annaayaeos

Alla inlägg den 28 februari 2016

Av Anna-Karin Malm - 28 februari 2016 19:38

Dagen började med en skön långprommis ... tyvärr fick en stor del av denna promenad göras med kopplade hundar då det var jägare ute & sköt hejvilt i skogen, men ändå ... Sen fram emot eftermiddagen åkte jag & Blådårarna iväg till Bodbörsen i Landskrona för att träna nosework ... Vi var hela 18 stycken som kom så det var gott om aktiviteter på området men tack vare att de som höll i dagens träning hade ordnat med många olika sökområden så flöt det på bra iaf.


Pi var den av mina hundar som fick träna först, mestadels för att hon skulle få lite extra miljöträning med mycket hundar & folk omkring sig. Visst var hon lite bjäfsig mot de andra hundarna, men så fort hon fick en uppgift stängde hon helt av det som fanns runt omkring & själva miljön med höga höjder & mörka vrår bekom henne inte det minsta ... Första området var uppe på en plåt cirka 1,5 meter ovanför marken & vägen dit upp var via en öppen gallertrappa ... Pi klättrade upp utan bekymmer, hajade till när plåten lät när vi gick på den, men började strax därefter jobba finemang & hittade utan svårigheter doftdutten ... När vi sen skulle ner igen tvekade hon först en liten aning medan jag gick ner & sen stod hon där & måttade nån sekund innan hon gjorde ett perfekt hopp ner & landade på marken ungeför som om hon gått lugnt ner för trappan ... "L" Andra området var inne i en stor toalett/duschbod utan belysning, men inte heller där tvekade hon utan hon gick bara rakt in & började jobba. Sen var där tre områden på tre truckar samt kartonger med doft där en kartong innehöll godis istället samt en ställning med fyra burkar där en innehöll en doft ... Det sista området, som var inne i ett stort tält brydde vi oss inte om att söka genom eftersom där var kö.

  Pi & jag uppe på det höga sökområdet ...    Pi & jag inne i den mörka boden ...


Sen fick Danni komma ut & köra, med honom valde jag att köra truckarna, den mörka boden, kartongerna & burkarna ... Jag var lite väl rädd för att ta upp honom på plåten eftersom det var ett mellanrum mellan plåten & de containrar som stod vid sidorna & han absolut är liten nog för att kunna trilla ner där ... Även Danni jobbade på riktigt, riktigt fint & det märks att han har koll på vad han ska göra ... Eftersom det fortfarande var kö till området inne i tältet valde jag att avstå det även med honom ...


Till sist var det så Eos tur att köra & hon är ju som hon är ... "L" ... Vi körde alla & hon hade inga som helst bekymmer med den höga plåten, det var bara hennes matte som hade hjärtat i halsgropen när hon klev rundor där uppe & när vi sen skulle ner för trappan igen. Det som ställde till det mest för hennes del var kartongerna & burkarna ... Det hon gjorde outstanding bäst var tältet där jag kopplade loss henne & lät henne jobba helt på egen hand ... När hon är kopplad har hon nämligen en tendens att nosa en liten stund för att sen kolla upp på mig & fråga om jag är nöjd & var hon ska nosa härnäst ...


Efter fika & genomgång, där Pi fick vara med & mingla, gick jag & Jane en liten promenad med vovsegullen innan vi for hemåt.  

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards