annaayaeos

Alla inlägg den 28 februari 2015

Av Anna-Karin Malm - 28 februari 2015 19:15

Trots kalla vindar & lite moln här & där på himlen sken solen på oss delar av dagens träning i skogen ... Det gav mig en känsla av att våren snart är här & det var såååå skoj att träna.


Efter att vi lagt ut spår till de hundar som skulle spåra vallade vi av en uppletanderuta på skrådden i en backe. Sen körde vi på med vars ett uppletande för vovsegullen ... Eos fick börja & hon fick fyra prylar ... Hon visade så klart var skåpet skulle stå & gjorde alltså ett riktigt fint uppletande. Sen fick Danni komma ut & även han fick fyra föremål. Trots att han hade det lite kämpigt med ett par riktigt platta föremål löste han slutligen uppgiften som den stora grabb han är. Till sist fick Pi köra ... Även denna lördagen var det med lånade prylar ... skillnaden var att idag hade både Danni & Eos hämtat in dem = de luktade lite av oss oxå ... Trots det valde Pi bort dem & efter att ha sprungit ut med stor glädje de två första skicken bara för att konstatera att hennes matte minsann inte hade tappat nåt blev hon totalt ointresserad av uppgiften ... frustrationen hos mig var stor, men jag valde att hjälpa henne så pass mycket att vi gick ut & så fick hon ta prylarna alldeles nära mig. Sen körde vi samma övning vi brukar ha när vi avslutar spåren = lägga prylarna framför mig, Pi tar upp prylarna ett & ett & får klick & godis för varje pryl.


Sen var det dags att spåra ... Pi fick börja med denna uppgiften så att hennes spår inte skulle bli allt för gammalt. Spåret var idag i runda slängar 800 meter långt & innehöll fem pinnar, en slutpinne & leksaken som slut. Som vanligt spårade hon galant, inget att klaga på där inte ... mer än möjligtvis suckarna hon avger varje gång hon hittar en pinne som hindrar henne från att spåra vidare då ...


Så var det dags för Eos att spåra ... Hennes spår låg ute på kalhygget & innehöll flera spetsvinklar samt så låg några ben väldigt nära varandra på sina ställen ... Trots att det blåste rejält där ute på kalhygget hade fröken elitspårhund inga som helst problem att reda ut spåret utan startar med ett klockrent djupt upptag där hon analyserar spåret på en meter ungefär för att sen välja rätt håll, hittar alla sex pinnarna samt slutet & tar till och med spetsvinklarna utan att ringa i en enda av dem ... Enda gången hon kom av sig en aning var när jag kanade omkull alldeles bredvid henne när hon precis vänt i en av spetsvinklarna ... då tittade hon upp på mig som om jag galen & spårade sen vidare ...


Efter spåren körde vi en omgång med uppletande till. Denna gången fick Danni börja & nu fick han tre prylar som han hämtade in klockrent ... duktig grabb!!! Sen fick Eos komma ut & hämta in två prylar & endast få belöning efter andra föremålet ... såååå fint jobbat denna gången oxå ... Till sist var det så Pis tur & nu hade jag en plan ... Jag började med att hon skulle ta upp föremålen till mig för att få klick & belöning ... Sen fick Cecilia hålla henne medan jag sprang ut på djupet & la prylen där ... därefter skickade jag henne ... på första skicket vände hon innan hon var riktigt ute ,men när jag skickade om henne sprang hon som en galning ut, klapp föremålet & sprang som en idiot in igen ... gött!!! Vi gjorde samma sak med andra föremålet & där gjorde hon ett jättefint arbete & drog som en avlöning ut för att hämta den ... gött!!!


Dagen avslutades med en härlig buspromenad med mina goa blådårar ...

Presentation


Hundarna Eos, Danni & Pi berättar om sina liv & sin träning ...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards