annaayaeos

Alla inlägg den 20 april 2013

Av Anna-Karin Malm - 20 april 2013 21:00

Morgonstund har guld i mun sägs det ... Detta tog vi fasta på & knatade ut i skogen vid halvsju på morgonen ... Underbart vackert var det med solen som sken & dimmorna som låg över marken ... Jag ångrade djupt att jag lät kameran ha sovmorgon denna dag ... Efter en dryg timmes promenad serverades det frukost till såväl fyr- som tvåbenta & sen bar det av ut i sökskogen.


Vi hade delat in oss i två grupper samt en grupp som skulle träna spår, men ändå höll vi på med sökträningen fram till efter två på eftermiddagen. Eos fick en figge utanför rutan där vi tränade på omvänt-lockande. Denna figgen gick sen in & la sig i ena förstahörnan inne i en bur. Jag startade med att skicka mot den andra hörnan innan hon fick ta figgen & även här jobbade jag med omvänt lockande vilket funkade bra frånsett att Eos tystnade när jag skrek till som om jag höll på att ramla ... Sen fick Eos ett antal tomslag innan hon slutligen fick megabelöningen för väl utfört arbete. Allt som allt var jag nöjd med hennes arbete idag trots att hon först bestämde sig för att inte gå ut i ena hörnan & mot slutet tog sig ett rejält dopp i ett dike inne i rutan ... "L"


Till Danni hade jag beställt fyra figgar, gärna okända. En av figgarna låg inne i buren. Danni hade lite jobbigt med att ta sig ut då stora delar av rutan bestod av ris & bräske, men det gick bra till slut & när han väl hittade figgarna fanns det ingen som helst tvekan om att skälla på dem trots att de var nya för honom ... gött!!!


Efter fika & genomgång var vi några som körde iväg en bit för att lägga spår till våra hundar ... Jag la mina spår själv & Danni fick ett cirka 200 meter långt spår på en liten äng där det gått vildsvin & bökat rundor. I spåret låg det två pinnar, två vinklar & en slutpinne. Danni var riktigt duktig & spårade på utan tvekan trots vildsvinsböket ... Häääärligt.


Eos fick ett spår på cirka 600 meter med upptag, sex pinnar samt slut, en övergång över en grusväg, terrängskifte mellan skog & nyhugget kalhygge samt en massa vildsvinsbök. Jag fick dessutom, i efterhand, reda på att det varit folk & lagt spår precis där på förmiddagen. Detta var dock inget som bekymrade Eos ett enda dugg. Hon tuffade på & spårade såååå galant som bara hon kan. En av pinnarna hade jag gömt bland några små granplantor & även denna lyckades hon hitta. Det har hon lite svårt för annars då hon brukar studsa genom såna områden.


En liten promenad hann vi med oxå innan vi fick skynda oss tillbaka till Solhaga för att inte missa middagen som avnjöts klockan 18.00 Efter maten blev det mat för vovvarna samt ytterligare en liten promenad innan vi satte oss & pratade igenom dagens övningar. Kvällen blev inte gammal alls utan alla droppade av för att svimma i sina sängar några timmar innan en ny dag nalkades.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards