annaayaeos

Alla inlägg den 15 februari 2015

Av Anna-Karin Malm - 15 februari 2015 17:43

Nä nu kan jag inte dra på detta längre, nu MÅSTE jag sätta våra mål för året innan tävlingssäsongen kommer igång på allvar....


Eos mål

  • Skrapa ihop certpoäng i elitklass spår.
  • Starta i Nordic style i spåret.
  • Lp 3.
  • RLDF
  • Ställa ut i veteranklass.
  • Sist men så klart viktigast ... Se till att min älskade tös får vara frisk & pigg & att vi fortsätter att ha roligt tillsammans.

Dannis mål

  • Lp 2
  • Godkända i lägre klass sök. (& helst bli uppflyttade)
  • Starta lydnadsklass 3
  • Börja träna viltspår.
  • Fortsätta ha så vansinnigt roligt tillsammans som vi har.

Pis mål

  • Starta i appellklass spår (& bli uppflyttade).
  • Lp 1.
  • Starta i lägre klass spår &/lr sök.
  • Starta i lydnadsklass 2.
  • Fortsätta ha roligt tillsammans & utveckla oss som team ... Pi = en tjej att räkna med ju ... "L"
Av Anna-Karin Malm - 15 februari 2015 17:22

Eftersom "den andra" spårgruppen hade mark idag, men vääääldigt få som kunde träna så fick "vår" spårgrupp frågan om vi ville spåra ... Jag & blådårarna ville & kunde det så vi packade oss iväg till Vedby för att knata några spår ... Innan jag började lägga ut spåren gick vi en liten morgonpromenad så vovvarna fick springa av sig det allra värsta innan de skulle sitta & vänta på sin tur i bilen ...


Först ut att spåra var Danni som fick ett spår på cirka 300-350 meter med tre pinnar samt slut. Danni spårar ibland bättre & ibland typ inte ... Idag spårade han bättre ... så pass bra att jag funderade på att lägga lite mer krut på hans spårträning så att vi kan prova att starta i lägre klass även i spår nån gång i framtiden faktiskt.


Sen fick Pi spåra & hennes spår var nog en dryga 500  meter, jag tappade räkningen efter en stund då det var så mycket att hålla ordning på med kalhygge, hål i marken & terrängskiften hit & dit ... "L" Meeeen trots att vi startade på kalhygget, gick in i grane en bit för att sen ta oss ut på hygget igen & vidare in i en lärkskog överallt fullt med viltstigar & spillning tuffade lilla fröken på utan några som helst betänkligheter. Det var bara vid en vinkel som hon strulade en aning men där fick med största sannolikhet vindvittring på leksaken som låg som spårslut så det är förståeligt ... Det bästa av allt är att hon faktiskt löser den situationen & går vidare i spåret istället för att försöka gena ... Duktig vovve!!! Hon fick idag fem pinnar, en slutpinne & så hennes fiiiina spårslutsleksak i slutet. Vid pinnarna stannar hon till står en stund, tittar besvärat bak på mig & tar sen pinnen & kommer så det går framåt med stormsteg med markeringen av pinnarna tycker jag allt. Såååååå som det känns nu blir det appellklassdebut i Svalöv i april med lilla fröken.


Till sist fick Eos komma ut & hennes spår var drygt 1000 meter med starten tillbaka mot bilarna, övergång över en grusväg två gånger, en spetsvinkel, en massa viltspår till höger & vänster gjorde tanten ett sååååå fint jobb att jag blev rent tårögd ... Upptaget var klockrent, alla pinnarna utan några som helst risker att missa någon & spårade på som ett litet tufftufftåg hela spåret igenom ... I love that dog ... <3


Innan vi stack hemåt gick vi ännu en promenad där vovvarna fick träna på att springa rakt ut i skogen några gånger.


Ja & så var det det där med tävlingstankarna ... ja förutom att starta Pi i appellen i april har jag anmält henne till en lydnadsklass 1 den 7 mars ... Vi får väl se hur DET går ... antingen går det hyfsat ok eller så hänger hon i kopplet eller min jackärm halva programmet & försöker slå omkull mig vid ingången efter inkallningen ... flin. De andra vovvarna har jag oxå planer för så klart men det kommer en uppdatering med bara våra mål för året alldeles strax ... "L"

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards