annaayaeos

Alla inlägg under november 2015

Av Anna-Karin Malm - 14 november 2015 16:56

Idag stod det utställning på schemat & trots att jag senaste veckan har undrat hur jag tänkte när jag anmälde Eos till en utställning borstade jag igenom Eos & åkte nerför backen till ridhuset för att visa upp henne ... Det där med att fluffa & fixa är inte riktigt vår grej liksom ... meeen jag hade badat henne (förra onsdagen), övat på att ställa upp (i torsdags kväll) samt klippt lite runt tassarna iaf ...


Då Eos ju är drygt tio år var det veteranklass som gällde & där fick vi sällskap av en hund som ställts ut mycket & dessutom har en hel hög med cert ... Jag & Eos har som bäst fått till ett CK ... nåja i ärlighetens namn har vi ju inte varit särskilt aktiva i utställningsringen så det är kanske inte så konstigt att vi inte har så mycket utställningsmeriter med oss ... Så klart skötte sig Eos som den underbara hund hon är & detta trots att domaren kom & störde Eos medan hon fixerade godiset jag höll i handen ... ett excellent & en andraplacering blev resultatet vilket jag är absolut nöjd med ... kritiken var följande:


10-årig veterantik i utmärkt kondition. Skulle önska lite mera kompakthet i hennes helhet. Välformat, något elegant huvud. Tillräcklig hals. Mycket bra kropp. Tillräcklig benstomme. Lätta rörelser. Visar sig flott. 

Domare var Eva Eriksson.


Jag blev taggad på facebook i några bilder som Jeanette Fogelberg tagit på mig & Eos i ringen ... Det tackar jag för & lägger in ett par av dem här ... bara för att jag verkligen älskar att vara med på bild ... flin.

   

Av Anna-Karin Malm - 13 november 2015 16:15

Eftersom det regnade till & från under hela dagen kände vi oss inte jättesugna på att träna lydnad på den våta & något klafsiga planen ... Såååå istället körde vi lite nosework på altanen samt inne i stugan. Tre stationer med två doftställen fick vi till, två på altanen, två i första rummet i stugan & två inne i lektionssalen ... Alla vovvarna jobbade finemang & de började till & med få till en antydan till frysmarkeringar tack vare att det inte gick att "få tag på" duttarna ... "L"


På väg hem passade jag på att ta en sväng i skogen med Blådårarna så de skulle vara hyfsat lugna när jag åkte iväg på clinic på kvällen ...


Clinicen hölls av Emma Willblad ... dock tyckte jag nog att det var mer av en föreläsning med lite visning av olika delar i fotgåendet med de egna hundarna & en inlånad valp ... Jag hade förväntat mig det vanliga stuket på clinic där det brukar vara några ekipage med olika sorters problem som de vill ha hjälp att lösa. Nu fick vi i alla fall en ingående beskrivning av hur Emma gör när hon lär in fotgåendet samt lite om vilka bitar hon tycker är extra viktiga ... några småsaker att lägga på minnet fick jag hur som haver med mig ...

  • Lägg mycket vikt vid att få hunden in i rätt position  - typ ingångsträning. Här är det en fördel om hunden ligger högt i energinivå då dessa oftast görs i samband med fartiga moment som inkallning, apportering etc.
  • Kriterie för vilken som är den rätta positionen - bogen vid smalbenet. (Detta tycker jag personligen & av vana känns aningen långt bak) Det är då väldigt lätt för hunden att se när den är i rätt position & det medför att den inte lika lätt pendlar i positionen.
  • Vid inlärning av stegförflyttningar åt höger, börja med att snurra åt vänster & ta sen i den rörelsen ett steg åt höger.
  • Börja inte med sättanden i fotgåendet förrän resten av fotgåendet, inklusive stegförflyttningar är klart. Detta för att inte hunden ska tänka sitt i stegförflyttningar & saktamarsch. (Detta är jag kluven till då jag tänker att hunden kanske inte tycker det är så viktigt att sätta sig i alla halter, speciellt inte om föraren är lite nervös & då blir otydlig i sitt kroppsspråk)
  • När du lär in (& om hunden slarvar senare) högersvängar & heltomsvängar ta ett eller två steg åt höger direkt efter för att lära hunden att svänga snävare & på vis undvika att hunden blir luftig.  

Hon pratade även väldigt mycket om hur hon gick & svängde & vilket ben hon la vikten på vid svängar med efterföljande marsch & svängar med efterföljande halt. Detta fick mig att vilja filma hur jag går med mina olika hundar & även filma mina träningskompisar & sen analysera detta & se om man kan få fram ett mönster för hur man gör & om det finns något i det som gör att hundarna inte gör som vi förväntar oss.

Av Anna-Karin Malm - 11 november 2015 18:58

Idag bar det av till Vedby för lite nosarbete med bästaste Blådårarna ... Vi fick dessutom sällskap av Camilla & hennes söta tollare Rio & Åijki ... Som vanligt när man får träningssällskap går tiden i en rasande fart & innan man vet ordet av har det hunnit bli sen eftermiddag ... men vad gör väl det när man får ägna sig åt det roligaste som finns & det dessutom i riktigt skönt novemberväder?


Vi började med att lägga ut lite viltspår innan vi vallade av en sökruta light (endast en sida då vi ju bara var två stycken). Sen körde vi igenom de hundar som skulle träna sök ...


Danni fick börja av mina & han fick fyra figgar samt lyckades med konststycket att göra ett superfint tomslag då han slog framåt istället för, som jag planerat, bakåt vid ett tillfälle. Han arbetade verkligen superbra ... gött!!!


Sen fick Pi köra & eftersom hon ju var lite off när vi tränade på höstlovet körde jag bara hittaövningar på tre av figgarna med direkt lek & sen godis när hon hittade figge ... På den tredje figgen fick hon ta rullen & göra påvis. Inga tendenser att ta rullen innan hon hittat figge idag heller ... gött ... Dock kvarstår min tanke om att låta henne hänga på Eos ett par gånger för att förhoppningsvis få med sig hennes känsla i söket framöver ...


När vi tränat söket klart la jag ett personspår till Pi innan vi satte oss & fikade ... Efter fikan fick Eos gå sitt viltspår som var cirka 550 meter långt & gick igenom värsta risskogen vid två tillfällen. Eos gick som en klocka & det märktes att hon hade en klar minnesbild av vad som finns i slutet i viltspår ... "L" När hon hittade klöven klapp hon den direkt & sen slet & drog hon som en galning i den en stund innan hon fick en dosa med lite kattmat i som belöning ... Hela vägen tillbaka till bilen gick hon & bar på klöven & gjorde med jämna mellanrum ett försök att slita åt sig den från mitt rep, men det lyckades hon inte med ...


Sen fick Pi gå sitt spår som var cirka 500 meter långt med fyra pinnar & slut ... även hon gjorde ett jättebra arbete & visade att hon är en finfin arbetshund med näsan på rätt ställe ...


Som avslutning på den underbara träningsdagen gick vi en skön promenad runt området med alla fem vovvarna.

Av Anna-Karin Malm - 9 november 2015 19:00

Idag hade jag först bestämt mig för att hoppa träningen eftersom jag hade så ont i ryggslutet, men jag omprövade mitt beslut & gav mig själv fel i tanken att hoppa över träningen vilket jag nu i efterhand är glad över trots att träningen innehöll väldigt blandade resultat ... "L"


Danni fick börja av mina idag & han fick träna lite fotgående, framåtsändande (första sträckan blev kass, men andra blev riktigt fin), kryp, fjärrdirigering, ligg & stå under marsch, inkallning, rutan & apportering. En pigg & glad Danni & emellanåt lite väl busig tycker jag ... flin.


Sen fick Eos köra & idag undrade jag verkligen varför jag har anmält denna tanten till en lydnadsträning ... för inte mycket gick som det skulle ... Fotgåendet var iofs okej, inkallning med ställande likaså men på väg till rutan sprang hon först i en båge & andra gången stannade hon på vägen & åt något som nån tappat. Fjärren var väl hyfsad, vittringen - här tog hon fel pinne ... sitt under marsch gick okej, hopp-apport & metallapporteringen likaså.


Till sist fick löpfisen Pi komma in & träna lite ... Med henne passade jag på att få lite hanteringsträning & det gick faktiskt lite bättre ikväll än senast ... nu stod hon mestadels stilla ... vet inte om det beror på att hon kom ihåg vad som förväntades av henne eller om det beror på att hon ju löper & då blir aningen villig ... asg. Vi tränade även på fotgående (& oj vad på hon var), inkallning, rutan (som blir bättre & bättre), saktagående, framåtsändande, fjärrövningar, ligg & stå under marsch, lite krypstarter samt apportering.

Av Anna-Karin Malm - 7 november 2015 14:43

Dagen bjöd på härligt novemberväder med aningen duggregn till en början men mot middagstid tittade solen försiktigt fram ... Att det var riktigt milt med över 12 grader & så gott som vindstilla gjorde inte saken sämre precis ... Eftersom vi var några stycken på plats idag bestämde jag mig för att enbart köra uppletande & försöka få till lite spårträning på egen hand imorgon istället ... Såååå jag la upp & vallade av en ruta & la ut fyra lånade föremål, ett i vardera bakre hörn, ett riktigt nära bakom en stubbe & ett ganska nära vänster hörna bakom en rishög.


Eos fick börja & jobbade på finemang ... en aning störd av att det precis körts uppletande i korridorer bredvid & en bit in i vår ruta var hon dock & var tvungen att checka av det lite mellan varven. Sen fick Pi köra & hon jobbade på finemang även hon & hade inga som helst svårigheter att plocka föremålen trots att de inte tillhörde oss lr någon hon känner väl ... gött!!! Till sist fick Danni köra & han jobbade kanoners men var, precis som Eos, aningen störd av vallningen som gick ut från vår ruta ... alla föremålen hittade han & plockade in dock.


En skön promenad offroad i de höga granskogarna tog vi oss oxå & vovsegullen bara äääälskar att springa & busa där så det gjorde de riktigt ordentligt.

Av Anna-Karin Malm - 6 november 2015 14:45

Trots att dagen bjöd på hyfsat novemberväder var det ingen som "ville leka med mig" ... lr så var det kanske så att alla var upptagna med annat på nåt vis ... "L" Hur som haver så fick jag & Blådårarna till en fantastiskt härlig träning trots avsaknaden av sällskap & det är ju inte illa bara det ...


Danni fick börja träna idag & med honom tränade jag fotgående, ligg & stå under marsch, inkallning, framåtsändande, apportering (bra ingång på första & något mindre bra på andra), rutan, fjärrdirigering (där han tjuvstartade hela tiden) & hopp-sitt (superbra). Han var verkligen pigg & glad & riktigt på idag ... gött!!!


Sen fick Pi komma ut & med henne bestämde jag mig för att börja med att köra "nya" moment & köra de hon är säkrare på sist ... såååå vi började med några rutskick (1. Rätt in i rutan & trampade på targeten. 2. Stannade innan rutan & tittade på mig en stund, men sprang sen in & trampade på targeten. 3. Stannade innan rutan igen, men jag kallade tillbaks henne & hon fick ingen belöning. 4. Sprang rakt in i rutan & trampade på targeten. Det kändes som att hon fick en ahaupplevelse där så vi får väl se nästa gång vi tränar.), sen tränade vi på saktagåendet i framåtsändandet & satte sen ihop springadelen med saktagåendet vilket hon gjorde suveränt bra ... Efter att hon gjort två riktigt fina sträckor bestämde jag mig för att filma, men så klart blir det inte lika bra då ... Pi låste sig på mobilen jag satt upp en bit bort & hade svårt att hålla fokus då hon gärna ville dit & kolla den oxå, men jag är nöjd ändå ...


Sen tränade vi lite fotgående, inkallning, kryp, stå & ligg under marsch, hopp-sitt, apportering, metallapportering & lite sitt-liggövningar framför mig inför fjärren ...


Till sist fick Eos komma ut & hon var såååå laddad ... hehehe ... Vi tränade på fotgående, inkallning med ställande, sitt under marsch (som idag var hyfsat bra), rutan (bra), fjärrdirigering (superfint), vittringsapportering (bra), metallapportering (galopp in) & hopp-apport. 


Efter träningen tänkte jag skjuta ett par smällare, men så klart kom det folk just precis då & en av dem hade en hund som var lite rädd för smällare så det fick vara ... typiskt ... "L"

Av Anna-Karin Malm - 4 november 2015 15:47

Idag bar det av upp till Klåveröd för lite spårträning tillsammans med Jane ... Vi la ut spåren & gick sen på en promenad med alla sex vovvarna ... som de lekte & busade ... de var heeelt galna mellan varven ... härligt!!!


Väl tillbaka tog vi spåren ... Pi fick börja & hennes spår var cirka 500 meter långt med fyra pinnar samt slut i blandad terräng (grane & bokskog). Hon spårade sååå bra & tog alla pinnarna utan problem ... gött.


Sen fick Eos spåra & hon fick ett upptag på cirka 10 meters djup ... Hon gick ut fint, registrerade spåret, men ville sen vidare utåt ... sååå jag höll igen en liiiiten aning & då gick hon tillbaka & sög spåret klockrent åt rätt håll & allt ... sen spårade hon som den spårgudinna hon är & plockade de fyra pinnarna samt slutet. Hennes spår var cirka 500 meter även det & hade oxå varierande terräng ...


Till sist fick Danni ta sitt spår som var cirka 300 meter långt med fyra dosor med leverpastej i ... Hans spår gick i ett lite risigare terrängavsnitt, men det löste han galant ... Det kändes som att han var spårkung idag ... verkligen!!!


Innan vi for hemåt tog vi oss en fika & satt & pratade & njöt av lugnet & tystnaden i novemberskogen ...

Av Anna-Karin Malm - 2 november 2015 15:30

Ikväll var det så dags att träna i boulehallen igen ... sååå vi for ner & gick en sväng på byn innan träningen så att Blådårarna skulle vara lite avrastade i väntan på sin tur att träna ...


Eos fick börja träna ikväll & vi startade med sitt i grupp samt platsliggning ... förutom att tanten rättar till sig lite när hon tycker att hon sitter eller ligger obekvämt satt & låg hon kvar som hon skulle ... Sen blev det lite paus medan jag skrev vad jag skulle träna på & under tiden försökte Eos stjäla mitt block, min penna & mina träningskompisars godis från bordet ... suck ... "L" Eos fick sen köra lite fritt följ, rutan (där hon för en gångs skull inte satte sig när jag ropade stanna), sättande under marsch (där hon ställde sig flera gånger istället så detta behöver jag allt träna på), vittringsapportering (jättebra nosarbete & nästan inget tugg på vägen in), fjärrdirigering (suveränt snyggt), metallapportering (galopp ut, trav in), inkallning med ställande samt hopp-apport.


Sen fick Pi komma ut & träna & hon var verkligen duktig ikväll ... Vi tränade fotgående, saktagående med människor som grupp samt skick till target med godbit på framför gruppen & sen direkt saktagående på det (en av gångerna var det bara såååå fint), rutan (med target i), stå & ligg under marsch, apportering, inkallning (när jag gick ifrån kom syrran Plupp indundrande precis förbi henne bakifrån, men Pi satt kvar finfint iaf), framförgående, hopp-sitt, platsliggning (3 minuter) samt lite "fjärrövningar". Lite hanteringsövningar gjorde vi oxå om ifall att vi bestämmer oss för att testa att mentaltesta om ett år si sådär ...


Till sist fick Danni komma in  ... eftersom han ju inte tål underlaget fick han dock bara köra lite nosework ... Lavendel körde vi med & han fick sammanlagt sex doftställen vilket han fixade alldeles galant ... duktig kille!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards