annaayaeos

Alla inlägg den 2 februari 2015

Av Anna-Karin Malm - 2 februari 2015 20:45

När jag kom till boulehallen för att träna lydnad ikväll kände jag mest av allt för att köra hem & lägga mig, så trött var jag ... meeeen så fort jag började träna med vovvsegullen vaknade jag till liv & det blev bara såååå bra ikväll ...   


Eos fick börja idag vilket uppskattades av fröken gråråtta ... Vi började med att köra lite högerhandling som faktiskt börjar gå riktigt bra ... givetvis måste jag träna mycket mer på det innan det sitter, framför allt hur vi ska få till svängarna & halterna, men hon håller sig fint på den sidan när jag ber henne om det nu i alla fall. Vi tränade även fritt följ, rutan (kanon), sättande under marsch, skall (där hon faktiskt skäller bra & lite längre än de där sju sekunderna nu), kryp & tungapportering.


Sen fick Pi komma in & med henne tränade jag en del med störning vilket hon ju verkligen behöver. Det gick hyfsat bra faktiskt. Vi körde en hel del linförighet samt fritt följ & jag försökte tänja på tiden mellan belöningarna vilket inte verkade påverka henne det minsta faktiskt. Jag tränade även en del på ställanden & lägganden under marsch samt inkallning med fokus på ingångar utan hopp & stopp i mattens mage, likaså apportering med samma fokus ... "L" Även ettans apportering gjorde vi en gång samt lite hopp-sitt-övningar. Sen låg vi plats & hon låg utan belöning & helt stilla i 2½ minut nu innan jag gick in & belönade samt löste upp henne ... gött!!! Sen körde jag en liten kedja utan kommendering ... just för att hon ska vänja sig vid att göra flera moment utan belöning för att sen få en större belöning efteråt. Kedjan bestod av ligg - stanna kvar, uppsitt, inkallning, ettans apportering, ettans hopp samt ett litet fritt följ mot slutet. Hon höll ihop jättebra - gött. Vi körde lite framförgående samt budföringsövningar oxå innan vi avslutade med hämta-lösrulle-övningar.


Till sist fick Danni komma in & med honom tänkte jag inte göra så mycket eftersom vi ju tävlade igår, men det föll sig som så att vi körde de flesta momenten som finns i tvåan & "löste upp" dem från tävlingspressen ... Han verkade dock inte särskilt påverkad av att ha tävlat dagen innan utan körde fullt ös medvtslös precis som vanligt ... flin. Vi körde fritt följ (där han höll en kanonfin position det mesta av tiden), rutan på lite längre avstånd (kanon), fjärren (något osäker & någon tjuvstart på nåt av skiftena), hopp-sitt (bra fösta gången & ett väääldigt sent sättande andra gången), läggande under marsch (bra), inkallning, metallapportering (idag gjorde han en finfin apportering, förvisso slängde jag bara apporten några få meter & visst satte han sig megasnett, men han apporterade den) & till sist provade vi på vittringsapportering där jag fick hjälp med att lägga ut pinnarna (min samt en annan) ... han var verkligen jätteduktig & kollade av ordentligt vilken pinne han skulle ta & det gjorde han båda gångerna vi gjorde det ... skojs skoj.

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards