annaayaeos

Alla inlägg under november 2015

Av Anna-Karin Malm - 30 november 2015 19:00

Ikväll fick bara Pi följa med till boulehallen & träna ... Detta eftersom Eos ju tävlade igår & Danni ändå inte kan träna i boulehallen pga sina tassar ... Istället fick de gå en runda med husse ... dock kände jag mig riktigt taskig när jag for iväg utan dem & att bara ha en hund att träna med var en märklig känsla ...


Vi hann med mycket iaf & vi började med att ligga en plats med Maria & hennes Nexus innan vi planerade kvällens träning samt tjitttjattade lite grann ... Jag fick lite hjälp med hantering a la MT samt en budföring men mestadels tränade vi på på egen hand ...


Vi tränade rutan (en gång utan target & några med), inkallning, stå & ligg under marsch, fjärrdirigering (där vi även provade på att lägga in stå vilket hon fattade direkt), framförgående, apportering samt metallapportering, hopp-sitt samt vittringsapportering (där jag fick hjälp att lägga ut pinnarna ... en gång plockade hon fel, men sen verkade hon börja fatta vad det gick ut på)

Av Anna-Karin Malm - 29 november 2015 18:45

Efter all snö med efterföljande regnande under veckan bestod planen av lervälling ... lägg därtill ett riktigt ösregn så förstår ni nog vilka förutsättningar vi hade denna tävling ... som tur var slapp jag & Eos iaf det värsta regnet, men vad hjälper det när man får klafsa runt i cirka 2-3 centimeter lera? Nåja det var bara att bita ihop & försöka se glad ut ... men det lyckades Eos väldans dåligt med för inte ens hon tycker det är roligt med lervälling ... Trots allt gjorde hon sitt bästa & det räckte så när till ett förstapris ... Jag vågar nog påstå att med ett normalt underlag hade vi fixat det där förstapriset ... Nåja hur som haver är jag himla nöjd med in gamla hund & hennes prestation & vi blev i alla fall tvåa i tävlingen med 250,5 poäng.

Sittande i grupp   10

Platsliggande   10

Fritt följ   8 (position, dk, tittar på hunden hela tiden) Här släpade Eos & var allmänt seg så att vi fick så pass högt betyg har jag svårt att fatta ...

Sättande   9 (segt) Segt var bara förnamnet ... dessutom gjorde jag ett kraftigt dk med en halvhalt samt att jag vände mig halvt om, men det verkade domaren ha missat ...

Inkallande med ställande   7 (steg)

Rutan   6 (dk, segt läggande, går in från sidan) Jag trodde att vi nollade momentet då jag fick dirigera in henne samt ge extra kommando för att hon skulle lägga sig

Hopp-apport   7,5 (islag) Ja, men annars var det bra ...

Metallapportering   8 (lite tvekan, snett sitt)

Vittringsapportering   7,5 (tugg) Mmmm lite tugg var det, men annars jättefint så jag blev förvånad över att det drogs så mycket.

Fjärrdirigering   7,5 (dk, flyttar sig) Dk ja på första skiftet, men förflyttningen måste ha varit riktigt minimal för jag missade den ... "L"

Helhetsintryck   8 Återigen en helhet som inte är en tia utan motivering till varför ... Det hade varit himla intressant att veta varför programmet var värt en åtta & inte en tia tycker jag.


Innan vi for hemåt gick vi en liten promenad, våta som vi var & sen låg Eos & gottade sig hela eftermiddagen & kvällen & så allmänt nöjd ut över att vara inne i värmen igen ...

Av Anna-Karin Malm - 27 november 2015 17:45

Hm känns som om jag lever i upp & nervända världen för tillfället ... lydnadsträning i onsdags & uppletandeträning idag ... Det borde ju varit typ tvärtom ...


Hur som haver så träffade jag Jane & vi la tillsammans upp en uppletanderuta i boket ... Uppenbarligen var det inte helt lätt då alla hundar utom en hade uppenbara problem att hitta föremålet i bakre högra hörnan. Alla mina tre fick vars fyra föremål, ett i vardera bakre hörnet, ett i mitten nästan längst ut samt ett i mitten men bara cirka 15 meter ut. De jobbade kanon, men hade som sagt uppenbara svårigheter med ena föremålet. De hittade det allihop trots allt & hade inga tendenser att ge upp iaf ...


Lite pangpang, dels med apportkastaren med Pi, dels en raket med alla mina tre fick jag hjälp med av Jane innan vi tog en liten promenad innan mörkret började lägga sig i skogen.

Av Anna-Karin Malm - 25 november 2015 17:30

Usch vilket väder det varit de senaste dagarna ... Natten mellan lördag & söndag snöade det cirka 30 centimeter, på söndagen låg temperaturen runt nollan vilket gjorde att Danni såg ut som en levande snögubbe när han studsade fram i snön, måndagen bjöd på 15 graders kyla & tisdag började allt töa bort igen ... såååå nu är det rena rama sörjan på appellplanen & värsta sjöarna i skogen ... Detta i kombination med att jag är riktigt ordentligt förkyld gjorde att jag endast gick en långpromenad idag på min lediga dag & sen åkte till Segrahallen för lite skön inomhusträning ikväll ...


Eos, som ska tävla trean på söndag, fick köra sitt & ligg i grupp, vittringsapportering, hopp-apport, sättande under marsch samt en inkallning med ställande.


Danni fick träna lite fotgående, apportering (där ingångarna fortsätter strula), rutan & hopp-sitt.


Pi fick träna lite fotgående, saktagående, platsliggning, rutan, fjärrdirigering, kryp, apportering & hopp-sitt. Hon var riktigt på ikväll & tyckte när vi tränat färdigt att vi tränat på tok för lite ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 21 november 2015 22:54

Dagen bjöd på frost & löfte om snö ... Då vi hade mark där Danni försvann efter två älgar för några veckor sen & jag inte skulle få nåt träningssällskap bestämde jag mig för att istället köra upp till Hermanssons stuga & promenera samt köra uppletande.


Väl på plats kom finaste Åsa gående med Ozzy så vi slog följe med dem en bit på vägen ... Tillbaka vid bilen fick vovsegullen sitta & tänka över sina synder medan jag knatade runt & vallade av uppletanderutan. Fyra prylar la jag ut, ett i vardera bakre hörn, ett på djupet i mitten & ett drygt halvvägs ut i mitten ...


Eos fick börja & gjorde ett superbt jobb ... Det är sååå härligt att se hennes glädje när hon jobbar i skogen ... Sen fick Pi komma ut & köra & även hon gjorde ett finfint jobb. Den fart hon får när hon hittat ett föremål & ska ta sig in till mig är helt ofattbar. Till sist var det Dannis tur & även han jobbade kungligt ... Dock fick han syn på ett gäng med hundar när han var ute i ena hörnan & skulle hämta prylen där så då började han skälla i falsett ... Jag kallade så klart in honom & då kom han i hundranittio ... MED prylen ... duktig kille!!!


Innan vi for hemåt fortsatte vi vårt projekt nyårsfirande genom att bränna av en raket ... Tidigare i veckan har jag bränt av en eller två raketer vid ett par morgonpromenader ... allt för att vänja framför allt Danni vid det innan nyårsafton ... Pi får jag ha kopplad när jag skjuter raketer för hon ska till varje pris försöka ta sig fram till raketen när den tjuter ... inte alls bra ...


Nu ikväll har vi lekt lite i snön som faller för fullt ... Tända ljus ovanpå det ger i alla fall mig rejält med julstämning & i och med det även tankar på alla dem som inte har det så bra som jag ...

 

Var rädda om er ... Vem ni än är & var ni än befinner er ...

Av Anna-Karin Malm - 20 november 2015 19:45

Eftermiddagens träning blev helt utan sällskap, men vad gör väl det när man har världens bästa Blådårar att träna med? Eftersom det har regnat en hel del på sistone var dock planen mer gegga än gräsmatta så det hela slutade med att vi fick hoppa in i duschen alla fyra när vi kom hem ... "L"


Pi fick börja träna idag & innan vi körde på med momenten skottränade vi ... jag la henne ner & sköt sammanlagt två skott ... Eftersom Danni varvar som bara den & jag inte kan visa Pi att ligga kvar eftersom båda mina händer behövs till apportkastaren har hon lärt sig att man kan ställa sig upp precis när det skjuts ... Dock lägger hon sig lika fort igen & hon är inte på något vis negativt påverkad av själva skottet trots att jag bara står 1-2 meter ifrån henne när jag skjuter ... Sen tränade vi på med lite fotgående, saktagående, rutan, apportering, hopp-sitt, framförgående, kryp (som hon inte gillade i geggan), inkallning & fjärr.


Sen fick Eos komma ut & hon fick träna fotgående, inkallning med ställande, rutan, vittring, sitt under marsch, hopp-apport, fjärr & metallapportering.


Till sist fick Danni komma ut & köra & vilken fröjd det är att träna med honom nu när han börjat må bra igen ... Vi tränade på fotgående, framåtsändande, inkallning, stå & ligg under marsch, rutan, apportering (mycket bättre nu med bra attityd & nästan okej ingångar), kryp & vittring. Ett skott fick han oxå & trots att han varvar som bara den innan kommer han i full hundranittio till mig när jag bränt av skottet ...

Av Anna-Karin Malm - 18 november 2015 19:30

Idag hade jag ingen mark bokad så då bar det av upp till Hermanssons stuga istället ... precis när jag skulle sticka ringde Camilla & undrade om jag ville gå en promenad med henne & hennes vovsegull & så klart ville jag det ... efter att jag lagt ut spåren ... Eftersom hon kom medan jag höll på att lägga ut spåren passade jag på att använda henne som en störning i Eos viltspår ... Jag gick Eos spår & drog en älgklöv i det ... Camilla drog först rakt över, sen längs med spåret med en liten grisaklöv ... När jag vinklade fortsatte hon rakt fram ut till grusvägen ... Spåren fick ligga till sig medan vi gick vår promenad & eftersom vovvarna var lite extra busiga idag tog det närmare två timmar innan vi var tillbaka vid bilarna igen ...


Pi fick börja spåra eftersom hon ju bara spårar personspår ... Jag hade börjat i granet för att sen gå över grusvägen & in i boket en sväng innan jag slutade spåret en liten bit från bilarna. Fyra pinnar samt slut innehöll spåret ... Pi spårade jättefint & rekade bara lite grann där spåret gick över grusvägen. Alla pinnarna tog hon glatt & villigt & vinklarna var klockrena ... gött!!!


Sen fick Eos ta sitt spår & hon börjar bli såååå taggad nu när hon har koll på vad som finns i slutet av spåret ... Precis som om hon tyckt att det varit tråkigt att spåra personspår innan ... da ... Hur som haver så spårade hon såååå bra & verkade inte ens registrera att det passerade en liten grisatass över spåret ... MEN när jag hade vinklat & Camilla fortsatt rakt fram gjorde hon oxå det en liten bit innan hon insåg att hon borde ha vinklat istället ... Nåja, hon vände iaf så hon kunde hitta den fina älgklöven ... dock verkade hon inte såååå imponerad av den som hon varit över att få bära på hjortklöven de två tidigare tillfällena ... kanske för att den är aningen bökigare att bära ... "L"


Till sist fick Danni ta sitt spår som även det var ett viltspår med en hjortklöv som slut ... Han går verkligen från klarhet till klarhet i spåret & gjorde riktigt bra ifrån sig idag ... Han smakade, drog & bar till och med klöven lite idag ... yeah!!!

Av Anna-Karin Malm - 15 november 2015 18:45

Dagen bjöd på noseworkträning på ring Knutstorp & innan denna gick jag & Blådårarna en promenad i Knutstorpsskogen ... & som av en händelse råkade vi hamna mitt i en jakt ... mest troligt var det vildsvin de jagade med hjälp av en hund & jag passerade en jägare som satt i ett jakttorn på en meters avstånd ... Han bara vinkade förbi mig & jag skyndade vidare ... efter att ha hunnit cirka 100 meter förbi honom hör jag hur det brinner av först ett sen ett par till skott & jag är vääääldigt tacksam över att jag hade hundarna i koppel så inte de helt plötsligt hamnade mitt i jakten de med ... "L"


Väl tillbaka vid banan la vi upp hela fem stationer med dofter, två med en doft & tre med två dofter ... spännande värre. Eftersom jag bestämt mig för att försöka få till en frysmarkering på mina vovvar så småningom ville jag veta var alla dofterna fanns så jag kunde vänta ut dem tillräckligt länge för att få till en liiiiten markering iaf. Därför gick jag med & tittade på en hund innan jag började köra med mina egna.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards