annaayaeos

Direktlänk till inlägg 28 april 2015

Sök + spår ...

Av Anna-Karin Malm - 28 april 2015 21:15

Ännu en tisdag i sökskogen är nu avverkad & idag gick Blådårarna såååå bra vill jag lova ... särskilt nöjd är jag med Pis insatser ...


Hur som haver så fick Danni börja av mina hundar idag ... Han fick fyra figgar som jag visste var de låg & han jobbade på finemang & fick till både fina slag & bra markeringar. Endast vid det sista skicket strulade han en aning & stannade ett par meter ut, kolla på mig & skällde ett par gånger innan han så småningom sprang vidare ut & hittade figgen som låg på andra sidan en stig ... Duktig kille!!!


Sen var det Pis tur & min tanke var att köra henne på sex figgar, men eftersom hon gick så himla bra & verkligen tyckte det var skojsigt bestämde jag mig för att sluta medan vi fortfarande var på topp ... Såååå fyra figgar fick hon istället, varav den sista tydligen låg väldigt klurigt till så där fick jag skicka om henne två gånger innan hon hittade figgen. Hon har verkligen fatta det där med att ta rullen hos figgarna oxå nu verkar det som & på tre figgar tog hon lösrullen men på en tog hon sin fastrulle. Hon gör finfina avlämnanden inne hos mig & springer glatt ut på lösa påvis ... det går framåt med andra ord ... "L"


Innan fikat la jag två spårupptag på cirka 200 meter till Eos med en dosa med godis samt ett slut på vardera upptag. Det ena upptaget gick åt vänster & det andra åt höger ...  Sen fick de ligga medan vi fikade & hade genomgång av sökträningen ... På första upptaget klantade jag mig lite & skickade henne mot den snitseln där dosan låg istället för mot den snitsel jag satt upp som starmarkering ... dock blev det väldigt effektivt då hon kom på spåret ett par meter ifrån dosan, valde rätt håll & så pang låg dosan där ... "L" Sen spårade hon på fint till slutpinnen. Då var det bara till att sela av, belöna & gå till nästa upptag ... På detta upptaget bakspårade hon tre-fyra meter innan hon vände av sig själv & drog iväg i rätt spårriktning. Sen spårade hon finemang även till detta slut ...


Innan vi for hemåt gick vi en skön promenad runt området ... gött!!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards