annaayaeos

Direktlänk till inlägg 9 mars 2018

Lydnadsträning för instruktör ...

Av Anna-Karin Malm - 9 mars 2018 15:00

Efter en vecka med arbete där jag fick gå in och jobba på min lediga dag fick jag äntligen ledigt idag ... härligt. Dagen bjöd på en härlig långpromenad innan jag packade bilen och körde till Lotushallen för att träna för Jenny. 


Jag brukar alltid ha svårt att komma på vad jag vill ha hjälp med när jag tränar för instruktör, men idag, med förra helgens tävling i färskt minne, hade jag en del saker att checka av ... En del saker inför nästa klass blev det oxå tid att titta på.


Första passet valde jag att börja med att kompisen kallade in mig i hallen & kommenderade fotgående samtidigt som Jenny stod längs väggen ungefär där domare & skrivare stod på tävlingen. Dessutom hade de satt ut lite konhattar här & där i hallen som extra störning eftersom Pi inte kunde tygla sin nyfikenhet när hon såg såna på tävlingen. Det blev väldigt tydligt att hon tyckte det var riktigt obehagligt när en person stod där vid väggen och kollade på henne och när vi gick nära var det på vippen att hon smet över på min andra sida för att slippa vara närmst den mysko människan. Efter ett par passager blev det dock bättre & när jag belönat henne lät jag henne gå fram medan vi pratade om hennes beteende & efter en snabb sniff var det inga bekymmer längre. Dock tänker jag göra likadant när jag ska upp om några veckor igen & se om Pi har släppt det helt nu när hon fått möjlighet att checka av det eller om hon behöver checka av en sån sak varje gång.


Vi tittade även på bakåtmarschen i fotgåendet då Pi har en tendens att rusa bakåt & inte alltid helt rakt heller utan gärna med baken ut från mig. Jag fick tipset att själv gå skänkelvikning (trampa över) åt höger samt nu i början klappa lite på benet för att undvika att hon går ur position. Jag fick även order om att försöka titta rakt fram och inte ner på hunden samt att belöna först när vi gått framåt ett par steg igen så hon inte ska ha så bråttom bakåt. Ett rutskick samt ett konskick fick vi oxå till, bara för att hon behöver träna på det med andras koner.


Andra passet - Här tittade vi på inkallning med ställande där jag tycker att hon inte alls har ett så distinkt stopp som jag vet att hon kan ha om hon bara förstår att jag menar att hon ska stanna snabbt. Dessutom tappar hon lätt tempo och taktar in när hon vet att vi tränar med ställande ... Jag har valt att träna med leksak bakom henne och fick tipset att träna in ett vändkommando (vilket jag har ett hyfsat om jag säger varsågod, men jag inte kom på där & då "L") ... Så nu i början är det bara fokus på att hon ska vända snabbt när jag säger varsågod ... När hon kan det ska jag lägga in stanna-varsågod och så småningom låta henne stanna och först därefter säga varsågod.


Vi hann även med att kolla in ståendet i fjärrdirigeringen ... hon kan skiftet sitt-stå & ibland även ligg-stå men när hon ska sätta sig från stå flyttar hon fram baken istället för att väga bak och sätta sig vilket ger en förflyttning framåt. Såååå nu ligger fokus på att lära henne att sätta sig bakåt ... inte helt lätt med en hund som gör mycket & snabbt för att få belöning ... "L". Jag får pilla med omvänt lockande & försöka tajma in sittkommando precis när hon väger bakåt ... trots det hinner hon snabbt som en vessla tjoppa fram baken istället ibland. Ja och ibland försökte hon komma in & sätta sig vid min sida, lr skämmas, lr snurra ... ja hon provade det mesta ...


I slutet fick Danni komma in några minuter och köra lite fotgående, rutan, konen samt inkallning och apportering ... När vi var klara med dagens träning for vi, till vovsegullens stora förtjusning, vidare till dottern Amanda i Göteborg för en övernattning där eftersom jag skulle vidare upp till Lilla Edet för lite rasklubbsarbete under helgen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards