annaayaeos

Alla inlägg under april 2016

Av Anna-Karin Malm - 22 april 2016 14:45

Eftermiddagen bjöd på fantastiskt väder ... det i kombination med träning tillsammans med bästaste träningskompisarna på, för vovsegullen, ny plats gjorde att tiden bara flög iväg ...


Vi började med att gå en liten sväng innan vi planerade hur vi skulle lägga upp träningen. Sen startade vi med en platsliggning samt budföring. Pi låg jättefint på platsen trots att grannhunden gick upp, en hund låg & pep & det var ett gäng som tränade agility en bit bakom hundarna ... gött!!! Budföringen gjorde hon oxå jättefint idag ... så kanske kanske kan man få till den i lägre klassen ...


Sen hjälpte jag till med lite kommendering & stående för framåtsändande innan jag tog ut mina egna hundar & tränade igenom dem.


Eos fick börja idag ... vi tog det lite lugnt eftersom jag upplevt att hon inte mått riktigt bra de senaste dagarna ... av detta märktes dock inget idag ... Vi tränade lite fotgående, inkallning med ställande, rutan & fjärrdirigering innan vi körde på med lite rallyövningar. Vi jobbade dels med att följa på höger sida, dels kunna sätta sig rakt på höger sida samt ställa sig upp på samma sida. Vi tränade även på lite snurrar både inåt & utåt på både vänster & höger sida. Sen tränade vi lite framför & bakomskiften samt ställa sig framför. Skickande till kon samt hopp från båda sidor tränade vi oxå.


Sen fick Danni komma ut ... han var alldeles galen idag ... jag tror att han gillar nya platser ... "L" Vi tränade fotgående, inkallning, rutan, läggande & ställande under marsch, apportering (kanon idag), kryp, fjärrdirigering (han ville ställa sig HELA tiden), framåtsändande & hopp-sitt.


Till sist fick så Pi komma ut igen ... Hon fick då träna fotgående, inkallning, framåtsändande, apportering, läggande under marsch (smack sa det), apportering, kryp, rutan, fjärrdirigering & hopp-sitt.

Av Anna-Karin Malm - 21 april 2016 14:45

Idag var jag ledig eftersom jag jobbade en lördag för ett par veckor sen då skolan hade öppet hus ... Detta firade jag med en lugn förmiddag där jag la ut ett viltspår till Eos/Danni samt softade följt av en lång skön promenad tillsammans med mannen i mitt liv & därefter spårande med Blådårarna ...


Spåren la jag alldeles utanför tomten, Eos/Dannis i en liten dunge mellan ett fält, några hus & en hage & Pis ute på det stora fältet som löper längs med vägen upp till vårt område.


Eos fick börja spåra idag & hon spårade bitvis finemang bitvis inte alls bra ... jag vet inte riktigt varför, men det var inte ett av hennes mest briljanta spår i livet ...


Danni fick sen ta samma spår & han spårade på desto bättre ... han fortsätter att överraska mig varje gång vi spårar nu för tiden tycker jag.


Till sist fick Pi ta sitt spår som var cirka 600 meter långt med fyra pinnar samt slut ... trots den hårda blåsten & störningar av folk & bilar spårade hon så gott som klockrent hela spåret igenom & plockade alla pinnarna ... duktig tjej <3

Av Anna-Karin Malm - 20 april 2016 15:00

Idag blev det en tur till Sibirien för en promenad på stranden tillsammans med Jane & hennes vovsegull ...


 

Pi i full fart mot bästisen Peggy ...


 

Alla sex vovsegullen ...

 

Pi & Peggy ...

 

Iza & Eos har samma intresse ... MAT!!!

 

Kamplek om en pinne ...

 

Eos vann den till sist ...

 

Danni springer, springer & springer ...

 

Det blåser inte alls säger Asta med skägget på sned ...

 

Pi & Peggy bff ...

 

En liten strandskata i flykten ...

Av Anna-Karin Malm - 18 april 2016 14:30

Ikväll var vi inte många som tränade ... noga räknat endast två ... en tredje kom & var med i planeringen av en träningstävling som vi tänkte hålla i juni ... Nåja, vad gör väl antalet? Träna kan man göra ändå ju ... iaf tills regnet börjar falla ... "L" Trött som jag var blev det kanske inte så noga genomtänkt träning, men skoj hade vi iaf, Blådårarna och jag ...


Pi fick träna fotgående, framförgående, läggande under marsch, inkallning, kryp, apportering, hopp-sitt, fjärrdirigering & rutan.


Eos fick träna fotgående, vittringsapportering, hopp-apport, inkallning med ställande, rutan, sättande under marsch, metallapportering & fjärrdirigering.


Danni fick träna fotgående, läggande & ställande under marsch, inkallning, framförgående, kryp, rutan, fjärrdirigering, apportering & hopp-sitt.


Platsliggning & budföring hoppade vi över idag ...

Av Anna-Karin Malm - 17 april 2016 19:05

Dagen började hyfsat, men eftersom vi inte hade nån bokad mark idag så blev det till att vänta till fram emot efter lunch för att kunna använda mark som eventuellt redan blivit nyttjad på förmiddagen ... & då hade det börjat regna ... lägg därtill ganska kraftig vind & cirka 7 plusgrader så är det inte konstigt att det kändes mer som höst än vår idag ... Jag åkte upp till kraftledningen & la ut spår, ett viltspår på cirka 500 meter till Eos (& Danni) & ett vanligt spår på cirka 700 meter med sex pinnar samt slut till Pi. Sen gick vi en promenad.


Väl tillbaka fick Pi börja & hon spårade på bra. Dock kollade hon av ett & annat viltspår ... det fullkomligt kryllar av hjort & vildsvin där & spåret gick över mark där jag vet att hjortarna brukar hänga om nätterna ... lite vildsvinsbök trampade vi oxå över på vägen ... men i huvudsak höll hon sig till rätt spår ... en pinne gick hon förbi, förmodligen i fel vind, men annars tog hon dem oxå så allt som allt är jag nöjd med den lilla tösabiten ...


Sen fick Eos komma ut & idag gjorde hon ett riktigt fint upptag ... sen blev det till att snurra linan runt handen för att inte tappa henne ... På det stället jag lagt en återgång ville hon först inte gå ut i den, hon bara snusade lite åt det hållet & gick sen vidare i spåret där det fortsatte ... men jag tog med henne ut i återgången ... nu i efterhand tror jag att det var fel ... hon konstaterade mest troligt att jag & klöven knatat både fram & tillbaka där & sen kände hon av var det fortsatte ... jag vet dock inte om det blir rätt om hon gör så på tävling ... Nåja vi kom fram till klöven med livet i behåll men med en aning ömma händer efter repdragkampen ...


Till sist fick Danni komma ut & återanvända Eos spår ... jag provade att gå runt upptagsrutan med honom, men åt andra hållet & han tog upp spåret jättefint när han kom fram till det ... han gick någon meter bakåt i spåret först, men ställde sig sen & analyserade noga innan han fortsatte i framspår ... sen gjorde han ett såååå fint jobb att jag blev alldeles tårögd ... han kan den grabben ... han blev dessutom glad över att hitta klöven idag & både tuggade på den & riste i den ...

 

Innan vi for hemåt gick vi in i hägnet & sköt ett skott ... Givetvis kunde inte Pi ligga stilla eftersom Danni for rundor som en skottspole & skällde, men hon lär sig väl att ignorera honom så småningom tänker jag ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 15 april 2016 07:30

Efter en psykiskt påfrestande vecka på jobbet kände jag när jag kom till träningen idag att det skulle bli svårt att göra nåt bra ut av den ... såååå jag bestämde mig helt sonika för att bara köra igenom hundarna på lite moment så de i alla fall kände att de fått göra nåt vettigt ...


Pi:

Platsliggning som gick bra, fotgående, inkallning, rutan, kryp, apportering, hopp-sitt, stegen (såväl den lilla som den stora) & fjärrdirigering ... vi avslutade sen med lite nosework ... Det märktes såååå tydligt på henne att jag inte mådde riktigt bra så hon var aningen låg & dämpad ... <3


Eos:

Fotgående, rutan, fjärrdirigering, inkallning med ställande, vittringsapportering, hopp-apport & metallapportering ... Även Eos fick avsluta med lite nosework & hon visade upp finfina markeringar idag.


Danni:

Fotgående, inkallning, apportering, hopp-sitt, rutan, kryp, fjärrdirigering & så lite nosework som avslutning - även han visade på att han börjar fatta det här med markering.


En liten sväng med bus på övre plan hann vi oxå med tillsammans med Jane & hennes vovsegull.

Av Anna-Karin Malm - 11 april 2016 08:15

 

Efter gårdagens framgångar på tävlingsplanen samt dagens födelsedagsgris satt det på sin plats att Pi bjöd på gofika ... Vi började alltså kvällens övningar med att sitta i kvällssolen & fika samt snacka en stund ... härligt!!!


Träningen som sådan började sen med en platsliggning ... Pi fick även köra lite framåtsändandeträning vilket hon gjorde med bravur ... några sträckor saktagående & ett par hela sträckor där hon tydligt visar att hon har förståelse för att man ska bryta av till saktagåendet i samband med gruppen ... Det bådar verkligen gott inför framtiden. Sen fick Pi sitta i bilen en stund medan jag hjälpt en träningskompis en stund samt körde igenom de andra två galningarna ...


Eos:

Vi tränade fotgående (som gick riktigt fint med Eosmått mätt ... hon har kunnat backa mycket bättre igen så att hon slarvade med det har helt klart berott på låsningen i ryggen), inkallning med ställande, sättande under marsch, rutan (supertagg), hopp-apport (första gången glömde hon sig & sprang bredvid hindret), fjärrdirigering samt lite sidbyten & snurrar a la rallylydnad.


Danni:

Vi tränade på fotgående, inkallning, kryp, fjärrdirigering, rutan (kanonattityd, men tyvärr hamnade han utanför när han stannade första skicket), apportering (riktigt peppad, men precis när han skulle gripa apporten kom det en unghund rusande & ville vara med så först fick Danni en näradödenupplevelse & sen blev han förbannad på hunden. När jag sen gjorde om det gjorde han det förvisso, men han var klart störd av händelsen ... som tur är brukar han lägga sånt bakom sig till nästa gång han ska träna) & hopp-sitt.


Pi:

Andra gången hon kom ut fick jag hjälp med en budföring ... hon tvekade en aning när hon hade en liiiiten bit kvar till mottagaren men denne klämde i med ett "Pi" så sprang hon in & satte sig ... Belöning för det blev kamplek. Vi tränade även fotgående, kryp (testade ca 4 meter & det gjorde hon riktigt galant), inkallning, hopp-sitt, fjärrdirigering, rutan & apportering.

Av Anna-Karin Malm - 10 april 2016 15:00

Idag har jag & Pi tävlat appellen ... det gjorde vi så bra att vi blev uppflyttade & vann klassen trots att Pi inte riktigt hade mod nog att sätta sig hos mottagaren på budföringen ... Vi började morgonen med lottdragning & jag drog startnummer 4 ... inte alls optimalt om man har en hund som tycker att platsliggning är jobbigt precis ... Att ligga "mitt i smeten" gör ju inte det lättare precis ... meeeen det är ju bara att bita ihop & hoppas på det bästa ...


Vi började med spåren som gick på fina fält ... vädret kunde vi absolut inte heller klaga på, uppehåll & endast en svag vind. Pi spårade på fint, gick upp i vind i första vinkeln, stannade & åt lite bajs vid nåt tillfälle men hittade apporterna & kom igång bättre & bättre ju längre det, i hennes ögon, korta spåret gick. Betyg 9 & 8,5


Väl tillbaka på klubben var det dags för budföring ... pi gjorde verkligen sitt allra bästa & vill så gärna göra rätt, men hennes mod svek henne precis när hon började svänga in vid mottagaren så då satsade hon allt tillbaka till mig istället ... Sen var det dags för platsliggning ... Den blev lugn & fin, endast hunden på Pis ena sida satte sig upp annars var det hur lugnt & bra som helst ... skönt! Sen körde de på med lydnaden direkt & Pi, som hade varit med ute hela dagen, gjorde riktigt bra ifrån sig ... ett missförstånd vid första svängen i linförigheten, lite hopp & studs på inkallningen, någon tvekan vid gripandet av apporten & ett dk på hoppet då hon inte riktigt verkade uppfatta mitt första kommando samt näääästan tjuvstart på återhoppet, men annars kändes det riktigt bra & Pi blev mer & mer taggad allt eftersom programmet fortlöpte ... skönt att ha med sig inför kommande tävlingar tycker jag ... Nuffrorna fördelade sig enligt följande:

Linförighet   9 & 7 (pos. & långt fram, växlar po. sidled)

Framförgående   8 & 9 (sträckt koppel, ej stilla före avslut & stretar något, avslut)

Platsläggande   10 & 9 (ngt segt läggande)

Inkallande   8,5 & 9 (oro före, avslut & hoppar)

Apportering   9,5 & 8,5 (avslut (lite snett) & tveksamt gripande)

Hopp över hinder   8,5 & 8 (dk, ej stilla & dk)

Platsliggande   10 & 10

Budföring   0 & 0 (stannar ej hos hjf & ej hjf)

Spårning   9 & 8,5 (2 mindre stopp)

Sammanalagt skrapade vi ihop 265,75 poäng

 

På väg hem körde jag inom Smedjebacken när några träningskompisar spårat & lagt upp en uppletanderuta så att alla vovsegullen fick köra vars ett uppletande med fyra prylar var. Rutan låg på en äng & det var nog inte helt lätt vilket jag märkte på Eos. Efter lite bajsätande kom hon dock igång & plockade in alla fyra prylarna ... Danni hittade dem oxå, men fick jobba rätt mycket för att hitta sista prylen ... Men Pi ... ja man kan ju lätt få för sig att hon skulle vara trött i såväl kropp som knopp efter dagens övningar, men icke ... Hon drog ut i rutan i helt galen fart, tvärnitade vid ena hörnan, klapp prylen & in med lika bra fart ... Efter ytterligare tre skick med samma intensitet hade hon plockat in alla prylarna ... Man blir lätt lite lyrisk när man får såna moment med sin söta lilla Pi-unge <3


En liten promenad tillsammans med Jane & hennes vovvar hann vi oxå med innan vi for hemåt för att kurera förkylningen.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards