annaayaeos

Alla inlägg under juni 2017

Av Anna-Karin Malm - 29 juni 2017 19:16

Igår morse fick jag ett förtvivlat samtal från en väldigt god vän ... hennes älskade hund Midas låg väldigt sjuk på djursjukhuset ... På eftermiddagen fick jag ett meddelande där det stod att fina Midas inte längre fanns ... fyra år fick han vara här på jorden & förgylla så många människors & hundars liv med sin närvaro ... alltid lika go & glad ... Eos älskade ingen hund som inte hörde till familjen, men Midas hade en väldigt speciell plats i hennes hjärta ... Nu får de chansen att busa tillsammans igen ...

   

Av Anna-Karin Malm - 28 juni 2017 19:45

Ännu en dag på lydnadsläger är avverkad & jag känner mig himla nöjd med lilla fröken Pi ... Att vara i okänd miljö med okända hundar & människor i två dagar & prestera från bra till bättre samt dessutom uppföra sig bra gör mig riktigt glad ... Även idag började vi med ett kort snack innan vi satte igång att träna ...


Pass ett för dagen - här valde jag att prova på att göra en annorlunda ingång ... vi brukar ju alltid komma in på planen "lösa & lediga" för att Pi ska få en chans att kolla in folk & grejer lite innan vi sätter igång ... Det håller ju dock inte om vi nån gång skulle få för oss att avancera i lydnaden så idag provade vi på att komma in med lös hund i fotgående & ja det funkade minst lika bra det ... Vi körde ett kort fritt följ följt av en inkallning & fick lite applåder mellan varven (eftersom jag tyckt att hon tyckt det varit ett lite jobbigt ljud ibland vid prisutdelningar). Men inte reagerade hon på det inte ... Vi hann även med att kolla på inkallning med ställande & här fick jag tips att istället för att lägga leksak bakom henne retas med henne med leksaken om hon inte stannar fort nog alternativt inte springer fort nog ... viktigt att tänka på att inte vifta med leksaken för att hon ska springa fortare utan just för att hon ska bli pissed & göra bättre nästa gång & ja, det är en metod som faktiskt verkar funka på Pi :). 


Även idag körde vi gruppmomenten efter lunch & vi började denna gången med att köra en platsliggning så jag kunde gå ut 50 meter, stå där en liten stund & sen återvända ... Jag såg tydligt att hon blev obekväm med att ha mig så långt ifrån sig då hon började slicka sig om munnen, men hon låg kvar & fick en bra erfarenhet med sig igen. Sen körde vi gruppmoment a la lydnad & Pi fick sitta en stund i början innan jag gick in & la henne. Även idag körde de läggande & inkallningar om vart annat & instruktören gick bakom henne & mellan henne & mig men det var inget som störde Pi så länge jag stod nära. De körde en omgång till efter en liten paus & då hann jag byta hund så även Danni fick träna på lite platsliggning med nya hundar ... så klart gjorde kingen ett jättebra jobb där "L" Han fick även gå lite fot och krypa lite när vi höll på innan vi körde igång träningen igen.


Sista passet började jag med att få en tävlingsmässig kommendering på krypet & Pi visade att hon både kunde tjuvstarta med att lägga sig & krypa samt fortsätta krypa även efter att jag stannat ... men en fin krypteknik har hon vilket är det viktigaste för mig i nuläget. Sen valde jag att prova på nåt nytt så vi körde runda konen med hinder, människa som korsade vägen samt apporter utlagda & hinderna var inga problem, att en människa korsade vägen störde henne men på försök två kunde hon det även om det blev aningen vingligt ut ... apporterna var oxå svåra att passera, men inte helt omöjligt så detta är nåt jag tänker att vi ska träna på mest för att vi behöver göra nåt lite roligt mellan varven ... Vi hann även med ett framåtsändande med grupp & det gick ungefär som dagen innan samt lite metallapporteringsövningar igen. Jag passade även på att låna en trekilos tungapport för att se hur hon hanterade den & insåg att jag bör köpa mig en egen sån då hon nu tycker att fyra kilo är rätt tungt & har saktat farten på väg in betydligt samt har svårt med ingången ... jag funderar även på om jag ska försöka mig på avlämnande framifrån på iaf tungapporten för att spara lite på hennes nacke ...

Av Anna-Karin Malm - 27 juni 2017 19:15

Idag var det så dags för mig & Blådårarna att åka på lydnadsläger och förkovra oss ... Spännande men jag som inte är så van vid sånt hade lite ångest över att jag inte hade nån klockren plan ... & även över att det verkade vara mest lydnadsinriktade deltagare medan jag ju själv i första hand satsar på brukset ... Nåja att det skulle vara så anade jag ju iofs redan när jag anmälde mig & mitt främsta mål med såna här äventyr är ju ändå att Pi ska få chansen att träna med nya människor & hundar runt sig på nya platser.


Vi startade dagen med en presentation & lite prat kring vad var & en ville ha hjälp med innan vi satte igång ... Jag valde att fokusera på fotågendet samt metallen & fjärren men fick även löfte om att få köra ett framåtsändande med främmande människor som grupp ...


Första passet började jag med fotgåendet & problemen där är i första hand att hon kan tappa fokus korta stunder, framför allt när vi går lite längre sträckor samt att hon inte alltid hamnar rätt i halterna. Jag fick tips om att se över hur jag värmer henne inför fotgåendet ... Vi hann även med att titta på metallen & fick tipset att fortsätta med att hetsa henne samt retas med henne med leksaken om hon inte tar den/kommer in med den som jag vill. Fjärren hann vi oxå med & här ska jag försöka arbeta bort handtecknet på uppsitten då hon låser sig på mina händer & den belöning de kan ha & då blir långsam i rörelsen. Jag ska istället vara tydlig med huvudet, ta upp hakan en aning & le ... hehehe det kommer man ju ihåg plättlätt när man står där inne på tävlingsbanan flin.


I samband med lunchen hann jag träna Danni lite vilket han var jätteglad för ... han fick lite fotgående, en inkallning, lite runda ställande med runtgående & en apportering.


Efter lunchen började vi med gruppmoment, det skiftades mellan sittande & liggande & så körde flera inkallningsdelen oxå & Pi låg hur bra som helst - gött!!! Vi hann även med att ta oss över stegen som fanns där & det var inga problem för fröken ...


När vi körde vårt eftermiddagspass provade jag fotgående med en mer lekfull uppvärmning innan vilket funkade kanon samt körde framåtsändande med en slät inkallning innan för att få sträckan ... Hon var ganska tveksam till att gå igenom gruppen & stannade bland annat till en aning & så fick jag heja på henne lite i saktagåendet framför allt på andra sträckan, men trots det fick vi beröm för vår förstasträcka som instruktören sa var en av de finaste förstasträckor hon sett ... sånt värmer i hjärtat speciellt med tanke på vilka besvär jag & Eos hade med detta momenten ... Jag tror att vi hann med att göra nåt lite till detta pass men jag är inte människa att komma ihåg det ...  

Av Anna-Karin Malm - 26 juni 2017 22:39

Som om jag inte fick nog av blåst & träning i förmiddags så åkte jag ner till klubben för lite lydnadsträning ikväll ... & det VAR verkligen blåsigt fortfarande vilket gjorde vår träning aningen kortare än i vanliga fall ... meeeen för det inte mindre effektiv ...


Jag började med en platsliggning med skott ... Pi låg ensam & jag sköt ... första skottet cirka 6-7 meter ifrån henne & det andra drygt 10 meter ifrån ... hon ryckte till på första skottet & ville komma till mig för att få belöning, men låg kvar ... på andra skottet låg hon coolt & väntade på att jag skulle komma till henne med godis.


Efter lite snack om vad var & en tänkt sig att få hjälp med fick Danni komma ut ... Han fick först en platsliggning tillsammans med två andra hundar vilket han skötte galant. Sen tränade vi på lite & överlag kan jag säga att han var ofokuserad ... kanske för att han tycker att han kan göra lite som han vill, kanske pga att vi startade kvällen med skott ... Hur som haver så tränade vi fotgående, inkallning med ställande (med godis bakom, första försöket = lång stoppsträcka, andra försöket = finemang), kryp (inte bra, han vill lätta hela tiden, börjar tro att han har nån sträckning lr nåt), ställande under marsch, rutan (kanonbra), konen (bra även den), apportering (han hade svårt att hitta den i gräset idag & inget bra tempo in), hopp-sitt, fjärrdirigering (njae ...), framförgående & metallapporteringsövningar (han var riktigt duktig & tog apporten utan större tvekan samt satte sig med den två gånger).


Sen fick Pi komma ut ... vi började med fotgående (hon var riktigt fint på, men lite slarvig i positionen), inkallning med ställande (50 meter med bakombelöning & klick för fin fart på drygt halva sträckan), saktagående (finfint), skall (bästa någonsin tror jag bestämt), kryp (ok), fjärrdirigering (som vanligt), ställande under marsch (hon vill sätta sig heeeela tiden men vi fick till det till sist), hopp-sitt, rutan (jättebra), konen (bra även den med kanonfart åt båda hållen), tungapportering (den har plötsligt blivit jättetung) & metallapportering (riktigt okej gripande utan grävande, men ingången är katastrof). 

Av Anna-Karin Malm - 26 juni 2017 15:55

Dagen bjöd på uppehållsväder & runt 15 grader varmt och rejält blåsigt ... meeen vad gör väl det när man åker till spårskogen med bästaste Blådårarna & en go träningskompis? Hur som haver så hann jag med att märka upp uppletanderutan innan mitt sällskap kom & vi kunde komma överens om var vi ville ha våra spår ... sen la vi ut spåren innan vi tog en liten promenad med vovsegullen ... Väl tillbaka vid bilarna vallade vi av rutan & la ut prylar i den för att sen köra igenom alla fyra ...


Pi fick börja av mina & hon fick fyra föremål som jag inte hade rört vid ... Ett i vardera bakre hörn, ett ganska långt ut & ett väldigt nära ... Hon registrerade näraföremålet på väg ut på första skicket men jag såg det bara som en liten temposänkning i ett galoppsprång ... första föremålet hon landade vid var ena hörnan & hon tänkte förvisso en stund & krafsade lite på det men bestämde sig sen för att ta det vilket gav jackpott i form av kamplek när hon kom till mig. De två föremålen på djupet tog hon sen fint men det sista föremålet, det som låg nära hade hon lite svårare för att hitta ... Dock gjorde hon det efter ett par skick. Jag är allt som allt jättenöjd med henne idag.


Sen fick Danni köra & han fick idag tre föremål ... det som låg nära till Pi hoppade jag över så det blev en del springa för liten ... Han var hur som haver jätteduktig & gjorde ett finfint uppletande :)


Sen började vi ta spåren ... Pi först av mina & hon fick idag ett spår på cirka 600 meter med 5 pinnar samt slut. Upptaget gick åt vänster & spåret gick i skiftande terräng boke/grane/boke med tre stigövergångar & lekande hundar vid sidan av spåret på ett ställe. Upptaget - här gick hon ungefär halva vägen ut innan hon vek av åt höger, men efter några meter vände hon själv, gick i linje med mig & gick sen ut & plockade spåret fint & åt rätt håll ... gött. Alla pinnar & svårigheter fixade hon sen galant.


Danni fick idag ett viltspår på cirka 500 meter ... hans spår låg oxå i skiftande terräng ... boke/sly/grane & han fixade det hyfsat bra även om han på ett ställe hade valt att gena om jag inte hindrat honom .... Hur som haver kom vi runt spåret & han blev riktigt glad över att hitta sin klöv i slutet idag.

Av Anna-Karin Malm - 24 juni 2017 18:45

Idag bar det av ut i spårskogen ... förvisso inte fullt lika tidigt som vanligt, men klockan 11 var vi hur som haver på plats ... sällskap fick vi oxå av Maria med sina colliebollar & Malin med sin gulliga rottispojke ... Vi la snackade en massa, ut spåren, gick en liten promenad tillsammans, snackade lite till & tog sen våra spår ...


Pi fick ta sitt spår först idag & hon hade fått ett spår med upptag åt höger, cirka 700 meter långt med fem pinnar samt slut ... Hon började med att gå ut en liten bit mot spåret innan hon började nosa på annat så jag tog in henne & skickade ut henne igen & då gick det kanon med ett finfint och till synes tvärsäkert framspår ... Sen tuffade vi på i spåret & hittade alla pinnarna men bitvis såg Pi inte ut att spåra till nån reda ... men det gör hon ju uppenbarligen eftersom hon håller sig i spårkärnan ... jag tror helt enkelt att hon gör så när det är lättspårat & ska försöka att inte hänga upp mig på det. Hur som haver så var jag mycket nöjd med hennes spår & framför allt med upptaget samt när hon spårade rakt igenom området med ett grävlingsgryt utan att sniffa på nåt annat än mitt spår.


Sen fick Danni spåra & han hade ett relativt långt spår idag ... typ 450 meter eller nåt med tre pinnar samt slut ... Han skötte sig med den äran det mesta av tiden & tog bland annat upp pinnarna helt av sig själv ... meeeen på sista sträckan lurade han mig lite & gick 10-15 meter vid sidan av spåret ... när jag sen tog tillbaka honom visade han att han visste exakt var spåret gick egentligen ... den busen "L" 


Innan vi for hemåt gick jag & Blådårarna en liten sväng till så de fick leka lite i regnet.

Av Anna-Karin Malm - 23 juni 2017 18:30

Mellan träning, skogspromenad & midsommarfirande passade jag på att ta lite foto på vovsegullen & gamla kissekatten Sigge, 16,5 år gammal när de roade sig/njöt ute i trädgården ...

             

Av Anna-Karin Malm - 23 juni 2017 14:10

Morgonen bjöd på strålande solsken & riktigt varmt ... såååå istället för att åka & spåra som jag först tänkt bestämde jag mig för att ta en sväng ner på klubben för lite lydnadsträning innan frukost för att sen äta helgfrukost i lugn & ro innan en lång skön skogspromenad ...


För en gång skull fick Danni börja träna idag ... till hans stora förtjusning ... Pi var mindre glad kan jag meddela & smet bland annat med ut ur bilen när Danni hoppade ut ... "L" Danni fick träna på fotgående med koppel (det är han verkligen kass på), framförgående (snett men annars bra), fotgående utan koppel (bättre & framför allt backandet var skitbra idag), inkallning med ställande (utan bakombelöning & det gjorde han riktigt fint), rutan (superbra), konen (även det bra), kryp (inte sååå bra med en del slarv så här körde vi lite teknikövningar), fjärrdirigering (han fuskade på ställandena så jag la en godbit framför honom & då låste han på den & backade när jag väl fick honom att ställa sig "L"), apportering (inte bästa tempot, men han satt stilla när jag tog apporten), hopp-sitt (bra), ställande, sättande & läggande under marsch (bra, men han har aningen svårt att skilja på sitt & ligg) & så avslutade vi med lite metallapporteringsövningar ... idag hämtade han den från typ tre meters håll när jag satt ner & en gång satte han sig med den i munnen ... wiiieee!!!


Sen fick Pi komma ut & hon var taggad som bara den & började med att springa rundor på planen & lukta av vad vi hade hittat på. Sen körde vi fotgående varvat med lite moment. (Hon var bara aningen ofokuserad efter vissa starter annars hade hon finfin attityd & hyfsat bra halter. Stegförflyttningarna var riktigt bra.) Inkallning med ställande (utan bakombelöning & på 50 meter för att checka av & DET behöver vi träna mer på för hon hade låååång stoppsträcka), framåtsändande (en hel sträcka som var helt okej med ett mindre stopp efter gruppen & sen fint saktagående & endast saktagående åt andra hållet), rutan (skitbra), konen (bra det oxå), ställande & sättande under marsch (fint ställande med bra stadga men på sättandet la hon sig först ett par gånger), kryp (här har hon börjat tjuvstarta, annars okej ... vi körde en del teknik med klick efter varje liten förflyttning), hopp-sitt (utan target = inte sååå bra avstånd till hindret), vittringsapportering (bra, hon tog rätt & tuggade inte), apportering (kanon förutom slarv med snett sättande), metallapportering (bättre attityd men fortfarande tveksam till att ta den), fjärrdirigering (inte riktigt nån stuns i uppsitten till en början, men i slutet fick vi till ett par finfina) & tungapportering (helt okej, men inte så bra ingång här heller).    

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards