annaayaeos

Alla inlägg den 23 november 2012

Av Anna-Karin Malm - 23 november 2012 09:00

Även idag var det hyfsat skönt väder ... UPPEHÅLL is tha shit en dag som denna i slutet av november ... "L" Hur som helst så samlades vi på Åstorps BK för vår träning. Vi började med att lägga upp dagens plan innan vi körde igång med en platsliggning. Eos låg fint även idag så jag hoppas verkligen innerligt att hennes trams med att gå upp har slutat igen nu ...


Efter att Eos fått sitta en sväng i bilen medan vi hjälptes åt med en annan hund var hon bra taggad när hon fick komma ut igen. Hon gick trots det riktigt bra om än en aning långt fram mellan varven i fria följet mellan varven. Inkallning med ställande var klockrent ... VILKET fint ställande!!! Krypet rann hon igenom & med hjälp av utlagda godisar här & där har jag lyckats få till vinklarna hur fint som helst med henne ... gött!!! Framåtsändandet gick fint det med, men en aning långt blev det mellan varven ... Skit i det, hon äääälskar ju det momentet igen nu & det är viktigast av allt tycker jag ... Vi fortsätter kämpa på med brytpunkt & saktagående & om hon bara går ner i passgång efter att hon brutit av har vi ett finfint betyg på momentet som i en liten ask så det är just det jag ska lägga krut på nu. Vi tränade även på vittringsapportering, rutan & fjärrdirigering. På fjärren valde jag idag att testa med att ha godisbelöningen alldeles framför henne & det gick sååååå bra ... Hon var klockren i alla skiftena!!!


Danni var då inte ett dugg taggad när han väl fick komma ut ur bilen ... näädå!!! Jag har börjat träna lite mer på ställande & läggande under marsch med honom nu & det får den negativa konsekvensen att han flyter ut i sidled i linförighet & fritt följ ... Jag har klurat en del på hur jag ska kunna få till det så att han inte gör så & har byggt vidare på tipset jag fick om att ha en extern godisburk framför mig & gå runt den för att få in honom i rätt position. Detta funkar numera även om vi har godisburken liggandes någonstans på planen när vi kör fria följet & på mitt klick får han springa dit & ta godiset. Han går in lika bra trots att han inte h ar burken med godiset i blikcfånget. Dannis absoluta höjdpunkt för dagen var när han gjorde en i det närmaste perfekt apportering ... Snabbt ut, snabbt gripande, snabbt in & så satte han sig alldeles intill mig i rätt position ... Jiiihooo!!! Jag började även med de allra första övningarna på krypet med Danni idag ... det gäller ju att ha framförhållning ... Han fattade tekniken med en gång så det blir inga problem ... Nu ska jag bara få honom att bli säker på den samt få kommandoförståelse innan jag kan avancera mig själv upp i upprätt läge ... Danni fick en platsliggning även han & han låg fint!!!


Dagen avslutades med skott- &  nyårssmällarträning ... Först hade jag mina två ute medan Eva brände av en raket i bortre hörnet & Danni som reagerade en aning på tjutandena förra nyåret höll på att slita kopplet ur händerna på mig för att dra bort till Eva & raketen när den brände av. När Eva sett till att inga glöder fanns kvar släppte jag hundarna så de fick möta upp henne där borta & sen leka en stund innan jag tog apportkastaren & gick iväg & de andra tog ut sina hundar för att prova på ett skott. Danni funkade kanon även med det skott jag la av med apportkastaren så det känns som att hans svacka med reagens på skott har lagt sig igen ... Gott!!!


Innan vi for hemåt för att hålla helg gick vi en liten sväng på hundslingan tillsammans ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards