annaayaeos

Alla inlägg under augusti 2017

Av Anna-Karin Malm - 30 augusti 2017 21:15

Idag var det hundprylsloppis på klubben så jag & träningskompisen Ingela bestämde oss för att kika på den & sen träna en liten sväng ... dock fick Danni stanna hemma idag för att inte slita allt för mycket på sina tassar ... ja lr han fick följa med hussen hem till farmor så han hade ju oxå lite roligt att göra "L".


Pi fick ligga plats med mig på 50 meters avstånd & det syns på hela hennes uppenbarelse hur jobbigt hon tycker det är att ha mig så långt bort ... hon vibblar med huvudet, slickar sig runt munnen, hässjar & piper lite ... dock ligger hon kvar. Jag testade även att lägga henne några meter från ett skul & gå bakom det några sekunder. Första gången skuttade hon upp när jag berömde henne där bakifrån men andra gången låg hon fint kvar. 


Resten av träningen fokuserade vi mestadels på högreklassmomenten ... vi körde framåtsändande, inkallning med ställande, kryp, skall & tungapportering. Och så tränade vi lite på metallapporten. Tyvärr kände jag mig aningen handikappad eftersom jag glömt träningsgodiset hemma & hon fick hålla till godo med frolicbitar jag hade i fickan. 

Av Anna-Karin Malm - 29 augusti 2017 21:00

Dagens sökträning var förlagd i ett vääääldigt kulligt område vilket känns i benen nu ikväll ... Trots att backarna suger & vinden snurrar verkar vovsegullen fullkomligt älska att köra sök i områden som dessa ... Lägg därtill ett perfekt hundtränarväder med cirka 20 grader varmt & en bäck för hundarna att svalka sig i efter genomfört arbete så har du den perfekta träningsdagen.


Pi fick köra först av mina två idag & fick fyra figgar som vanligt ... Den första & den sista var hittafiggar & de två i mitten var med markering med fastrullen. Figgarna låg på cirka 40 meters djup. Pi jobbade på finfint, men hade stora bekymmer att hitta figge tre som låg så hon var tvungen att antingen springa rakt uppför en hög brant eller slå bakåt i rutan bakom kullen. Såååå där fick jag skicka om ett antal gånger & även gå med en bra bit ut i rutan innan hon hittade figgen. Positivt var att hon inte tog rullen när hon inte hittade figgen samt att hon inte gav upp (även om hon kände att hon behövde lite extra stöd av sin mams). Efter detta gedigna arbete var hon ändå på hugget & sprang beslutsamt ut till sista figgen som låg uppe på en kulle.   


Pi tar en godbit innan hon ska ta rullen hos figge 3 ...  


 

Sen funderar hon på vad det nu var man skulle göra efter man fått den där godbiten ...

 

Efter att ha hittat alla figgarna är man så här glad ...


Danni var nästsist ut för dagen ... eftersom han har ont i en tass (igen) med en liten spricka satte jag på honom en strumpa på den foten & såååå glad & på hugget han var i sökrutan när han märkte att det inte gjorde ont att springa. Det var verkligen längesen han var så lycklig på söket ... Han fick fyra figgar även han & levererade så klart som den kung han är ... bästaste lilla farbror blå   


Efter fika & genomgång körde vi ett uppletande. Jag fick låna prylar, samt dem utlagda av en som var med & gästtränade idag = helt okänd vittring ... Fyra prylar la hon ut & Pi tog de två i de bakre hörnen utan tvekan men sen blev det desto krångligare ... förmodligen pga att det var lite "udda" prylar ... ett gammalt mobilskal (som hon tog till sist) & en gammal läderleksak (som hon inte "hittade") såååå då gick jag & hämtade kung Danni som fick leta upp ett föremål medan Pi fick sitta & titta på ... hon såg dock inte så värst imponerad ut av det så vi får se om der har nån verkan nästa gång ...   

Av Anna-Karin Malm - 28 augusti 2017 22:46

Kvällens lydnadsträning blev precis så bra som jag fick en vision om i morse när jag var på väg till jobbet ... Vackert väder, precis lagom varmt & två peppiga Blådårar varav iaf den ena går från klarhet till klarhet (trots att hon drar folk i skorna mellan varven "L".


Jag "beställde" kommendering på lydnadsklass 1 med Pi idag för att lite stämma av var vi står ... Jag körde det dock inte som en kedja utan valde att belöna när jag tyckte att det passade, inte för att jag tror att hon egentligen behöver det ... Hur som haver så hade vi en grym känsla genom hela programmet & en hund som bara ville mer efter att vi var klara ... dock finns det en hel del att arbeta på så klart ...

  • Fotgående - riktigt bra kontakt, lite pendlande i positionen & en matte som helt i onödan viftar med axeln vid vissa halter. (en rest sen de många åren med Eos)
  • Ställande under marsch - Såååå fint med en fantastisk stadga.
  • Inkallande - bra fart, bra ingång.
  • Läggande under marsch - Snabbt läggande, bra stadga, kan önska lite bättre uppsättande .. nu skuttar hon upp & hamnar då ofta snett.
  • Rutan - finfin fart in i rutan, snabbt stopp, men tyvärr valde hon att sätta sig när jag sa stå (förmodligen var jag aningens för hård i kommandot). Samma här som på läggandet med uppsittet.
  • Apportering - lite tvekan innan hon grep (eftersom det var en lånad apport) & så tappade jag apporten när jag skulle ta den, annars finfint.
  • Fjärrdirigering - Detta måste vi verkligen träna på p längre avstånd ... hon låser sig lätt & tycks tänka att mig lurar hon inte lr så tror hon att jag kallar in henne ... men efter ett DK på första uppsittet gjorde hon det helt okej.
  • Inkallning över hopp - galant förutom att matten ska förstöra allt med att dra bak axeln vid ingången.
  • Konskick - Riktigt fint med bra fart både ut & in & hon satte sig fint vid sidan efter trots att jag gjort det som helt moment endast ett par gånger.

Vi körde lite skall och ett kryp oxå innan det var dags för lilla fröken Blå att hoppa in i bilen igen. Skallet var si sådär med nåt skall i tystnaden & lite glest skall i ljudgivningen ... krypet ... Superbt.


Danni fick träna lite lydnadslydnad även han. Vi körde fotgående, inkallning med ställande, ställande & sättande under marsch, fjärrdirigering, rutan, konen, apportering & metallapportering (gick så himla bra). Lite lightträning blev det dock eftersom jag hoppas att hans tassar ska hålla ihop imorgon så vi kan träna lite sök.


Jag tänkte nöja mig med det jag gjort med Pi, men jag kunde inte riktigt hålla mig så vi körde ett litet pass till ... Vi tränade då metallapportering (jag gjorde henne lite pissed & det är nog det allra bästa faktiskt, hon gjorde det helt okej ett par gånger med den känslan i kroppen), rutan (& nu ställde hon sig fint i rutan), inkallning med ställande (först en gång med klick för fin fart & leksak bakom henne & nästa gång leksak bakom & jag ställde henne & hon stannade okej ... iaf med brukslydnadsmått mätt) & hopp-sitt (utan target men hon ska ändå tänka ut).


Här nånstans kom helvetesmyggen & anföll så då var det bara till att packa ihop sig & åka hemåt.

Av Anna-Karin Malm - 27 augusti 2017 17:00

Dagen bjöd på perfekt hundtränarväder ... knappa 20 grader varmt, lite molnigt & endast en svag vind. Att vi var i granskog gjorde dessutom att det kändes behagligt svalt i skuggan av de höga träden.


Vi började med att lägga ut spåren för att ta en liten promenad samt snacka lite i väntan på att spåren skulle ligga till sig.


Pi fick ett spår lagt av träningskompisen Ingela & hon tänker lite annorlunda än jag gör när honlägger spår vilket gör det hela lite mer spännande & utmanande. Spåret var cirka 500 meter långt med fem pinnar samt slut & att upptag åt vänster i början. Eftersom det kryllade av svampplockare i markerna anar jag att det gått en & annan i Pis spår medan det låg till sig så det är kanske inte så konstigt att upptaget inte blev det allra bästa, hon gick över det, gick tillbaka & bakspårade några meter innan hon själv valde att vända. Men sen gick det heeeelt okej, ett par mindre utflykter för att kolla andra spår blev det, men vi kom runt med alla pinnarna varav en skogspinne & en pinne som endast var cirka 1*1 cm i tjocklek.


Dannis spår hade jag lagt själv & det var inte längre än cirka 300 meter med två pinnar samt slut eftersom han åter igen har gnagt ett litet hål på en trampdyna som ju självklart gör ont när man knatar runt i en granskog med en massa barr i. Början av spåret gick inte särskilt bra eftersom han då fokuserade mer på att hoppa på tre ben än att spåra, men sen gick det bättre ... till vi kommit runt spåret & han fått sin belöning ... sen var han bombsäker på att det fanns ett helt gäng med ekorrar i trädtopparna & blev helt bindgalen ... flin.


Innan vi for hemåt vallade vi av en uppletanderuta & körde lite uppletande oxå ... Danni fick dock avstå detta till hans stora förtret, men Pi fick tre prylar utlagda, en i vardera bakre hörn & en i mitten nästan längst ut ... & vilket uppletande hon gör ... riktigt riktigt nöjd är jag med henne både när det gäller arbetslusten & utförandet.

Av Anna-Karin Malm - 23 augusti 2017 16:45

Ikväll åkte jag & Pi ner en snabbis till klubben för lite skotträning ... tyvärr var vi de enda som ville ligga plats så det fick vi göra själva. Dock fick vi störning av en annan hund som gick fot & lekte lite samt skott skjutna av en annan än mig & de kom bakifrån. Sex skott blev det och jag gick cirka 20 meter ifrån henne som längst & det var inga som helst problem ... problemen är förvisso inte skotten som sådana utan att det ligger andra hundar runt henne så jag hoppas på att få till lite träning med andra hundar oxå snart.

Av Anna-Karin Malm - 22 augusti 2017 17:59

Idag har vi tränat sök i ring Knutstorps depå & som alltid tyckte både människor & hundar att det var jätteroligt. Det enda abert var de många & väldigt irriterande getingarna som gjorde att vi knappt kunde fika ens. Nåja vi klarade oss iaf från att bli stuckna ... man får vara glad för det lilla. Vi körde söket i två omgångar ... första omgången var vi i ett långt sammanbyggt garage där det var rejält mörkt i vissa rum samt uppe i en hög byggnad med fyra våningar & andra omgången var vi i en byggnad där det finns toaletter samt duschar.


Pi fick fyra figgar omgång ett, en i garaget bakom en dörr & ett vält bord & tre i det höga huset, en på en stängd toalett, en bakom några stolar & papperskorgar på golvet & en som stod gömd bakom en fullt öppnad dörr (mellan dörren & väggen) ... den figgen blev hon väääldigt förundrad över hur den kommit in/hon skulle kunna komma in till eftersom hon fick vittring & sen såg den genom själva springan & det tog några sekunder innan hon tänkte så långt som att hon ju kunde gå runt om hihihi. Omgång två fick hon två figgar, en inne i duscharna bakom ett draperi & en på en toalett med stängd dörr. Båda omgångarna jobbade hon på jättebra & blev verkligen glad över att hitta figgarna ... härligt!


Danni fick oxå fyra figgar omgång ett, en i garagebyggnaden & tre i höga huset. Den i garaget stod bakom en öppen dörr precis vid ingången men det missade han när jag släppte in honom på sök så han letade igenom hela byggnaden & först när vi var på väg ut & han klivit ut genom dörren fick han vittring på den. I höga huset fick han en figge gömd inne i en skrubb med stängd dörr, en utanför ett fönster sittande på en brandavsats & den tredje kommer jag inte ihåg var han hittade ... meeen duktig var han ... även han fick två figgar omgång två på samma ställen som Pis figgar var & han var såååå duktig även här.


Efter fikan så la jag upp en uppletanderuta på gräsparkeringen och fick låna tre saker från Maria som jag la i en påse & droppade i rutan utan att ta i dem. Prylarna la jag en i vardera bakre hörn & en i mitten längst ut. Extra svårt var det iom att det var medvind i rutan så de fick springa djupare än de 50 metrarna jag vallat. Pi gjorde ett strålande jobb på de två första men blev sen tveksam & stannade ett par gånger så jag fick skicka om henne ... men hon var inte alls tveksam till att ta prylarna iaf. Danni fick prylarna på samma ställe & vilket fint uppletande han gjorde ... full rulle & låååångt ut ... gött!!!

 

Här sitter jag på tredje våningen & väntar på att bli hittad ...

 

Här är brandavsatsen (på tredje våningen) där vi satt utanför ett mer eller mindre stängt fönster i väntan på att bli hittade ... inte alls högt näädå ...

 

Utsikt över motorbanan från brandavsatsen ...


Av Anna-Karin Malm - 21 augusti 2017 17:45

Kvällen bjöd på ett underbart hundträningsväder, precis lagom varmt & inte särskilt blåsigt ... Dock bröt helvetet i form av ett rejält åskväder ut cirka en timme efter vi kommit hem, men vad gör väl det när man sitter inne & gottar sig "L"


Efter ett rejält långt snack satte vi igång med det vi ville ha hjälp med ... Pi & jag ville ha hjälp med grupp till framåtsändande (som vanligt) & ikväll när vi bara var fyra som tränade fick jag nöja mig med att det stod två i gruppen ... dock verkar det inte ha nån större betydelse för Pi. Vi körde på 3 sträckor & jag tror att sträcka 2 var den allra bästa ... sen avslutade vi med att ha en dosa med en godbit på vid brytpunkten ett par gånger för att få upp farten fram till gruppen eftersom hon just nu fokuserar så på att gå sakta att hon endast galopperar ett par språng innan hon saktar ner. Vi tränade sen även på fotgående, inkallning med ställande, kryp, hopp-sitt, fjärrdirigering (jag tror att hon gjorde de finaste uppsitten nånsin när jag stod ett par meter ifrån henne ikväll), rutan, konen, skall, tungapportering, metallapportering & vanlig apportering.


Danni fick träna fotgående, inkallning med ställande, stå, sitt & ligg under marsch, kryp, fjärrdirigering (jättebra), hopp-sitt, framförgående, rutan, konen, apportering & metallapportering.


Mot slutet av kvällen blev myggen riktigt besvärliga vilket gjorde att viljan att stanna & snacka efter träningen blev lika med noll.

Av Anna-Karin Malm - 20 augusti 2017 17:30

Dagens övningar bestod av spårträning ... dagens marker var välbesökta av svampplockare, vandrare & annat löst folk så att spåra bra var en bedrift ...


Danni fick ett spår på cirka 300 meter med två pinnar samt slut. Det fanns två stengärdesövergångar i spåret varav en i samband med en vinkel ... vid denna vinkel/övergång stod han & vindade & funderade ett bra tag innan han bestämde sig för att spåret verkligen vinklade OCH gick över stengärdet. I övrigt gjorde han ett jättebra arbete.


Pi fick ett spår på cirka 600 meter med fem pinnar samt slut med direktpåsläpp ... Spåret innehöll dikeshopp, terrängskiften & så dök även familjen svampplockare upp när vi tog spåret ... Hon gjorde dock ett jättefint jobb & lyckades, efter att ha tittat på dem en stund, sortera bort familjen svampplockare ... Det märktes inte att hon hade dem i näsan & blev störd på det viset utan bara att hon såg dem knata runt i spåret så doftmässigt sorterar hon jättebra. Alla pinnar hittade hon & hon tyckte att det var såååå kul att spåra efter 14 dagars uppehåll. 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards