annaayaeos

Alla inlägg den 11 november 2012

Av Anna-Karin Malm - 11 november 2012 19:00

Årets näst sista tävling är nu avklarad & inte heller idag fick vi till en uppflyttning ... Jag börjar tro att Eos trivs så bra i högre klass att hon inte VILL upp i eliten ... För vad skulle det annars kunna vara som gör att hon gång efter annan hittar på nåt som gör att vi inte får till allt på en & samma dag ... SUCK! Nåja, dagen började inte precis på bästa sätt då min klockradio bestämt sig för att inte gå igång såååå istället för att gå upp kvart över fem som planerat vaknade jag två minuter över sex ... & jag hade planerat att köra klockan sex ... Hm. Det var bara att slänga på sig kläderna, ge hundar & katter frukost & slänga ut allt i bilen ... Som tur var så hade jag förberett allt igår kväll förutom min egen matsäck, men det löste jag med att slänga ner en cola & en påse frysta korvbröd i packningen ...


Väl på plats var det så dags för lottning samt utslussning till spårmarkerna ... Vi var tre stycken som fick vänta vid en kyrka innan vi sen blev vidare transporterade till våra respektive spår. Spåren var fältspår & det är väl inte det jag gillar allra bäst i världen, men det var bara att bita ihop & se glad ut. Väl på väg till starten fick jag totalt hjärnsläpp & hade heeelt glömt bort hur jag brukar göra när jag tävlar spår ... Eftersom jag inte var nervös för fem öre så skyller jag det på min försovning ... Jag kläckte ur mig en kommentar om det & fick till svar ett litet skratt & sen "Det är bara att släppa på" så det gjorde jag ... Eos gick lugnt & sansat ut & klapp spåret & sen bar det iväg ... Ingen kallade tillbaka oss så sen var det bara att hänga på ... Hela spåret gick i ett lugnt & sansat tempo & på vissa sträckor kunde jag se var spårläggaren gått & insåg att min lilla grå gick exakt mitt i spårkärnan. Endast vid två vinklar gjorde hon en liten ringning med en radie om cirka fem meter ... Trots detta så missade vi en pinne nånstans längs vägen & så här i efterhand inser jag att jag troligen trampade på den då jag noterade nåt hårt under foten ungefär där Eos stod & luktade en liten stund innan hon bestämde sig för att fortsätta ... Men, men ... So far so good ...


Tillbaka på klubben var det så dags för uppletande ... Detta brukar ju Eos vanligtvis klara plättlätt ... Tre skick brukar som regel innebära tre föremål oxå, men så icke idag ... Jag skickade & skickade & hon jobbade på som bara den, men ändå tog det en hel evighet innan hon hittade första föremålet. Precis när hon lämnade av det sa det att en minut återstod ... PANIK!!! Jag skickade snabbt som bara den & hon hittade då ännu ett föremål. Jag hann med att skicka ännu en gång, men tyvärr gick tiden ut medan hon var ute & letade efter föremål tre ...


Vi hann även med platsliggning innan lunchen & här visade Eos mig att hon kan hitta på precis vilket bus som helst ... Ärligt talat vet jag inte vad som hände, men jag har några olika teorier ... 1. Vi gick mot uppletanderutan när vi skulle gömma oss - Eos kände att jag inte var riktigt nöjd med hennes insats där & ville hänga med mig dit för att leta lite till. 2. En av hundarna skrikskällde när vi började gå ut. 3. Eos & hunden bredvid som oxå gick upp tittade på varandra & fick bus i kroppen ... Hur som haver så kom de båda hundarna hoppande in bakom planket vi stod vid så gott som omedelbart efter att vi landat där ...


Under lunchen passade jag på att ta ut Danni & träna lite med honom på appellplanen samt gå in i stugan & mingla lite med honom. Han fick även sitta med & kolla på de första hundarna innan jag tog ut Eos ... Eos var vid det här laget riktigt, riktigt taggad & jag körde uppvärmningen som jag brukar med en massa springingångar vid min sida, något läggande & ett krypsteg samt lite saktagående. När det var vår tur satte jag henne utanför planen & gick in en bit själv innan jag kallade henne till mig ... Eftersom jag kände att jag tappade henne en aning innan vi nådde startpunkten valde jag att sätta henne ännu en gång & gå fram till startpunkten utan henne för att sen kalla henne till mig & DET funkade kanon ... Hon var såååå med ... Fria följet gick riktigt bra. En aning snett sittande vid ett tillfälle, men annars hur fint som helst ... Inkallningen gick finemang även den med ett fint ställande & sen var det dags för framåtsändandet. De hade lagt ut högar med sågspån där grupen skulle stå samt fem meter innan & efter gruppen, men dem hade jag visat henne när vi passerade planen vid uppletandet/platsligginngen. Hur som haver så bestämde hon sig för att den hög som en av domarna stod bakom MÅSTE vara något gott som han tappat så hon sneddade dit & ställde sig & luktade. När hon "fastnade" där gav jag henne ännu ett kommando & då gick hon riktigt bra resten av momentet ... Andra sträckan var riktigt bra & inkallningarna finemang de oxå. Eftersom hon så snöpligt stannade på första sträckan fick vi en nolla på momentet, men jag är nöjd med insatsen ändå. Sen var det dags för krypet & jag hade sett att tävlingsledaren satte igång momentet innan domarna var på plats för de andra hundarna, så jag bestämde mig för en lite extra lång kelstund innan jag ställde upp mig för att de skulle hinna på plats 6 inte störa genom att snedda förbi framför henne. Hon kröp jättefint, men satte sig nästan upp i halten så jag klämde i med ett extra ligg där ... Skallet gick fint med ett jämnt & fint skall, tungapporteringen tvekade hon en aning när hon skulle gripa den annars var det fint med en fin ingång & ett rakt sättande & hoppet var kanonkalas ... Jag sprang tjoande & viftande av planen & Eos tog hindret en gång till på vägen ut av bara farten & var såååå glad ... Snacka om känsla vi hade på planen idag ... Det var såååå gott!!! Och om inte om hade varit & Eos hade legat på platsen precis som hon brukar hade vi klarat uppflyttning ... TYPISKT va???


Nuffrorna ...

Fritt följ   8 & 9 (Tappar pos. Dk h halt, dk v halt, dk helt om & sn. sitt)

Inkallning m ställande   9 & 8,5 (några steg & något långt stå, sent sitt vid ingång)

Framåtsändade   0 & 0 (dk, står och snusar, ingen tempoväxling, långt i andra)

Krypande   5,5 & 5 (Dk ligg, sätter sig halten, dk föraren hela sträckan & hög bak, sätter sig vid halt)

Skall   9,5 & 9 (dk kropp & tystnar på tävlingsledarens kommando)

Tungt föremål   8,5 & 8,5 (tvekar gripande & tv.s grip)

Hopp över hinder   10 & 10 ()

Platsliggning   0 & 0 (går upp)

Uppletande av spår   10 & 10 (Mycket snyggt)

Spårning   9 & 9 (6+slut 14 minuter)

Uppletande av föremål   6 & 5 (osystematik, spring, olydnad, lite tugg 2 föremål & lite osystematik)


Summa sumarum ... 438 poäng varav 164 poäng på lydnaden utan platsliggning ... Gladast av allt blev jag dock av den ena domarens kommentar vid prisutdelningen ... Hon kramade om mig & sa att jag skulle fortsätta kämpa med min härliga hund ... Klart jag ska ... Vi har ju så roligt där ute på tävlingsplanen ... Jag & min älskade galna grå ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards