annaayaeos

Direktlänk till inlägg 18 juni 2013

Sööök ... en heldag i sommarskogen ...

Av Anna-Karin Malm - 18 juni 2013 07:30

Första dagen på semestern kunde inte tillbringas bättre än i sökskogen ... Heeeela långa dagen var vi iväg & vädret var strålande ... dryga 20 grader ... underbart!!!


Innan vi började med att valla rutan gick jag ut ett spår på cirka 10-15 meter till Pi med en dosa med gotte som slut. Jag hämtade henne direkt & hon började, precis som andra gången i lördags, med att spåra redan på vägen TILL spåret ... vinkeln från grusvägen in på den lilla gräsvägen som bar till spåret tog hon klockrent, men efter några meter i det höga gräset blev hon lite trött & tog en spårpaus ... När jag ställde henne vid spårstarten sög hon spåret direkt & gick sen kanon ... hon t.o.m pep när hon tyckte att hon inte kom fram fort nog i spåret ... dosan hittades & godiset blev uppätet av Pi ... Pi fick även vara med & valla sökrutan samt sen titta på när första hunden körde för, att möjligt, vara trött & lugn när det var Eos & Dannis tur att köra ...


Danni körde som hund nummer två idag & upplägget var enligt följande; 1 figge i vardera förstahörnan, tre tomslag, två figgar på djupet, ett tomslag & så en avslutande "springare" som stod halvvägs ut & sprang utåt när Danni började springa utåt i rutan. Som vanligt höll inte planen helt & fullt så det blev så här istället ... Ett oplanerat tomslag då Danni inte gick ända ut i hörnan, omskick på samma ställe & figge i låda hittad ... Samma procedur på andra sidan men figgen i kompostburen hittades på andra försöket. Tre finfina tomslag & sen inga problem med de två andra figgarna, ännu ett finfint tomslag & så springaren där jag nästan trodde att Danni skulle sätta sig i baken på figgen när han började jaga efter henne ... "L" Jag är supernöjd med Dannis arbete idag. Han har bevisat att han har uthållighet, finfina markeringar, förmåga att ta sig fram i, för småhundar, jobbig terräng samt en vilja av stål ... Min fina brukssheltie!!!


Sen var det Eos tur & hon var ju aldrig laddad eller så ... "L" Planen för henne var följande; Sammanlagt 10 skick varav figge på skick 1, 5, 9 & 10. Figge 1 skulle klicka & belöna efter ett antal fina skall med bra fokus på figgen för att sen mata hem Eos till stigen. Figge 2 skulle vara passiv till jag kom ut & försökte locka bort Eos från figgen, sen klicka när hon bibehöll fokus & skall. Figge 3 samma som figge 2, men innan jag kom ut skulle de andra knata förbi henne & figgen & figge 4 samma som figge 2. Summa summarum var att Eos gick sååååå himla bra idag. Hon hade så gott som klockrena markeringar, inga tendenser att lämna figgarna, trots att en låg uppe i ett jakttorn & hennes tomslag var finemang förutom vid ett tillfälle där jag fick skicka om henne för att få ut henne på djupet ... På figge 3 där de andra gick ut & förbi figgen innan jag kom ut höll jag på att skratta ihjäl mig ... När hon såg dem fick hon stora ögon & blev först alldeles tyst. Hon gick några steg mot dem så de hann passera henne, men direkt efter de passerat henne drog hon rakt genom dem & fram till figgen igen & skällde som en tok ... "FLIN"


Innan vi körde bort till andra gruppen för fika la jag ännu ett spår till Pi, ungefär lika långt & även denna gången med en dosa med godis som slut. Hon gick finemang även denna gången & när hon, en gång kom cirka ½ meter vid sidan om spårkärnan pep hon som en galning för att hon kände att hon höll på att bli av med spåret. Hon kom dock fint tillbaka till spårkärnan igen & hittade sitt slut & allt ... "L"


          


Vid fikan fick Pi vara med & mingla lite för att bli av med den osäkerhet hon har runt nya folk & sen gick vi även en lång promenad där jag fick träna mina rygg- & armmuskler lite när jag bar på Pi mellan varven. Efter en heldag i skogen - mellan 9 & 16.30 - var Pi rejält trött heeela kvällen ... ända till vi skulle gå & lägga oss ...

 
 
Crissi

Crissi

19 juni 2013 10:54

Låter som en underbar dag!
Du är så duktig med hundarna! En fröjd att läsa. :)

http://www.pippisvalpar.hemsida24.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards