annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 april 2013

Lydnadsträning ...

Av Anna-Karin Malm - 26 april 2013 08:15

Det var läääänge sen vi tränade lydnad nu ... närmare bestämt två veckor sen & Danis sista lydnadspass var på tävlingen så jag trodde då att han skulle ha en hel del att bygga upp efter den ... Så var det dock inte näädå ... "L"


Vi började med att ta en liten promenad & sen sätta oss & gå igenom vad var & en ville ha hjälp med innan vi satte igång med träningen. Jag ville ha hjälp med tandvisning & liten kommendering av linförigheten med Danni ... Dessutom ville jag ha en platsliggning samt en budföring med skott med honom. Med Eos ville jag ha hjälp med en platsliggning med skott samt grupp till framåtsändandet.


Danni fick börja & jag körde först igenom honom på de moment som ingår i ettan samt lägreklassen ... dock glömde denna förvirrade kvinnan att träna på krypet ... typiskt ju när det är ett moment vi verkligen måste träna mycket på innan det är färdigt. Hans linförighet var idag riktigt, riktigt fin både med & utan kommendering. Till och med språngmarschen funkade okej. Framförgåendet var bitvis fint ... han blir rätt störd om någon befinner sig vid sidan om hans tänkta, raka linje & går då snett, så vi får nog köra lite störningsträning på det. Ställanden & lägganden under marsch funkade finemang idag precis som apporteringen där vi fick finfin störning en av gångerna när Jane & Asta stod en liten bit vid sidan om mig ... Han tittade på dem & tog en liiiiten, liiiiiten båge mot dem innan han kom in & satte sig fint hos mig. Inkallningen är där inget mer att säga om än att han springer som en avlöning. Hoppet funkade finemang med dosan med en godbit utlagd som en target. Tandvisningen är oxå riktigt, riktigt bra nu.


Sen fick då äntligen Eos komma ut ... stackaren ... "L" ... Hon var så pass taggad att hon i början hade problem med positionen i fria följet. Därför körde jag en hel del saktamarsch med henne & då gick det betydligt bättre. Krypet känns helt okej för tillfället, men hon har fortfarande en aning bråttom & hamnar lite före mig mellan varven. Inkallning med ställande var inte särskilt bra idag. Hon tog alldeles för lång tid på sig att stanna så det måste vi punktträna nu ett tag känner jag. Metallapporteringen - här provade jag med att sätta en godbit på en snusdosa vid mina fötter, så som jag gjort med Danni, innan jag skickade iväg henne & se det hjälpte fröken madam att galoppera in ... gött!!! Klicket kom när hon hade farten på väg in så jag hoppas vi kan göra så några gånger nu för att få in galoppen på tillbakavägen med metallen. Jag körde samma koncept på tungapporten & även här ökade hon farten på väg in. Hon har dock svårt att galoppera med den apporten så en snabb, snabb trav är jag nog allt nöjd med där. Vittringsapporteringen - Idag hade jag med mig fyra påsar pinnar & nu har gräset börjat växa så smått så man kan gömma "den" pinnen för henne. Första gången letade hon upp rätt pinne, tog den, sprang bort till de andra pinnarna & la den vid dem & sen letade hon ett tag till innan hon ställde sig & "smakade" på flera av pinnarna. De andra gångerna gick det dock betydligt bättre, men ännu en gång var hon tvungen att smaka på flera pinnar innan hon bestämde sig. Jag tror att hon kom ihåg förra träningspasset med vittringen där det blev fel flera gånger & vi till slut fick avsluta med ett misslyckande. Detta gjorde henne osäker & då kommer såna här felbeteenden. Men, men det är bara att träna vidare på det. Sen tränade vi på konen ... Vi har ju kört in "stolpe" på träd i skogen & nu vill jag försöka föra över detta konceptet på en kon. I början använde jag stolpe-kommandot, men när hon väl var inne i momentet bytte jag ut kommandot mot konen & det gick precis lika bra ... Hon är rolig min fröken blå ... När hon rundade konen klickade jag & kastade iväg en leksak bakom mig så det blev väääldigt roligt. Nån gång råkade hon välta konen i stundens hetta, men det är inte hela världen just nu. Jag kunde faktiskt skicka henne cirka 6-7 meter ifrån konen till slut med bra resultat!!! Efter det körde vi rutan & här var jag en aning orolig för att hon skulle fastna vid en av konerna efter vår konenträning, men så icke. Dock var hon betydligt mer taggad på att springa till rutan ... Jag varvade mellan att ställa henne & lägga henne i rutan innan klick & kast av leksak kom. Vi tränade även på fjärrdirigering som gick hyfsat bra det med. Nån gång var hon dock helt säker på att jag klickade när jag inte gjorde det & vände sig nästan helt om mot godisbelöningen som låg bakom henne ... fniss.


Sen fick Danni komma ut igen & denna gången började vi med en platsliggning som gick bra. Sen körde vi några budföringsövningar a la byt-plats innan vi körde en riktig budföring. Jane, som var mottagare, hade apportkastaren redo & när Danni var på väg tillbaka till mig sköt hon av ett skott. Denna gången såg man inte tillstymmelse till reaktion från Danni & så fort han satt sig hos mig & fått klick & belöning fick han springa till Jane  för mer belöning ... Kanon var det!!! Jag hann även med lite krypövningar som gick si sådär idag ... Detta måste vi verkligen mängdträna nu!!!


Sen fick Eos komma ut igen & här började vi med en platsliggning. Eftersom de andra som la sina hundar inte har tränat det med skott så mycket fick jag skjuta själv idag. Ett skott brände vi av bara & Eos låg finfint ... Hon har ju mycket hög förväntan på skotten & extra mycket när jag skjuter. Sen fick Eos lite framåtsändandeträning. Jag började med en inkallning med ställande så hon skulle ha sträckan i kroppen. På första skicket sprang hon snett & hamnade utanför gruppen, men sen gjorde hon några riktigt bra sträckor. När jag bestämde mig för att "detta ska bli sista sträckan" så började hon dock kludda & gick precis utanför gruppen flera gånger ... Jag blir inte riktigt klok på henne men jag tror att det handlar om att Eos vill utveckla momentet antingen för att hon tycker det blir tråkigt eller för att hon hoppas på en bättre belöning om hon tänker själv. Nåja, efter många om & men fick jag henne på "rätt bana" igen & avslutade med ett par hyfsade sträckor ...


Ännu en promenad hann vi med innan vi åkte hemåt för att fira fredag ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards