annaayaeos

Alla inlägg under december 2012

Av Anna-Karin Malm - 28 december 2012 17:12

                                                     

Av Anna-Karin Malm - 28 december 2012 15:48

Tänk vad underbart med vinter när det är barmark, frostgrader samt man är ledig om dagarna så man kan träna medan det är ljust ute ... Hade det alltid varit så på vintern hade jag inte haft något alls att klaga på ... Men, men nu går det i alla fall så sakteliga mot ljusare tider & snart har vi våren med sina underbara, ljusa kvällar här ... Tror ni jag längtar? Näädå ... "L"


Idag åkte jag & Jane upp i skogen för att träna spår & uppletande istället för att åka & träna lydnad på en knutig eller i värsta fall geggig appellplan ... Det visade sig vara rena lyckokastet då solen sken & det var så gott som vindstilla ... Det var nästan så jag fick vårkänslor & jag blev alldeles varm i hjärtat av den känslan ... Efter att jag lagt ett spår till Eos & Jane lagt ett till Danni tog vi galenpannorna på en promenad ...


Väl tillbaka från promenaden tog jag först Eos & gick hennes spår som bestod av fem pinnar samt slut ... en övergång över en grusväg samt en spetsvinkel innehöll det oxå ... Eos var en aning uppstressad i starten & vimsade lite fram & tillbaka innan hon slutligen tog spåret åt rätt håll, men sen gick det finemang ... Dock valde hon bort en pinne ... jag såg tydligt hur hon fick den i näsan, men ansåg att hon kommit för långt förbi den för att vilja bry sig om den ... Hon valde alltså hellre att spåra vidare ... Såååå jag stoppade henne, tog pinnen & låtsades äta av hennes godis & sen var det inga fler missade pinnar inte.


Sen fick Danni spåra & det gjorde han med den äran idag ... kanonbra jobbade han med näsan i backen & han stannade fint till vid apporterna samt tog de båda vinklarna finemang. Det märks då inget negativt på honom alls att någon annan lagt spåret ... gött!!!


Mina hundar fick sig en liten paus medan Jane körde uppletande med Iza ... Asta hade kört medan jag & Eos var ute i spåret ... Både Eos & Danni fick fyra prylar var & det var Janes saker ... Eos jobbade kanonkalas & hade finfina avlämnanden. Danni jobbade kanonkalas även han, om än en aning mer förvirrat då han hamnade utanför rutan vid ett par tillfällen, men han hittade alla fyra prylarna ... Dock behöver han bli MYCKET bättre på avlämnandena ... Jag glömde ju bort min planerade strategi att sätta en dosa med en godbit på vid fötterna, precis som vid apporteringen, men det ska jag komma ihåg nästa gång hade jag tänkt mig ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 27 december 2012 07:38

Nu har jag varit värsta slarvfian minsann ... Jag som så duktigt brukar blogga om varje träningstillfälle har helt tappat det de senaste veckorna. Förvisso har vår träning inte gått på högvarv precis, men helt stiltje har det inte heller varit. När snön kom blev det lite si sådär med lydnadträningen.


Jag har valt att börja träna krypet inomhus med Danni & han börjar redan fatta det så smått. Jag siktar högt med denne lille man så vi har även börjat med de allra första övningarna till framåtsändandet, att stå framför gruppen & titta rakt fram. Efter att ha haft lydnadsträningsuppehåll i cirka två veckor var Eos heeeelt överväldigad när det äntligen var barmark igen & vi kunde träna "normalt" Bland annat gjorde hon en sååååå snygg inkallning med ställande. På tungapporteringen kom hon in mot mig i halvgalopp, hon har ju svårt för att galoppera med den tunga i munnen, men har nu alltså bevisat att hon KAN. Inomhus har vi tränat på att hon ska följa mig i krypet både när jag svänger & när jag går baklänges & så småningom tar vi med oss det ut oxå.


Annars har vi tränat en del sök samt lite uppletande nu när snän har legat. Spåret har helt fått ligga på hyllan, men nu när vi har barmark igen tänker jag mig att åka ut i spårskogen en sväng eller två.


Jag har även träffat en halvbror till Eos ... en alldeles underbar sexmånaders gosse som letar efter ett nytt hem ... Hade mitt hjärta fått välja hade han absolut hamnat här hos oss, men jag inser mina begränsningar & vill ju inte att varken Eos eller Danni ska behöva stå tillbaka i sin träning eller tävling ... Tre hundar att träna & tävla ÄR på tok för mycket, men det skär i hjärtat på mig då Esso, som hunden heter, verkar vara precis en sån hund jag vill ha att jobba med ... Mycket will to please, glad & okomplicerad ... Hoppas, hoppas att han snart hittar ett nytt hem där han blir lika älskad som han hade blivit hos oss ... 

Av Anna-Karin Malm - 4 december 2012 18:03

Dagen började spännande må jag säga ... Jag fick ett samtal från Jane om att det inte gick att köra den vanliga vägen upp till Stenestad idag då två lastbilar hade krockat längs den vägen & där var tvärstopp ... Såååå efter att ha övervägt bästa andraalternativ en stund kom jag fram till att köra upp innan Klöva Hallar istället då det inte är mycket längre än det vanliga hållet via Norra Vram & Åvarp ... Jag insåg dock ganska snabbt att det hållet varken var plogat eller sandat ... dock inte heller lika brant som mitt vanliga håll ... När jag kommit en bit uppåt stod det en fullastad timmerbil & en djurtransportlastbil bredvid varandra mitt i en kurva ... Min första tanke var att det var HÄR de krockat, men det stämde ju inte alls med det Jane sagt ... När jag kom fram & stannade till började dock timmerbilen att rulla neråt mot mig ... Jag kan bara säga att det inte är mycket plats alls kvar på en smal väg när man möter en timmerbil så jag körde så långt ut i kanten jag kunde ... Trots det så riktigt kände jag hur timmerbilen slickade sidan på min bil & det var mindre än en decimeter mellan den & min backspegel ... Hade den fått det minsta lilla sladd hade jag vackert dragits med ... Behöver jag säga att jag inte alls var kaxig i det läget? Nåja ... när den tagit sig förbi kom nästa överraskning ... Djurtransportlastbilen började backa nerför backen ... Eeeeeh ... Jag kände mig inte kaxigare av det precis så när den backat så pass mycket & samtidigt svängt åt sidan såg jag min chans att köra förbi den så den sen hade vägen för sig själv att backa på ... Meeeen då började min bil att glida åt sidan i halkan vilket i sin tur gjorde att mitt ena framhjul kom ut i väggropen ... Holy shit ... här sitter jag fast hann jag tänka ... meeeen efter att ha gungat lite fram & tillbaka & sen backat en liten snutt hade jag kommit upp på vägen igen & kunde ta mig förbi & vidare mot Klåveröd & dagens sökträning ... Något matt i benen men hel & med en intakt bil ...


Väl framme fick jag besked på att jag skulle köra mina hundar först & Danni allra först ... Jag hade beställt sex figgar till honom & målet var raka slag ... möjligtvis en aning bakåtslag ... Detta för att han ska lära sig att inte flyta fram så mycket i rutan som han lätt gör nu för tiden ... Han kör kommunsök mellan varven nämligen ... "L" Han kämpade på i den decimeter snö som låg & efter fyra figgar & ett oplanerat tomslag hade han golfbollsstora snöklumpar mellan benen & under armhålorna. En liten paus gjordes så att jag kunde plocka bort de största klumparna innan jag körde vidare ... Dock avslutade jag med den femte figgen för att han inte skulle känna att det blev för jobbigt & fortfarande var roligt! Han skötte sig alldeles utmärkt med finfina slag & bra markeringar så jag är mer än nöjd med hans insats!


Sen var det Eos tur. Även hon fick sex figgar rakt ut eller en aning bakåt. Fokus låg dock på att hon skulle stå fint hos figgen & markera med fokus på figgen & inte på mig när jag tog mig ut till henne. Efter att hon lämnat den första figgen en bit & sen stått & skällt ett bra tag på mig innan hon slutligen, efter ett extra kommando från mig, åter fokuserat på figgen där jag med nöd & näppe kunde hitta en belöningspunkt som stämde överens med mina kriterier för dagens övning var jag mer eller mindre beredd på att packa ihop & avsluta träningen ... Meeeeen jag omvärderade min övning en aning, såg till att hon lyckades bra på andra figgen, kopplade henne under transporterna för att minska hennes fokus på mig & trigga henne mot figgarna ... Detta visade sig vara ett lyckat drag då det sen bara blev bättre & bättre ... Vi avslutade sen med att jag höll henne i koppel medan hon fick skälla på Mona som egentligen var stighållare ... Jag drog lätt bakåt i kopplet & när jag kände att hon höll emot för att inte tappa fokus på figgen klickade jag & Mona belönade henne.


Nästa veckas övning för fröken grå blir att börja med sådana koppelmarkeringar för att sen flytta ut figgarna i rutan & köra som idag ... med att jag kommer fram, eventuellt klappar på figgen & säger sök & sen avlägsnar mig en aning bort från Eos & figgen för att sen klicka & belöna när/om hon har fokus på figgen trots mitt avlägsnande ...


Efter fika & genomgång avslutade vi dagens övningar med en lång promenad pulsandes i snön ...

Av Anna-Karin Malm - 1 december 2012 20:34

Nu när vi har lite blandat i vårt spårgäng att vissa kör sitt spår medan andra tränar sök blir jag allt lite ångestladdad ... Jag VILL ju köra både och med båda mina hundar ... Dock inser jag att jag inte riktigt hinner det varja gång ... Såååå då får man ju välja & välja bort ... HUR svårt är inte DET då??? Nåja ... efter att jag hjälpt till att valla av rutan tillsammans med hundarna bestämde jag mig för att spåra med Eos, träna sök med Danni samt få hjälp med några markeringsövningar med Eos ... Såååå vi la ut de spår som skulle läggas & för säkerhets skull la jag ut mitt eget ... Jag hade ju förra veckans snurrande då jag lyckades korsa mitt eget spår minst en gång i färskt minne såååå ... Sen gick vi & körde igenom söket med de tre hundar som skulle träna på det.


Danni fick idag sex figgar på djupet, nästan rakt ut från där jag skickade ... Någon liten meter bakåt i rutan bara ... Han skötte sig kanonkalas på de fyra första, men när jag skickade på den femte blev han helt plötsligt störd av att stighållaren gick framåt på stigen för att dirigera figgen på andra sidan på plats ... då ställde han sig & skällde på mig en bra stund innan han tog sig ut till figgen. När jag skickade honom på den sista figgen tog han ett megaslag innan han till slut hittade figgen som låg rakt ut ... "L"


Eos spår gick kanon. Ett klockrent upptag, lite snurr i de två spetsvinklarna, lite snurr innan vinkeln som var nära 180 grader & där sen spåret passerade genom en koja byggd med presenningar ... Det var till att snurra linan runt handen det mesta av spåret ... Gött!!! Vi avslutade hennes träning med tre markeringsövningar där hon fick skälla & skulle behålla fokus på figgen trots att jag gick bort från henne samt visade godis. Godiset blev för svårt, men att jag gick fram & sen ifrån henne funkade kanon!!!


Dagen avslutades med att jag gick en sväng "offroad" & körde lite utövningar mellan varven för att hundarna skulle få springa av sig riktigt ordentligt denna pudersnötäckta första dag i december.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards