annaayaeos

Alla inlägg under februari 2017

Av Anna-Karin Malm - 27 februari 2017 09:45

Ikväll var det dags för vinterns sista Boulehallsträning ... & lika fantastiskt skönt det är att börja träna inomhus på hösten, lika mycket längtar jag efter att komma ut & träna under de ljusa, ljumma vårkvällarna ... sååå nu får vi verkligen hoppas att våren kommer snabbt & med fint väder ... Nåja, vi pratade nog mer än vi tränade ikväll, men ibland är det just det som behövs & har man trevligt rusar tiden som bekant väldans snabbt iväg ...


Jag & Pi fick iaf tränat lite fotgående, inkallning, rutan, fjärrdirigering, ställande under marsch, apportering, metallapportering, saktagående & en vittringsapportering (där jag la ut pinnarna själv utan att peta på dem, så klart, hehehe). Fjärren känner jag att vi får jobba lite med just nu då vi har kommit till ett lite låst läge & metallapporteringen funkar förhållandevis bra nu, lite tveksamt gripande & svårt att sätta sig vid sidan med den då den ju rör sig i munnen när hon vänder in vid min sida "L" ... Vittringen funkar riktigt, riktigt bra när de andra pinnarna inte har nån vittring från annan person ... annars vill hon gärna smaka en aning på de "felaktiga" pinnarna, men icke ikväll alltså.

Av Anna-Karin Malm - 26 februari 2017 18:14

Dagen bjöd inte på nåt vidare väder ... de hade dock lovat att det skulle sluta regna vid lunch, men tji fick jag ...


Hur som haver så la jag ut spåren, ett på cirka 500 meter till Pi med leksaker istället för apporter & ett på cirka 300 meter med dosor med godis till Danni ...


Sen vallade vi av en uppletanderuta & körde uppletande med alla vovsegullen medan spåren låg till sig ... Både Pi & Danni fick fyra föremål, ett i vardera bakre hörn & två lite random i rutan ... Pi var inte helt förtjust över att det var nån annans föremål & gjorde en del stopp i rutan, men hon kom in med alla föremålen till sist ... Danni skiter fullständigt i vems föremålen är & tog de fyra förenålen på fyra skick ... Duktig kille!!!


Pi fick börja spåra & hon var aningen förvånad över att hitta leksaker i spåret, men väldans glad samtidigt ... På ett ställe fick hon vind på slutlekasken & ville snedda, men hon gick tillbaka i spåret igen när jag höll emot ... En spetsvinkel fixade hon galant & allt som allt är jag nöjd med hennes insats ... mindre nöjd är jag med att jag lyckades kasta upp hennes slut cirka 3 meter upp i en gran ... men efter mycket knökande & knäckande av grenar med hjälp av en lång pinne lyckades jag till sist få ner den till Pis stora lättnad ... "L"


Danni spårade riktigt bra idag & jag förbannar mig själv över att jag glömt bort att jag ska lägga pinnar istället för dosor de gånger vi kör "människospår" så vi tränar inför en eventuell lägre spår start ...


Liten promenad blev det oxå innan vi for hemåt sådär lagom våta & kalla!

Av Anna-Karin Malm - 25 februari 2017 18:00

Idag var jag på Råådalens BK & tränade lite ... vi var dock en decimerad skara så det blev mest till att fila lite på egen hand i snöslasket ... men det behövs ju det med ... Vi började med lite nosework & både Pi & Danni kom ihåg hur man gör trots att det är en smärre evighet sen vi tränade nosework senast ...


Sen fick Pi börja träna & vi pillade & funderade vidare på fjärren ... hur hon ska få de där fina, ärtiga uppsitten även när jag står en bit ifrån ... Fick dock inget svar på det, men det är bara till att träna vidare ... Vi tränade även lite fotgående, framförgående, inkallning, apportering & metallapportering, ställande, sättande & läggande under marsch, rutan & konen ... & så avslutade vi med att Pi låg & jag brände av ett skott ... blixtstilla låg hon, så hon har verkligen lärt sig nu att det är den lugna attityden man ska ha när det smäller, inte bus & tjo & tjim "L".


Sen fick Danni komma ut & vi tränade fotgående, inkallning med ställande, hopp-sitt, apportering, kryp, fjärr, ställande, sättande & läggande under marsch & han stod minsann blixtstilla idag när jag gick runt honom ... tjoho ... Rutan, konen & framförgående.


Sen tog jag ut Pi igen & så smällde jag ett skott till ... Danni låg ner när jag smällde, men flög så klart upp & började skälla mitt framför Pi ... men det brydde hon sig inte om ... rädd blir han iaf inte & det är ju det viktigaste men jag vill hemskt gärna att han ska kunna ta det lugnt & inte flå rundor som en galning när det smäller "L"

Av Anna-Karin Malm - 23 februari 2017 14:38

Dagen har tillbringats i spårskogen ... Dessutom fick vi trevligt sällskap på promenaden medan spåren låg till sig ... härligt för både mig & vovsegullen ... Att sen fåglarna kvittrade lite prövande & solen tittade fram mellan varven gjorde ju inte dagen mindre lyckad ...


Jag började med att lågga ut spåren, ett viltspår till Danni & ett vanligt spår på ca 600 meter med 5 pinnar samt slut till Pi innan jag & bästaste Jane gick en härlig promenad med våra galna vovvar ... En liten fika hann vi oxå med innan Jane åkte hem & jag började knata spår ...


Pi fick börja & hennes spår hade då legat i cirka 2 timmar ... Hon spårade klockrent idag trots att jag hade lagt två spetsvinklar & en del andra svårigheter ... Ingen tvekan vid någon av apporterna heller & fint drag i linan ... duktig tjej.


Sen fick Danni ta sitt viltspår som då legat lite drygt 2,5 timmar & även han spårade finemang idag & fixade såväl spetsvinklar som stigövergångar utan några som helst problem ... Man blir såååå glad av att gå bakom honom när han går där & snusar & viftar på svansen <3


Innan vi körde hemåt passade jag på att skjuta att par skott & Pi låg fint medan Danni studsade rundor ... men han var ovanligt cool efter idag så jag ska försöka få även han att ligga när skotten går av framöver, tänk vad skoj det hade varit om han kunde klara platsliggning med skott i framtiden ...

Av Anna-Karin Malm - 21 februari 2017 13:45

Sportlovet fortsätter & jag passar då på att gästspela i "mitt" sökgäng ... Ja iofs känner jag mig lika hemma i båda sökgängen numera, men tisdagsgänget är ju de jag tränat med i alla år så då får de bli "mina" ... hehehe. Dagen bjöd på uppehåll, en del solglimtar & en hel del vind. Perfekt sökväder med andra ord ... Att sen vinden låg på i medvind längs stigen & bara aningens motvind på ena sidan gjorde förutsättningarna ännu bättre ...


Av mina fick Pi börja idag & hon fick även idag fyra figgar, ena sidan, där det var aningen motvind, låg figgen passiv under ett kamonät till hon kom fram & sen blev det kamplek följt av godis när jag kom ut ... Denna figgen var okänd för henne, en man dessutom, men hon tvekade inte en sekund ... gött. På andra sidan stod figgen gömd bakom ett träd & sprang/gick utåt i rutan med leksaken slängandes efter sig tills Pi kom ifatt. Ena gången tog det ett bra tag innan hon upptäckte figgen, men det hindrade henne ändå inte från att rusa vidare ... Pi var så laddad på stigen att hon stod & darrade & en gång tjuvstartade hon till och med ... precis så jag vill ha det ... Nu ska vi snart börja göra lite små svårigheter till henne, men hela tiden ladda figgen med kamplek & gott godis så får vi se hur det går ... Spännande "L"


Sen var det Dannis tur & han fick idag fyra figgar & två planerade tomslag ... Det blev några oplanerade tomslag oxå då han blev lite tjurig på mig när jag skickade ut honom där han inte trodde att det låg nån figge. Den ena figgen var en pojke som var med sin pappa & tränade & han missuppfattade lite hur han skulle agera (lr inte agera)& gav Danni belöningen redan efter några få skall första gången vilket gjorde Danni himla glad ... andra gången gick det dock bättre.


Efter fika & genomgång tog vi oss en gemensam promenad med sammanlagt 12 hundar ... Det är fantastiskt skoj att se hur hundarna leker, samspelar, säger till varandra & bara är tillsammans utan några bråk ... En lisa för själen, verkligen. 

Av Anna-Karin Malm - 20 februari 2017 21:30

Jag har sportlov ... det innebär att jag & vovsegullen har gott om tid för mys, promenader & träning ... Det är härligt det :) Att vädret mest varit skit idag struntar jag i ... Jag hade dock turen att hinna med en tvåtimmars långpromenad mellan regnskurarna ... jiiihooo.


Ikväll har jag & Pi varit & tränat en liten sväng i boulehallen ... förvisso skönt med värme & torrt underlag, men nu längtar jag till de ljusa vårkvällarna så vi kan få till lite redig träning utomhus igen.


Dagens träning bestod av fotgående & det var mestadels bra, med finfin attityd, men vänsterhalterna lämnade lite övrigt att önska ... Sen fick jag hjälp att luska lite på hur jag ska gå vidare i fjärren för att fortsätta ha skuttiga uppsitt även om jag står en bit ifrån & jag (vi) bestämde mig för att gå tillbaka till att kasta en godbit vid uppsitten när jag ökar avståndet så får vi se om det hjälper. Vi analyserade även rutan ... ibland kan hon sätta sig när jag säger stanna, men givetvis gjorde hon inte det idag ... jag tror dock att det beror på att jag blir för högljudd eller ivrig i mitt ståkommando ibland ... Jag testade vad hon gör om jag inte ger nåt kommando alls & hon vänder upp så fint & ställer sig även utan kommando ... gäller att vara med där med ett litet kommando så domarna inte ser att hon gör det utan "L" ... Jag avslutade med att göra en metallapportering & an tungapportering & trots att hon helst travar in med metallen & har svårt att vända in vid sidan & ser ut som sju svåra år när apporten rör sig lite i munnen så gör hon det nu utan protester & det är ju bra ... jag är helt övertygad om att farten in kommer så småningom.

Av Anna-Karin Malm - 19 februari 2017 19:13

Dagens väder var om möjligt än värre än gårdagens & vad gör man då? Jo åker & tränar sök ... galenskap jag vet men är man nörd så är man ... Vi skyndade oss allt vad vi kunde för att slippa bli våta & kalla & var färdiga typ tolv trots att vi hade nio hundar ... bra jobbat tycker jag :) Mina två gick som nummer två & fyra (för en gångs skull bland de första jag brukar ju annars alltid låta dem gå mot slutet).


Danni fick börja & fick fyra figgar som jag visste var de låg ... med motvind på stigen & lite från ena sidan blev det svårt med bakåtslag, men SuperDanni levererade så klart "L". Första figgen, som låg i hörnan fick vänta medan Danni kollade av en bra bit framåt i rutan innan han slog bak mot hörnan, ställde sig med framtassarna på figgen & skällde ... Andra figgen hade en stenmur ungefär halvvägsmellan stigen & sig & Danni bara precis rann över muren & hittade figgen ... duktig kille ... Figge tre tog han så klart även den galant men fjärde figgen fick han jobba lite grann extra för att komma fram till eftersom muren var riktigt hög där han fick vittring på figgen ... Han ställde sig & luktade in mellan stenarna i muren, skällde till & sen började han leta i sidled för att hitta ett ställe att komma över ... över kom han & figgen hittades så klart.


Sen fick Pi köra ... första gången efter operationen så vi tog det lite extra lugnt ... trodde vi "L" Nåja figgen på sidan med stenmuren låg innan muren så hon inte skulle hoppa över den & eftersom det var vindsidan låg den dessutom passiv ... På andra sidan hade hon springare ... Två springare & två "vindisar" med lek & godis hos alla fyra & damen skötte det galant ... sååå snart, snart ska vi nog kunna lägga in lite mer utmaningar till henne ... gött!!!


Efter fika & genomgång gick jag & vovsegullen en skön promenad innan vi for hemåt i diset & dimman. 

Av Anna-Karin Malm - 18 februari 2017 18:45

Dagen bjöd på mindre smickrande väder med dis, smådugg & bara ett par plusgrader ... Dock blåste det inte nåt nämnvärt vilket är värt mycket en skånsk vinterdag "L" Hur som haver åkte jag & Blådårarna till Råådalens BK för att träna lite lydnad i det charmerande vädret ...


Pi fick börja träna & hon var på hugget, dock orkade hon inte så länge, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att hon precis kommit igång igen efter sin kastrering. Vi tränade fotgående (med mycket fokus på vändningar på stället samt stegförflyttningar), inkallning, rutskick (första satte hon sig & när jag sa stå la hon sig, men andra ställde hon sig fint, tror att jag vet varför hon sätter sig ibland - det är när jag blir för högljudd i ståkommandot), ställande under marsch med runtknatande (finfin stadga), apportering, konskick, sättande & läggande under marsch, fjärrdirigering samt framåtsändande med "ben".


Sen fick Danni komma ut & han var riktigt duktig idag må jag säga ... Hans fotgående har dock en del i övrigt att önska för tillfället ... mycket pendlande i sidled samt jättesvårt för vändningar på stället & stegförflyttningar. Vi tränade även inkallning med ställande, ställande under marsch med runtknatande (okej stadga), ställande & sättande  under marsch, rutan, konskick, hopp-sitt, hopp-apport (första gången, men det gick finemang), dirigeringsapportering (nästan tävlingsmässigt, dock stod jag bara en meter från honom när han stod vid konen & han fixade det finfint), kryp, fjärrdirigering (där han bara vill ställa sig vad jag än säger ... tokstollen) & framförgående. En platsliggning fick vi oxå till & jag gömde mig en liten stund - nema problema.


Pi fick komma ut en liten stund till & träna lite mer fotgående (med & utan koppel) & framförgående (& säkert nåt mer som jag glömt nu   )

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards