annaayaeos

Direktlänk till inlägg 20 februari 2015

Lydnadsträning för instruktör ...

Av Anna-Karin Malm - 20 februari 2015 17:15

Det är inte ofta jag tränar för instruktör ... kanske för att jag är lite besvärlig & gärna vill ha saker & ting p mitt sätt, kanske för att jag inte riktigt vill tappa kontrollen över saker & ting vilket man kanske kan göra om man testar något som man inte riktigt förstår tanken bakom med. Meeeen idag hade vi bokat tid för instruktör & jag hade valt att lägga halva min timme på att träna Pi & andra halvan på Danni ... stackars Eos fick alltså stå över idag men enbart eftersom jag anser att vi redan vet vad & hur vi ska träna för att komma vidare ... & ja helt fick hon inte stå över för hon fick sig lite lite träning ute på parkeringen i snön efteråt.


Pi fick alltså börja & min första frågeställning var om vad vi kan göra mellan momenten på tävling för att Pi ska förstå att jag är nöjd med henne då hon inte gärna vill varva upp & busa mitt i den allvarliga träningen ... Meeeen vi kom fram till att hon nog inte behöver något extra mellan momenten då hon verkar relativt nöjd med att få arbeta & veta att det vankas en större belöning efter avslutat arbete. Jag visade även hennes finfina hopp-på-matten-för-att-försöka-välta-henne-ingångar & vi kom fram till att ta iden vi kläckte igår ett steg längre & bara vifta lite lätt med handen precis innan hon kom in mot mig. Pi har i perioder varit osäker på momenten ligg & stå under marsch & mellan varven gjort galet eller rent av chansat på vilket hon ska göra ... i samband med de osäkerhetsperioderna har hon även blivit långsammare på att stann/lägga sig. Vi pratade om att hitta en rutin som funkar på tävling för att underlätta för henne & jag tyckte att det var lättast att hitta en rutin för ställandet ... att efter inkallningen klappa om henne & då ställa henne upp & viska att nu ska vi stanna. Vi avslutade Pis pass med att göra en tandvisning med den främmande instruktören vilket gick kanon, störning i form av att en hund kom in i hallen medan vi körde linförighet vilket var aningen svårt för lilla fröken samt ligga lite plats & då även utmana henne med störning i form av mamma Pippi som blev inkallad efter att ha suttit bredvid Pi ... detta klarade hon faktiskt riktigt bra ... gött!!!


Sen fick Danni komma in & med honom valde jag att fokusera på att få till mer distinkt ställande i rutan då han blivit slarvigare med det på sista tiden. Rådet jag fck var att ladda så att det är lika roligt att springa in i (& förbi) rutan som att ställa sig snabbt. För att få till det måste variation ske genom att alternera mellan att ha belöning i/bakom rutan som han får bara genom att springa dit = inget stoppkommando, skicka till rutan, ge stannakommando när han är i rutan & sekunden innan ha kastat bollen så den kommer flygande i samma ögonblick som stannakommandot samt så som vi gjort nu, dvs skicka till rutan, ståkommando i rutan, stå stilla tills jag klickar. Vi tittade även på fjärrdirigeringen där vi ju så smått börjat jobba på ställandena ... Vi kom fram till att det för Danni funkar kanon med att ha dosa med godis på precis framför honom. På så vis kan jag öka avståndet mellan honom & mig & sen gå tillbaka & plocka bort dosan för att öka avståndet igen.


Efter vi tränat klart fick då Eos komma ut & träna en aning på den snöfyllda parkeringen ... Då det var slaskigt & blött blev det dock inte så länge, men vi tränade iaf lite fritt följ, inkallningar, lite kryp, en fjärr & ett par tungapporteringar ... Att vi sen dessutom fick jaga bort en styck dreverpojke som ville leka samt gick en promenad innan vi körde hem gjorde att hon säkert tyckte det var heeeelt okej iaf.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Karin Malm - 7 april 2018 17:08

Efter ett par dagar med bara långa, sköna promenader bar det av ut i spårskogen idag ... Solen sken & det var dryga 10 grader varmt, men det blåste en del ... såååå jag bestämde mig för att utmana Blådårarna lite grann & la deras spår i boket där all...

Av Anna-Karin Malm - 4 april 2018 16:45

Efter gårdagens snöoväder var det åter fint vårväder idag & kvällen bjöd på strålande sol & ljumma vindar, som gjort för hundträning ... Me like. Jag åkte ner till klubben för att träna skott med lite efterföljande lydnad & döm om min förvåning när d...

Av Anna-Karin Malm - 2 april 2018 19:04

Idag sken solen från en klarblå himmel OCH det var plusgrader ... som man har längtat efter en dag som denna ... Detta firade jag & Blådårarna genom att åka till Ängelholms BK & träna lite lydnad tillsammans med några träningskompisar.   Pi fick ...

Av Anna-Karin Malm - 30 mars 2018 09:00

Idag stod det nosework på schemat ... De som ordnade det hade lagt upp rutor i skogen & så gott som alla doftgömmor var droppade direkt på träd, stubbar & kottar ... endast en gömma var ett rör nerstucket i marken ... Att leta noseworkgömmor i skogen...

Av Anna-Karin Malm - 28 mars 2018 08:45

När vi vaknade idag låg det ett tjockt snötäcke på marken & det var några minusgrader ute ... vad är odsen för det i slutet av mars i Skåne ... Det har ju dessutom varit rejält kallt de senaste veckorna & väderprognosen lovar fler kalla dagar & event...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards