annaayaeos

Alla inlägg under april 2014

Av Anna-Karin Malm - 29 april 2014 09:00

Vi har tillbringat denna underbart vackra vårdag i sökskogen & trots att det var varmt & gott ute märktes det inte så värst mycket ute i skogen ... gött!!! Dagens ruta var en riktig Mariaruta må jag säga ... VEM annars kommer på att man ska ha ena förstahörnan så att man måste klättra på alla fyra för att komma till den? Det gick verkligen rakt uppåt & brant neråt i rutan så den var en riktig utmaning för såväl hundar som förare ... Min spontana tanke var att eftersom Eos inte riktigt "klarade av" den enkla ruta vi hade på söndagens tävling skulle hon få stora problem i denna rutan ... Nåväl ... mina hundar gick bland de sista så det hade dessutom hunnit bli rejält varmt innan det var deras tur ...


Eos fick börja av mina & ibland förvånar hon mig å det grövsta ... Spikrakt gick hon ut i hörnorna & sen sprang hon såväl uppför som nerför utan några som helst tveksamheter. Tre figgar fick hon, en som inte belönade, en som matade in henne & en  med omvänt lockande & hon markerade finemang på dem ... Vi kom överens om att hon nog tyckte att söndagens ruta var lite väl förutsägbar & enkel för hennes smak & att hon ska ha rutor som utmanar henne för att göra ett bra arbete ...


Sen fick Danni köra ... Han började såååå bra med att ta sig ut i den svåra förstahörnan & skälla på figgen där samt gå ut till den andra hörnan finfint, men efter ett tag såg man på honom att terrängen var lite väl tuff så han fick ha lite extra hjälp & stöttning på sina ställen för att ta sig nerför branterna till exempel ... MEN han gjorde det & han hittade sina fyra figgar ... duktig kille!!!


Till sist fick Pi komma ut & köra fyra vindisar vilket hon gjorde alldeles utmärkt tycker jag ... Jag kunde glatt konstatera att terräng inte hindrar denna lilla get näädå ... Hon verkligen älskar att klättra, hoppa & springa!!!


Innan fikan la jag ett spår åt en kompis hund som jag sedan gick med på efter fikan ... Dagen avslutades med en promenad i terrängen med backar, vindfällen & våtmarker ... vovvarna tyckte det var sååååå skoj!!!

Av Anna-Karin Malm - 28 april 2014 08:30

Ikväll har jag varit i Svalöv & tränat med projekt-elit-gänget igen ... ÄNTLIGEN!!! I höstas hade gruppen uppehåll & de två första gångerna vi hade träff med denna gruppen i vår hade jag fortfarande boulehallsträning med mitt andra goa träningsgäng ... men nu äntligen var vi med igen då ... Vi började kvällen med en kort promenad följt av ett snack om vem som ville ha hjälp med vad innan vi delade in oss beroende på vad vi ville ha hjälp med.


Jag & Pi tränade en aning medan några andra låg plats & sen fick vi hjälp med tandvisning samt lite hantering av Micke som hon inte har hälsat på innan ... Detta gick alldeles utmärkt ... härligt!!!


Sen var det dags för Eos att få träna lite ... idag låg fokus på framåtsändandet samt krypet ... en platsliggning samt ett kvarsittande hann vi oxå med ... Framåtsändandet gick bra så till vida att hon gick spikrakt varje gång, dock en aning väl snabbt, men det bryr jag mig inte om ... Vi fokuserade även en del på framåtsändandets inkallning som hon ju har svårt för på tävling ... det gäller att belöna den rejält så hon fattar att det är bra att komma snabbt in till mig ... Vi kollade som sagt även på krypet & visst är hon aningen hög mellan varven, men när vi körde teknikövningar a la sakta, sakta samt vändningar på stället så hade hon finfin teknik ... såååå det är bara att jobba vidare med tekniken nu ett tag då.


Danni var lagom taggad när han kom ut & han är ju så rolig att träna med ... alltid lika pigg & glad. Med honom fick jag hjälp med en budföring & han sprang som en gnu den lille parveln. Jag körde igenom honom i ettans samt lägreklassens moment & han gick som en klocka må jag säga ... goenissen!!!


Till sist tog jag ut Pi en liten stund till & tränade en liten aning innan vi gick in & fikade med de andra.   

Av Anna-Karin Malm - 27 april 2014 08:00

Det utlovades ännu en varm, solig dag & så blev det oxå ... Söktävlingen ägde rum dels i Vedby strövområde, dels på Åstorps BK. Vi började i skogen & så klart drog vi startnummer ett ... såååå det var bara att värma upp & ta sig upp till sökrutan & köra ... Tyvärr var Eos inte på sitt allra mest strålande springhumör utan hon tyckte gott & väl att det räckte att springa drygt halvvägs ut i rutan på motvindssidan. Dessutom sprang hon lite snett & vingt, stannade en gång samt försökte en gång korsa stigen en bit ifrån mig ... DOCK fick vi till finfina markeringar på de två första figgarna & en liiiiiiten aning sämre på den tredje ... Vi har ju tränat med omvänt lockande nu i cirka ett år så jag var även aningen nervös över hur det skulle gå att få bort Eos från figgen innan denne klickade & jag kan meddela att det gick då inte ... Meeeen hon satte sig på mitt sittkommando, förvisso kloss intill figgarna, men ändå ... "L" Betyget för detta mediokra arbete blev inte mycket att skryta med, endast 6,5 men jag är iaf nöjd med två av hennes markeringar & hon hittade ju alla tre figgarna vilket det visade sig inte var särskilt många som gjorde ....


Efter att ha tittat på lägreklasshundarna var det så dags för uppletandet. Jag tyckte att Eos gjorde ett minst lika fint arbete som sist vi tävlade, men domarna drog en pinne på tempot ... hm hon galopperade hela tiden utom precis när hon hade föremål i vind & ringade dem ... meeeen ... ja ja ja viktigast av allt är att hon inte heller idag hade så mycket som ett enda tugg vilket jag är vääääldigt nöjd med ...


Trots att jag visste att jag inte hade någon chans på uppflyttning valde jag att fortsätta även med lydnaden ... Eos är ju ingen hund som går ner sig på tävling, snarare tvärtom. Vi började med platsen som blev tillsammans med lägrehundarna då det endast var jag av högrehundarna som skulle lägga min hund. Vi la hundarna & gick ifrån & när jag satt där bakom huset & hörde första skottet brinna av hörde jag även hur en av de andra hundarna började skrikskälla ... Jag såg mattarna & de började en efter en att agera, någon kallade, någon gick bort mot hundarna & efter en liten stund blev jag framkallad. Då var det bara Eos som låg kvar, totalt obekymrad om vad som hände runt omkring henne    Sååååå det blev omliggning, en av lägrehundarna samt Eos var då kvar. Eos tyckte nog det var bra onödigt & ville inte lägga sig på första kommandot, men sen låg hon bra hela platsen frånsett att hon ju tvunget skulle glo efter vem som sköt förstås.


Efter en liten lunchpaus var det så dags för lydnaden & nu var det rejält varmt. Fria följet gick hyfsat, men hon pendlade en aning i sidled några gånger. Sen var det dags för inkallning med ställande & ibland far ju fan i Eos & det gjorde han nu må jag säga ... Hon kom som ett skott på mitt kommando, men sen när jag kommenderade stanna visade hon inte med så mycket som en öronviftning att hon hörde mig, hon bara fortsatte framåt i bulldozerfart. På tredje kommandot då jag tog i för kung & fosterland såg man hur hon tittade på mig med ett liljeholmens ovanför huvudet & sa aha du vill att jag ska lägga mig ... & så kastade hon sig ner i backen ... Kan man bli arg? nääääää inte precis ... Sen var det då dags för framåtsändandet & förstasträckan var ju bara såååå fin, galopp ut, bröt några meter innan gruppen & sen spikrakt tills jag kallade på henne. Inte fullt så bra inkallning dock men ... Sen på andrasträckan började hon med att gå snett så jag harklade mig vilket inte hjälpte. Då hjälpte jag henne rejält & berömde henne hela tiden medan hon gick rakt genom gruppen i sakta ... betyg? Nä bara ännu en stor fet nolla i protokollet ... "L" Resten av lydnaden gick dock riktigt fint må jag säga & känslan hade vi ju förutom på inkallningen då ... fniss ... Slutresultatet blev ett godkänt resultat med mediokra 390 poäng ... meeeen vi kommer igen, var så säkra ...


Fritt följ   7,5 & 8,5 (pos. dk & sen start e halt, tapp i pos)

Inkallning med ställande   0 & 0

Framåtsändande   0 & 0

Krypande   8 & 6,5 (hög bak & hög bak, långt fram, extra kommando ner)

Skall   8,5 & 9 (uppehåll & aning glest)

Tungt föremål   9 & 7 (omtag & tar om, tempo in)

Hopp över hinder   9,5 & 9,5 (ngt sent sitt & tempo)

Platsliggande med skott   9 & 9 (dk, lite orolig & oro, kommando ner)

Genomsökande   6,5 & 6,5 (grund, stannar, lämnar, olydnad & stopp, grund hö sida * flera, olydnad, lämnar, avbrott 3:e)

Uppletande av föremål   9 & 9 (tempo & tempo)

Av Anna-Karin Malm - 22 april 2014 21:15

Istället för att bege oss ut i sökskogen idag beslutade jag & bästaste Jane oss för att träna lite lydnad på Åstorps BK. Jag kan meddela att det var hyfsat varmt där idag & trots att det alltid annars blåser rätt friskt där var det inte mycket fläktande just precis denna varma vårdag ...


Pi fick börja av mina & vi tränade lite fritt följ, ställande & läggande, apportering - såväl ettans som appellens, inkallning & ligg kvar innan jag fick lite hjälp med budföringsövningar, pillande på liten Pi medan hon skulle stå stilla samt hämta-rulle-övningar. Dagens höjdpunkter var apporteringarna där hon kom in jättefint & satte sig hos mig med apporten i munnen, ligg kvarövningen där hon låg lugnt & fint säkert en halv minut samt hämta-rullen-övningen som hon gjorde riktigt fint.


Sen fick Eos komma ut & eftersom vi ska tävla på söndag tränade vi bara liiiiite ... Lite fritt följ, inkallning med ställande, framåtsändande (två väl snabba sträckor & en tredje där hon nog tjurade för att det blev just en tredje sträcka & tänkte gå snett men där hon rätade upp sig när jag harklade mig), kryp (som jag tycker hon gör jättefint & inte alls är hög i) & så en avslutande framåtsändandesträcka som blev bara såååå bra!!!


Till sist fick liten Danni Boyse oxå träna lite & han är då på hugget trots sol & värme, jaadå ... Vi tränade lite fritt följ, läggande & ställande (där helt plötsligt ställandet funkade kanon), kryp (som funkade igen), inkallning, apportering & så en budföring där han sprang som en avlöning.


När vi tränat klart åkte vi upp till skogen för att knata till Maglaby kärr & bada vovvarna i värmen vilket uppskattades av dem alla sex ... häääärligt!!!

Av Anna-Karin Malm - 20 april 2014 19:30

Även denna dagen började med en härlig morgonpromenad i Jackos & Skrållans sällskap ... Eftersom några åkte hem från lägret redan igår fick vi slå samman de två grupper som inte tränade för instruktör idag vilket var lite roligt då vi ju då fick ny input samt nya (fast ändå mestadels gamla vanliga) figgar. Dagens plan var att köra sök med Danni & Pi, spåra med Eos samt köra uppletande med alla tre ... Planen hölls nästan ... Danni var rätt trött i slutet av söket & fick därmed stå över uppletandet på eftermiddagen. Dagens väder var om möjligt ännu varmare & skönare än gårdagens vilket säkert gjorde sitt till för Danni.


Danni fick köra först av mina vovvar idag & han fick sex figgar idag ... Inga tomslag, inga krusiduller utan bara sex figgar på djupet alltså. En av figgarna var helt ny för Danni, men det bekom honom inte alls. Däremot stannade han på vägen ut i rutan vid tre tillfällen, det kan ha berott på att han var trött, men jag tror mest på att han gjorde det för att det var ett kacklande utan dess like (vilket iofs är trevligt) på stigen medan vi körde & det vet jag kan stör mister känslig ... såååå när vi skulle skicka på de två sista figgarna fick jag säga åt dem att lugna sig så han skulle få till det fint i slutet & det gjorde de ju så klart ... "L" Förutom stoppen på väg ut skötte sig Danni så klart finfint & markerade bra samt hade näsan med sig. Vid en figge fick han gå ner i en liten bäckfåra & dricka lite innan vi fortsatte.


Sen fick Pi sex vindmarkeringar även idag & eftersom det blåste finfin motvind på ena sidan valde jag att börja med att skicka henne som jag brukar göra när vi tränar uppletande & döm om min förvåning när hon gick spikrakt ut & hittade sin figge där ... Sen jobbade hon bara såååå fint i vind & hittade sina figgar jättebra. Hon blev inte heller fullt lika trött som igår då hon sprang mer planlöst (förmodligen pga avsaknaden av vind).


Efter lunch körde vi runt & över en bro så vi hamnade på andra sidan Lagan för spår- & uppletandeträning. Vi började med att lägga ut spåren innan vi vallade av en uppletanderuta i en mördande uppförsbacke. Eos fick börja leta av mina & hon fick även idag fyra prylar, ett i vardera bakre hörn & två nånstans i rutan. Idag var hon då inte seg & trött i benen utan hon sprang jättefint i rutan & letade ... Inte heller tuggade hon på prylarna ... ja eller iaf inte på tre av prylarna ... de avlämnade hon framför mig & riktigt smällde i handen på mig ... den sista var en liiiiten nallebjörn som hon bara var tvungen att tugga lite, lite på på vägen in till mig.


Sen fick Pi köra uppletande & precis som föregående dagar fick hon tre föremål längst ut. De två i vardera hörna tog hon jättefint men sen fick hon lite problem med föremålet i mitten ... detta pga att det låg en stock tvärs genom rutan i mitten av den & när hon kom till den vek hon av åt höger & missade så mitten av rutan där bak ... Till slut fick jag följa med & skicka henne efter den där stocken & då fixade hon det galant.


Till sist fick Eos så spåra ... spåret hade legat i runda slängar två timmar & solen gassade ... elak som denna matten är glömde jag dessutom vattenflaskan ... fy skäms på mig!!! Upptaget & början var klockrent, men efter ett tag spårade hon ur en aning & slarvade en hel del vilket resulterade i att vi helt missade en apport & hon gick över en apport som jag hittade ... Allt som allt är jag ändå nöjd med hennes prestation i värmen & med all träning under helgen bakom sig & vi kom ju runt med 6/7 pinnar samt slutet med oss!!! 



Av Anna-Karin Malm - 19 april 2014 19:15

Även denna morgon började med rask långprommis tillsammans med Jacko & Skrållan & deras matte Ina ... Härligt med fina hundvänner för såväl vovvar som mattar tycker jag ... Dagens plan var att träna sök med Eos & Pi (som ju inte skulle bli en sökhund ... "L") samt uppletande med alla tre ... & så kanske lite lydnadsträning om vi hann med förstås ... Planen hölls till 95 % vill jag påstå då vi bara satt lydnadsträningen som en kanskepunkt & det var just den vi hoppade över ...


Dagen började med att Pi fick sex vindmarkeringar ... förhållandena visade sig vara rätt svåra då det på morgonkvisten blåste så gott som obefintligt. Därför fick Pi verkligen kämpa för att hitta vittring. Trots detta gav hon inte upp utan hon jobbade på tills alla sex var hittade & man såg hur det riktigt lyste om henne när hon fick springa där & jobba helt självständigt. Extra skoj var att det funkade precis lika bra med ny figge som med de kända ... skönt!!!


Sen fick Eos köra & idag planerade jag sex figgar samt tre tomslag till henne, men eftersom hon slarvade i ena förstahörnan som var tom fick jag skicka om henne där tre gånger innan hon gick ut acceptabelt & sen fick in ett oplanerat tomslag + att det började värma på rätt bra med solen bestämde jag mig för att skippa de planerade tomslagen. Eos markeringar var bra på alla figgar & hon hade bättre fart & drive ut i rutan idag än igår - gött!!!


Efter lunchen gick vi ner till Lagan & badade vovvarna innan vi vallade av uppletanderutan (samma som igår, men jag vände på den så istället för att skicka bort från vägen skickade jag parallellt med den vilket gjorde det aningen svårare för mina vovvar ... "L")


Danni fick börja eftersom han inte fått träna sök idag & han fick sex prylar (andras) utlagda, ett i vardera bakre hörn, ett mitt i längst bak samt de andra tre utplacerade nånstans i rutan. Han jobbade på riktigt fint idag, men hade väldigt svårt att gå ut i bakre vänsterhörnet så där fick jag styra upp honom en aning. Det märktes ingen skillnad på honom att det var någon annans prylar - gött!!!


Pi fick tre prylar utlagda även idag & hade en hel del spring även idag, men inte så mycket som igår. Hon hade kanonfart in mot mig & fick ta en leksak i utbyta med prylarna även idag. Inte heller hon brydde sig om att det var någon annans prylar ...


Eos fick även idag fyra prylar utlagda, ett i vardera bakre hörn & de andra två nånstans i rutan. Att det var någon annans prylar brydde hon sig inte om dock var hon något seg i uppförsbacken & tappade fart ... trött efter söket månne?


Vi avslutade träningsdagen med att Danni fick träna budföring till främmande mottagare ... Detta gick då inte bra, han ställde sig bara & skällde på mig ... När han väl kom till mottagaren & fått sin godbit tjuvade han från denne ... buse!!! Även andra gången han skulle springa till henne skällde han på mig & ville inte iväg ... Jag vet inte om detta beror på att det var en främmande mottagare eller om det berodde på att vi körde i skogen vilket han inte är vidare van vid eller om det helt enkelt berodde på att vi tränat detta alldeles för lite sista tiden ... Nåja det bli hårdträning på detta framöver ... basta!!!

Av Anna-Karin Malm - 18 april 2014 18:45

Efter en skön kvällspromenad igår kväll samt en natts orolig sömn med mycket stökande hundar i byggnaden samt ett & annat tåg som for förbi utanför var det så äntligen dags för första träningsdagen. Vi startade dagen med en timmes rask promenad tillsammans med aussiepojken Jacko & Jackos lilla storasyster russeln Skrållan samt frukost för såväl två- som fyrbenta.  Sen bar det av ut i skogen för att träna. Dagens plan var att träna sök med Eos & Danni, spår med Pi & uppletande med alla tre ... planen höll vilket jag är glad över.


Vi började med söket & där fick Eos gå först av mina hundar. Hon fick sammanlagt fyra figgar som låg på olika ställen i rutan. En figge låg i ena förstahörnan & när jag skickade mot motsatta hörna sprang hon bara framåt i rutan hela tiden. Emellertid visade det sig att fler hundar gjorde så sååååå ... Men men, trots att det låg figgar ute så fick vi till en del tomslag oxå  & det är bara att konstatera att de inte är så raka & fina som man kan önska & ibland blev de även lite väl grunda. Det där med att träna tomslag har helt enkelt fått stå tillbaka nu när vi fokuserat på att få till bra markeringar. Markeringarna satt dock finemang, även på en ny figge. Nåja, allt som allt är jag ändock nöjd med henne!!!


Sen fick Danni köra & även han fick 4 figgar & en del tomslag. Danni arbetade jättebra trots att stora delar av rutan var täckt av höööögt blåbärsris vilket till viss del besvärade honom. Även han markerade finemang ... duktig kille!!!


Efter lunchen la vi upp en uppletanderuta & Pi fick leta upp 3 prylar i den, 2 i de bakre hörnen & ett i mitten längst bak. Hon hade mycket spring i benen till en början, men jobbade på finemang & hittade sina prylar mitt i allt springet. Vi krånglade inte med avlämnanden av prylarna utan jag drog fram en leksak som hon fick ta istället för prylen när hon kom . Direkt efter uppletandet gick vi sen till spåret jag lagt ut till henne. Spåret var  cirka 500 meter långt med fyra pinnar samt leksak som slut & Pi spårade på jättebra, lugnt & metodiskt gick det ... häääärligt. Mot slutet satt en från den andra gruppen med sin hund några meter vid sidan om spåret & då fick Pi bråttom & när vi passerade en snitsel hoppade hon upp & duttade till den samtidigt som hon glodde surt på hunden ... "L"


Sen fick Eos & Danni oxå köra uppletande. Eos fick 4 prylar, ett i vardera bakre hörn & två nånstans mitt i rutan. Hon tuggade något på nåt av föremålen, men gjorde annars ett jättebra jobb. Danni fick tre prylar, ett i vardera bakre hörn & ett i mitten nånstans. Han jobbade ut finfint på djupet, men hade en tendens att springa aningen mer än han använde sin näsa till en början ...   

Av Anna-Karin Malm - 15 april 2014 15:30

Eftersom vi ju ska åka iväg på sökläger heeela påskhelgen bestämde jag mig för att hoppa över sökträningen idag & istället ägna delar av dagen åt att tvätta & röja en aning här hemma. Seneftermiddagen & kvällen ägnades sen åt lite lydnadsträning samt ett besök i hembygdsparken i Ängelholm ...


 Danni fick börja träna idag & med honom körde jag lite fritt följ, kryp, läggande & ställande under marsch, apportering, framförframåtsändandegående, inkallning, hopp & rutan.


Sen fick Eos komma ut & hon fick idag köra lite fritt följ, inkallning med ställande, framåtsändande, teknikträning i krypet, tungapportering, hopp & skall.


Till sist fick Pi komma ut & mellan varven var hon aningen ofokuserad, men när vi jobbade kändes hon verkligen som att hon mognat en hel del. Helt plötsligt har hon till exempel fått lite stadga ... Vi tränade på fritt följ, ställanden & lägganden, apportering, budföring, tandvisning, hopp, framförgående & så lite lek så klart ... känslan fanns där helt klart även om hon fortfarande är i löp ... gött!!!


Efter träningen åkte vi bort till hembygdsparken & gick, först en sväng med Pi & Plupp & sen en sväng med Eos, Danni & Pippi. Pi & Plupp var vääääldigt förväntansfulla & lyckliga & undersökte såväl djur som pytteskogens invånare vääääldigt ingående ... sötnötter!!! De andra tre var, precis som det sig bör, lite mognare & vuxnare i sina sätt att vara, men uppskattade så klart att titta på djuren även de ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards