annaayaeos

Direktlänk till inlägg 29 mars 2015

Pi - en brukshund ... lr dagen då vi bruksdebuterade ...

Av Anna-Karin Malm - 29 mars 2015 19:15

Idag har jag & Pi gjort vår bruksdebut ... sammantaget kan jag slå fast att hon ÄR en väldigt bra spårhund samt att hon orkar hålla ihop en hel dag & faktiskt klarar av en hel del störning runt omkring ... Dock har vi fortfarande inte alla detaljer klara än så det blir bara till att jobba på & komma igen ... Tyvärr fick vi tävlande inte de allra bästa av förutsättningar vilket satte smolk i bägaren för i alla fall min del & jag kan lova att om jag aldrig hade tävlat bruks förut vet jag inte om jag gjort om det efter det bemötandet & den behandling jag/vi fick idag. Trist för alla tävlande kan jag tycka & jag har faktiskt tagit tag i det & kollat upp en del saker som jag ska sammanställa & skicka till de berörda ...


För vår del gick tävlingen iaf så här ...


Spåret ... vi startade sist av alla spårhundarna & spåren låg på fält med höstsådd = inte mycket växtlighet & väldigt mycket lera samt en hel del vattenpölar med cirka 10 cm djupt med vatten ... Detta är väldigt svårt för hundar då det inte finns mycket för dofterna att fästa i ... om man sen lägger till att spårläggarna gått ut sina spår i gummistövlar & galonbyxor förstår ni nog svårighetsgraden. Detta bekymrade dock inte mig nämnvärt då jag vet att jag har en väldigt duktig spårhund ...Vilket jag fick bevisat för mig idag. Förutom att hon åt en & annan harplutt på vägen spårade hon som en gud ... hon tog apporterna, hon hade klockrena vinklar & hon jobbade på lugnt & metodiskt ... Detta genererade i 9 av en domare & 10 av den andra ... Jag var väääldigt nöjd trots att både jag & Pi hade stora lerkokor på våra fötter/tassar.


Sen bar det av tillbaka till klubben för att invänta budföring, platsliggning & lydnad. Under tiden vi väntade på att sökhundarna skulle köra klart gick vi in på planen & kollade av den en sväng, men det fick vi bryskt besked från tävlingsledaren att det fick vi då INTE ... dock står det ingenstans i reglerna om att man inte får vara på planen innan lydnaden i bruksprov så nä, vi gjorde inget fel ... Behöver jag säga att det gjorde att det blev en aning dålig stämning?


Budföringen - Här hade vi en kanonmottagare ... enda felet enligt Pi var att hon inte kände henne & att hon stod på tok för långt ifrån hennes matte ... Hon hälsade avmätt på henne när vi gick fram till henne & sen när jag sa marsch drog hon som en avlöning med stor målmedvetenhet = hon VET vad hon ska göra i momentet ... När hon närmade sig mottagaren såg hon dock att det var den där okända människan & tvärvände & kom tillbaka till mig ... nollan var ju så klart ett faktum, men jag är ändå nöjd med att hon faktiskt tänkte rätt & visste vad hon skulle göra ... Vi har ju dessutom aldrig tränat på fullt avstånd så jag förväntade mig inte att hon skulle klara det ...


Sen var det platsliggning & här delade de upp oss i två grupper & delade då spårgruppen mitt av vilket fick till följd att vi, istället för att hamna på en kant med en trygg softispojke på ena sidan istället fick en riesen med myror i brallan på den andra sidan ... Pi gav riesen onda ögat när den började krypa & studsa lite, men sen sket hon i den & låg finemang förutom att hon var tvungen att kolla sig runt en liten aning ...


Sen blev det lite väntan innan det blev vår tur att köra lydnaden ... Jag gick in med Pi fritt i kopplet & passade på att låta henne kolla in backen med apporter för att undvika att hon skulle bli nyfiken på den mitt i alltihopa ... Precis när vi passerat den slängde tävlingsledaren i apporten som föregående hund haft så det tjongade i backen ... Det fick Pi att hoppa till & då valde jag att låta henne titta en gång till så hon kunde se att det inte var nåt farligt. Själva lydnadsprogrammet gick i världsrekordfart, minst ... Man hann inte ens avsluta ett moment innan nästa påbörjades & att klappa om sin hund fanns egentligen inte med på kartan ... dock sket jag i att tävlingsledaren forcerade vid ett par tillfällen & klappade Pi lite, men det stressade mig verkligen & jag kände att vi inte fick nåt flyt i tävlingen bara för att allt var så stressigt ... vi fick en hel del slarv vilket jag till stor del tror berodde på detta ... meeen det är bara att bryta ihop & komma igen på en annan tävling ... Ett par nollor fick vi, varav en var klockren & den andra förstår jag inte ... att sen domarkommentaren inte stämmer överens med verkligheten gör ju inte saken bättre ... Dock är det svårt att motsätta sig det domaren dömt då man ju inte har något bevis för att det var si eller så, men nog tyckte jag att vi var betydligt bättre än siffrorna visar ...


Linförighet 8 & 5,5 s. sakta lov & kroppshjälp, position, släpper. (Stooor skillnad i bedömningen ... vid första halten fick jag säga ett tyst extra sitt, men sen satte hon sig finfint i halterna & jag tycker nog mer att 8 är ett rättvist betyg än 5,5)


Framförgående 5 & 5,5 drar, styrning & stretar, framföring, nosar (Här gick hon ut i förväg, men jag lät henne göra det & klämde i med ett före när hon ändå ville ... Annars är jag väldigt nöjd med detta då vi aldrig gjort det som helt moment & bara två gånger utan godis utlagt)


Platsläggande 0 & 0 stannar upp fel & framföring, kraftig kroppshjälp, ligger ej (Det här fattar jag inte ... Jag fick iofs säga fot en extra gång i framförandet då hon fortfarande var inne i framförgåendetänket & ja, jag hade ett rejält dk med kroppen, men jag stannade inte & Pi la sig fint efter cirka en hundlängd ...)


Inkallande 8 & 7 lekfull & kroppshjälp avslut, dk (lekfull vet jag inte men jag gjorde en liten viftning med handen när hon var på väg för att undvika att hon skulle hoppa på mig. När momentet var slut kollade jag bakåt då hon satt ganska långt bak vilket jag absolut tycker de kunnat dra för - sättandet alltså)


Apportering 8 & 7 lite tvekan ute & tvekar gripande, kroppshjälp avslut (Ja hon tvekade innan hon tog den då hon inte gillar andras prylar för tillfället)


Hopp 0 & 0 Hoppade ej tillbaka & går runt (tyvärr hamnade hon bredvid & i linje med hindret innan hon satte sig så hon kunde inte hoppa tillbaka)


Platsliggning 9,5 & 10 Lite oro (Hon tittade sig omkring ett par gånger)


Budföring 0 & 0 gick ej & vänder innan (håller nog med den senare kommentaren snarare än den första ... "L")


Spårning 10 & 9 släpper något (jag tycker iaf att det var skitbra jobbat & är jättenöjd med hennes spårprestation)


Sammanlagt fick vi ihop 197,75 poäng & ett godkänt resultat ... OM vi hade fått 5 på läggandet & hoppet (vilket är fullt rimligt) så hade vi klarat uppflyttning så ja, vi är på gång ... "L"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6 7 8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards