annaayaeos

Alla inlägg den 9 juni 2013

Av Anna-Karin Malm - 9 juni 2013 21:18

Idag var det då dags för Pis första träning ... ja eller iaf för henne att följa med på träningen & mingla lite ... Såååå jag packade in oss i bilen, Pi i en tygbur i baksätet så hon inte skulle mosas av de andra om det blev nån häftig inbromsning eller sväng & körde iväg ... Pi skrek,, ylade & försökte ta sig ut den första milen så efter en stund flyttade jag fram buren till framsätet för att kunna kolla in henne. Så småningom lugnade hon i alla fall ner sig & la sig till rätta.


Väl framme på klubben tog jag enbart in Pi för att ge henne den upplevelsen ... Hon var inte stor precis ... Speciellt otäckt var det med andra hundar ... Människor var heeelt okej ... Hur som haver så fick hon sitta på mina ben ute på planen & spana in vad som försiggick tills hon själv valde att gå därifrån & springa fram till "valphagen" där träningskompisens hundar sprang rundor. De fick sig en liten utskällning först, men när jag gick fram & klappade dem & pratade med dem kom hon fram & kollade in dem. Efter ytterligare en stund gick vi till bilen & tog ut Eos & Danni oxå & gick en sväng med alla lösa på yttre appellplan & då blev Pi hur kavat & glad som helst igen.


Sen fick Pi & Eos sitta i bilen, denna gång tillsammans bak i buren, medan jag tränade med Danni en liten stund, med betoning på liten. Vi började med att kommendera samt agera störning på en platsliggning innan vi satte igång ... Danni fick träna lite linförighet, fritt följ, en inkallning, apportering, läggande under marsch samt en del ställanden under marsch där vi fokuserade på att han ska förbli stående när jag kommer tillbaka till honom då vi mest har tränat själva stannandet innan & kastat godis när han stannat snabbt. Jag gjorde som så att jag hade en godis i handen & när jag klev in bredvid honom klickade jag & kastade fram godiset framför honom. 


Sen fick jag ta ut alla tre en liten sväng till innan jag tränade med Eos ... Eos fick en kort träning även hon idag. Fokus låg på framåtsändandet där jag satt upp två "gubbar" så jag inte skulle vara beroende av de andra. Jag körde inte någon inkallning eller gick sträckan innan för att se om/hur det påverkar Eos ... På första sträckan sprang hon till höger om båda gubbarna, men precis när hon passerade dem stannade hon & tittade på mig & sen började hon gå sakta. Såååå jag valde att fortsätta, men gav henne bara beröm & lite klapp & kli när hon kom in till mig. Sen körde jag ytterligare tre sträckor som gick finemang där jag klickade & tog fram kamptrasan som belöning till henne. Sen körde vi några saktagåenden, först "vanligt" med belöning hos mig & sen med kamptrasan bortom "slutpunkten" (typ av omvänt lockande?!?!) så jag kunde skicka henne till den när jag klickat & det gick bra. Jag provade även med en dosa med lite mjukost på på samma ställe som kamptrasan, men det var MYCKET svårt att inte skynda sig till den så det får vi träna på separat om vi ska använda det som alternativ belöning. Vi tränade även lite fritt följ, tungapportering samt kryp som gick mycket bättre än sist vi tränade det.


Pi fick komma ut & mingla även när vi fikade & sen tog jag ut alla tre igen & lät dem springa en liten sväng innan jag packade in oss i bilen & for hemåt ... Behöver jag säga att Pi sov gott på vägen hem? "L"  

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards