annaayaeos

Alla inlägg den 20 november 2012

Av Anna-Karin Malm - 20 november 2012 08:45

Trots att mitten av november har passerat har vi flera plusgrader & hyfsat många dagar med uppehåll ... Jag är tacksam för varje dag som vintern väntar med att anlända då det är bra mycket lättare att träna hund om man slipper att pulsa rundor i halvmeterhög snö ... Dagen till ära var det förvisso grådisigt till max, men uppehåll & endast lite svaga vindar vilket gjorde det riktigt skönt att tillbringa hela dagen ute i sökskogen. Det var min tur att vara en av stighållarna idag så vi träffades redan vid åttasnåret & började lägga upp rutan samt valla. Under tiden sprang hundarna runt som galningar & lekte & hade hur kul som helst. Eos fick riktigt frispel & hade såååå skoj med mudikompisen Urax.


Planen för dagens träning med Eos var att få henne att förstå att jag vill att hon ska stå stilla & fokuser samt skälla på figgen, inte cirkla runt den & inte möta upp mig vilket hon gärna gör. Jag har tidigare valt att inte plocka bort belöningarna hos figgarna av rädsla för att hon då ska bli ännu sämre på sina markeringar, men hade till idag tänkt till & insett att för att hon ska förstå så måste jag vara tydlig med vilka kriterier som gäller för belöning ... Såååå ... efter att ha tänkt till så har jag bestämt mig för att om hon skäller bra samt fokuserar på figgen får hon godisbelöning, om hon börjar cirkla runt figgen eller avbryter sitt skall för att kolla efter mig, men stannar kvar hos figgen får hon bara muntligt beröm samt klapp & kli & om hon avviker från figgen tar jag henne i koppel & ber figgen komma fram & visa henne vad hon gick miste om & sen bär det av till bilen ... Idag hade jag beställt sex figgar som låg så att man inte kunde se mig på min väg ut till figgen förrän jag var rätt nära. Eos började med att cirkla runt första figgen = enbart beröm samt klapp & kli ... Sen skällde hon kanon på andra figgen = godis. Även på en figge till cirklade hon rundor vilket gjorde att hon inte fick godis & först på den sjätte figgen lämnade hon den för att gå & dricka mitt i markeringen ... Då packade jag ihop henne & så fick hon se godiset för att sen sätta sig i bilen. Jag upplevde det som att det uteblivna godiset hos två av figgarna triggade henne till bättre markering på nästa figge & hoppas att det faktum att jag tog bort henne från fortsatt träning & belöning gör att hon tänker sig för innan hon avviker från en figge igen nästa gång vi tränar. Jag VET ju att hon blir lite pissed om hon inte får sina belöningar i andra lägen & att hon då kämpar bättre för att göra rätt så vi får väl se hur det blir ... Tanken framöver är även att när det är tävling & belöningen uteblir hos figgarna så ska hon tänka att hon måste markera ännu bättre hos nästa figge för att få belöning. Efter att vi kört tävlingssöket klart får hon megabelöningen & DET visar att hom kämpat bra & gjort rätt ... Ja vi får väl se hur det blir!


Danni fick idag fem figgar & ett tomslag & han gick som en kanonkula ... Han blir bara bättre & bättre i söket & kämpar sig verkligen fram i rutan. Han blir inte heller ett dugg påverkad av att folk knatar efter oss i rutan längre & det är jätteskönt. Han har dessutom finfina markeringar & tar figgar som är heldolda lika bra som öppna figgar. En av figgarna satt i en slänt med ett kamonät över sig & då stod han med frambenen på hennes huvud & skällde ... "L"


Efter fika & genomgång körde jag ett uppletande med Eos. Rutan var lagd så att det gick uppför ute på djupet vilket gjorde det lite extra kämpigt att ta sig ut till de bakre hörnorna. Sex prylar var utlagda & Eos hittade allihop utan några bekymmer ... Hon är underbart glad & arbetsvillig min lilla gråråtta.


Dagen avslutades med en skön promenad i glada vänners lag innan vi, vid halvfemsnåret åkte hemåt i skymningen ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards