annaayaeos

Direktlänk till inlägg 19 april 2014

Solhaga träningsdag 2.

Av Anna-Karin Malm - 19 april 2014 19:15

Även denna morgon började med rask långprommis tillsammans med Jacko & Skrållan & deras matte Ina ... Härligt med fina hundvänner för såväl vovvar som mattar tycker jag ... Dagens plan var att träna sök med Eos & Pi (som ju inte skulle bli en sökhund ... "L") samt uppletande med alla tre ... & så kanske lite lydnadsträning om vi hann med förstås ... Planen hölls till 95 % vill jag påstå då vi bara satt lydnadsträningen som en kanskepunkt & det var just den vi hoppade över ...


Dagen började med att Pi fick sex vindmarkeringar ... förhållandena visade sig vara rätt svåra då det på morgonkvisten blåste så gott som obefintligt. Därför fick Pi verkligen kämpa för att hitta vittring. Trots detta gav hon inte upp utan hon jobbade på tills alla sex var hittade & man såg hur det riktigt lyste om henne när hon fick springa där & jobba helt självständigt. Extra skoj var att det funkade precis lika bra med ny figge som med de kända ... skönt!!!


Sen fick Eos köra & idag planerade jag sex figgar samt tre tomslag till henne, men eftersom hon slarvade i ena förstahörnan som var tom fick jag skicka om henne där tre gånger innan hon gick ut acceptabelt & sen fick in ett oplanerat tomslag + att det började värma på rätt bra med solen bestämde jag mig för att skippa de planerade tomslagen. Eos markeringar var bra på alla figgar & hon hade bättre fart & drive ut i rutan idag än igår - gött!!!


Efter lunchen gick vi ner till Lagan & badade vovvarna innan vi vallade av uppletanderutan (samma som igår, men jag vände på den så istället för att skicka bort från vägen skickade jag parallellt med den vilket gjorde det aningen svårare för mina vovvar ... "L")


Danni fick börja eftersom han inte fått träna sök idag & han fick sex prylar (andras) utlagda, ett i vardera bakre hörn, ett mitt i längst bak samt de andra tre utplacerade nånstans i rutan. Han jobbade på riktigt fint idag, men hade väldigt svårt att gå ut i bakre vänsterhörnet så där fick jag styra upp honom en aning. Det märktes ingen skillnad på honom att det var någon annans prylar - gött!!!


Pi fick tre prylar utlagda även idag & hade en hel del spring även idag, men inte så mycket som igår. Hon hade kanonfart in mot mig & fick ta en leksak i utbyta med prylarna även idag. Inte heller hon brydde sig om att det var någon annans prylar ...


Eos fick även idag fyra prylar utlagda, ett i vardera bakre hörn & de andra två nånstans i rutan. Att det var någon annans prylar brydde hon sig inte om dock var hon något seg i uppförsbacken & tappade fart ... trött efter söket månne?


Vi avslutade träningsdagen med att Danni fick träna budföring till främmande mottagare ... Detta gick då inte bra, han ställde sig bara & skällde på mig ... När han väl kom till mottagaren & fått sin godbit tjuvade han från denne ... buse!!! Även andra gången han skulle springa till henne skällde han på mig & ville inte iväg ... Jag vet inte om detta beror på att det var en främmande mottagare eller om det berodde på att vi körde i skogen vilket han inte är vidare van vid eller om det helt enkelt berodde på att vi tränat detta alldeles för lite sista tiden ... Nåja det bli hårdträning på detta framöver ... basta!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards