annaayaeos

Alla inlägg den 10 november 2012

Av Anna-Karin Malm - 10 november 2012 14:42

Jag tänkte mig att Eos kanske behövde sig ett spår så här precis innan spårtävling för att tagga ner en aning & ha en rimlig vilja att stanna & ta alla pinnar & så ... Hon BRUKAR nämligen gå som bäst i spåret när hon spårat mycket ett tag ... Såååå Sagt & gjort la jag spår till gråhundarna & gick en promenad i väntan på att spåren skulle ligga till sig. På promenaden körda jag några "ut-övningar" med dem, närmare bestämt tre stycken & idag sprang de som gnuer i full speta rakt ut ... Såååå jag la på ett klick när de hade full fart & var ute på cirka 50 meter & sen berömde jag muntligt ... Lika full fart in igen & lite godis från matten gjorde ju lyckan fullständig i gråhundarnas ögon ...


Danni fick börja ta sitt spår eftersom det ju inte ska ligga lika länge som Eos spår ... Han fick ett typ appellspår som vanligt med två pinnar samt slutapport ... Och idag hade han ett sånt härligt tryck i spåret samt näsan i backen så gott som hela tiden ... Endast vid första vinkeln gick han ur spåret & vinklade åt andra hållet, men han vände själv när han märkte att spåret inte gick där. Han stannar till & nosar på pinnarna & då klickar jag direkt ... Detta ska jag ju så klart dra på så att han tar upp apporterna så småningom.


Eos spår var inte sååå långt ... 500 meter kanske, men det kan välan räcka med tanke på morgondagen ... Uppletandet av spåret fick sig en riktigt bra störning ... Inte nog med att jag lagt det "tillbaka" mot stigen så det kändes onaturligt för henne att välja den vägen ... Näää en ekorre satt & tjattrade på marken en bit åt fel håll i upptagsrutan ... Jag valde att låta henne checka av ekorren innan jag sen ställde upp henne på startpunkten ... När jag skickade henne började hon först spåra åt fel håll, men vände ganska snart av sig själv & kom på spåret utan problem. Sen bar det av över stock & sten & det var bara att spänna fast säkerhetsbältet (vira linan några varv runt handen) samt luta sig bakåt & hålla emot allt vad tygeln höll så skötte Eos resten ... Ett riktigt bra spår blev det så det hoppas vi på att det blir imorgon oxå ... 

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15
16 17 18
19 20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards