annaayaeos

Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Så nära, så nära ... :(

Av Anna-Karin Malm - 20 november 2011 19:11

Idag var det dags för årets sista tävling för mig & Eos ... Samling 7.30 på en mack strax norr om Ängelholm i mörker & dimma för lottning & vidare färd ut till sökrutan. Jag drog, så klart, startnummer ett & när det var dags för mig att äntra rutan hade det knappt hunnit ljusna ... Det sammantaget med dimman som låg tät gjorde att jag inte såg de bakre snitslarna i rutan, men vad gör väl det ... Eos näsa funkar väl finemang trots det tänkte jag ... & nog fungerade den alltid ... med sidovind innifrån rutan blev det inget snyggt sökarbete i mina ögon ... Redan på första slaget fick Eos vind på en figge & drog iväg på den ... sen skickade jag två slag på andra sidan & på andra slaget där hittade hon figge nummer två ... Slutligen två tomslag på förstasidan innan jag skickade på andra sidan igen ... När vi stod där & jag riktade henne såg jag att hon fick figge i näsan, men jag väntade tills hon tittade rakt fram innan jag skickade henne ... hon sprang pliktskyldigast ut cirka 10 meter innan hon vek av sneddade till den sista figgen som låg relativt nära stigen. Hur som haver så var i alla fall domarna var nöjda med vårt arbete & vi belönades med 9,5 & 10 ... hyfsat bra ... "L"


Efter lååååång väntan var det så dags för uppletandet & även det gick hyfsat bra ... fyra slag = fyra föremål. Den ena domaren tyckte inte att jag fick säga bra & håll fast när hon var på väg in, medan den andra tyckte att det inte spelade nån roll ... Min största glädje vid detta moment var dock att hon inte tuggade ...


Sen bar det av till klubben där vi började med platsliggning ... Inget pip från Eos idag, men hon var ju tvungen att vända lite på rumpan så hon kunde kolla in skytten ...


Till sist var det så dags för lydnaden & den började bra, fick en svacka i mitten i och med framåtsändande & kryp för att sen avslutas bra ... På framåtsändandet ställde gruppen upp så att jag skickade Eos rakt mot en av människorna, men trots protester från min sida insisterade de på att det var heeeel rätt eftersom de mätt allt med linjal ... Såååå det var bara att skicka & det blev som det blev ... om det berodde på det att de "stod fel" eller på att jag blev störd i min fokus vet jag inte men första sträckan var katastrof & sen glömde jag att jag ändrat mitt inkallningskommando där oxå ... suck andra sträckan var aningen bättre, men absolut inte bra vilket resulterade i en nolla ... Krypet gjorde hon riktigt bra fram till strax innan halten ... Hon såg den sprayade punkten i gräset & insåg att här skulle hon stanna & gjorde oxå så ... "L" ... Sen kröp hon hyfsat bra tills vi bara hade cirka ½ meter kvar då hon nästan satte sig upp så jag fick klämma i med ett ligg där ...


Poäng, domarkommentarer & resultat redovisas här nedan ... 


Fritt följ     8,5 & 8,5 Tränger. Sena, snea sitt, ngt efter i slutet.


Inkallande med ställande     8,5 & 7 Ngt sent ställande. Flyttar sig vid utgång, kommer inte på 1:a (detta fattar jag inte för jag gav henne bara ett kommando)


Framåtsändande     0 & 0 Olydnad. Snett & utanför, kommer ej vid första


Kryp     5 & 5 Stannar tidigt, lyfter. Stannar vid tl kommando, uppe på slutet. (hon stannade t.o.m innan tl kommando)


Skall     10 & 8 Dk m huvudet


Tungapportering     9,5 & 8 Tempo in. Sent gripande, snett avslut.


Hopp-sitt     10 & 10


Platsliggning     9 & 9 Orolig.


Sök     9,5 & 10 Bra förstaslag, bra skall, bra hela vägen, ngt grunt sista. Mycket bra sök.


Uppletande     8 & 9,5 Ideliga kommandon. Starten.


Summa: 501,25 poäng (Sammanlagda poängen tillräcklig, men tyvärr 0,75 poäng för lite på lydnadsdelen ... suck & pust & stön & stånk ...)


Innan vi åkte hem valde jag att gå ut & träna lite detaljer på lydnaden & Eos var precis lika glad & på då som hon hade varit utan någon tävling innan på dagen ... Jag bara ääääälskar den hunden ...    

 
 
Emelie

Emelie

20 november 2011 21:31

Fyy så surt nära ni var! Men det får bli nya tag till våren då.

http://www.mivinnas.se

 
Ann-Margret & Vinja

Ann-Margret & Vinja

21 november 2011 14:05

Hej.
Hittade hit när jag slumpade bland bloggarna.

Vilken duktig hund du har :) Kanon poäng på både söket och uppletandet :) Men så förargligt att det saknades så lite på lydnaden till uppflyttning. Hoppas det går bättre på nästa tävling :)

//Ann-Margret

http://heratorpetsvinja.minwebbplats.se

Anna-Karin Malm

21 november 2011 15:22

Tack, ja hon är en superhund att jobba med både i söket & i spåret men vi har lite kvar att jobba med på lydnaden ... Vi får la komma igen nästa år ... :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards