känns dock mindre bra ... Vid ett tillfälle galopperade hon längs stigen & sket högaktningsfullt i att jag först kallade & sen skrek & stampade ... Inte förrän jag visslade vände hon ... En sak till som var mindre bra var att hon lämnade de två första figgarna för att möta mig på vägen ... Here we go again ... suck!!! Vidare i tävlingen ... Uppletandet var, med Eos mått mätt, kasst, men det betalade bra ... Lydnaden var si sådär & jag valde att avbryta framåtsändandet när hon sneddade på 1:a-sträckan & gjorde det sen som en träning där jag berömde henne mycket för att hon gick rakt & genom gruppen som hon skulle ... Detta hoppas jag sitter i till nästa helg då vi ska på det igen ... Nuffrorna blev som följer ...


Fritt följ     7 & 7 (s.s. går långt fram tränger & pos. tempo)

Inkallande m ställande     8,5 & 9 (tempot & något långs. stannade)

Framåtsändande     0 & 0 (långt ut i sida & utanför gruppen)

Krypande     7 & 7 (hög bak & hög bak)

Skall     8 & 6 (stannade tidigt & slutar tidigt)

Tungapportering     9 & 9 (s. snett & ss)

Hopp ö hinder     10 & 10

Platsliggning     9 & 9 (gnäller & gnäller + oro)

Sök     7 & 7 (3 fig. olydnad, lämnar fig)

Uppletande     9 & 9 (3 föremål tugg)


Summa sumarum; 434 poäng varav 198 poäng på lydnaden (= 2 poäng över uppflyttningsgränsen på den delen) Ja, ja ... godkända blev vi i alla fall ... fast jag VILL ju ha uppflyttning nu ... suck!!! Men vad är väl en bal på slottet???



Av Anna-Karin Malm - 21 april 2012 08:15

Idag fick jag ett telefonsamtal som verkligen gjorde mig varm i hjärtat ... Dennis & chippen har varit ute & tävlat i högre klass spår ... Ett godkänt blev resultatet & de var riktigt, riktigt nöjda med det & mitt uppfödarhjärta klappar riktigt stolt!!! Poängen fördelades enligt följande;


Fritt följ              6,0        &     5,0          Släpar, SSN, SSa,luft
Ink.m ställ.         6,5         &     6,5          Går långt.
Framåtsänd.       0,0         &      0,0          DK. Stannar upp. Går ifatt
Krypande           0,0         &       0,0          DK Uppe o går. Sakta ner.
Skall                  8,0         &      8,0           gnäller, avbrott
Tungt föremål    9,0         &      9,0           tvekan, sakta in
Hopp över hin.   8,0         &      8,0           Dk.
Plats m skott      9,0         &      9,0          Oro,rör sig ngt.

Summa lydn.  151,0
 
Uppl. av sp.     9,0        &      9,0     Tveksamt snurr.
Spårning.       10,0        &      10,0           7+S
Upplet.           0,0         &       0,0     Pinkar,stannar upp,rusar,letar ej
Summa spec.   253,0

Sammanställning.
Summa lydnad             151,0
Summa spec.               253,0
Totalp.                        404,0

Grattis till Dennis & Chippen! 

    

Av Anna-Karin Malm - 20 april 2012 08:15

Dagens fredagsträning blev inte såååå lång ... dels pga mycket annat som skulle hinnas med & dels pga att vi ska tävla på söndag ... Hur som haver så begav det sig på Bjuvs BK & det var bara jag & Jane som var där & tränade ...


Jag började med Danni, som inte alls var sitt vanliga jag ... Han är lite konstig emellanåt & nu har han fått för sig att min hands skugga ska ramla ner i huvudet på honom & slå honom ... lr att klickern ska dänga till honom ... Detta ställer till problem framför allt i momentet apportering där han inte vill komma in med apporten längre & ibland inte heller vill ta den ens en gång ... Såååå dagens apporteringsövningar blev mestadels med mig sittandes med en lös klicker & så fick han lägga apporten i min hand & när han gjort det & jag klickat släppte jag ner klickern mellan mina ben innan jag belönade honom ... På så vis slapp han få klickern dinglande över sitt huvud ... Såååå det är bara att jobba på med detta problem nu ett tag så får vi se var det landar. En annan sak som kommit till är att han, nu när han lärt sig att stanna kvar på mitt kommando, blir osäker på om han verkligen får starta när jag ger honom kommandot ... Detta märks dels i apporteringen & dels på hoppet där jag ibland får ge honom ett extra kommando trots godis på andra sidan hindret ... inte såååå bra ... Nåja, han gjorde ju bra saker oxå den lille parveln ... Det fria följet var riktigt bra idag ... fin kontakt fin placering nästan hela tiden ... Platsläggande under marsch går framåt även det ...


Eos var riktigt taggad när hon så äntligen fick lov att komma ut & träna ... Häääärligt!!! Vi körde igenom högreklassens moment & la lite extra tid på krypet & framåtsändandet då det ju brukar vara våra stötestenar på tävling. Krypet riktigt rann hon igenom idag ... det kändes bara såååå bra ... Hoppas, hoppas hon gör det lika fint på söndag ...


Framåtsändandet då ... Första sträckan blev i galopp precis hela tiden trots att jag tjatade sakta där bak, dock var det rakt & fint & hon kom in fint till mig i fotposition när jag kallade på henne ... Sen körde vi några sträckor till & de var enligt gummibandsmodellen ... i trav rakt igenom ... Även när hon gör dem har hon en tendens att hinna för långt innan jag är igenom gruppen, men det KAN gå om jag knatar på utav bara h-te ... Attityden var det dock inget fel på ... hon gick rakt & kom finemang på inkallningen så vi får väl se hur det artar sig på söndag även med det.


På inkallningen var hon ju bara för rolig ... Första gången jag kallade in henne stannade hon inte alls på stannakommandot ... Andra gången stannade hon innan & tittade så där lurigt på mig som bara en aussie kan ... Men tredje gången satt det perfekt ... Synd bara att man inte har tre försök på tävling för då hade vi nog haft superpoäng på det mesta ... asg!!!


När det gäller resten av momenten så var det endast hoppet som bekymrade mig en aning ... Hon slog i kraftigt på tillbakahoppet första gången & genast blir man ju orolig för att hon ska ha nån skada lr rent av erlichia igen ... suck ... Dock hoppade hon hur galant som helst andra gången så jag hoppas att det bara handlade om att hon kom lite fel på hindret ... Skallet var klockrent med jämnt fint skall & tystnad utan protest på mitt tystkommando ... Ja, förvisso lyfte hon den ena framtassen, men det skiter jag högaktningsfullt i just nu iaf ... Tungapporteringen - galopp ut & snabb trav in med en aning snett sättande ... Hon KAN inte bättre med den tunga grejen så är det bara ...

Av Anna-Karin Malm - 17 april 2012 08:45

Dagens sökträning blev långt trevligare än förra veckans ... Solen sken, men det var ändå kallt, framför allt i vinden & vind hade vi en hel del av i vår ruta ...


Eos fick idag följande upplägg - Två figgar - ett tomslag, två figgar  - ett tomslag, två figgar. Vi varierade när hon fick belöning ... De två första figgarna klickade & belönade efter cirka tio skall, de två nästa var passiva till jag kom ut & klickade & då fick hon belöningen (figge 4 hade megabelöningen) & de två sista figgarna belönade en gång med en godbit & när jag kom ut & klickade fick hon resten. På tomslagen fick hon rejäl belöning av mig. Det ska verkligen bli intressant att se om det går bättre på söket nu på söndag när vi har tränat på tomslag igen än det gjorde sist när vi kört vinst varje gång ett tag innan tävling med henne ...


Danni fick idag först se de två första figgarna när de lämnade stigen ... sen tog jag bort honom medan de gömde sig på 50 meter ... När dessa sen var hittade flyttade de fram (figge tre & fyra) & som avslutning fick han två tant sök ... Allt för att öka hans uthållighet då jag märkt att han verkligen blir trött mot slutet ... Inte fysiskt då utan enbart psykiskt.


Efter fikat körde vi lite uppletande ... Till Danni la jag ut fyra prylar på cirka 30 meters djup & här blir han minsann inte trött inte ... Han jobbade jättebra, men han var inte helt villig att lämna prylarna till mig utan ville gärna att jag skulle jaga honom & bjöd in till det ... "L"


Eos fick sex prylar - fyra på djupet & två i mitten någonstans. Även hon jobbade jättebra, men hade lite tugg på något av föremålen & vid ett av tillfällena, när hon precis tagit tag i en pryl fick hon vind på ett annat föremål som låg nära & bytte pryl ... inte såååå bra ju ...


Vi hann även med en liten platsliggning med skott medan några körde budföring innan dagen avslutande promenad ... Mina två går & åtta svarta i en salig röra ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards