annaayaeos

Alla inlägg under september 2017

Av Anna-Karin Malm - 30 september 2017 16:46

Ännu en fantastisk höstdag har tillbringats ute i skogen ... & denna dag stod uppletande & spår på schemat för Blådårarna. Jag började med att lägga ut spåren innan jag vallade av en uppletanderuta och la ut 4 prylar i den. Sen passade jag på att ta en fika med mina träningskompisar innan vi satte igång ...


Pi fick köra sitt uppletande först & hon var sååååå glad idag ... dock hade jag lagt ena bakre hörnet väldans svårt in mellan två stengärden i 90 graders vinkel & med vinden mot ena stengärdet så där fick jag gå ut en bit i rutan för att få henne att gå så hon fick vind på prylen ... upp på ena stengärdet. Hon drog iväg en bra bit utanför rutan ett par gånger oxå när hon fick vittring på det spår jag  lagt till Danni ... busen.


Sen var det Dannis tur & det märks att han har lite mer rutin (& så har han säkert en minnesbild av att i det "kluriga" hörnet ligger det en pryl sen tidigare träningar där) ... dock kluddade det andra bakre hörnet, där prylen låg mellan ett träd & ett stengärde, för honom så det var bara till att gå med ut en bit för att hjälpa honom oxå.


Sen tog vi ännu en liten paus innan själva spårandet som Pi fick inleda ... idag hade jag gjort ett upptag åt höger till henne och sen ett spår på cirka 600 meter med fem pinnar av blandade sorter samt ett slut. Hon kluddade lite på väg ut till spåret, men när hon väl fick spårkontakt var hon tvärsäker åt vilket håll spåret gick. Sen spårade hon på hur fint som helst & plockade alla pinnarna ... hon e för duktig min lilla pärla ...


Till sist var det så Dannis tur att ta sitt spår på cirka 400 meter med tre pinnar samt slut. Han gjorde ett bra jobb även om han höll på att spåra ur ett par gånger mot slutet (Där Pi rusat rundor i hans spår) & fick med sig alla pinnarna hem även han.


Dagen avslutades med en skön promenad innan vi for hemåt.

Av Anna-Karin Malm - 26 september 2017 19:31

Ännu en underbar höstdag har tillbringats i sökskogen tillsammans med sökgänget & bästaste Blå ... Nu är vi alla tre hyfsat trötta och nöjda.


Danni fick köra först av mina och han fick fyra figgar och inga planerade tomslag, dock blev det ett litet oplanerat tomslag pga vinden. Han jobbade på såååå bra & sprang som den Blådåre han är, finfina slag fick han till & finfint skällde han på figgarna oxå ... älskade Kung Danni.  


Sen var det Pis tur och till henne hade jag planerat in två figgar med markering med fastrulle på ca 40 meters djup, ett tomslag och två figgar på fullt djup med direktbelöning. Hon blev aningen förvånad på första figgen när det inte levererades nån godbit innan hon skulle ta rullen, men efter att ha kollat runt en stund tog hon rullen och kom till mig med den. Andra figgen låg uppe på en kulle och här fick hon först ett oplanerat (väldigt fint) tomslag vilket gjorde att hon blev tveksam när jag skickade om henne. Men efter att jag följt med ut en bit i rutan tog hon sig i kragen och sprang ut och hittade figgen. Sen var det dags för det planerade tomslaget och det blev väl si sådär ... hon sprang ungefär 25-30 meter ut i rutan innan hon vände om ... jag valde då att skicka henne på hittafiggen på andra sidan och medan hon var där sprang en figge ut och la sig ungefär där hon skulle ha landat om hon gjort ett ordentligt slag ... & se på tusan om hon inte sprang ut utan större tvekan och hittade den figgen oxå.. Sammantaget gjorde hon ett bra arbete idag.  

Av Anna-Karin Malm - 25 september 2017 19:30

Nu är det den tiden på året då man för en ständig kamp mot klockan ... man har inte riktigt resignerat än & vill så evinnerligt gärna träna medan det fortfarande är ljust & det GÅR än så länge om man bara är lite disciplinerad. Såååå disciplinerade var vi ikväll & körde på i en väldans fart ...


Danni fick börja köra innan daggen föll eftersom han åter igen fixat ett litet sår på en av tassarna och hade en strumpa på sig. Han var såååå glad idag & gjorde ett riktigt fint jobb. Vi tränade fotgående både med och utan koppel, inkallning med ställande, fjärrdirigering, rutan, konen, sitt, ligg och stå under marsch, apportering och metallapportering idag.


Sen efter lite taktiksnack fick Pi komma ut & vi började med en platsliggning där jag gick 50 meter ifrån henne. Hon låg i mitten och de andra gick in & belönade sina hundar då & då så hon fick ganska rejält med störning. Sen körde vi på med fritt följ, inkallning med ställande, skall, saktagående, rutan, konen, tungapportering, hopp-sitt, kryp, fjärrdirigering & metallapportering. Även Pi var superpepp ikväll & verkligt duktig. Jag blir så glad när hon är glad och orädd & vill ju att det ska vara så alltid, varje dag, timme, minut & sekund. 

Av Anna-Karin Malm - 24 september 2017 21:28

Idag var det min tur att hålla i noseworkträningen tillsammans med kompisen Eva i Åstorps centrum ... Vi höll till runt stationen och torgen framför Ångbåten & kommunhuset ... spännande värre ... När vi gick runt & satte ut dofterna blev vi både uttittade & utfrågade om vad vi höll på med & jag tänkte att nån när som helst ringer polisen och säger att vi håller på att placera ut bomber eller nåt.  Nåja, trots att polisen kom smygande med bilen en gång så klarade vi oss undan utan några större missöden ... "L"


Vi var inte så många som tränade idag, men vad gör väl det när hundarna levererar, solen skiner värmande och det är i det närmaste vindstilla ute?


Danni hade det lite besvärligt, framför allt med de höga gömmorna samt en låg som visade sig vara kissad på av nån förbipasserande hund men han hade finfina frysmarkeringar när han väl hittade legorna.


Pi var riktigt duktig idag när hon väl kom igång ... hon är ju lite trögstartad ... Hon briljerade bland annat på en riktigt svår gömma uppe på en sten mitt i en fontän = hon fick gå upp på kanten till bassängen & sen skutta upp på stenen för att kunna komma till gömman ... Även hon har börjat få till fina frysmarkeringar mellan varven.

 

Efter fika och genomgång tog några av oss vovsegullen och gick en lång runda ner om ishallen, Ekebrogatan & Perslund innan vi nöjda begav oss hemåt.

Av Anna-Karin Malm - 22 september 2017 22:38

Idag hade jag tänkt mig att åka till Teba & shoppa då de har sin årliga "höstrea" ... meeeen det smög sig eftersom det visade sig vara först nästa helg (tur att jag kollade på nätet innan jag körde dit) ... nåja lika bra det eftersom jag ändå inte hade några pengar idag ... flin. Såååå när jag kom hem från jobbet kände jag mig  ungefär lika pigg som en urvriden disktrasa & ville helst av allt bara lägga mig på soffan & käka praliner & pilla navelludd ... meeeen så tittade jag in i Pis förväntansfulla ögon ... hon fullständigt beordrade mig att ta vårt pick & pack & köra upp i spårskogen en sväng så då var det ju bara till att bita ihop, lyda & le ... Planen för dagen var roliga spår med överraskande innehåll så jag packade med mig en massa dosor med godis samt lite uppletandeprylar & en kampleksak. Väl på plats träffade jag på träningskompisen som hade samma tanke som jag, spåra för att sen kunna fira fredag med gott samvete ... Vi bestämde oss för att byta spår med varandra så jag la ett spår till en av hennes hundar & hon la det där roliga spåret med dosor med godis & leksaker i till Pi ... alltid roligt att gå andras spår ju. Jag hade en liiiiiten tanke på att köra uppletande på fältet bakom stugan, men orkade inte gå ut och valla i det blöta gräset så istället gjorde jag sällskap med träningskompisen på en liten promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig. När vi kom tillbaka till bilarna kom en gemensam hundbekant körande & skulle ut på en promenad så vi slog ihjäl ytterligare några minuter genom att prata med henne innan vi till slut satte igång med spårandet ...


Pi fick börja av mina & ja, hon gjorde ett hyfsat bra spår ... dock är jag nog som sämst när det gäller att vara en supportiv förare när jag går nån annans spår & den personen går med i spåret ... jag kollar efter tvättklämmor, tror att jag vet var spåret går & tvivlar på min hund ... det fick Pi att gå ur spåret en gång då jag inte tog hennes sniff med hög näsa som att hon tänkte följa spåret utan som att hon tänkte gena över till ett annat ben för att plocka nån rolig leksak. Konstigt nog är jag aldrig sån när vi går ett tävlingsspår där jag inte har den blekaste aning om hur spåren går ... som tur är för de sköter ju lilla fröken alldeles utmärkt iaf hittills.


Sen var det Dannis tur & fast att det skjutits hejvilt under tiden vi spårade med de första två hundarna märktes det inte ett smack på Danni ... han spårade bitvis superbra, men fortsatte rakt fram i en vinkel men i övrigt var det faktiskt bra. Han fick dessutom ett ovanligt långt spår för att vara honom, dryga 500 meter.


Klockan hade hunnit närma sig sju innan jag klev in genom dörren här hemma, trött, fuktig & sliten ... men nöjd med dagens övningar.

Av Anna-Karin Malm - 20 september 2017 23:00

Ikväll var det höstens sista organiserade skotträning på klubben ... & det firades med en något stökigare miljö än i vanliga fall när vi tränade skott ... Jag fick sällskap av en hoffepojke som las bredvid Pi (han var förvisso inte det minsta stökig) ... dessutom var en man med sin hund samt en kvinna med sin hund på planen ... mannens hund var ganska gasad mellan varven & kvinnan gick (långt) bakom Pi, nära skytten så det var som sagt en hel del för lilla Pisingen att ha koll på. Trots det låg hon fint nästan hela tiden ... endast vid sista skottet då jag stod typ 35-40 meter ifrån henne studsade hon upp men la sig lika snabbt igen så det räknas ju knappt.


Efter skotträningen fick vovsegullen öva sig på att vara sociala & trevliga när de var med på höstens klubbmöte.

Av Anna-Karin Malm - 19 september 2017 22:15

Idag var jag egentligen inte alls sugen på att åka iväg & träna, men även om hjärnan vill säga stopp säger hjärtat kör & hur rätt har inte hjärtat? Så klart ska man träna med sina vovsegull när tillfälle bjuds ... de tycker ju att det är såååå roligt att få arbeta lite. Att det sen var perfekt hundtränarväder gjorde ju inte saken sämre precis ...


Danni fick köra först av mina två & eftersom han hade ett litet återfall på tassarna fick han köra figgar på hyfsat nära håll (dock lite krångligt gömda) samt strumpor på fötterna. Han gjorde ett riktigt kanonjobb trots att han inte var vid full vigör den där lilla grabben & hittade alla fyra figgarna samt gav var & en en rejäl utskällning (markering).


Sen var det Pis tur & hon var då verkligen på hugget ... Hon gjorde ett riktigt fint jobb idag ... figge 1 & 4 var med markering & figge 2 & 3 var hittafiggar. Figge 4 låg dessutom ända ute på fullt djup, men inte ens det hindrade henne från att hitta den. Ett oplanerat tomslag innan figge 3 samt ett snabbplanerat tomslag efter sista figgen fick vi oxå till med finattityd & utan att talla på fastrullen - gött!!!

Av Anna-Karin Malm - 18 september 2017 22:00

En härlig höstkväll har tillbringats på Åstorps BK tränande lydnad med bästaste Blå ...   Träningen bestod av ömsom vin ömsom vatten ... men jag är nöjd i vilket fall som.


Pi fick börja och hon fick träna på fotgående, inkallning med ställande (börjar funka bra på cirka 30 meters avstånd nu), rutan (liiiite svårt eftersom konen stod ganska nära till vänster om rutan & en träningskompis med hund stod ganska nära till höger om rutan så hon gick först in i rutan från sidan), konen, fjärrdirigering (vi fortsätter att arbeta med utökat avstånd vilket fungerar hyfsat bra), skall, kryp, metallapportering (gräv, gräv, gräv innan hon tar den, annars ok), hopp-sitt (med target = bra), tungapportering (heeeelt okej), framåtsändande/saktagående (fokus på att ta sig genom gruppen innan brytning & sen ha ett fint saktagående ... jag har ju tyvärr felklickat i saktagåendet några gånger så hon har väääldigt mycket förväntan bakåt i det) & stegen.


Sen fick Danni komma ut, men han fick bara träna lite eftersom han hade lite småsprickor på tassarna vilket gjorde honom en aning öm  i fötterna, Vi tränade fotgående, apportering & metallapportering, rutan, konen, stå sitt och ligg under marsch, framförgående & inkallning med ställande.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12
13
14
15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards