annaayaeos

Alla inlägg under juli 2017

Av Anna-Karin Malm - 3 juli 2017 08:00

Efter att ha tillbringat förmiddagen på långpromenad tillsammans med Jane & hennes vovvar i vackert väder började det komma lite regnskurar under eftermiddagen & när vi satt & åt middag mindre än en timme innan det var dags att åka & träna fullkomligt öppnade himlen sig ... meeeen det klarnade upp lagom till det var dags för träning & vi fick sen en underbar kväll med kvalitativ träning i perfekt väder ... Mindre än en timme efter att vi kommit hem öppnade himlen sig igen men vad gör väl de när man hunnit hem & sitter uppkrupen i soffan?


Jag började med att skjuta & fick idag prova på att skjuta med en pistol ... Danni fick vara med ute & Pi låg cirka 5-7 meter ifrån mig ... Hon ryckte till av förväntan & ville springa till mig vid båda skotten men låg kvar. Danni verkade bry sig mindre om pistolskotten än apportkastarskotten, kanske för att det inte är ett lika vasst ljud i pistolen.


Sen satte vi oss & snackade igenom vad vi ville ha hjälp med innan vi började träna. Först av allt gjorde vi en platsliggning (Pi fick ligga & jag gick ut på 50 meter vilket gick bra till jag hade varit inom & belönat henne då ställde hon sig upp när hon tyckte att jag gick lite väl långt igen) & efter det fick jag hjälp med grupp till framåtsändandet. Pi tänker väldig mycket i framåtsändandet just nu & stannar till/saktar av lite väl mycket ibland, men går rakt iaf så det är väl bara att träna vidare för att få hela momentet att funka ihop.


När vi hjälpt varandra klart tog jag ut Danni & tränade med honom. Vi tränade fotgående (han gick bitvis kanon & bitvis flaxade han rundor & gick krökt som en banan), inkallning med ställande (med godis bakom, han gjorde en kanoninkallning med bra fart & fint ställande & jag valde att låta honom springa hela vägen in till mig innan han fick springa & ta sin godisbit), ställande & läggande under marsch, kryp (fortfarande en del slarv i det), fjärrdirigering (riktigt bra ikväll), konen & rutan (gjorde han såååå bra & jag gjorde hela rutan med inkallning & allt), hopp-sitt (här tjuvade han på återhoppet, den busen), apportering (bra fart) & metallapportering (såååå bra attityd idag han tvekade inte att ta den & kunde sätta sig med den i munnen & till sist stod jag upp & han kom in till mig & satte sig med den (förvisso en halv meter ifrån mig, men ändå).


Sen fick Pi komma ut ... med henne tränade jag fotgående med bus, inkallning med ställande (långt avstånd så första gången blev det ett vääääldigt långt stå & då retade jag henne med leksaken så nästa gång blev det betydligt bättre), rutan (den älskar hon verkligen), konen (nema problema), kryp, skall (här måste vi börja träna på tystkommandot så hon inte skäller sig igenom tystdelen på tävling "L"), fjärrdirigering (yes, det verkar som att det funkar att plocka bort handtecknet, finfina uppsitt även när jag stod 2-3 meter ifrån henne), metallapportering (vi jobbar vidare med att reta med leksak för ett bättre gripande & bättre attityd), tungapportering (jag MÅSTE köpa 3-kilos & så provade jag på att ha avlämnande framför, tror att jag får träna in det & kanske även på metallen) & hopp-sitt (utan target, fin attityd & hyfsat ut från hindret).

Av Anna-Karin Malm - 2 juli 2017 15:34

Efter att bara ha varit några dagar & gått långa promenader med & utan sällskap, fixat & donat lite här hemma samt slappat lite grann i det gråtrista vädret kände jag att vi nu åter behöver komma ut på banan igen ... såååå vi tog oss samman & åkte & spårade idag (förvisso i trevligt sällskap, tack Maria & colliebollarna "L") nu när det äntligen skulle bli lite uppehållsväder igen ... Uppehållsväder kiss my as säger jag bara för precis när vi lagt ut spåren i det lårhöga gräset på fälten vi valt för dagens aktiviteter (F10) så började det så klart regna ... det hann komma ganska mycket under tiden vi promenerade & pratade så spåren skulle hinna ligga till sig ... det i sin tur innebar att det var väldans blött i gräset när vi tog spåren ...Hur som haver så var alla fyra vovsegullen jätteduktiga trots allt & DEt är ju en tröst i sig tycker jag.


Danni fick börja spåra idag, hans spår gick mestadels i lårhögt gräs, men två sträckor gick över asfalt & en sträcka mellan asfaltsträckorna bestod av klippt gräsmatta ... Spåret innehöll två pinnar samt slut & var cirka 300 meter långt ... lite väl kort tyckte jag när jag la det, men det visade sig bli alldeles lagom långt för liten blå fick studsa som en känguru för att över huvud taget kunna ta sig fram i det höga gräset ... Han jobbade dock jättebra, förstod inte riktigt spår på asfalt första sträckan, men efter att ha mellanlandat på det klippta gräset gick andra asfaltsträckan bättre & han hittade bägge pinnarna & slutet & spårade inte ur en enda gång.


Sen var det Pis tur & hennes spår gick i nämnda höga gräs, innehöll fyra pinnar samt slut & var cirka 600 meter långt. Upptaget var åt vänster idag.  Precis när jag skulle börja spåra med Danni såg jag att det var två stycken med hundar som gick & lät sina hundar springa precis i Pis upptag så det blev aningen snurrigt för henne första gången jag skickade ut henne men när jag tagit tillbaka henne & gått en bit framåt gick hon fint ut & tog spåret åt rätt håll & allt. Vid första vinkeln snurrade hon rundor flera varv innan hon till slut spårade vidare & sen hann vi inte mer än cirka 5 meter innan en hare flög upp precis i spåret ... Pi hoppade jämfota 1,5 meter upp i luften & ville sätta av efter den, men jag höll bara tag i linan medan jag sa ett bestämt nej ... sen tog det säkert en minut innan hon vågade börja tänka på spår igen ... tänk var känslig hon är ... sen spårade hon på finemang & hittade alla pinnarna men i slutet av spåret, när vi bara hade si sådär 50 meter kvar sprang det så klart upp en hare till ... men denna gången tittade hon bara långt efter den innan hon såg ut att säga till själv att fortsätta spåra & så gjorde hon det & hittade slutet ... gött!!!

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards