annaayaeos

Alla inlägg under augusti 2014

Av Anna-Karin Malm - 31 augusti 2014 20:30

Just nu är mitt träningsupplägg rena rama upp & nedvända världen ... Jag brukar ju träna spår på helgen & sök p tisdagar, men idag fick jag istället för mig att träna sök då en av spårkompisarna skulle det ... såååå.


Innan vi körde igång med mina hundars sökträning körde jag igenom dem i en uppletanderuta ... De fick fyra prylar var & Eos fick börja, sen Danni & till sist Pi. Alla tre hittade sina prylar, men ingen av dem gjorde ett strålande jobb idag precis ... Men, men det går ju inte att alltid vara på topp ... "L"


Precis när Pi kört igenom sitt uppletande blev de som skulle agera figgar klara med sina spår så då fick hon köra vidare på söket ... Det visade sig att hon blev rejält trött i plåten innan hon hade hittat de fyra figgarna, men hittaqe dem gjorde hon & kampade med dem gjorde hon även om det satt långt inne med den helt nya & främmande figgen ... "L"


Sen fick Eos komma ut & köra ... hon fick en figge i början av rutan som låg låååångt ut på medvindssidan nere i en håla & en figge i slutet av rutan på den andra sidan ... Där emellan fick hon ett antal tomslag ... Och hör & häpna hon gick sååååå bra idag att jag blev rent rörd ... Vilken fart, vilket engagemang, finfina tomslag med flera flying & helt okej markeringar på det ... Härligt!!!


Till sist fick Danni köra sitt sök & han fick samma upplägg när det gällde figgarna, men något färre tomslag ... Han slarvade en aning med att gå ut på djupet på motvindssidan, men annars gjorde även han ett jättefint jobb ... bland annat hittade han figgen i hålan utan problem ... härligt!!!


Dagen avslutades som så ofta med en skön promenad med bushundarna & deras polare ... 

Av Anna-Karin Malm - 29 augusti 2014 10:00

Idag var jag & Cristina en sväng på Örkelljunga BK & tränade lydnad ... Trots att vi båda två var trötta & slitna & påstod att vi bara skulle träna en liiiiten snutt med respektive hund & knappt det höll vi på i hela fem timmar ... NÖRDAR ...   


Jag började att träna en liten stund med Pi & hon var såååå ofokuserad ... Jag måste träna på alla möjliga & omöjliga platser för att få bort detta känner jag för är det nåt jag ogillar så är det när mina hundar är ofokuserade & bara vill snoka runt & kolla allt annat runt omkring ... Men, men det ger sig alldeles säkert med lite träning & en mognad hos liten Pi ... Vi tränade hur som haver lite fritt följ, ingångar, stadgan vid ingången på ställandet, framförgående, tandvisning samt lite budföringsövningar.


Sen fick Eos komma ut & efter att ha värmt upp en liten aning provade jag på att köra igenom trean med kommendering & som en kedja utan belöning med henne ... Jag kan ännu en gång konstatera att denna magiska hund inte går ner sig för fem öre när belöningen uteblir, snarare tvärtom ... Hon är för go den lilla blådåren ... Dock var det inte nåt perfekt genomförande på något vis i världen ... Fria följet - långt fram i positionen mellan varven, några snea sitt samt lite pip. Sättandet - jag gör ett finfint dk med kroppen för att se att hon verkligen sätter sig. Inkallning med ställande - Bra fart, långt ställande, nästan-tjuvstart efter ställandet. Rutan - Eos tar sikte på mina väskor som ligger snett bakom rutan & kommer ur kurs ... jag kan dock få in henne i rutan men väl där sätter hon sig på mitt stannakommando. Hopp-apport - okej frånsett lite tugg. Metallapporteringen - Dagens guldkorn, ut snabbt, hyfsat fint gripande & gslopp hela vägen in. Vittringsapportering - Ut & tar "första bästa" (som var rätt) släpper den, luktar på några andra, tar tag i en av de andra pinnarna, släpper & tar sen rätt ... en del tugg på vägen in fick vi oxå till. Fjärrdirigering - Ännu ett av dagens guldkorn ... Finfina skiften & jag tror inte hon förflyttade sig många millimeter ...


Sen var det Dannis tur att träna & han fick träna fritt följ där han låg på så han nästan gick dubbelvikt mellan varven, inkallning, ställande & läggande under marsch varav första läggandet inte var så bra precis, men det andra var riktigt riktigt fint, Apportering & metallapportering (som vi måste jobba mycket mer på då han gärna ställer sig & skäller vi apporten om jag kastar den lite längre), apportering, rutan (där jag jobbade lite med var han placerar sig i rutan när jag säger stanna & där jag kom på att han gärna vill ha ett av snörena som sin stannapunkt), hopp-apport (första gången, svårt att hoppa med en apport i munnen men det gick till sist) samt budföring.


Till sist fick Pi komma ut ännu en gång & nu gick det betydligt bättre. Vi tränade vidare på ställandets ingångar, provade rutan med target, ingångar, apportering, såväl vanlig som metall & lite lek & bus.


Dagen avslutades med att jag provade att få ett skott skjutit medan jag lekte med Pi ... Hon släppte leksaken av förvåning då vi alltid innan kört skott i passivitet & sen har hon antingen fått lägga sig eller börjat leka eller leta godis EFTER skottet/skotten brunnit av ... såååå det blir till att få till ett par pass med att någon skjuter medan jag & Pi kampar eftersom jag tycker det är onödigt att få en tvåa på skotten på Mh bara för att vi tränat på annat vis när hon egentligen inte bryr sig om skotten över huvud taget ...

Av Anna-Karin Malm - 26 augusti 2014 19:10

Dagen blev en riktig heldag i sökträningens tecken ... Vädret var helt perfekt ur hundträningssynpunkt, lite lagom svalt, väldigt måttligt med vind & växlande molnighet. Rutan var precis så backig som bara en "Mariaruta" kan vara ... "L" & så säger de att Skåne är platt ... isf är det extra skickligt att så gott som alltid kunna hitta branta backar för hundarna  & oss att klampa rundor i.


Eos fick börja av mina & hon fick idag sammanlagt fem figgar, varav fyra på djupet & en närafigge som låg inne i en dunge med täta granar & björkar. Två av figgarna använde jag omvänt lockande på, en matade henne in & två (nummer 2 & 3) belönade inte ... Detta gjorde inte fröken galenpanna något alls verkade det som ... Hon jobbade på med samma frenesi passet igenom & hade flera riktigt fina markeringar ... Gött!!!


Sen fick Danni köra & han fick sammanlagt fyra figgar & två planerade samt några oplanerade tomslag. Även han jobbade på finfint men branta backar är krävande för så korta ben så en viss tveksamhet inföll sig mellan varven ... Dock lyckades han med bedriften att hitta & markera figge som låg vid snitsel 3 när jag skickade mot snitsel 1 ... Jag skulle ha skickat mot snitsel 2 & vid den snitseln skulle oxå figgen legat, men såååå galet det blir ibland ... Fast det var ju bra, då vet jag att han fixar såna framåtslag oxå ...


Allra sist fick Pi komma ut & dels bli lite "brutalt" hanterad av Eva & dels leta upp fyra figgar genom vindmarkeringar & hos dem sen leka & få lite godis ... Även hon var riktigt duktig idag ... Jiihoo ...


Endast en liten promenad hanns med innan jag var tvungen att åka hem eftersom klockan blivit så mycket.  

Av Anna-Karin Malm - 25 augusti 2014 19:15

Ikväll blev det tårta minsann ... Det är helt otroligt vad alla i vårt lydnadsgäng är duktiga & vinner & blir uppflyttade till höger & vänster ... Denna gången var det Ina som lyckades vinna en agilitytävling med sin lilla Skrållan. Medan vi mumsade i oss den värkte vi fram vad vi ville ha hjälp med under kvällen & vi var nog bra möra alla tre för skratten rungade tätt på altanen ... :)


Jag ville ha hjälp med en budföring med en fiktiv skytt till Danni samt lite hanteringsträning med Pi ... & så fick jag kommenderat mig igenom lydnadsklass 1 med Pi förstås ... Hm ... Förutom att hon höll på att våldta Ina när hon skulle kolla hennes tänder, var allmänt ofokuserad under delar av linförigheten samt transporterna samt la sig på ställande under marsch är jag nöjd med det lilla busfröets prestation ... Hon kan inte bättre helt enkelt så vi får allt ta & träna ett litet tag till innan vi ens en gång börjar tänka tävling. Jag tränade även lite själv med Eos & Danni ... Danni fick träna på fritt följ - där han låg på tok för långt fram så gott som hela tiden, kryp, fjärrdirigering, apportering samt metallapportering. Eos fick träna på fritt följ, fjärrdirigering, metallapportering - där hon för andra gången i rad galopperade in med den, kryp samt inkallning med ställande som var ömsom vin ömsom vatten.


När vi tränat färdigt med lydnaden gick vi in i stugan & tränade vidare på K9 nosework ... Spännande när man egentligen inte riktigt vet vad man pysslar med & vart det kommer landa tycker jag ... Pi fick börja med att nosdutta på flaskan med eukalyptusolja samt markera en kapsyl med sånt på några gånger innan hon fick leta i lektionssalen & köket efter våra utlagda preparat ... En tops mellan overheaden & ställningen den står på, en kapsyl fastsatt på en stol samt en kapsyl i en plastback i köket ... Hon gjorde ett riktigt fint arbete & hittade samt markerade alla tre preparaten jättefint ... Ja iaf om man tänker på att de endast är tredje gången vi provar detta.  


Sen fick Eos komma in & göra i princip samma sak som Pi ... enda skillnaden var att jag försökte med att få henne att välja rätt kapsyl av fyra som vi satt fast på en stolssits ... Det klarade hon bra några gånger, men hon har en förkärlek för att apportera allt & lämna till mig då hon tror att det generar en bättre belöning så det gjorde hon mellan varven. Sen fick hon prova att hitta samma preparat som Pi, dock hade kapsylen som satt fast på en stol fått åka upp till ovanpå ryggstödet för att försvåra för henne en aning ... hm. Hon jobbade bättre än igår, men låste mellan varven på att skallmarkera förnimmelser av doften ... Hon var dessutom ett tag helt säker på att vi gömt en figge mellan ett av högskåpen & väggen ... Springan var cirka 15 cm bred & där försökte hon trycka sig in ... asg. Hur som haver så hittade hon iaf alla preparaten till slut.


Till sist fick Danni prova & han fixar det där med att doftdiskriminera finemang ... Fyra kapsyler & han duttar i rätt så gott som 100% ... Jätteduktig är han min lille påg. Efter att ha gjort det några gånger fick även han köra på de tre preparaten & han hittade dem han oxå, men kan precis som Eos låsa sig i skallet mellan varven ... Mest troligt för att det påminner om söket ...


Som vanligt blev klockan alldeles för mycket innan vi åkte hemåt ... Pust!!! 

Av Anna-Karin Malm - 24 augusti 2014 10:30

Eftersom Cristina var på Åstorps BK & hade kursdag idag beslutade vi oss för att träffas en liten stund för att träna våra vovsegull efter att hon var färdig ... Tanken var att träna såväl lite lydnad som att prova på lite K9 nosework, men eftersom vädret inte var det allra roligaste med regn & rusk beslutade vi oss för att mest köra K9 ...


Pi hade ju prövat en gång, men Eos & Danni hade aldrig gjort det & inte heller Plupp ... Att sen både jag & Cristina är totala noviser på området gjorde det hela vääääldigt spännande ... "L"


Pi fick börja med att göra nostarget på flaskan med eukalyptus samt på korken med preparatet på innan Cristina gömde två preppade korkar i lektionssalen ... Pi hade inga större bekymmer med att hitta dem men har (märkligt nog efter en gång) ingen distinkt markering av dem.


Sen fick Eos komma in & hon fick börja på samma sätt som Pi innan vi placerade ut korkarna i lektionssalen ... Eos hade lite klabbe med att sortera ut vad hon skulle göra ... hon ville hemskt gärna hitta gömda människor, men när hon väl råkade på korkarna markerade hon dem fint ... Hon till & med apporterade dem ... "L" ... Såååå det får vi allt jobba med ... trycka med näsan = ok - apportera dem = inte ok ... flin.


Till sist fick Danni testa & han är ju en liten aning försiktigare & tyckte det var otäckt att köra in näsan i korken jag höll i så med honom provade jag att sätta fram fyra korkar varav en innehöll eukalyptus på en möbeltass. Han fixade galant att markera rätt kork på det viset = han är inte fullt lika blond som man kan tro ... Sen fick även han leta efter två preppade korkar i lektionssalen ... Han hade samma tendenser att tycka att det var folk man ska leta efter så han fick ha en aning hjälp när han väl börjat ringa in doften ... jag fick ställa mig framåtlutad med hängande armar för att han lugnt skulle fortsätta leta & inte bara börja skälla ... "L"


Innan vi for hemåt hann jag med en budföring med Danni samt lite hanteringsövningar med Pi.  

Av Anna-Karin Malm - 22 augusti 2014 20:10

Efter dagens arbete skyndade jag mig hem för att äta lite lunch innan det bar av ut i spårskogen tillsammans med Jane en sväng ... När jag dök upp hade Jane redan preppat en uppletanderuta så vi började med att lägga spår till de hundar som skulle få det innan vi gick på en promenad så busvovvarna fick rasa av sig lite grann ... Pi & Peggy är totalt galna när de leker & det är såååå skoj att se dem tillsammans ... <3


Efter en timmes promenad gick vi så våra spår. Eos fick börja av mina & hon spårade på såååå lugnt, metodiskt & fint ... nema problema för fröken där inte ... fast det brukar det ju iofs inte vara heller ... "L"


Sen fick Pi ta sitt spår ... Hennes spår var idag cirka 500 meter långt med endast två pinnar samt slut, allt för att hon skulle bli lite glad när hon träffade på en pinne & fick belöning för det ... Även hon spårade på finemang trots en del svårigheter i spåret, bland annat en stigövergång, en övergång över en grusväg, några terrängbyten & en hel del viltlukter. Gött!!!


Sen körde vi uppletande & här fick Danni, som ju inte spårat, börja ... Han fick fyra föremål & han jobbade på såååå bra & plockade in de tre första utan problem men när han sen skulle leta upp det sista blev han som förbytt ... Jag tolkade det som att han hade svårt att gå ut i ena bakre hörnet eftersom det gick en kvinna med en hund på grusvägen intill & det störde honom ... Han hittade dock föremålet till slut.


Pi fick fyra prylar även hon & eftersom hon har världens mest förvirrade matte fick hon ingen lekbelöning i utbyte mot prylarna ... Det var dock inga som helst problem utan full fart ut i rutan, klapp föremålen & sen full fart in till mig & slängde prylarna i näven på mig ... Såååå fint hon jobbade, jag blev helt lyrisk!!!


Till sist fick även Eos leta upp fyra prylar & även hon hade full sula i rutan ... Finfina avlämnanden på de tre hon levererade framifrån - hon formligen dunkade dem i näven på mig ... På sista föremålet som var en plånbok blev det dock något litet glappande med munnen när hon vände in vid min sida ... Meeeen jag är verkligen supernöjd med hennes arbete.

Av Anna-Karin Malm - 19 augusti 2014 21:15

Istället för att träna sök tränade vi idag lydnad heeeela dan på Svalövs BK ... Som vanligt när vi gör sånt här tänker jag att jag har massvis med tid att träna var & en & kommer mot slutet av dagen på att jag inte alls hunnit med tillnärmelsevis så mycket jag hade tänkt mig ...


Hur som haver så startade vi med att kolla vad var & en tänkt sig att träna & vad vi ville ha hjälp med ... Vi kom fram till att vi skulle börja med en platsliggning ... Denna fick Pi vara med på & hon var faktiskt riktigt duktig idag trots att hennes bästa kompis låg i andra änden av raden med hundar & hade en & annan åsikt om det här med att ligga stilla & glo ... Sen fick hon köra igenom några moment innan jag gick & bytte hund ...


Eos var nästa hund ut & hon fick först värma upp med lite fritt följ samt ett par inkallningar med ställande följt av lite framåtsändandeträning ... Hon gjorde det finemang idag oxå, om än lite väl snabbt på någon sträcka i vanlig ordning. Även Danni fick träna lite framåtsändande & han hade lite klabbe med att det helt plötsligt stod hela fyra personer i gruppen han skulle passera ... "L" 


Sen var det dags för lite skotträning ... Jag tog ut mina vovvar & la dem för sig själva när det sköts & Eos & Pi var jätteduktiga medan Danni for upp som en skottspole på varje skott ... Han blir dock inte särskilt rädd, han måste bara springa lite helt enkelt. Fyra skott på platsen sen satte jag in Pi & Eos i bilen medan de körde budföring med skott även där ... Meningen var att Danni skulle köra en budföring med skytt men utan skott men jag valde istället att bara köra med Jane & utan fiktiv skytt ... Han ville inte riktigt springa iaf ... knäppisen ... suck.


Danni fick även köra igenom lite andra moment men han var så varvad efter allt smällande att han hade lite svårt att fokusera & var väldigt skällig ... Att det sen dessutom blåste rätt rejält störde oxå honom. Vi körde iaf igenom lite fritt följ, inkallning, ställande & läggande, rutan, apportering, kryp, fjärrdirigering, metallapportering & vittringsapportering med enbart "den" pinnen. 


Eos fick sig ännu ett litet pass med blandade övningar & till sist fick Pi komma ut en liten sväng till & köra lite fritt följ med bollbelöning, ställanden & lägganden, apportering, inkallning, hopp & framförgående. Hon fick även prova på K9 nosework ... Att leta upp en liten tops lr möbeltass med eucalyptusolja på i ett rum efter att ha luktat på flaskan & blivit klickad & belönad för det några gånger ... Detta tyckte hon var superskoj & hon jobbade så in i baljans med näsan & hittade faktiskt båda de utlagda "doftöarna".


Dagen avslutades med en promenad bakom brukshundsklubben längs grusvägarna på fälten ...

Av Anna-Karin Malm - 16 augusti 2014 18:48

Idag stod det spår på schemat & vi vaknade till ett härligt spårväder ... Lite mulet, cirka 16-17 grader varmt & ganska frisk vind ... Nåja, det där sista underlättar ju inte för spårhundar precis, men jag tycker att de gott kan ha lite utmaningar "now and then" ... "L"


Efter att ha kissat vovvarna en sväng la vi ut våra spår ... tre spår tar sin lilla tid att lägga fast Danni bara får ett kortare ett ... Jag längtar verkligen till vi får börja köra med lösa hundar igen så vi kan träna lite uppletande & sökövningar oxå & inte bara spåra på lördagarna ... Sen var det dags för frukost för min del innan vi började ta spåren ...


Pi fick börja av mina & hennes spår var cirka 500 meter långt & låg ute på ett kalhygge där mountainbikebanan korsade spåret ett par gånger ... Trots att det blåste rejält där ute &att det dessutom kom två cyklande på nämnda bana jobbade lilla fröken Pi på såååå fokuserat & bra att jag nästan blev tårögd ... Cirka 500 meter var spåret med fem pinnar samt slut ...


Sen var det Eos tur att spåra ... efter att jag varit med kompisen på hennes spår ... såååå Eos spår hade legat i runda slängar två timmar när vi tog det ... Lägg till rejäl blåst på det så vet ni vilka förutsättningar vi hade ... Trots detta spårade även Eos på finemang efter ett något slarvigt upptag, mest troligt på grund av upphetsning över att ha fått vänta så länge på sin tur ... Cirka 700 meter långt innehållandes sju pinnar samt slut & Eos tog alla ... även en spetsvinkel fick vi till ... gött!!!


Till sist var det Dannis tur att spåra & hans spår började i stark motvind vilket gjorde att han vindade en hel del & förmodligen hade första pinnen i näsan redan vid start ... När vi väl vinklade & fick sidvind spårade liten Danni Boyse mycket bättre & tuffade sen på finfint genom hela spåret ... duktig liten kille!!!


Dagen avslutades med en rejsarunda där Eos spår legat då vi glömt ta med oss en av snitslarna från hennes spår & gudars vad de kan springa de där blådårarna ... <3

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards