annaayaeos

Alla inlägg under september 2014

Av Anna-Karin Malm - 30 september 2014 15:38

Då jag vaknade med halsont & en allmän ontkänsla i kroppen valde jag att avstå sökträningen idag ... sjukdomskänslan var dock inte värre än att jag, efter en lugn morgon, åkte upp till Hermanssons stuga för lite träning på egen hand.


När jag kom dit var där redan ett par damer & spårade med sina vovvar så jag körde ut mot stora vägen & la mina spår i jämnhöjd med scoutstugan. När spåren var utlagda gav vi oss ut på en promenad, vovsegullen & jag. Vi klev ut på fältet bakom Hermanssons så vovvarna kunde rejsa lite där innan vi fortsatte vår runda.


Väl tillbaka vid bilen satte jag in Pi & Danni & så fick Eos börja spåra. Hon fick idag ett spår på cirka 700 meter med fyra pinnar & slut. Hon gjorde ett fint upptag, men slarvade sen en liten aning i första vinkeln. Det fixade hon dock till snabbt igen ... sen spårade hon på & hittade bland annat den pinnen jag lagt i ett gäng smågranar ... dock missade hon en av pinnarna som låg väldigt lätt. En spetsvinkel fixade hon oxå galant & vi tog oss runt lugnt, tryggt & bekvämt ... "L"


Sen var det Pis tur att spåra. Början av hennes spår låg mellan ett jakttorn av den typen man brukar ha när man jagar gris & en åtelplats, även den ämnad för gris tror jag bestämt. Hon var rätt splittrad de första 150 meterna, men jag tror att det beror på viltdofter ... Sen tuffade hon dock på riktigt fint hela det cirka 600 meter långa spåret & hittade sina fem pinnar & "surprise, surprise" sin fina blinkande boll med kamphandtag i som spårslut ... Gissa om hon blev glad när hon såg den ... Min tanke, med tanke på att hon oftast börjar aningen lugnt & förstrött, men sen "går igång" mer & mer ju längre spåret är är att lägga ut en skojig leksak istället för första apporten ... Kan absolut vara värt att testa ...


Till sist fick Danni komma ut & ta sitt 200 meter långa spår med två pinnar samt slut ... förutom att han "spårade ur" i en vinkel skötte han sig finemang tycker jag.


När vi var klara med spåren körde jag bort till Hermanssons & parkerade där så jag kunde lägga upp en uppletanderuta i granskogen. Men först tog jag ut alla tre för att skjuta ett skott för dem ... tankar fanns på att även bränna av en raket, men jag hade ingen tändare med mig ... typiskt ju.


Alla tre fick vars fyra prylar att leta upp. Eos - hittade ena hörnan först, men släppte den på väg in & började lukta efter annat & ville sen inte riktigt gå ut & hämta den prylen så jag fick tjata rätt länge på henne för att få henne att ta just den & inte nåt annat föremål. Sen jobbade hon på bra & plockade in alla prylarna. Pi sprang som värsta kommunsökhunden men hittade alla prylarna, den sista dock efter tre tomslag. Danni jobbade på såååå fint idag ... dock tar det rätt lång tid för honom att leta sig fram till prylarna eftersom han är rätt omständig i sitt avsökande många gånger. Hans bästa moment var nog när han bara hade ett föremål kvar & var på väg in mot mig efter att jag visslat på honom & han tvärstannar & letar upp prylen han fick i näsan på vägen ... godingen!!!


Av Anna-Karin Malm - 29 september 2014 08:15

Kvällens träning avnjöts i underbart sensommarväder ... att sen träningen blev så pass lyckad som den blev gjorde ju inte saken sämre precis ... Kvällar som dessa vill man knappt släppa & den goa känslan jag fick sitter alldeles säkert kvar länge, länge ...


Jag började träningen med att stämma av liten Pi i lydnadsklass ett. Vi körde med kommendering & som en kedja utan annan belöning än den man kan ge på tävling = klapp & kli samt uppmuntrande ord mellan momenten ... Ja & ett & annat uppmuntrande ord under linförigheten då oxå förstås ... Man är ju bara människa ... "L"


Tandvisning - kanon, Pi sitter stilla & låter sig rotas i munnen ... förvisso med känd människa, men ändå, inget hopp & skutt & ingen tendens att dra sig undan.

Linförighet - Vi är inte bra på detta ... dels har jag i princip aldrig kört fotgående med koppel på & dels är vi långt ifrån färdiga med vänstersvängarna & uthålligheten i momentet. Lite uppmuntrande ord fick Pi av mig under vägen, men trots de uteblivna belöningarna gick hon bara bättre & bättre genom momentet.

Läggande under marsch - Detta har vi endast plockat in vid sidan några få gånger & vi har aldrig provat uppsättandet efter ... Trots detta gjorde Pi ett kanonfint läggande & uppsättande (med lite hjälp av min hand) ... & jag gjorde ett finfint dk när jag bara var tvungen att se om hon la sig eller inte ... hehehe.

Inkallning - Bra, men aningen slarvigt avslut med ett litet skutt mot mitt ben.

Ställande under marsch - Även detta är vääääldigt nytt i sin helhet, men Pi har verkligen fattat konceptet ... hon stannade riktigt fint & stod sen kvar hur bra som helst tills jag kommenderade henne att sätta sig.

Apportering - Apportbocken är hon vääääldigt sugen på så när jag sträckte fram den & kommenderade sög hon den direkt ... tyvärr flyttade hon en aning på ett framben (eller kanske båda) precis i gripandet, men hon satt hela tiden. Sen höll hon den kanon tills jag kommenderade tack.

Hopp - Jättefint förutom det där lilla skuttet på mina ben vid ingången ...

Programmet avslutades med att jag sprang iväg tjoande & gav henne en dosa med kattmat samt lekte & gosade med henne en bra stund.


Sammantaget kan jag glatt konstatera att Pi håller ihop fint även utan belöningar i tid & otid .. hon snarare taggas av de uteblivna belöningarna & går bättre & bättre vilket är precis vad jag vill ha. Såååå nu är det bara att träna på detaljer samt träna på olika platser & med olika former av störningar så ska vi kanske kunna ge oss ut på tävlingsbanorna fram emot vårkanten nån gång ... lr kanske rent av på nån inomhustävling under vintern, vem vet ...

 

Innan Pi fick sätta sig i bilen fick hon även träna lite sitt i grupp samt platsliggning & även här känns det att hon mognat rejält ... enda missen var att hon, en av gångerna jag varit inne hos henne och belönat, följde med mig när jag gick igen.


Sen fick Eos komma ut & hon fick lite extra metallapporteringsträning då hon skulle agera konkurrent till en annan hund som tycker metallapportering är ett högst onödigt moment. Vi tränade även på fritt följ, inkallning med ställande, hopp-sitt, kryp & fjärrdirigering.


Till sist var det Dannis tur & han var såååå taggad över att ha fått vänta såååå länge på att få träna. Han fick träna lite fritt följ, framförgående, inkallning, ställande & läggande under marsch, kryp (som inte var sååå skoj i det fuktiga gräset), hopp-sitt, apportering & metallapportering (som gick såååå bra idag) samt fjärrdirigering.

Av Anna-Karin Malm - 26 september 2014 08:45

Eftermiddagens träning blev förvisso inte så värst lång, men trots det riktigt, riktigt bra ... Det är härligt med hundar som verkligen älskar att få jobba ... Finaste Blådårarna gör mig aldrig besviken på den punkten ... "L"


Med Pi fick jag hjälp med tandvisning samt budföringsövningar. Vi tränade även på med de moment vi kan & Pi hade bra uthållighet samt koncentration ... det tar sig som mordbrännaren hade sagt ...


Eos & jag tränade lite position i fria följet, inkallning med ställande, framåtsändande (med underbar attityd), metallapportering (med galopp in), rutan (utan band vilket gjorde damen aningen tveksam), tungapportering, vittringsapportering, kryp (där vi fick till flera kanonfina vänstersvängar), fjärrdirigering & hopp-sitt.


Danni fick träna på fritt följ, framåtsändande, kryp, fjärrdirigering, rutan (som är svår utan band), inkallning, apportering, metallapportering (som han gjorde fint & utan större tvekan i gripandet, dock trav på vägen tillbaka samt snett sättande), vittringsapportering (först två gånger med "den" pinnen gömd under gräs sen en gång med "den" pinnen gömd & den andra, neutrala pinnen synlig & han gjorde ett såååå fint arbete med nosen & tog rätt pinne ... yeah!!!


Sen tog jag ut alla tre hundarna & sköt ett skott = nema problema ... gött!!! Nu ska jag börja träna att lägga dem (Eos kan ju det hela redan, men får ändå hänga på) efter skottet bränts av & sen blir det till att ligga medan jag skjuter & få belöning för det ... det går framåt även med detta för lille Danni Boyse ... & Pi får bara hänga på på samma koncept av bara farten ...


Till sist laddade jag altanen med ett par möbeltassar med eukalyptusolja, laddade var & en av hundarna med klick på nos mot eukalyptusdoft hos mig ett par gånger & skickade sen dem att leta på altanen med det nyuppfunna ordet "hitta". Alla tre vovvarna gjorde ett strålande arbete & markerade "dofttassarna" finfint ... såååå skoj då jag ju bara gjort detta tre-fyra gånger & då för ganska många veckor sedan ... skoj, skoj ... 

Av Anna-Karin Malm - 22 september 2014 07:45

Ikväll kändes det minsann att hösten är här ... kallt, blåsigt & riktigt ruggigt var det ... hua ... Som tur är är det bara två veckor kvar nu till vi ska börja träna inne i vår fina boulehall om måndagarna ... Hur som haver så blev det, som jag trodde skulle bli en kall & jobbig träningskväll, hur bra som helst ...


Jag började med Eos & med henne tränade jag framåtsändande med "levande grupp" förvisso bara två stycken, men ändå ... Hon gjorde ett par helt okej sträckor trots att hon saktade av aningen (ganska mycket) sent på den första där hon inte fick belöning utan bara muntligt beröm samt en liten klappetiklapp & så en andrasträcka som jag är såååååå nöjd med, brytning en bit innan gruppen, rakt efter gruppen sånär på ett litet snedsteg när hon kollade bakåt mot mig i slutet av saktagåendet & finfin attityd i såväl sträckan som inkallandet ... jiiihooo!!! Vi tränade även på lite fotgående - som idag var under all kritik, metallapportering - där hon grep lite sent, men startade ingången med finfin galopp som belönades av mig, sättande under marsch - ok, rutan - inte någon bra fart ut till den, men annars ok & kryp - där hon gjorde två riktigt bra vänstersvängar (och en där hon halvt reste sig) men hon svängde iaf vänster varje gång jag gjorde det & inte höger som hon kan göra ibland ... asg.


Sen fick Danni komma ut & han fick köra lite linförighet samt framförgående som uppvärmning innan vi fick hjälp med en budföring. Budföringen var idag utan fiktiv skytt, men ändå sprang han en bit ut från mig, svängde runt i en cirkel & började skälla, så jag tog honom lite i pälsen & "läste lite paragrafer" för honom & sne, minsann sprang han så fint så fint ... knaspellen. Vi tränade även på fritt följ, läggande under marsch, apportering, metallapportering - som idag gick riktigt, riktigt bra, rutan som började lite kasst, men blev bra samt kryp - där han lätt slarvar nu när det börjar bli kallt & fuktigt om lilla magen ... "L"


Till sist fick Pi komma ut & hon var sååååå snusig mellan varven att jag fick säga till henne oxå vid ett tillfälle & det hjälpte faktiskt utan att hon blev låg & ledsen ... skönt, man måste ju kunna visa för dem att man inte tycker vissa saker är okej utan att det blir fel stämning efteråt ... "L" Med henne körde jag en del fritt följ - där hon börjar fatta det där med att svänga åt vänster oxå, ställanden & läggande under baklängesfot, inkallning, ingångar, apportering, framförgående - som gick bra åt ena hållet, men inte åt det andra, hopp, rutan - som hon klarade finfint trots megastörning av Crissi & Plupp samt Ina & Skrållan snett bakom den, samt lek. Som avslutning fick Pi & Plupp busa en stund.

Av Anna-Karin Malm - 21 september 2014 08:00

Idag kom hösten ... från att ha varit soligt & skönt, om än dimmigt, till att bli regnigt & blåsigt är väl inte riktigt min favorit precis ... meeeen nu är det som det är & med ett nytt regnställ så funkar det mesta ... "L"


Efter att jag lagt ut spåren till Eos & Pi passade vi på att ta oss en promenad medan de låg till sig ... Väl tillbaka fick Eos börja ... hennes spår var cirka 1000 meter långt med 7 pinnar + slut. Upptaget var helt okej idag, dock inte klockrent då hon, när hon analyserat & valt rätt håll, tog en lov "ovanför" spåret innan hon satte fart i spåret. Sen tuffade vi på spåret igenom & Eos plockade alla apporterna samt tog alla vinklarna precis så bra en elithund bör göra = nöjd matte!!!


Sen var det Pis tur att ta sitt spår & hennes spår var cirka 600 meter långt med fem pinnar & slut. Inget godis vid pinnarna idag utan enbart väl markerat & hon stannar verkligen till vid pinnarna & flyttar på dem med nosen. Sen får jag tjata lite på henne för att hon ska ta dem & komma till mig, men jag upplever att pinnarna blivit roligare nu när jag stannar en bit ifrån & backar när hon tagit pinnen så hon får springa mot mig med den. Även Pi spårade finfint & jag märkte då rakt inte att hon blev trött mot slutet, snarare tvärtom, att hon jobbade bättre & bättre ju längre hon spårade ... gött!!!


Till sist fick Danni köra ett uppletande i en mycket risig ruta ... Trots att det var rena rama djungeln för honom så jobbade han jättebra & hittade alla de fyra prylar jag lagt ut till honom. Vi jobbade idag med att jag skulle kunna ta föremålet från munnen på honom & det gick bra på tre av fyra ... på en släppte han bara prylen & stal den godisbit jag lagt vid mina fötter ... flin.

Av Anna-Karin Malm - 20 september 2014 09:30

 

Idag har Pi & hennes syskon träffats & genomfört sina Mh ... När det gäller Pi fick jag dels kred för att det jag känt hela tiden stämmer, dels att min hanteringsträning gett resultat ... Min sammanfattning av lilla loppan är att hon inte är ett dugg intresserad av folk hon inte har en relation till & att det ibland rent av kan vara belastande för henne att agera tillsammans med okända människor ... så länge de inte bryr sig om henne är det dock hur lugnt som helst. Hon har en bra lek & här släpper hon sina hämningar även med främmande människor & kampar & står i av hjärtats lust. Hennes nyfikenhet är inte den bästa precis ... eller rent av riktigt urkass ... om inte jag stöttar henne = litar mycket på mig. Hon har lite kvarstående rädslor, lr som jag hellre vill beskriva det, håller sig på lite avstånd för att undvika fler överraskningar, bara om ifall att. När man ser på filmerna från Mh (som kommer upp här så småningom) ser man att det inte är några stora kvarstående rädslor utan endast lite bågar här & där - det är bättre att matten går närmast det som skrämdes typ ... Hon kan koppla av bra när inget händer = ingen negativ stress & hon är skottfast. Nuffrorna finns till beskådan nedan ...

Känd mental status  
 1a.Kontakt hälsning :   3  
 1b.Kontakt samarb. :   3  
 1c.Kontakt hantering:   3  
 2a.Lek 1 leklust :   4  
 2b.Lek 1 gripande :   4  
 2c.Lek 1 grip/dragk :   4  
 3a 1.Förföljande :   3  
 3a 2.Förföljande :   1  
 3b 1.Gripande :   2  
 3b 2.Gripande :   1  
 4.Aktivitet :   2  
 5a.Avst.lek intresse:   3  
 5b.Avst.lek hot/aggr:   3  
 5c.Avst.lek nyfiken :   1  
 5d.Avst.lek leklust :   1  
 5e.Avst.lek samarb. :   1  
 6a.Överr rädsla :   4  
 6b.Överr hot/agg :   2  
 6c.Överr nyfikenhet:   2  
 6d.Överr kv. rädsla:   3  
 6e.Överr kv. intr. :   1  
 7a.Ljud rädsla :   3  
 7b.Ljud nyfikenhet :   2  
 7c.Ljud kv. rädsla :   2  
 7d.Ljud kv. intresse:   1  
 8a.Spöken hot/agg :   3  
 8b.Spöken kontroll :   5  
 8c.Spöken rädsla :   3  
 8d.Spöken nyfikenhet:   1  
 8e.Spöken kontakt :   3  
 9a.Lek 2 leklust :   4  
 9b.Lek 2 gripande :   3  
 10.Skott :   2

 Trots de mediokra insatserna från lilla Fröken Blå är jag helt säker på att hon kan bli en riktigt bra tävlingshund då hon förlitar sig väldigt mycket på mig & egentligen inte har mycket till övers för folk & fä runt omkring oss ... Du & jag matte känns som Pis ledord ...   

Av Anna-Karin Malm - 16 september 2014 08:30

Idag minsann har jag varit & provat på en inomhussökbana med Pi ... Inte nog med att vovvarna skulle kunna använda sin söknäsa där, de skulle även klara av en massa konstigheter i form av hängande petflaskor, konstiga underlag, klättra igenom hål av olika slag, mörka gångar & en massa annat. Två omgångar fick hon köra, den första letade hon upp Crissi 3 gånger & den andra 4 gånger. Det var riktigt skojigt & vi frågade om vi, nästa gång, kunde få hyra banan per timme istället för att betala per hund & lägga upp träningen på egen hand & det gick bra, det var bara att ringa & få priside ... spännande ...


Efter att vi tränat klart åkte vi ut till Örkelljunga BK & åt medhavd lunch & så fick Eos & Danni köra lite uppletande, vovvarna fick busa lite & Pi fick ett skott skjutit medan hon kampade ... Hon släpper ju leksaken när det skjuts, inte för att hon blir rädd på något vis, utan mest troligt för att vi alltid har tränat skott i passivitet för att sedan gå in i en aktivitet efter att skottet brunnit av innan. Nåja, vad är väl en tvåa på skotten på mh? "L"

Av Anna-Karin Malm - 15 september 2014 08:30

OCH så har denna här åter igen slarvat med att blogga om sina träningar ... fy skäms ...    Sååååå här blir det bara (lååååångt i efterhand) en kort summering över var, när & hur vi tränat för inte kommer senila jag ihåg några detaljer typ en månad efter ...


Måndag 8/9 - Lydnadsträning på Åstorps BK tillsammans med delar av lydnadsgänget.

Tisdag 9/9 - Sökträning

Fredag 12/9 - Lydnadsträning på Åstorps BK tillsammans med Jane & Maria.

Söndag 14/9 - Spår- & uppletandeträning vid Hermanssons stuga.

Måndag 15/9 - Lydnadsträning på Åstorps BK tillsammans med delar av lydnadsgänget.



Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards