annaayaeos

Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av Anna-Karin Malm - 4 oktober 2011 13:15

Idag var det så äntligen dags för sökträning igen ... Eos var så klart sprickfärdig av förväntan efter förra veckans uppehåll & även jag & de andra hundarna var förväntansfulla över en skön höstdag i skogen.


Alla mina hundar fick vara med & valla rutan idag. Terrängen var allt annat än spännande ... eller kanske just det ... spännande alltså ... Granskog med fullt av ris & bråte på marken samt ett & annat "hål". Stogen blev mellan 150 & 200 meter lång & djupet var mellan 50 & 70 meter beroende på terrängen.


När vi väl drog igång träningen fick mina hundar vänta till bland de sista men Eos var först ut av mina ... Hon fick åtta figgar på fullt djup som skulle ge henne en godbit då & då för att hon inte skulle tappa fokus på figgen & börja kolla efter mig. Hon gick kanonkalas & tog alla figgarna som hon skulle samt orkade med trots den något knepiga terrängen. Hon tänker då verkligen på hur hon springer & sparar verkligen på sig för att orka hela rutan igenom ... hääääärligt!!!


Till Danni hade jag planerat fem figgar på cirka 50 meters djup eftersom han ju gått ut såååå himla bra de sista gångerna. Han fick två tomskick på första figgen men han sprang långt ut & letade kanonkalas. Då fick han istället leta efter figgen på andra sidan men även där hade han svårigheter ... Bland annat med att hålla kursen ... Jag tror att det kan bero på att han är så liten att han måste sick-sacka mellan grenar & bråte & då blir ofokuserad ... Till sist hittade han dock denna figge. Sen fick han tre figgar till men på närmare avstånd från stigen för att han skulle ha en rimlig chans att komma ut till dem utan allt för mycket letande. Såååå med facit på hand & vetskapen om att vi ska ha samma område några gånger till bestämde jag mig raskt för att vi ska köra systemsök med öppna figgar nästa gång för att han ska bli mer benägen att springa genom bråte & skräp.


Efter fika & genomgång, som Aya så klart fick vara med på, gick vi en härlig promenad med mycket viltdofter & två heeeeelt galna gråråttor ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards