annaayaeos

Direktlänk till inlägg 26 april 2011

Spår m.m. ...

Av Anna-Karin Malm - 26 april 2011 15:46

Eftersom jag lyckats med bedriften att få magsjuka & ännu inte har fulla krafter valde jag att stanna hemma från sökträningen idag ... Istället gav jag mig ut en sväng i spårskogen som ju inte är fullt lika fysiskt ansträngande ... Trodde jag ... "L"


Jag la ut spåren & bestämde mig raskt för att vi skulle göra det lite svårare för hundarna idag ... allt efter att ha blivit inspirerad av den nya spårboken jag läser ... Precis som att det inte räckte med att det är megatorrt i markerna & skogen är full med aska ... hm!!


Såååå jag la inte mindre än två raka spår till Danni, varav ett på en grusväg & ett i boket mitt bland all askan ... Sen började jag med att gå spåren med honom utan någon direkt liggtid ... Tyvärr fick Danni en perfekt sidvind från Eos slutsträcka när vi gick det spår som jag lagt längs grusvägen & han stod flera gånger på bakbenen & vädrade efter det spåret istället för att koncentrera sig på sitt eget spår. Men, men ... när vi sen gick tillbaka följde han mitt tillbakaspår såååå fint att han fick en extra belöning för det. Sen gick vi direkt vidare till Dannis andra spår som gick finemang. Riktigt, riktigt laddad var han ... gött!!!


Eos spår låg i boket & idag bestämde jag mig för att vi skulle ha ett direktpåsläpp ... även det efter inspiration från det jag läst ... De säger nämligen att man ska göra direktpåsläpp då & då för att hunden inte ska glömma bort hur ett rätt upptag luktar ... Det visade sig att jag glömt spårselen & linan hemma så det hela blev en mycket svettig historia ... Att jogga efter en supertaggad Eos är absolut ingen hit vill jag lova ... Hur som haver så spårade min lilla loppa som en gud ... trots det missade hon en apport som jag lagt i en hög med boklöv ... hon markerade att det fanns nåt där, men vi hittade inte den ... nåja inte hennes fel kan jag tycka. Annars var det inga som helst problem för henne trots avsaknad av sele & lina, torkan & den kortare liggtiden. 


Aya spår låg i granet ... Inte heller hon hade några problem med spåret idag utan det gick som en dans med den gamla tanten.


När vi var färdigspårade tog jag ut alla tre hundarna & sköt ett skott innan vi gick på en promenad där jag även passade på att ta lite kort ...


Väl tillbaka vid bilen igen vallade jag av en uppletanderuta & la ut sex saker till Eos varav en ½ liters petflaska & en bit vattenslang, grejor som hon gärna ratar i vanliga fall ... OM det finns roligare saker att plocka alltså ... Meeeeen inte idag ... Hon tog alla sex grejorna utan problem ... sex skick bara & ingen som helst belöning förrän efter fjärde föremålet, då fick hon en köttbullsbit ... Efter att hon plockat in alla sex sakerna fick hon en megabelöning.


Aya fick två föremål & hon hade en aning svårare att hitta dem än Eos, men hon klarade det ändå hyfsat bra ... Ett tomskick blev det men det är väl ok för en 11-årig gammal tant tycker jag. Även hon fick en megabelöning efter avslutat arbete.


Danni fick se när jag sprang ut med ett föremål & sen skickade jag iväg honom ... inga som helst problem att hitta samt ta föremålet ... dock mycket trams på vägen in då han helst vill att jag ska jaga honom & leka lite med honom ... men, men med lite tålamod kommer han in & idag hade jag fixat en liten megabelöning även till honom som han åt med god aptit samt att vi kampade lite med leksaken innan.


  Danni kan gå skänkelvikning minsann ... 


 Ayabaya med en pinne ... 


  Fina vitsippor ...

   Vackra tickor ... 


Nyutslagen rönn ... 


   Nyutslagen björk ...


Eos & Danni ... 


Mera vitsippor ... 


Danni ska "ta" Eos ... 


Vackert i vårskogen ... 



 ¨

Vackraste Aya ... 


 

Sötaste Eos ...


   Danni charmknutte ...


  Aya är avis för att Eos hann först till pinnen ...


  Om blickar kunnat döda ... så hade inte Eos levt ...

  Aya myser med en pinne i skogen ...


Danni undrar var f-n ekorren tog vägen ... "L"


  Såååå fint med alla vitsippor & skira löv ... Me like!!!

 
 
Ingen bild

tw

26 april 2011 16:34

du har verkligen fina hundar.
jag borde börja träna lite med min vovve också ^^
skönt att våren är här nu så man kan göra lite mer :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards