annaayaeos

Alla inlägg under juli 2015

Av Anna-Karin Malm - 28 juli 2015 23:15

Även dagens sökträning avhölls på Ring Knutstorp & idag hade vi även sällskap av ett gäng bilar som brummade rundor på banan i hög fart ... Dock var det inget som på något vis störde vovsegullen ... Det var bara jag som var aningen orolig över att någon hund skulle förvilla sig ut bland bilarna när de sökte ... Såååå mina tre fick allt hålla sig inne i den höga byggnaden & leta figgar där ...


Alla tre vovvarna fick vars tre figgar inne i ovan nämnda hus ... Pi fick börja & jobbade på lugnt & sansat ... Hon gjorde ett jättebra arbete & hittade alla sina tre figgar ... duktig tjej ... Sen var det Eos tur & hon var desto mer uppgasad ... Hon skällde redan när vi äntrade byggnaden & stannade bland annat till & skällde på högen med regnjacka & kamonät som låg innanför dörren ... Hon lugnade sig dock så småningom & hittade sina tre figgar ... lättast att hitta verkade den figge som mina kära träningskompisar trodde skulle vara svårast ... Den var placerad utanför ett fönster på en brandtrappsavsats med fönstret väldigt lite öppet ... Men den tog hon som sagt klockrent. Till sist fick Danni köra & han var den klarast lysande stjärnan för dagen ... En sån kille han är ... han betade metodiskt av våning efter våning & hittade sina figgar som den kung han är ... även den figge som många haft klara problem att lokalisera fixade han utan hjälp ... godingen!!!


Efter fikat, som avnjöts i toaletthuset eftersom det kom en regnskur, körde vi upp på parkeringen & vallade av en uppletanderuta mitt på gräset ... Här fick Eos börja av mina & hon hade rätt svårt att hitta prylarna, men hon jobbade riktigt, riktigt fint & gav aldrig upp ... Tre föremål fick hon hämta in. Sen fick Danni köra & även han fick tre föremål utplacerade & som han jobbade ... Han är heeeelt fantastisk, galopp hela tiden & letade gjorde han tills han hittade en pryl innan han kom in till mig. Han hittade sina föremål utan några större svårigheter faktiskt ... Jag är djupt imponerad över honom. Till sist fick Pi komma ut & hon har inte kört uppletande på hela sommaren & inte med någon annans prylar sen tidigt i våras, men det bekymrade inte henne inte ... Hennes aversion mot andras grejor var som bortblåst & hon hämtade in de två prylar jag lagt ut till henne, det första på första skicket, men det andra fick hon jobba rejält för att hitta & jag skickade henne 4-5 gånger innan hon hittade det ... men gav upp gjorde hon då inte.


Dagens träning avslutades med lite pangpangträning ... Först fick Pi vara ute själv av mina & jag la henne med sidan mot skytten. Hon tittade till mot skytten när hon sköt, men inget annat - gött, då vet jag att det inte har någon betydelse vem som skjuter (oftast skjuter jag ju själv med hundarna alldeles intill mig). Sen fick alla tre komma ut & så gick vi lite längre ifrån eftersom Danni har en tendens att lägga på sig vid flera skott ... Jag la dem ner & Eos & Pi låg kanon på alla följande fyra skott, men Danni halvsatte sig upp på varje, men la sig direkt när jag sa till & verkade inte lägga på sig trots att det dessutom var en 9 mm pistol det sköts med ... Härligt!!!  

Av Anna-Karin Malm - 27 juli 2015 09:45

Ännu en måndagskvällsträning är till ända & som vanligt blev det på tok för sent innan vi blev klara med träning & prat ... Klockan var närmare tolv innan vi stack därifrån ... pust. Nåja trevligt var det precis om det brukar & de säger ju att tiden går fort när man har roligt ... "L"


Pi fick börja med att sitta i grupp & därefter ligga plats & idag reste hon sig en gång ... varför vet jag faktiskt inte, men det är väl sånt som händer antar jag ... Jag fick även hjälp med en tandvisning & en budföring där hon tjuvade från mottagaren & kom hela vägen till mig med sin leksak ... dock sprang hon utan tvekan dit igen när jag skickade henne efter att jag plockat leksaken ifrån henne & gömt den ... på vägen tillbaka till mig gjorde hon sen ett tappert försök att få mig att ramla baklänges när hon i full fart hoppade med framtassarna före rakt in i magen på mig ... galning ... Vi tränade även lite framförgående, apportering, hopp-sitt, kryp & saktagående (som jag denna gången placerade vid "gubbarna".


Eos fick träna lite fotgående, framåtsändande (där hon började med att springa & kolla in en träningsväska som stod på plan ... hm), kryp, tungapport, hopp-sitt & rutan ... & så stal hon toppen på en gräddbulle i ett obevakat ögonblick ... "L"


Danni fick träna lite fotgående även han, rutan, framförgående, fjärrdirigering, inkallning, kryp, apportering & hopp-sitt.

Av Anna-Karin Malm - 24 juli 2015 09:45

Dagen började med hastigt påkommen lydnadsträning tillsammans med några träningskompisar vilket uppskattades av vovvarna ...Lite påvisövningar med Pi hanns oxå med ... & så fick hon öva på att sitta uppbunden medan jag hjälpte en annan med sökövningar vilket hon klarade alldeles galant ... Nåja, först började vi med lite lydnadsträning med alla ...


Eos fick börja & körde först sitt & ligg i grupp ... Sen tränade vi lite fotgående, framåtsändande (där tanten envisades med att gå snett första sträckan), kryp, skall, tungapport, hopp-sitt & metallapport.


Sen fick Danni komma ut ... Han fick lite extra störning i form av ett barn med tillhörande matte & hund (gul labbe) ... såna kan man inte lita på (gula labbar) tycktes Danni tänka & gav den en rejäl utskällning till att börja med ... Den gula labben såg ut att vilja gäspa åt Dannis fasoner dock & då blev Danni nöjd & kunde koncentrera sig på att jobba ... "L" Vi tränade fotgående, framförående, inkallning, stå & ligg under marsch, kryp, apportering, fjärrdirigering & hopp-sitt.


Till sist fick då Pi komma ut & med henne tränade jag lite roligt fotgående, kryp, framförgående, apportering, hopp-sitt & så avslutade vi med ovannämnda sökövningar.

Av Anna-Karin Malm - 21 juli 2015 11:30

Idag blev det fous på lite annorlunda sökträning ... Vi hade nämligen förmånen att husera i depån på Ring Knutstorp & eftersom dagen började aningen regnig så valde vi att fokusera på att sökträna inomhus ... Området vi rörde oss i var ett gäng garage som hängde samman, två terrasser samt ett konferensrum med kök & två toaletter ... Skoj, skoj sa Blådårarna ... "L" Dagen till ära fick alla tre Blådårarna några figgar var vilket Eos blev vääääldigt glad över ...


Eos fick börja av mina & hon var totalt bindgalen (i vanlig ordning). Jag skickade in henne i ena änden av garagen (som alla var nersläckta) & hon började hyfsat sansat med att svepa genom de två första rummen, men sen bara rusade hon igenom alla garagen & ut på andra sidan ... Jag sprang allt vad jag tyade efter & hann precis se henne runda hörnan av byggnaden men när jag kom dit var hon puts väck ... Det visade sig att hon rusat runt hela byggnaden & in där jag skickade in henne igen, förmodligen eftersom hon haft någon form av vittring av en figge som låg där i början av garaget ... Hon hittade denna & avancerade sen upp för trappan till terrassen & konferensrummet ... Väl där hittade hon de två figgar som gömt sig där oxå utan några större bekymmer.


Sen fick Pi köra & hennes figgar var gömda på samma ställen som Eos varit ... Hon är lite mer sansad & metodisk när hon kör inomhussök & det är riktigt roligt att se när hon går längs väggarna & sniffar efter vittring & när hon väl fått det tar sig fram till figgen, ibland genom att gå ifrån den först för att fånga vittringen ... Hon hade inga som helst problem med att hitta figgarna & jobbade som sagt jättebra!!! Eftersom hon är så pass ny med rullen så valde jag dock att enbart köra hittaövningar.


Till sist fick Danni köra & även han fick figgarna på samma ställe som de andra två ... Han verkligen älskar sånt här annorlunda sök & har en näsa som få så även han klarade att hitta figgarna hur galant som helst ... duktig kille!!!


Efter fika & genomgång blev det en promenad med stopp vid ett par dammar för lite bad & bus vilket uppskattades då solen tittat fram & det var riktigt kvavt ute.

Av Anna-Karin Malm - 20 juli 2015 19:30

Det som skulle blivit en heeelt vanlig träningskväll blev istället en tävlingsträningskväll där alla ekipage filmades ... skojsigt värre ... om än man (iaf jag) ser ut som jag vet inte vad på filmerna ... Jag hatar verkligen att vara med på foto & än värre på film, men när det gäller hundträning kan jag göra ett undantag även om jag då rakt inte gillar det ... Jag valde idag att köra igenom Pi i ettan & Eos i trean idag eftersom jag har funderingar på att starta dem båda i lydnad inom en snar framtid ... filmerna var tänkta att läggas upp här, men uppladdningen strulade så vi får väl se om de dyker upp i bloggen så småningom eller inte ...


Pi fick börja av mina & gjorde ett så himla härligt program att jag blev alldeles varm i kroppen ... Hon hade härlig energi rakt igenom hela programmet & när jag tittar på filmen så ser jag hur skoj hon tycker det är ... Att det sen finns en hel del att slipa på är jag fullt medveten om, men hon har ju inte så mycket erfarenhet än så det blir nog bra vad det lider. Moment för moment såg det ut så här: Tandvisning - finemang, Linförighet - väldigt glatt & energifyllt, men hon är aningen för långt fram & vi råkar trassla in oss i kopplet i början av momentet ... "L", Läggande under marsch - i mina ögon kanon men jag viftar lite med handen på uppsittet, Inkallning - rycker till innan mitt kommando samt studsar i avslutet, Ställande under marsch - jättefint även det, Apportering - hon blev såååå sugen på apporten att hon reste sig när hon skulle gripa den samt rullade den lite i munnen, Hopp - finfint, men även här studs i avslutet.


Sen var det Eos tur att köra igenom trean & hon hade sååååå roligt ... att det sen inte alltid stämde överens med vad som skulle göras (lr hur) var en annan femma ... Fast i mina ögon gjorde hon en fantastiskt härlig prestation ... Fritt följ - jättehärlig energi dock fick jag säga sitt vid ena stegförflyttningen, Sättande under marsch - finfint men lite långsamt (så som Eos gör det momentet), Inkallning med ställande - låååångt ställande & precis när hon stannat glodde hon surt på Camilla som stod som riktmärke var jag skulle ställa henne & som hon sprungit förbi ... "L", Rutan - hon uppfattade inte mitt första kommando, satte sig på första liggkommandot (det låg en target i rutan som någon annan använt/skulle använda) men i övrigt gjorde hon det kanonbra, Hopp-apport - Jättefint frånsett att hon inte tar apporten förrän hon vänt (vilket hon lärt sig med tungapporten) samt inte ville släppa apporten på mitt första tack ... flin, Metallapportering - kanonfint, men samma som på hopp-apport vid gripandet, Vittringsapportering - supernosarbete, men något dåligt tempo samt aningen tugg på vägen in, Fjärrdirigering - förutom att det blev ett vääääldigt långt stå så hon tröttnade & satte sig så gjorde hon en kanonfjärr!!!


Till sist fick Danni komma ut & träna lite & vi tränade fotgående, inkallning, stå & ligg under marsch, framförgående, kryp, apportering, hopp-sitt & rutan.


Ja allra, allra sist fick Pi köra lite påvisövningar med vårt nya påviskoppel & hon hade ett himla fint drag ut till figgarna.

Av Anna-Karin Malm - 19 juli 2015 10:15

Idag var jag & Blådårarna ute en sväng i spårskogen & när jag satt i bilen på väg hem slog det mig vilka fantastiskt duktiga vovvsegull jag har ... & vilken enastående, brilliant & enormt superduktig spårhund Eos är, vilket hon verkligen bevisade idag ... Eftersom vi redan varit ute på långprommis blev det bara precis läggande av spår, liten paus & sen tagande av spår ...


Danni fick börja spåra & han tycker nog att det är himla skoj att spåra, men har sina tankar på lite av varje, inte bara på att följa i mina fotspår ... Att det dessutom varit en massa hjortar & sprätt rundor i mossan där hans spår låg gjorde det hela än mer spännande ... såååå han checkade av alla andra dofter med jämna mellanrum, men tog sig ändå runt sitt spår utan några som helst problem ...


Sen var det Eos tur att få spåra & det är verkligen en ynnest att få gå där bakom henne när hon spårar & idag var det så jag fick gåshud ... Klockrent upptag där hon stannade till 1-2 sekunder för att analysera vilket håll spåret gick åt innan det bar iväg ... Trots att det varit minst lika mycket hjortar & sprätt i mossan i Eos spår var det inget som störde henne över huvud taget ... men höjdpunkten var nog när vi kom på väg mot en tight spetsvinkel & hon fick vindvittring på pinnen som låg på tillbakabenet, höjde huvudet & vindade in den, tog ett kliv i riktning mot den, pep till & fullföljde sen spåret ut i spetsvinkeln innan hon kom fram till pinnen ... Hon är ju helt galet fantastisk ... Även resten av spåret gick finemang ...


Till sist var det så dags för Pi att spåra & även hon är en fantastiskt duktig spårhund, men betydligt mer sansad än Eos någonsin varit (& kommer att bli?) & ibland ser hon riktigt nonchalant ut när hon med lite högre näsa trippar runt i spåret som om hon är på promenad, men när det sen blir svårt, lr i vinklarna så tar hon ner näsan & dammsuger ordentligt så förmodligen gör hon som hon gör för att det är lätt för henne att följa spåret för jag upplever henne som väldigt spårsäker ... Hon har blivit mycket duktigare med att komma in med pinnarna oxå, men idag satt det hårt inne med den första pinnen då hon mycket hellre hade velat spåra vidare i det läget ...

Av Anna-Karin Malm - 14 juli 2015 17:30

Ännu en tisdag i sökskogen är till ända & idag blev det ömsom vin, ömsom vatten ...


Pi fick börja av mina idag (men var ändå näst sist) & hon började heeelt okej, med bra markeringar & hyfsade påvis ... Nytt för idag var att jag satte på henne påviskoppel & bad figgarna att tjoa & vifta med leksaken när jag sa visa ... Sammanlagt var det planerat sex figgar ... på den tredje tog hon rullen på väg ut & när jag skickade tredje gången & hon tog rullen i första språnget sa jag ett skarpt nej till henne för att markera att det inte är okej att ta rullen i förebyggande syfte ... Det fick till följd att hon inte gjorde det fler gånger denna träningen, men även att hon blev aningen tveksam på att springa ut vilket ju inte är så konstigt ... När jag skulle skicka henne på sista figgen stannade hon ett par gånger på väg ut så då beslöt jag mig för att koppla henne & kalla in figgen så hon fick se vad hon gick miste om ... Nästa gång ska jag försöka ha Eos som standbyhund så får hon rycka in om Pi blir tveksam ... Får bara se om någon pallar med att hålla i gaptratten ... asg.


Sen var det Dannis tur & trots att det inte var hans favoritterräng precis (granskog med ris & bråte på marken) så gjorde han ett riktigt bra jobb ... En figge hade gömt sig i hörnan på medvindssidan & så fick han se en figge gå ut mot motvindshörnan precis innan jag skickade honom på medvindssidan ... Han sprang ut & tog den figgen & fick sen springa ut till den figge han sett gå ut. Nästa gång upprepade vi det hela, frånsett att det inte fanns någon figge ute på medvindssidan = han fick till ett såååå fint tomslag innan han fick ta figgen han sett gå ut. Medan vi var ute hos den figgen sprang en figge ut & gömde sig på medvindssidan, ungefär där han letat, men aningen längre fram & så skickade jag honom en gång till på den sidan & han fick vinst ... superkul att se hur fint han kan jobba den lille skithunden ...


Eos fick sig ett spår på cirka 700 meter med 5 pinnar samt slut & förutom att hon bakspårade en bit (men vände själv) & missade en pinne så jobbade hon sååååå bra ... finfina spårgudinnan ju ...


När vi spårat åkte vi till jobbarkompisen Marie & gick en prommis med henne & hennes ena samojedpojke Bamse ... vovsegullen fick bada & de var såååå lyckliga, speciellt Eos ... <3

Av Anna-Karin Malm - 13 juli 2015 17:15

Kvällen har, som vanligt om måndagarna, tillbringats på Åstorps BK ... Vi var dock inte ensamma där ... nääää en miljon (om det räcker) knott & mygg & annat fyle befann sig oxå där & höll oss sällskap ... De är förvisso inte särskilt förtjusta i mig, men till & med jag kände av det så då är där många ... Att det är på tok för många vet man om man, när man duschat rensar öronen med tops & då får med sig en flock döda knott ut ... eeeeh ja just det ja ... flin.


Efter en stund snackande & träningsupplägg samt tittande på en träningskompis var det dags för en platsliggning ... Pi var den som fick ligga & det gjorde hon fint trots att det var så många besvärande odjur i luften. En budföring fick vi oxå hjälp med innan jag satte henne i bilen för att hjälpa till att kommendera en kedja ...


Sen fick Eos komma ut & hon fick träna fotgående, framåtsändande (inte riktigt, men nästan lika bra som i lördags), inkallande med ställande, sättande under marsch, kryp, tungapport, metallapport, hopp-apport (där hon första gången sprang bredvid hindret på tillbakavägen), skall & fjärrdirigering.


Danni fick träna på fotgående, framåtsändande, inkallning, fjärrdirigering, apportering, lite metallapporteringsövningar, ställande & läggande under marsch, hopp-sitt & kryp.


Till sist fick Pi komma ut en stund till & träna ... Vi tränade på fotgående med fin attityd (en liten stund med kommendering), inkallning, ställande & läggande under marsch, apportering, kryp, hopp-sitt, framförgående, saktagående & lite övningar med tung- samt metallapporten. Ikväll var hon såååå på ... galenpannan!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards