annaayaeos

Direktlänk till inlägg 25 juni 2013

Sök, spår & uppletande ...

Av Anna-Karin Malm - 25 juni 2013 08:15

Ännu en dag i sökskogen är nu avverkad & den blev, som vanligt, låååång ... Nåja, vad gör väl det när det är alldeles perfekt hundträningsväder ute?


Efter att ha varit med ute & vallat rutan fick Pi sen sitta i bilen medan jag la ut dagens spår till henne. Idag lät jag det ligga cirka 30 minuter för att försvåra det en aning då hon är så tänd på spåret. Dessutom fick vi till en liten störning då Asta tog en sväng bort om spåret i sitt sökarbete ... Det var dock inga problem för lilla fröken Pi när hon gick sitt spår. Förvisso stannade hon & gick av spåret en liten meter vid ett tillfälle, men annars knatade hon på i spåret i betydligt bättre tempo & med mer fokus än i lördags & hittade sin dosa med godis i. När hon ätit upp godiset ville jag göra en spetsvinkel tillbaka & gå parallellt med spåret tillbaka istället för att göra den långa loven jag gjorde när jag gick ut spåret ... Det ville dock inte liten Pi ... Hon tvärvägrade att följa med mig & kastade sig i kopplet när hon insåg att jag gick ifrån spåret, så jag fick helt sonika lyfta upp henne & bära bort henne ... HUR ska detta gå när hon blir stor? "L"


Eos fick idag en liknande övning som förra tisdagen med totalt tio planerade skick varav fyra skulle innehålla en styck figge ... Så klart blev det inte riktigt som jag planerat, men vad gör väl det när man har en hund som jobbar sååååå bra & markerar kanonkalas ... he, he, he ... På förstahörnan, som var tom, fick jag skicka tre gånger innan hon var ute i hörnan ... hon sprang först åt vänster & sen åt höger & vek av innan hon kommit ut på djupet, men sen gick det alltså bra. I andra hörnan låg första figgen & där använde jag mig av omvänt lockande, inga problem alls. Sen fick hon tre tomslag utan belöning som hon gjorde riktigt galant. På nästa figge gick de andra som stod på stigen före mig ut & passerade henne & figgen innan jag kom fram & försökte locka bort henne. Även idag blev hon mäkta förvånad & ställde sig någon meter ifrån figgen & glodde & kom helt av sig i skallet en liten stund. Hon kom dock på sig igen & fortsatte sen markera fint. Sen var det meningen att Eos skulle ha en figge rakt över på andra sidan & jag skickade ut henne där ... Hon försvann bakom kullen & sen tog det låååång tid så jag började undra vad hon egentligen gjorde. Långt om länge hör vi en hund skälla låååångt bort & min första tanke var att det måste vara en annan hund, men sen när jag insåg att det måste vara Eos blev jag riktigt rädd ... TÄNK om hon ställt ett vildsvin eller nåt ute i skogen ... Meeeen det var bara att kuta iväg & se vad man hittade & framför allt var hon var ... Hon var minst 200 meter bort från där vi stod & stod & skällde på den, från början, gående figgen Maria som var i full färd med att lägga ut ett spår. Klok som Maria är stannade hon dock till & ställde sig upp mot ett träd så Eos fick markera henne & som hon markerade ... här var det minsann inga tankar på att lämna eller möta upp mig inte trots att det tog så lång tid innan jag över huvud taget syntes ... Jag kastade till Maria en dosa med godis & hon sa klick med munnen eftersom ingen av oss hade en klicker i närheten & när Eos ätit upp sin belöning var det bara att bege sig tillbaka till sökrutan för att fortsätta träningen ... "L" Jag hade tänkt mig två tomslag & sen en avslutande figge här, men bestämde mig för att hon skulle få två figgar så vi kunde fullfölja planen med markeringarna som ju är prio ett i hennes fall ... Såååå den figgen hon skulle tagit från början la sig p plats igen & där körde jag omvänt lockande ... inga problem trots att hon låg bakom eett stengärde nedanför en kulle. Som avslutning fick hon en figge som låg inne i en massa ris & bröte som klickade när hon skällde bra, gav henne megabelöningen & sen matade henne ut till stigen. På denna figgen hade hon inte en tanke på att ens snegla efter mig ... kanon!!!


Sen var det Dannis tur ... Han fick favorit i repris ... alltså den övning jag tänkt till honom i tisdags som blev annorlunda p.g.a att han inte gick ut & fick ett gäng oplanerade tomslag. En figge i vardera förstahörna som han fixade galant ... han sprang så in i bengen ut till dem & skällde som en besatt. Sen fick han tre tomslag varav två finfina & ett en aning grunt. Jag försökte mig även på en flying där, men det fattade han då inte ... Sen fick han ytterligare två figgar som han hittade utan problem ... den ena låg långt ut bakom ett stengärde, men det var inte heller några problem för min lilla brukssheltie. Ytterligare ett tomslag fick han innan han skulle få springa & ta en springare som hade hans megablöning ... Här ställde han sig dock några meter ut i rutan & vädrade i luften efter springaren & sa "Där är den matte, detta är fel håll" ... Trots det fick jag honom att springa ut på tomslaget på andra försöket & när springaren började springa flöööög Danni fram i rutan ... "L"


Vid fikat fick Pi vara med ute & mingla & det bar sig inte bättre än att hon & ettåriga mudipojken Zaiko, som varit största monstret i gänget under sin uppväxt, lekte hejvilt medan vi fikade & hade genomgång. Och såååå go han var mot Pi ... inget monster här inte, nä han uppförde sig som värsta fina lekfarbrorn ... häääärligt!!!


Efter fikat fixade vi en uppletanderuta ... Mina busar fick vara med & valla rutan & sen fick de titta på varandra när vi körde ... Eos fick börja av mina & fick tre prylar utlagda på bakre linjen. Pi fick springa med när Eos körde & hon följde med ungefär halvvägs ut innan hon vände & sprang i full fart tillbaka till mig. Eos jobbade jättebra trots störning från litet monster & plockade fint in sina prylar. Danni fick oxå tre prylar utlagda längst ut i rutan & även han gjorde ett finfint jobb. Jag fick dock ha Pi i famnen medan han jobbade för annars hade han väl kreverat ... Även Pi fick försöka med ett uppletande i miniformat. Jane höll henne medan jag gick ut några meter & bollade med en pryl för att sen lägga ner den bakom en stubbe. Pi sprang fint ut, men förbi prylen & ganska långt ut innan hon vände& kom in. Dock missade hon prylen så jag gick med henne ut så hon skulle hitta den & sen sprang hon efter mig in till stigen med prylen ...


Dagen avslutades med en liten promenad runt i sökrutan innan vi for hemåt med trött liten Pi ...

 
 
Elin och Billy

Elin och Billy

26 juni 2013 10:35

Vad roligt det låter! Det är så kul med skogsarbete :)

http://aktivaussie.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards