annaayaeos

Direktlänk till inlägg 18 april 2014

Solhaga träningsdag 1.

Av Anna-Karin Malm - 18 april 2014 18:45

Efter en skön kvällspromenad igår kväll samt en natts orolig sömn med mycket stökande hundar i byggnaden samt ett & annat tåg som for förbi utanför var det så äntligen dags för första träningsdagen. Vi startade dagen med en timmes rask promenad tillsammans med aussiepojken Jacko & Jackos lilla storasyster russeln Skrållan samt frukost för såväl två- som fyrbenta.  Sen bar det av ut i skogen för att träna. Dagens plan var att träna sök med Eos & Danni, spår med Pi & uppletande med alla tre ... planen höll vilket jag är glad över.


Vi började med söket & där fick Eos gå först av mina hundar. Hon fick sammanlagt fyra figgar som låg på olika ställen i rutan. En figge låg i ena förstahörnan & när jag skickade mot motsatta hörna sprang hon bara framåt i rutan hela tiden. Emellertid visade det sig att fler hundar gjorde så sååååå ... Men men, trots att det låg figgar ute så fick vi till en del tomslag oxå  & det är bara att konstatera att de inte är så raka & fina som man kan önska & ibland blev de även lite väl grunda. Det där med att träna tomslag har helt enkelt fått stå tillbaka nu när vi fokuserat på att få till bra markeringar. Markeringarna satt dock finemang, även på en ny figge. Nåja, allt som allt är jag ändock nöjd med henne!!!


Sen fick Danni köra & även han fick 4 figgar & en del tomslag. Danni arbetade jättebra trots att stora delar av rutan var täckt av höööögt blåbärsris vilket till viss del besvärade honom. Även han markerade finemang ... duktig kille!!!


Efter lunchen la vi upp en uppletanderuta & Pi fick leta upp 3 prylar i den, 2 i de bakre hörnen & ett i mitten längst bak. Hon hade mycket spring i benen till en början, men jobbade på finemang & hittade sina prylar mitt i allt springet. Vi krånglade inte med avlämnanden av prylarna utan jag drog fram en leksak som hon fick ta istället för prylen när hon kom . Direkt efter uppletandet gick vi sen till spåret jag lagt ut till henne. Spåret var  cirka 500 meter långt med fyra pinnar samt leksak som slut & Pi spårade på jättebra, lugnt & metodiskt gick det ... häääärligt. Mot slutet satt en från den andra gruppen med sin hund några meter vid sidan om spåret & då fick Pi bråttom & när vi passerade en snitsel hoppade hon upp & duttade till den samtidigt som hon glodde surt på hunden ... "L"


Sen fick Eos & Danni oxå köra uppletande. Eos fick 4 prylar, ett i vardera bakre hörn & två nånstans mitt i rutan. Hon tuggade något på nåt av föremålen, men gjorde annars ett jättebra jobb. Danni fick tre prylar, ett i vardera bakre hörn & ett i mitten nånstans. Han jobbade ut finfint på djupet, men hade en tendens att springa aningen mer än han använde sin näsa till en början ...   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards