annaayaeos

Alla inlägg den 5 april 2015

Av Anna-Karin Malm - 5 april 2015 10:30

Idag har jag & Eos varit i Kristianstad & tävlat i elitspåret igen ... Det är såååå häftigt att ha en hund som Eos som alltid ställer upp & alltid vill, vill, vill ... Sen att hon inte alltid vill just precis det jag vill & exakt på det vis jag vill är ju en annan femma ... Hur som haver så har jag idag ännu en gång fått bekräftat att hon är en helt fantastisk spårhund & att hon tycker det är såååå skoj att tävla tillsammans med mig ... Jag bara äääälskar den hunden <3.


Efter lottningen, där jag drog startnummer 10 av 13, bar det av ut till spåren ... Alla spåren låg ute på Rinkaby skjutfält med allt vad det kan tänkas innebära i form av kaniner & annat krafs ... "L"


Eos tjuvstartade en aning på upptaget & gick snett utanför rutan så vi blev tillbakakallade ... sen gick hon ut på djupet & hittade spåret där ... tyvärr så blev det bakspår, trots att hon stannade till & analyserade spåret någon sekund ... meeeen jag var glad iaf för bakspår = bara vänd 180 grader & kör = vi kommer iväg på spåret ... Sen var det bara till att hålla i linan & köra på för sen spårade Eos som den spårgudinna hon är ... Jag var orolig över att vi skulle ha missat första pinnen eftersom vi gick ganska långt i spåret innan hon hittade första pinnen, men vi kom runt med alla pinnarna & på endast 22 minuters spårtid ... Inte illa på ett 1500 meter långt spår kan jag tycka ... & ändå tyckte jag att Eos var väääldigt lugn i spåret ... Dock tror jag att hon endast var av spåret en enda gång & det var efter att vi hört & sett en hare springa iväg ... det var hon ju bara tvungen att kolla liiiite ... meeeen det var bara en extra vända på cirka fem meter ... Spårläggaren/mottagaren var förvånad över hur snabbt vi var framme vid slutet ... "L"


Sen bar det av till uppletanderutan som även den var förlagd på ett fält ... I väntan på vår tur insåg jag att det inte var särskilt lätt då alla hundarna tog låååång tid på sig & en del kom tillbaka & sa att de endast hittat tre föremål ... Eos jobbade finemang hela tiden, men var utanför rutan flera gånger & ville nog hemskt gärna att något av föremålen skulle ligga i ett stengärde som låg en liten bit bakom rutan ... Att hon sen inte hörde mig när jag kallade gjorde ju så klart att vi fick en hel del nerdrag för olydnad ... Tre föremål hann vi med att hitta innan tiden gick ut & det fjärde hittade hon ett galoppsprång efter att tiden gått ut, så jag är faktiskt nöjd med tanten iaf ...


När vi kom tillbaka till klubben var det först lunchpaus & sen körde vi på med platsliggning & sen lydnaden ... Jag kunde se Eos under hela platsen & såg att hon vände skinka två gånger annars låg hon som ett ljus ... såååå min förvåning var stor när jag endast fick 8,5 av den ena domaren & en 9 av den andra ... såååå mycket brukar de inte dra för att de vänder skinka, inte på brukset iaf ... meeeen


Lydanden gick väl si sådär, en glad Eos hade jag, fast aningen busig & efter att ha suttit & tittat på en hel del ekipage innan det var vår tur & hur lite betalt de fick för sina utföranden var jag säker på att vi hade katastrofdåliga poäng med oss från lydnaden ... dock visste jag inte då jag har för vana att inte kolla på poängen under programmets gång för att inte tappa fokus på själva utförandet ... Såååå döm om min förvåning när jag konstaterar efter tävlingen att vi endast fick en nolla av den ena domaren på framåtsändandet, blev godkända & sexa av 13 med hela 492,25 poäng ... endast 27.75 poäng ifrån certpoäng ... Det är bara att kallt konstatera att vi kan om vi bara får till allt på en gång ... Go Eos go ... :)


Nuffrorna fördelade sig som följer ...


Fritt följ   7 & 7   snett, mkt kroppshjälp, släpper ngt i positionen, kroppshjälp med handen i bakåt, pendlar ngt efter språngmarsch & långt ut från förare, släpar, mot hund u förflyttning.


Inkallning m ställ & lägg   7 & 5,5   ligger inte helt still vid utgång, sätter sig, sent läggande & sent stannande, sent i ligg, sätter sig.


Framåtsändande   5 & 0   hoppar vid utskick, dk snett & långt, lov, seg, dk


Krypande   5 & 5 lyfter vid start, föraren anpassar sig, ryckigt & flaxigt & hög start, dk kropp, tränger u sväng


Skall   6 & 8,5   ändrar ställning sen moment börjat ändrar ställning under skallet & sitter ej still, tappar skallet


Metallapport   7,5 & 8   sent och tveksamt gripande, tempo in & tempoväxling


Tungapport   8 & 8   sent gripande, tempo sista biten & tempoväxling


Hopp   8 & 10   mkt kroppshjälp vid in & utskick


Stege   9 & 10 ojämnt 1:a delen


Platsliggning med skott   8,5 & 9   sent nerläggande, orolig & sent ner, flyttar sig


Uppl. av spår   7 & 6 bakspår & bakspår släper? spår


Spårning   10 & 10   22 minuter


Uppl. av föremål   5 & 5   lek vid 1:a tugg 2:a olydnad & olydnad, tugg (och så fick vi ju bara in tre föremål)

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards