annaayaeos

Alla inlägg den 17 juni 2013

Av Anna-Karin Malm - 17 juni 2013 06:45

Efter några regniga dagar sken idag solen igen och termometern klättrade upp en bit över 20-strecket ... Kvällen bjöd på alldeles underbart, skönt sommarväder & för första gången på ett antal veckor lyckades vi få ihop ett stort gäng till vår lydnadsträning ... hela sju stycken var vi, perfekt störning & perfekt att vi kunde hjälpa varandra med det vi behövde hjälp med.


Efter att ha rastat hundarna fick Pi följa med in på altanen medan vi gick igenom vad vi tänkt träna & vad var & en behövde hjälp med. Nytt ställe & många människor, varav några nya ansikten, gjorde Pi en aning blyg & avvaktande så jag bestämde mig för att Pi skulle få börja med "Ranta-runt-i-ringen-träning" ... Det innebär att alla sitter i en ring med några godisar var & så får hunden gå runt & få godis. De som sitter i ringen påkallar en & en hundens uppmärksamhet när den fått godis hos någon. Detta skötte lilla fröken blå alldeles utmärkt. Sen fick Pi mingla medan de andra gjorde en platsliggning & sen tränade jag & Pi lite, allt för att trötta henne så de andra hundarna skulle kunna få träna i lugn & ro ... "L" Jag &  Pi övade på att gå fint vid vänster sida & titta på matte. Hon fick ibland kämpa lite extra då jag sprang mellan varven. Detta fattar hon redan riktigt bra faktiskt & hon har en underbar kontakt, trots att vi ikväll gjorde detta mitt på planen med alla tränande runt oss. Vi tränade även på att kampleka mitt i smeten & även det kunde hon koncentrera sig fint på. Sen tränade vi lite på passiviteten ... Jag satte mig mitt på planen & körde först några "ryggsäcksövningar" a la Bodfäldt innan vi bara satt & begrundade de andra ett tag. Pi är, än så länge, väldigt duktig på att sitta & ligga och bara titta på det som händer runt omkring.


Sen fick Eos komma ut & med henne körde jag små, korta fritt följ-övningar. Hon fick komma till mig, gå något steg & sen klick & belöning. Någon lite längre sträcka fick vi till oxå & hennes attityd var, som vanligt, kanon. Riktigt bra position hade hon oxå trots att hon ju var vääääldigt laddad. Vi körde även inkallning med ställande, utan bakombelöning, som gick finfint, rutan, som inte gick såååå bra precis så vi valde att köra lite annat mellan för att sen få till en riktigt bra ruta. Krypet tränade vi oxå ... hon har jättefin teknik, men slarvar lätt för tillfället när vi kör längre sträckor så därför körde jag i princip bara starter, ett steg, klick & belöning. Tungapportering som gick så bra hon kan, konen, där hon inte riktigt fattar kommandot konen utan går som bäst när man säger stolpe ... ha, ha, ha. Jag avslutade med framåtsändandeträning med full grupp & första sträckan gjorde hon ju bara såååååå bra. Fint ut i galopp några steg, fin brytpunkt innan gruppen, rakt genom gruppen & sen fin sakta efter ... såååååå bra var det ... Sen på andra sträckan gick hon snett & det gjorde hon sen två gånger till så då valde jag att bryta & nonchalera henne ett tag. Vi kom på att vi kunde binda upp henne & låta Kaxe köra medan hon tittade på för att se om det kanske kunde hjälpa henne att sen vilja göra rätt ... som hon gapade när han gick genom gruppen & sen fick belöning. Efter att han kört fick Eos köra EN sträcka till & nu, minsann, gjorde hon det hur bra som helst igen ... "L"


Till sist fick Danni komma ut & då förbarmade mina träningskompisar sig över mig & tog hand om Pi under tiden ... "mycket att göra för dem" he, he, he ... Danni fick ett kort pass med fritt följ, en inkallning, några ställanden & lägganden, apportering enligt ettan & vanlig samt lite krypövningar. Han var finfint laddad & gjorde det mesta riktigt bra. Det enda som inte gick så värst bra var krypet som vi nog måste börja punktträna igen. Han kryper något eller några steg & vill sen gärna resa sig upp ... suck. 


Efter att vi suttit & pratat lite grann gick jag en runda med mina galningar innan det var dags att åka hem & nanna kudden & ladda inför morgondagens sökträning ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards