annaayaeos

Alla inlägg under februari 2016

Av Anna-Karin Malm - 1 februari 2016 09:00

Idag är det 16 år sen min första aussie föddes ... Den hund som gjorde att jag för alltid förälskade mig i rasen, den hund som hittade på så mycket saker som jag, som ändå växt upp med hundar, inte hade en aning om att hundar kunde hitta på. Den sötaste & vackraste hund man kan tänka sig med en vilja av stål & ett hjärta av 100% guld ... Inte en dag går utan att jag tänker på dig min fina fina Aya ... <3

 


Ikväll var det dags för lite boulehallsträning igen ... skönt när det regnar & blåser ute vill jag lova ... Tre taggade Blådårar & lite gofika gjorde kvällen heeelt perfekt ...


Eos fick börja träna idag till hennes stoooora glädje ... Vi tränade fotgående (där hon inte riktigt ville backa utan mer skuttade bakåt men annars hade finfin attityd, som vanligt), sättande under marsch, apportering, konskick & därifrån skick till rutan (man ser hur mycket hon tänker när hon börjar ta sig till rutan från konen så det går inte snabbt, men hon gör det "L"), vittringsapportering (klockrent) & fjärrdirigering (sååå himla bra med finstadga & hon väntade på varje nytt kommando & gjorde inte en enda tjuvstart) ... Lite rallylydnadsövningar hann vi oxå med att träna ... bakombyten (som börjar sitta, men nån gång då & då trycker hon in sig mellan mina ben istället för går över till höger sida hahaha), båda svänger vänster (så vi hamnar i högerhandling), konskick & bärande av föremål ... Något jag provade lite & borde träna mycket på är backa ifrån mig, får se hur vi kan få till det bra & utan skall.


Sen fick Danni komma in & träna ... Eftersom han ju inte kan köra på gruset för sina tassar så fick han träna lite nosework ... fyra doftkällor sammanlagt fick han ... På de första två hade han nåt heeelt annat i tankarna (sök) & sprang mest rundor & letade & letade ... Han var bland annat uppe på övervåningen  ett par minuter & letade helt på egen hand ... "L" De två sista var han dock mer koncentrerad på ... Lite apporteringsövningar fick vi oxå till & han var faktiskt jätteduktig med både vittringspinne & apportbock ... Det märks att hans inflammerade muskel mellan skulderbladen har ställt till det för honom ... skönt att det är behandlat nu så han mår finemang igen.


Till sist var det så Pis tur att träna. Hon fick träna fotgående både med & utan koppel ... Hon kan verkligen inte gå fint fotgående med koppel längre utan har bara förväntan på framförgående då ... suck ... Vi tränade även fjärrdirigering (provade att gå ett par meter ifrån henne & det gjorde att hon inte blev sned när hon ställde sig ... tack Crissi för tipset), saktagående, hopp-sitt, läggande under marsch, vittringsapportering (detta börjar vi få till finfint), rutan (utan target, första skicket ställde hon sig vid en av konerna eftersom hon ju inte hittade nån target, men andra skicket var klockrent med ställande mitt inne i rutan) & en inkallning.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards