annaayaeos

Alla inlägg under januari 2018

Av Anna-Karin Malm - 31 januari 2018 09:45

Kvällens inomhusträning blev aningen annorlunda ... Det var nämligen så att när vi kom till hallen stod det fullt av verktyg en vagn med bråte samt en massa brädor & sågspån på golvet ... Dessutom fick jag släpa undan vippbräda & tunnel efter de som varit där & tränat senast för att över huvud taget ha nån plats att träna på ... inte såååå skoj när hallen kostar 250 kr i timmen att hyra tycker jag ... Såååå jag fotade & skickade till min träningskompis som har kontakten med bokningarna & hon i sin tur skickade iväg ett mail till bokningsansvarig med frågan om vi verkligen ska betala för att hyra hallen när den ser ut så ...


Nåja efter mycket om & men kom vi iaf igång med träningen. Danni fick börja av mina två & han fick träna fotgående, inkallning med ställande (såååå snyggt med godis bakom), stå, sitt & ligg under marsch (nästan alla rätt idag "L"), rutan, konen (vilken fart han har på dessa momenten, man hör hur benen går i hundranittio), fjärrdirigering & apportering. Han var såååå glad & såååå pepp att jag blir alldeles varm inombords   


Sen var det Pis tur att träna & vi tränade på fotgående, inkallning (vi provade även med ställande med leksak bakom & det var riktigt snyggt), stå, sitt & ligg under marsch, fjärrdirigering, rutan (med target i för att hitta rätt position i rutan), konen (lånad sådan & det gick finfint), apportering, metallapportering (inte så värst mycket velande innan hon tog den faktiskt), kryp & skall. Även Pi var grymt pepp & glad idag & hade jag inte varit så trött hade vi kört på mycket mycket mer. 

Av Anna-Karin Malm - 30 januari 2018 09:30

Dagen bjöd på heeeelt okej januariväder med uppehåll & endast lite vind ... till och med solen bröt fram en stund när vi satt och fikade efter söket ... Rutan vi tränade i var en utmaning för både hundar (iaf osäkra såna) & mattar med branter nerför på båda sidorna. 


Danni fick börja av mina två & han fick fyra figgar samt några tomslag. Han jobbade jättebra, men var aningen grund på ett par tomslag på motvindssidan annars jobbade han på finemang & hittade sina figgar.


Pi fick fyra figgar hon oxå & inga planerade tomslag men det märktes att det var svårt för henne idag ... dessutom märktes det att hon hade tankar med sig från förra tisdagen då hon tappade rullen när hon hoppade över en stock på väg in från sista figgen & jag skickade om henne & mer eller mindre tvingade fram en markering på den figge hon tyckte att hon redan var klar med. På de två första figggarna sprang hon nämligen ut en bit & (förmodligen) avståndsmarkerade och kom med rullen ... dock fick hon inte gå på påvis utan jag skickade om henne ... då gick hon ända fram & tog rullen. Sen började hon att tveka att gå nerför branterna, utom synhåll för mig, men det gick till sist & även om det märktes att det var belastande för henne blev hon inte låg & ledsen & bara det är ju ett framsteg i sig. Nästsista figgen stod en bit upp i ett träd med kamonät över sig & Pi glodde en stund på henne innan hon bestämde sig för att nä sådär kan man inte se ut/stå om man är en figge ... jag fick skicka om henne & figgen fick sträcka ut en hand & då fattade hon att hon skulle markera ... "L"


Efter fikan körde vi uppletande. Rutan var riktigt svår & låg i uppförsbacke med en rotvälta flera stengärden kors & tvärs samt en stig på två ställen i rutan. Dessutom hade jag lånade föremål vilket i kombination med den psykiska ansträngningen Pi fått göra i söket gjorde att hon tappade mycket tempo var tveksam ut ... dock tog hon de tre prylarna utan problem när hon väl kom nära dem, så det var iaf ett steg framåt. Danni, ja det märktes så klart även på honom att det var svårt, men han är ju en tapper grabb & jobbade in de tre prylar jag lagt ut till honom.


Innan vi for hemåt tog vi en skön promenad. 

Av Anna-Karin Malm - 28 januari 2018 11:45

Idag var jag & Pi & tävlade lydnad för andra gången sen revideringen & trots att det inte gick poängmässigt så bra efter en hel del småmissar är jag grymt nöjd ... Vi hade en sån go känsla & Pi var koncentrerad och det syntes ingenting av osäkerhet lr rädsla i henne trots att vi var på en helt ny plats i en inomhushall som var en blandning av växthus & hundhall. Möjligtvis kan jag härröra hennes ovilja att lägga sig på inkallning & fjärren som en känsla av otrygghet då hon vet att när jag lagt henne kommer jag att gå ifrån henne ... annars var hon som sagt trygg och glad.


Tävlingen delades upp i två omgångar eftersom hallen var så liten att de inte kunde få plats med både ruta & kon på samma gång och jag vet inte om det var någon direkt fördel för oss eftersom Pi ju har en lång uppstartssträcka men sen går bättre & bättre utan behov av några egentliga belöningar ... jag upplevde dock inte heller att det var nån direkt nackdel, jag tror att Pi fick känslan av att vi tränade då kedjorna ju blev så pass korta. 


Hur som haver så slutade vi på en andraplats med ett andrapris så det var ju betydligt bättre än förra tävlingen ... "L" Poängen fördelade sig enligt följande:

Omgång 1

Fritt följ   8,5 (sns vid runt) Mycket bra kontakt & känsla, jag är absolut nöjd.

Ställande   10 

Inkallande   7 (extra kommando vid läggande, hoppar på fö) 

Sättande   7 (dk även med kropp) Jag fick säga extra fot vid framföringen eftersom jag dumt nog förberedde henne på att vi skulle sitta och sen säkrade jag att hon gjorde rätt med en liten halvhalt.

Rutan   0 (hund utanför markering) Hon ställde sig nära främre högra konen, men innanför banden, jag tänkte ett par sekunder på om jag skulle dirigera om henne innan jag la henne men valde att inte göra det för att boosta hennes självförtroende & då hamnade hon så klart utanför med framtassarna ... hon fattade dock inte att det blev fel & det är det viktigaste för mig.

Omgång 2

Apportering   7 (tveksamt tagande, ss ssns vid avslut) Ja tveksamt, men inte så tveksamt som det KAN vara med främmande apport, fint avslut där hon satt lugnt kvar efter att jag tagit apporten.

Fjärrdirigering   5,5 (dk vid nedläggande) Jag fick säga ligg tre gånger för att få henne att lägga sig & ett extra kommando på första uppsittet, men sen gjorde hon det faktiskt bra.

Hopp   7 (hopp mot förare vid ingång) 

Konen   8,5 (hoppig ingång, vidrör förare något) Bra attityd, snusade till mot konen i farten, förväntade sig att få belöning på väg in eftersom hon ju varit duktig och inte stannat & nosat på konen därav studsen på invägen "L".

Sitt i grupp   10 Vi satt typ en meter från ingångsdörren så hon kollade mot den en gång & lyfte en tass men uppenbarligen såg inte domaren det "L".

Helhetsintryck   8,5 (Inte helt kompatibla på små ställen)

Summa 227 poäng 

 

Innan vi for hemåt fick Danni komma ut & träna lite på en gräsplätt utanför hallen & han var såååå glad ... Vi körde lite fotgående, inkallning med ställande, stå, sitt & ligg under marsch, apportering, kryp & fjärrdirigering.

Av Anna-Karin Malm - 27 januari 2018 17:10

Egentligen hade jag bestämt mig för att inte träna lydnad alls denna veckan för att Pi skulle vara riktigt pepp på morgondagens tävling ... meeeen med så fint väder som idag kunde jag inte hålla mig ... såååå det blev en liten tur till Råådalen trots allt.


Jag började med Pi ... jag hade fått hjälp att sätta ut klubbens kon & ruta så de skulle vara helt utan lukt från mig ... de hade dessutom avvikande färg = blåa. Vi körde på med lite fotgående (som faktiskt gick hyfsat bra idag ... lite långt fram i positionen men inte en massa kik på de andra ekipagen), ställande under marsch (här har hon börjat slarva & tar ett par steg och dessutom tappade hon stadgan för hon blev förveden på vad den lilla mopsfröknen en bit bort höll på med), konen (en liten halvhalt & ett sniff på den men annars riktigt bra), inkallning (skutt på mig), sättande under marsch (okoncentration så första försöket misslyckades), rutan (med target men riktigt riktigt bra & med ett fint avslut utan tendens att skutta upp efter ligget), hopp (skutt på mig annars bra), apportering (bra), fjärrdirigering (riktigt härlig attityd, men tyvärr ett litet skutt i andra uppsittet) & skall (här har hon börjat tycka att hon vet när hon ska sluta skälla).


Sen fick Danni komma ut & träna lite & han hade nog altzeimers light idag för hur mycket som helst blev fel ... trots det kan man inte bli arg på honom för han tycker ju själv att han är bäst i världen ... flin. Vi började med fotgående (riktigt fin position idag & inte nåt "bananande"), konen (snyggt), läggande under marsch (här började det fela ... han ställde sig & först på tredje försöket blev det rätt), inkallning med ställande (eeeeeh ... jag la godis bakom honom som jag brukar, gick ut & kallade ... han ryckte till på första kommandot, men låg kvar, ingen reaktion what so ever på andra kommandot, ställde sig upp på tredje & vände sig om & tog godiset på fjärde hitkommandot ... ja vad säger man ... sen fick vi köra utan bakombelöning & då tog det ett par gånger innan han äntligen stannade fint), sättande under marsch (även här strulade det, han satte sig men la sig sen direkt & detta gjorde han flera gånger innan det till sist blev rätt), rutan (såååå fint), apportering (bra), hopp-sitt (riktigt bra det oxå), metallapportering (frånsett att han har svårt att vända in vid min sida så var det riktigt fint, han har verkligen fattat detta nu), kryp (helt okej), fotgående med koppel (banan eftersom han förväntade sig framförgående) & framförgående (riktigt fint). 


En skön promenad längs Råån hanns med innan det bar av hemåt.

Av Anna-Karin Malm - 23 januari 2018 16:45

Denna lediga dagen började lite extra tidigt med ett tandläkarbesök 7.40 ... Sen bar det direkt vidare till Vedby för lite sökträning med två tappra själar. Vi fick en underbar förmiddag i sökskogen med våra hundar som alla var såååå duktiga ... ja förutom vissa små detaljer då ... "L"


Danni fick börja av mina idag & han fick fyra figgar där jag visste var den första & sista låg ... Första slaget var ett tomslag ut mot ena hörnan & det var helt enligt skolboken, rakt ut till hörnsnitseln, slog framåt ca 15 meter och sen in till mig ... underbart. I andra hörnan låg figgen & han sprang fint ut, hittade figgen & började markera ... meeeen när jag var cirka halvvägs ut slutade han skälla & tittade upp i trädtopparna där en ekorre höll på att greja ... suck. Nåja, sen drog han på med några fina tomslag innan han hittade de andra figgarna ... sista figgen låg i en trälåda med lock & efter att ha sniffat ljudligt några sekunder satte han igång att markera finfint.


Sen var det Pis tur & till henne hade jag beställt fyra figgar samt två tomslag. Tanken var markering på alla & kopplade påvis (där jag skulle släppa nånstans på väg ut). Sista figgen låg i trälådan. Hon gjorde finfina markeringar men släppte rullen cirka 5-7 meter från mig på de två första (jag kopplade det till påviskopplet som hon lätt kan missta för en leksak med snöre) & lät bli påviskoppel på de två sista vilket hjälpte på figge tre ... på sista figgen såg jag hur hon noggrannt kollade in lådan & sen kom i hundranittio hoppandes över en trädstam ... dock hade hon ingen rulle i munnen när hon kom så nära att jag kunde se ordentligt så jag bestämde mig snabbt för att skicka om henne ... vilket visade sig vara ödesdigert för inte fattade hon vad hon skulle göra när jag inte sa att hon fick göra påvis på den hittade figgen ... jag fick skicka om flera gånger samt följa med henne nästan ända ut & ändå sprang hon runt & letade lite överallt utom precis där den hittade figgen låg. Till sist sprang hon dock fram till lådan & ställde sig vid den och tittade på mig som om jag var dum i huvudet ... men när jag sträckte ut handen tog hon till sist rullen & kom ... Det ska bli intressant att se hur hon agerar nästa gång vi tränar sök ... hon är ju väldans känslig & blir lätt passiv och osäker om saker och ting blir fel. Meeeen hon verkad iaf inta ta illa vid sig idag ... tomslagen var si sådär, det första rakt ut och samma väg tillbaka & det andra fick jag ett stopp på med stopp på efterföljande slag oxå som följd. Hon kommer dock igång snabbt om jag tar ett par steg utåt i rutan.


Efter fika & genomgång gick jag & Eva en härlig runda med vovsegullen innan det var dags att åka hemåt. 

Av Anna-Karin Malm - 21 januari 2018 15:00

Dagen var rejält seg och jag kom inte iväg och tränade förrän fram emot efter lunch ... orkade då inte åka till våra marker utan bestämde mig för att köra latmansversionen & traska spår uppe vid Hermanssons stuga istället. Jag la ut spåren & gick sen en promenad med vovsegullen innan det var dags att ta spåren igen ...


Pi fick sitt spår i omväxlande boke & grane med flera stigövergångar. Hon gjorde ett hyfsat bra upptag, lite snurrigt innan hon fick spårkontakt, men ingen tvekan om vilket håll hon skulle åt. Sen spårade hon på riktigt fint & plockade med sig alla sex apporterna (varav fyra naturpinnar) samt slutpinnen.


Danni fick ett spår som gick i grane hela vägen ... han fick idag låååånga sträckor för att träna på att hålla fokus även när det "går på räls" & inte missa att spåret svänger efter en lång raksträcka. Han fick tre pinnar samt slut ... & vilket drag han hade i linan även idag & svansen gick som bara den på honom ... en vinkel gick han först över, men vände efter bara några meter & spårade sen på finemang igen med svansen ständigt viftande.


Precis när vi var klara kom kompisen upp & skulle rasta sina vovsegull så då passade vi på att ta ännu en promenad innan vi körde hemåt mot skymningen. 

Av Anna-Karin Malm - 20 januari 2018 14:45

Även denna lördagen veks åt lydnadsträning på Råådalen ... det kom en del folk även idag, dock inte lika många som förra lördagen. 


Även denna träningen ägnades åt att boosta Pi inför nästa helgs tävling ... Ny kon (som jag inte rört), ny ruta (blå), mycket beröm & väldigt lite påminnelse om vad som blev fel gör att jag hoppas att lilla fröken blå är glad & har bra självförtroende på tävlingen. Jag lånade även annans apport idag eftersom hon ju tvekar på tagandet med andras apporter. Jag fick bekräftat för mig att vi behöver träna på placeringen i rutan igen (med hjälp av target), att hon börjar tycka att fjärren är väldans rolig men att det ibland genererar ett litet skutt framåt på uppsitten & att vi verkligen måste ta tag i avsluten på momenten nu för hon har väldans bråttom att avsluta för att få belöning.


Danni fick köra på med lydnadslydnadens moment samt krypet & idag var han vääääldigt lyhörd & gjorde rätt så gott som alla gånger han fick ett kommando (ibland har han så brådis att han gissar vad jag ska säga & gör det han tror).


Lite nosework i klubbstugan fick vi oxå tränat & sen avslutade vi dagen med en härlig promenad tillsammans med Jane & Maria längs Råån.

Av Anna-Karin Malm - 17 januari 2018 14:30

Kvällens lydnadsträning gick i störningens tecken ... Vi hade nämligen besök av en styck sexmånaders bebis som låg och rullade lite på golvet ... Danni tog det hela med ro, han gick fram & nosade på bebisen, fnös till & backade sen iväg från henne ... Pi tyckte det var vääääldans otäckt med en sån liten en & fick tvunget morra lite när hon luktade på henne ... men sen var det inga större bekymmer att träna med henne ... endast ett & annat kik bort mot den ände bebis var i ...


Pi fick i huvudsak träna på lydnadsmomenten med fokus på pepp eftersom vi har tävling snart ... jag fick möjlighet att låna kon från Ingela och skicka några gånger på den - Pi har ju en tendens att stanna & göra nostarget på andras koner ... knaspellan ... såååå det gäller att träna mycket med andras prylar.  Vi fick till lite gruppmoment oxå - först sitt i grupp a la klass 1 & sen platsliggning.


Danni fick träna på lydnadsmomenten även han & i vanlig ordning var han övertaggad ... pust ... såååå ett & annat fel smög sig in här & där, men vad gör väl det om man är bäst tycks Danni tänka.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards